۹۲۱۸۸۱
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

فوتبال باز‌کننده گره سیاسی میان ایران و عربستان

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان از احتمال برگزاری یک رویداد ورزشی بین دو کشور ایران و عربستان خبر داد.

خبرورزشی: شایعه‌ای منتشر شده که شاید یک بازی فوتبال دوستانه بین ایران و عربستان، گره روابط ۲ همسایه را باز کند و روابط این دو کشور دوباره عادی شود.

مشابه اتفاقی که در دهه ۷۰ میلادی بین چین و آمریکا افتاد و از آن با نام «دیپلماسی پینگ‌پنگی» یاد می‌شود. در آن سال‌ها روابط دیپلماتیک ۲ کشور قطع بود و برگزاری یک دوره مسابقات تنیس روی میز در چین و دعوت از تیم ملی آمریکا باعث شد تا زمینه برقراری روابط دو کشور چیده شود. اما شایعه‌ای که دیروز در فضای مجازی وایرال شد، تا چه اندازه می‌تواند به واقعیت تبدیل شود؟

فوتبال باز‌کننده گره سیاسی میان ایران و عربستان

شاید بهترین شخص برای تأیید یا تکذیب این خبر، رضا صالحی امیری باشد؛ رئیس کمیته ملی المپیک که یکی از مدیران پر نفوذ در دولت دکتر روحانی به حساب می‌آید. او در این‌باره می‌گوید:

«ما با عربستان همسایه هستیم. آن‌ها هم مثل ما یک کشور اسلامی هستند و مهم‌تر از اینها، حرمین شریفین در کشور عربستان واقع شده. طبیعتاً نمی‌توانیم تا ابد با آن‌ها در حالت قطع رابطه باشیم. ضمن اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی هم همیشه گسترش روابط با همسایه‌هایش بوده. تقابل ایران و عربستان به نفع هیچ‌کس نیست جز رژیم صهیونیستی و هوادارانش. این بخشی از استراتژی ترامپ است که در منطقه ما کسی با یکدیگر دوست نباشد. آن‌ها برای گسترش هژمونی خود به دنبال تداوم دشمنی با ما هستند.»

صالحی امیری که به دیپلماسی عمومی برای حل این مشکل اعتقاد ویژه‌ای دارد، راه حل عبور از بحران به وجود آمده در روابط دو کشور را اینگونه بیان می‌کند: «اولین راه‌حل گفت‌وگوی نخبگان و سیاستمداران دو کشور با یکدیگر است. بعد هم بحث دیپلماسی عمومی به میان می‌آید که مشخصاً می‌شود به دیپلماسی ورزشی اشاره کرد؛ مثلاً برگزاری یک رویداد ورزشی بین دو کشور. دیپلماسی ورزشی راهبرد خروج از انسداد سیاسی با عربستان است.»

رئیس کمیته المپیک البته خبری که روز چهارشنبه در برخی رسانه‌ها مبنی بر بازی دوستانه ایران و عربستان در تاریخ ۲۸ آبان امسال منتشر شد را تأیید نمی‌کند، اما اعتقاد دارد برگزاری یک رویداد ورزشی می‌تواند پنجره‌ای برای ورود به فضایی تازه در روابط دو کشور باشد: «از فضای موجود باید بگذریم. باید تلاش کنیم دو کشور به همدیگر نزدیک شوند ... باید به وجه مشترک برسیم.» او در مورد اینکه آیا برای برگزاری چنین رویدادی، وزارت امور خارجه هم قرار است قدمی بردارد یا نه می‌گوید: «در این زمینه با آقای ظریف هماهنگ هستیم.»

در چند هفته گذشته لحن و ادبیات سران حکومت عربستان سعودی نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده و دیگر خبری از تهدید‌های توخالی چندسال گذشته نیست. ظاهراً ورزش یک بار دیگر می‌تواند به کمک کشور بیاید و یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های دیپلماتیک دهه گذشته خاورمیانه را دستخوش تغییراتی تازه کند. باید منتظر ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عربستان کودک کش بااسرائیل کودک کش فرقی نداره..

    • بدون نام

      اینکار را زمان کی روش انجام میدادید،نه الان که تیم ملی ایران خوب بازی نمیکند.

    • بدون نام

      کم نیارید
      شروع کردین تا اخرش برید

    • م

      گفتگو وتبیین مواضع کشورمان وشنیدن مستقیم نظرات طرف مقابل با تمام کشورها خصوصا" کشورهای مسلمان وهمسایه میتواند آرامش وآسایش پایدار برای ملتهارا تضمین کند واز دخالت مغرضین وچپاول منابع انسانی ومادی ودرگیریهای بیحاصل وخونبار فرقه ای وقومی ومذهبی در امان نگه دارد.

    • بدون نام

      آخه چه اصرایه که این همه سران کشور..دم ازآشتی باعربستان میزنندهمین امروزعادل الجبیراعلام کردباایران مذاکره نمیکنیم ترابخدااینقدربااحساسات ملت بازی نکنید

      پاسخ ها

      • همفری بوووووگارت

        ما10نفریم آماده جنگ باعربستانیم
        خودموخودتوخودمون
        خخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      دستمال کش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج