۹۲۱۷۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
پ

روزنامه اعتماد: روحانی رسما درخواست رفراندوم کند

روزنامه اعتماد نوشت: اخیرا آقای روحانی در سخنانی، اشارات صریحی به اختیارات رییس‌جمهور، اصول قانون اساسی و وظیفه رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی داشتند. همچنین تاکید بر نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در سخنان ایشان واضح و مبرز بود.

روزنامه اعتماد نوشت: اخیرا آقای روحانی در سخنانی، اشارات صریحی به اختیارات رییس‌جمهور، اصول قانون اساسی و وظیفه رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی داشتند. همچنین تاکید بر نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در سخنان ایشان واضح و مبرز بود.

ایشان پیش از آن هم در هیات دولت در مورد نظارت استصوابی و تفسیر شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی، نکاتی را مطرح کرده بودند. اگر این سخنان و اشارات بخواهد از سطح حرف، شعار و موضع‌گیری‌های متداولی که در نشست‌های رسانه‌ای مطرح می‌شود، فراتر برود برای اجرای آنها راه‌حل‌های روشن و حقوقی وجود دارد.

رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی باید شورای نگهبان و نهادهای مجری انتخابات مانند وزارت کشور و نیز نهادهایی که استعلامات را در مورد نامزدهای انتخاباتی ارایه می‌کنند مثل وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت احوال و... را ملزم کند که در چارچوب‌های روشن، مستند و مستدل در مورد نامزدهای انتخاباتی اظهارنظر کنند و به استعلامات پاسخ بدهند.

علاوه بر این با توجه به شکل و شمایلی که قانون انتخابات در کشور ما دارد باید بر قانونی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این ارتباط تصویب شده، تکیه شود. بر اساس آن قانون، صلاحیت کاندیداهای انتخابات صرفا باید با استعلام از مراجع چهارگانه بررسی شود. این حداقلی است که رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و رییس دستگاه اجرایی کشور باید در راستای شعارها و وعده‌های خود عملیاتی کند.

اگر شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بر خلاف این قانون و این اصول کسی را رد صلاحیت کردند در واقع تخلف کرده‌اند و وزارت کشور که بخشی از دستگاه اجرایی و مجری انتخابات است باید به وظایف خود عمل کند. نباید این ‌طور باشد که فرد ذی‌صلاحی که بر اساس مستندات قانونی خدشه‌ای به صلاحیت او وارد نیست و نهادهای چهارگانه شایستگی او را برای ورود به مجلس تایید کرده‎اند صرفا بنا به تفسیر شخصی ۱۲ نفر در شورای نگهبان از حضور در عرصه رقابتی انتخابات محروم شود. در اختلاف‌نظرهایی که بین دولت به عنوان مجری انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر بر صحت برگزاری انتخابات وجود دارداین قانون است که باید ملاک قرار گیرد و حرف نهایی را بزند. قانون هم در این زمینه کاملا شفاف است و به‌ طور روشن اعلام می‌کند که قانون مصوب در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایتا باید در اختلاف‌نظرها ملاک عمل باشد. این قانون در مجلس ششم به دنبال بروز اختلافاتی میان شورای نگهبان و مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا تصویب شد.

یکی از راه‌هایی که وجود دارد و رییس‌جمهور می‌تواند آن را مد نظر داشته باشد، این است که تفسیر شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی را یک بار برای همیشه به رفراندوم بگذارند. بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی، رییس دولت می‌تواند تفسیر شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی را به همه‌پرسی بگذارد. اصلی که چالش بیست‌ و پنج، شش ساله سیاست در ایران است و مجلس را که باید عصاره فضایل ملت باشد هر روز بیشتر به محلی برای رتق و فتق امور شخصی نمایندگان نزدیک کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا یا کشور رو از دست این دیوانه نجات ده....آمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر روحانی, توهین به خودتان و ۲۴میلیون رای مردم نکنید

      • بدون نام

        حرف حق تلخه. ولی پای صندوق جوگیر نشیم دیگه

      • محمد

        من دلم آزادی میخواد. پس زنده باد روحانی زنده باد آزادی‌ .من دلم میخواد آزاد باشم فقط. همین

      • بدون نام

        درود بر 10/3

    • بدون نام

      روحاني داره نفس هاي آخرش رو ميزنه 8 سال كه گند زد تو مملكت حالا ميخواد ديگه نابود كنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای روحانی رئیس محترم جمهور شما نسبت به عملکرد دولتتان نسبت به مردم ميبايست پاسخگو باشید. لطفاً منصفانه رفتار کنید و مشکلات بوجود آمده از طرف دولت برای جامعه مانند مسئله اقتصادی را بپذیرید. مسئول باشید و مسئولانه رفتار کنید.

      • ژولیده.

        مملکت اقتصادش در زمان احمدی نژاد نابود شد . این آثار و برکات اون زمانه.

      • بدون نام

        تو این ۴۰ سال به غیر از خاتمی همه رییس جمهورا گند زدن(حالا نه اینکه خاتمی خیل خوب بوده ها؛ فقط از بقیه بهتر بوده)
        خانه از پای بست ویران است

    • اکبری

      کسی غلط میکنه با سرنوشت مردم بخواهد اینطور بازی بکنه

      پاسخ ها

      • عاشور رمزی

        کار ازغلط قولوت گذشته هیچ کس در کشور جوابگوی ملت نیست حالا کم کم به انتخابات نزدیک می‌شویم یاد مردم افتاده اند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند

    • بدون نام

      بعدی هم از این بدتره اینها سرو ته یه کرباسن دروغ

    • بدون نام

      رئیس جمهوری ۹۰ درصد اختیارات کشور دست دارد روحانی کندترین رئیس جمهور است، حالا با طر ح بیگانگان امنیت کشور را بهم بزند و آشوب درست کند

    • بدون نام

      این فرد. این شجاعت ولیاقت را ندارد و اصلا. شباحت به یک رییس جمهور. نمیده

    • بدون نام

      روحانی میگه درباره مسائل مهم و حل نشدنی کشور مردم نظر بدهند کار بدی میکنه. کسانی با رفراندوم مخالفند که نظر مردم را درباره ان مسائل و خودشون از قبل میدونن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقااااا

    • حمید

      بیچاره کرده مارو به نون خشک افتادیم

    • بدون نام

      ازفرداش میترسه که خیلی گند زد ه داره شلوغش می‌کنه

    • بدون نام

      مگر جرات دارد مگر میخواهد برود استخر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج