۹۲۴۷۲۸
۷۴ نظر
۵۰۱۴
۷۴ نظر
۵۰۱۴
پ

فشار مضاعف برای محدودیت و بسته شدن VPN‌ها

با مطرح شدن طرح vpn قانونی در کارگروه «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» و نقل قول این مطلب از زبان حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، وی در گفتگو با «ایران» گفت: عده‌ای در کشور با فشار بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال بستن تمام vpn‌ها هستند. این در حالی است که نمی‌توان با یک فرمول این کار را انجام داد، چرا که در شرایط کنونی که کشور تحریم است برای فعالیت‌های مالی اقتصادی باید با vpn ها تحریم‌ها را دور زد.

روزنامه ایران: با مطرح شدن طرح vpn قانونی در کارگروه«تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» و نقل قول این مطلب از زبان حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، وی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: عده‌ای در کشور با فشار بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال بستن تمام vpn‌ها هستند. این در حالی است که نمی‌توان با یک فرمول این کار را انجام داد، چرا که در شرایط کنونی که کشور تحریم است برای فعالیت‌های مالی اقتصادی باید با vpnها‌ تحریم‌ها را دور زد.

فشار مضاعف برای محدودیت و بسته شدن VPN‌ها

فشار بر وزارت ارتباطات برای مسدودسازی vpn ها

«عده‌ای در کشور در حال فشار بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و علاقه‌مندند که تمام vpn‌ها در کشور مسدود شود.» فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: عده‌ای به‌دنبال مسدودسازی تمام vpn‌ها در کشور هستند اما آنچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره به آن تأکید داشته این است که نمی‌توان بدون درنظر گرفتن نیازهای قانونی و منطقی این خواسته را عملیاتی کرد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه به دلایل روشنی که وجود دارد و به اطلاع افرادی که خواهان مسدودسازی تمام vpnها هستند، رسیده است، مسدودسازی یک‌شبه برای تمام کاربران که نیاز قانونی با آن دارند امکانپذیر نیست، افزود: افراد و کاربرانی در جامعه وجود دارند که بر اساس مقتضیات شغلی خود باید دسترسی‌هایی به سایت‌های فیلتر شده داشته باشند و نمی‌توان آنها را با مسدودسازی vpn‌ها از آنچه به آن نیاز دارند، محروم کرد.

وی در ادامه گفت: اگر تمام vpnها مسدود شود پس استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها که باید به اطلاعات علمی در جهان که ما را تحریم کرده‌اند دسترسی داشته باشند چه می‌شود؟ از سوی دیگر تجار ما در شرایط کنونی که برای مدیریت امور اقتصادی و بانکی نیاز به vpn دارند عملاً امکان فعالیت نخواهند داشت. با این اقدام علاوه بر اینکه دنیا ما را تحریم کرده است خود نیز خودتحریمی برای آنها اعمال خواهیم کرد. بسیاری از نیازهای مردم اکنون در اینترنت است و نمی‌توان برای همه یک قانون کلی را اعمال کرد، چرا که کوچکترین اختلال به زندگی عادی مردم ضربه می‌زند.

فتاحی در ادامه افزود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در قبال این مقاومت وزارت ارتباطات طرح vpn قانونی را مطرح کرده و می‌خواهند از این طریق مشکلات دسترسی اقشار مختلف جامعه را حل کنند که البته این طرح یکبار در سال ۱۳۹۱ به علت عدم رعایت مقدمات شکست خورده است چرا که باید ابتدا مشکلات مربوط بــــه مسدودسازی vpnها را رفع کرد و با فراهم کردن پیش نیازها مسدودسازی را انجام دهند.

فتاحی افزود: دادستانی کل کشور و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرده است که ما می‌توانیم خواسته‌های قانونی را حل کنیم. آنها اعلام کرده‌اند ما حاضر به انجام دسته ‌بندی‌ها برای ارائه vpn هستیم تا کسب و کار‌ها، استادان و دانشگاهیان، خبرنگاران، فعالان اقتصادی و... دچار اختلال نشوند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما تجربه تلخی درباره انجام دسته ‌بندی‌ها در گذشته داریم، گفت: چرا که به‌دلیل اجرایی نشدن دقیق و صحیح طرح دسته بندی، استفاده قانونی از vpn‌ها شکست خورد چون در فاز اول به‌دلیل اجرایی کردن تنها یک فرمول برای همه آن مشکلات موجودی که عنوان شد رفع نشده و پیش نیازها رعایت نشد و کشور دچار هزینه سنگینی شد. بنابراین، این طرح مسدودسازی تمام vpn‌ها زمانی می‌تواند قابلیت اجرایی داشته باشد که اول مشکلات رفع شود و بعد پیش نیازها و دسترسی‌ها رعایت و تأمین شود.

اعضا بی خبر از طرح

گفتنی است در حالی گفته می‌شود این طرح قرار است در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار بگیرد که در تماس روزنامه با محمد کاظمی عضو حقوقی و قضایی مجلس دراین کمیته، وی از وجود چنین طرحی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: درباره طرح vpn قانونی اطلاعی ندارم. بنابراین در خصوص جزئیات آن نیز نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم.

مهدی شیخ نماینده مردم تهران ارائه این طرح را از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طرح مثبت و خوبی اعلام کرد و گفت: امیدوارم که مسئولان مربوطه در کشور بتوانند با تنظیم مقررات درست این طرح را اجرایی کنند.

شیخ عضو کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه با مسدودسازی تمام فیلترشکن‌ها دسترسی کسانی که به مطالب علمی، خبری و... نیاز دارند نیز بسته می‌شود، افزود: با این طرح افرادی که چاره‌ای به جز استفاده از فیلترشکن‌ها ندارند می‌توانند به کسب و کار و فعالیت اقتصادی و... خود ادامه دهند.نماینده مردم تهران در ادامه گفت: کسانی که با فیلترینگ موجب شدند تا مردم به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها بروند هزینه سنگینی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی برای کشور به جا گذاشتند. چون کودک و نوجوانی را هم که می‌خواست به شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کند به محتواهای غیراخلاقی و... هدایت کردیم و قبح استفاده از فیلترشکن‌ها در خانواده‌ها شکست و از سوی دیگر از نظر امنیتی مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

عضو کمیته فضای مجازی افزود: اگر تنظیم مقررات استفاده از vpn به گونه‌ای تنظیم شود که عده‌ای خاص از آن استفاده کنند به کودکان و نوجوانان و... آسیب کمتری وارد می‌شود ولی این طرح نباید به گونه‌ای اجرایی شود که هزینه آن بیشتر از قبل باشد باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود.«اگر وی پی ان قانونی را بر اساس مقتضیات شغلی افراد و کاربرانی مانند استادان، دانشگاهیان، خبرنگاران، فعالان اقتصادی و... در نظر بگیرند کار خوبی است.»

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: باید به منابع اطلاعاتی و علمی، خبری و... در جهان دسترسی داشته باشیم طبیعتاً با این اقدام امکان فعالیت آنها را کماکان فراهم می‌کنیم.این استاد دانشگاه با بیان اینکه این اقدام امکان مسئولیت‌پذیری را در فضای مجازی نیز فراهم می‌کند، گفت: افراد و کاربران می‌توانند با شناسه مشخص به این فضا وارد شوند و مسئولیت اقدام‌های خود را هم بپذیرند، چرا که اکنون تخلفات بسیاری که در حوزه فضای مجازی صورت می‌گیرد به‌دلیل گمنامی‌ای است که با استفاده از فیلترشکن‌ها ایجاد شده و سوءاستفاده را برای اعمال مجرمانه فراهم می‌کند و قابل پیگیری نیست.

هاشمی گلپایگانی افزود: به هر حال اگر دسته‌بندی برای استفاده قانونی صورت بگیرد و سپس فیلترشکن‌ها مسدودسازی شود می‌تواند اقدام مثبتی باشد و به این طریق افرادی مانند کودکان و کسانی که نیاز ندارند به محتوای نامناسب دسترسی نخواهند داشت. وی با اشاره به اینکه بایدvpn قانونی خیلی وقت پیش از اینها ارائه و از سوی مسئولان مربوطه در کشور اجرایی می‌شد، گفت: مسئولان باید همزمان با اعمال فیلترینگ این کار را انجام می‌دادند و دسته ‌بندی‌ها صورت می‌گرفت تا استفاده از فیلترشکن‌ها در میان تمام اقشار مردم باب نشود و دسترسی کودکان به محتواهای نامناسب بسته شود.یک کارشناس هم که خواست نامش فاش نشود به «ایران» گفت: مسدودسازی تمام فیلترشکن‌ها کار درست و منطقی نیست چون در شرایط تحریم ما نیاز به دور زدن در فعالیت‌های مختلف مانند حل مسائل مالی داریم. بنابراین باید قبل اینکه درباره این موارد و موارد مهم دیگری اختلال ایجاد شود، چاره اندیشی کنیم.

وی گفت: از سوی دیگر بسیاری از سرویس‌ها را برای کشور ما تحریم کرده‌اند. بنابراین کاربران ما چاره‌ای به جز استفاده از فیلترشکن‌ها ندارند. گویا مسئولان مربوطه تنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مدنظر دارند اما کشور با مسائل مهمتر از این شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام روبه‌رو است و اگر تمام فیلترشکن‌ها مسدود شود ضرر جبران‌ناپذیری در شرایط کنونی به کشور وارد خواهد شد.‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ غلطی نمیتونید بکنید

      پاسخ ها

      • آرش کما نگیر

        زورتون به وپی ان رسیده شما کار ندارید بجز مسدود کردن

      • بدون نام

        انقدر الکی ادای ادمای همیشه نگران برای نوجوونا رو درنیارن اصلا هیچ ادمی براشون مهم نیست

      • بدون نام

        اصلا نباید سکوت کرد روسیه هم دیروز تست نت ملی رو زد حق گرفتنی ست

      • بدون نام

        اون روی مردم رو میخوان ببینند مثل ۸۸ ۹۶

      • بدون نام

        ما هم نوجوان بودیم کی به فکر ما هم بودین همش چرت پرت فقط فکر خودشون انکار نمیدونیم

      • بدون نام

        یک جور نوشته انگار دست مردمه ، خودشون فیلتر میکنن ، خودشون هم پول میگیرن وی پی ان واز میکنند . مثل گسترش طرح زوج و فرد به ترافیک و خیلی دزدی های دیگه ای که از جیب ملت نجیب ایران می کنند.

      • بدون نام

        ملت اسکل ایران نه نجیب

      • مانی

        vpn برای چی میخایین هان

    • بدون نام

      این مقدمه بستن تمام سایت های خارجی هست ! یعنی کلا شبکه جهانی تعطیل چون از نظر علمی نمیشه همه وی پی آن ها رو بست مگر اینکه تمام آپی ها غیر ایرانی را مسدود کنید !

      پاسخ ها

      • گاوری

        پدرسوخته ها vpn میخایین چکار هان

      • بدون نام

        چند همسری رو تبلیغ میکنن درهای اطلاعات و ارتباطات رو به روی مردم میبندن ، شما هم راحت بله دیگه،چه خبر داداش داریم برمیگردیم دوره قاجارو

    • Alireza..4

      ای خاک بر سرتون قرن 21 هم تموم شد و شما فیلتر شکن رو هم میخواین فیلتر کنید....

    • بدون نام

      یعنی کره شمالی اصلا ارتباط نباشه بهتره

    • بدون نام

      من کارم طوریه که باید وی پی ان روشن باشه همیشه.
      خب بیشرفی که وی پی ان می بندی، من و امثال منو از همین نون بخور نمیری که داریم میندازی

    • 12

      هر چقدر دوست دارین محدود کنین ...ما با قدرت ادامه میدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلاک چین اینا رو اتیش زده دارن بدجور میسوزن
        قرار در اینده رو هر بستری بارگذاری بشه

    • CR7

      واقعا چرا اینهمه طرح های مسخره مطرح میشه ؟ مگه میتونن در مقابل فیلتر شکن های خارجی مقاومت کرد ؟ هر روز ورژن جدید میسازن تا کسی نتونه مسدودشون کنه . بعد از همه این بی فکریهای مسئولین ، میخوام بدونم چرا مسئولین هم و غمشونو نمیزارن روی رفاه حداقلی مردم . توئیتر فیلتره ولی برای مسئولین بازه . همینطور الباقی پیامرسانهای مسدود شده که برای آقایون بازه . اینهمه اجحاف میکنین و صدامون در نمیاد . به نظر شما بس نیست ؟ وقتش نیست که پول مملکت رو جایی خرج کنید که مورد تمسخر قرار نگیرین ؟

      پاسخ ها

      • nil

        همیشه مردم و باید بترسونن و نگران کنن

      • بدون نام

        نه بستون نیست
        حالا حالا ها جا دارین شماها...

    • بدون نام

      کم دروغ بگو.امکان بستن وی پی ان به طور کلی امکان پذیر نیست چرا چون سرورهای وی پی ان از آی پی آدرسهای بانک ها و مرکز مهم استفاده میکنن که نشه فیلتر کرد و اگه بخان این آدرس ها رو ببندن یعنی از کار افتادن عابر بانک ها و کلا خدمات اینترنتی میشه

    • بدون نام

      خاک برسرشون که فقط دنبال فیلتر کردن هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلخره ظهر که میان سرکار یکاری باید کرده باشن دیگه

    • ماهایا

      اگه زورتون میرسید حتما میومدید گوشیهامونو یکی یککی جمع میکردید و بعدشم جلوی تولید و وارداتش رو میگرفتید . به خدا فقط روتون نمیشه . البته فعلا .

      پاسخ ها

      • داود

        آره واقعا

    • بدون نام

      فیلترشکنارو از دسترس خارج کنید بعد خودتون فیلترشکن بفروشید؟
      از اینجا تا خود گوگل اموجی خنده

    • نجمه

      فقط می‌تونم بگم خیلی عقده‌ای هستید هر چی نمونه مسخره داخلیشو با رانت و پول هنگفت ساختید خارجیشو بستید حق انتخاب می‌دونید یعنی چی؟...

    • بدون نام

      دهن مارو سرویس کردن اینا کی بشه گورمونو از این خراب شده ایران گم کنیم

    • ایرانی

      بابا جمع کنید بسه دیگه

    • جواد

      گند زدید به اینترنت دیال آپ سلام این بود خوب کشوری که برامون درست کردید
      بزارید از ایران بریم چه گناهی کردیم

    • بدون نام

      من با فیلتر کردن کاملا موافق هستم
      بخاطرنه کمک به فرهنگ میکند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خودت با فیلتر شکن انگلیس اومدی چی میگی

    • محسن فیروزی

      آمریکا از سر ضعف و لج تحریم میکنه، شما از سر ضعف و لج فیلتر میکنید و فیلترشکن رو محدود... هیچکدومتون هیچ غلطی نمیتونید بکنید

    • بدون نام

      مغزهای زنگ زده و فاسد و تعطیل

    • کینگ

      ای بابا اینا ویروس فیلترینگ دارن مثل اینکه

    • مردم شریف ایران

      مرگ بر آمریکا، vpn حق مسلم ماست، شما خدمتگذار ما هستید، چرا خدمتگذار باید مخالف خواست ارباب (مردم) عمل کند؟ چراااااا؟ بقول حسن رفراندوم برگزار کنید برای بستن vpn, مرگ بر امریکا،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر آمریکا ؟ وات د فاز؟

    • ....

      کل دنیا ایران رو تحریم کرده ایرانم خودشو تحریم کرده

    • بدون نام

      ولکام تو کره ی شمالی!

    • کامران م

      همه این مسئولانی که اینجوری کاسه داغتر از اش میشن خودشون زودتر میترکن.
      اون قاضی که حکم فیلترینگ تلگرام رو با اون متن مسخره داد، الان کجاس؟

      پاسخ ها

      • داود

        چی از جون این ملت می خواید چرا ولمون نمی کنید

    • بدون نام

      بخدا اگر ضرر به کشور و مردم مهم باشه

    • بدون نام

      چند دهه اس اسما به فکر نوجوونا هستند نگران چیزای غیراخلاقی هستند چیزی نبینه فقط . با
      فیلترینگ بیخود ی بیشتر میبینه
      جالبه بعدش به فکر اون نوجوون به مسائل مهم ترش مثل کار تحصیل ازدواج مسکن سرگرمی بیمه اش نیستند کاری به جوونی میانسالی مریضی بعدش ندارن

    • ملت

      با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان ممکن است به چاقو ویا سوزن و کبریت دست بزنند و به خود و یا اطرافیان اسیب بزنن خریدو فروش اینارم قطع کنین...اصلا دقت میکنم میبینم پله هم ممکن است اسیب بزند....اصلن خدا را چه دیدید شاید پدری کودکی را اسیب زد....

    • مردجنوبی

      بچرخ تا بچرخیم تنها خوشیمون ازمون بگیرید بقول معروف بالاتر از سیاهی رنگی نیست منکه مدافع جناب سیدابراهیم ریسی بودم اگر آزادی های عمومی محدود بشه یک تجدید نظر کلی در هواداریم از ایشون می کنم

    • بدون نام

      یه دفعه اینترنتو قطع کنین دیگه
      هرسری یه چیزیو میبندین
      سادیسم دارن یه سریا واقعا

    • K!ng K!ng

      یعنی کارهای واجب تر از این رو ول کردین فقط مردم رو میزارین تحت فشار؟ خیلیا هستن تو محیط مجازی شغل دارن،واقعا که،هیچ آمریکا این همه مردم رو نذاشته تحت فشار

    • بدون نام

      حالا تمام کارهایشان درست شده ، گیر دادن به vpn ها جالب است هم خودسانسور هستیم و هم در جهان .آدم وقتی عقلش کار نکند بدون هیج پیش ضمینه ای میزند به جاده خاکی .

    • علی

      روی کره شمالی رو سفید کردید

    • بدون نام

      هیچ غلطی نمی توانید بکنید
      این سخن همه ملت ایران است

    • بدون نام

      هیچ غلطی نمی توانید بکنید
      این سخن همه ملت ایران است

    • بی‌نام

      چشم نخورین انقدر صبح تا شب در حال
      خدمتگزاری به مردم هستید... هه

    • بدون نام

      به جای این کارا، از اول مردم رو به استفاده از vpn سوق نمیدادین

      هر کاری کنین، مردم باهوش ایرانی یه راه فراری ایجاد میکنن

    • مهدی

      لطفا با انجام این کارها سواد عمومی رو زیادی بالا نبرید چون از اصلی ترین عواقبش، بی سوادی مزمن خواهد بود!
      یادمه تا قبل از برقراری فیلترینگ، کمتر کسی میدونست IP چیه، پورت چیه، DNS چیه و...
      درسته که علم پیشرفت کرده و دانستن این چیزا دیگه پیش پا افتاده است، اما اگر این مشکلات نبود، انقدر مهندس کیلویی زیاد نمیشد.
      هر کی دو تا چیز از اینترنت و فیلتر و اینجور چیزا حالیش شد، بهش میگن مهندس.
      از اون بدتر اینکه خودشم باورش میشه و میره مدرکشم بالاخره از یه جایی میگیره!

      و در آخر...
      در عصر ارتباطات، هرگز نمیشه جلوی ارتباطات رو گرفت.

    • irani63

      دوباره فشار آوردن به مردم ایران شروع شد،بابا مردم دیگه ازاین همه ممنویت خسته شدن،انقدر مردم رو بیزار نکنید،...

    • پاکدل

      کمکم داریم به کره شمالی نزدیک میشیم

    • س

      ببندید اقا .همه راه های زندگی کردن و نفس کشیدن رو ببندید .نزارید مردم ازاد باشند .شما میتونید پس بسر مردم بیارید .مملکت مال شماست .

    • آرش محمدی

      یعنی خاڪ تو سرمون با همچین مسئولانی که داریم عوض اینکه فکر این باشند با فیلتر و فیلترینک کار به جایی نمیرسه و مردم رو از لحاظ فکری و ذهنی و علمی از بقیه جهان عقب میندازن میان بیشترش میکنن بابا علم داره پیشرفت میکنه دنیا داره پیشرفت میگنه ما هم هر روز از روز قبل محروم تر و محدود تر میشیم ...خاک

    • بدون نام

      کاش واسه دزدی اختلاس هم چنین فشاری نیاوردند که این همه مردم دیده نشه متاسفم واسه همینها

    • بدون نام

      واقعا حالمونو بهم میزنید با این مدیریت و کشورداریتون ...
      ایشالا مردم یادشون باشه که تو انتخابات براتون سنگ تموم بذاریم

    • بدون نام

      تجربه و آبروریزی مبارزه با ماهواره رو باز هم تکرار کنید...!

    • محمد زمانی

      اینها بدنبال مسدود ساختن گردش آزاد اخبارند،ولی راه استفاده نکردن ازvpnتوسط مردم اجازه دادن به همه عقاید در نشر آزاد اخبار درست و سانسور نشده است و راه استفاده نکردن از ماهواره هم برنامه های جذاب در تلوزیون میباشد در اینگونه موارد تجربه نشان داده با اعمال محدودیت مردم بیشتر جذب این تکنولوژیها میشوند.

    • بدون نام

      میخوان برای خفظ خودشون دیوار دور مردم و مملکت بکشن.ایران جزیره مترکه و دورافتاده از دنیا مطلوب اینهاست.اونوقت میگن نگرانیم یوقت مردم نرن جهنم!

    • یخ فروش جهنم

      آمریکا کشور رو تحریم می کنه،شما هم مردم رو،خدا ازتون نگذره چی از جون ما می خواید؟

    • بدون نام

      چه کاسبی میکنن با این فیلتر کردن و فیلتر شکن
      خاک بر سر ملت همیشه در صحنه

    • بدون نام

      با این کارها بجز اینکه کشور در یک لوپ بسته علمی و فرهنگی و ... دور بزنه چیز دیگری عایدش نمیشه چون اگر قراره بچه ها چیزهای را نبینند بهانه است چون بچه و خرچه ها و کمی خرترها به اندازه کافی از طریق ماهوراه ها می بینند . پس اون کس هاییکه طرح می دهند و بگیر و ببند راه می اندازند به پر کردن جیب های خودشان است مثلا یکروز میگن اینترنت ملی درست می کنیم روز بعد میگن اصلا ویندوز را خودمان بفارسی می نویسیم و هر روز با ارائه طرحهای خیالی و نشدنی آب به آسیاب دشمن می ریزند و کشور را به عقب ماندگی سوق می دهند.

    • بدون نام

      با این کارا میخواند صبر مردما بسنجند اگه مردم اعتراضی نکردند در مرحله ی بعد اینترنت ملی را به بهانه افزایش سرعت و امنیت و کاهش هزینه ها راه اندازی کنند و بعد هم به بهانه ی حملات سایبری و این حرفا کلا دسترسی به اینترنت جهانی را مسدود کنند

    • بدون نام

      اينا ديگه كين؟از ديو دو سر هم بدترن.اگه ميتونيد وضعيت اقتصادي رو درست كنيد پيگير اون باشيد نه فيلتر شكن.واقعا اسم انسان روي خودشون گذاشتند؟

    • محمد فرهنگ

      خب یه کاری هم انجام بدین. به هممون gps ببندین دقیقا بدونین کجا میریم کجا میایم. کلا اینترنت رو هم قطع کنین. بعد تنها گوشی مجاز 1100 باشه اونم بریم مخابرات لیست کسانی که میخوایم با اونا در ارتباط باشیم البته فقط بستگان درجه یک و دو رو بهتون بگیم که فقط بتونیم به اونا زنگ بزنیم.

    • امیر

      جالبه فیلتیرنگ فقط واسه مردمه.همه تک تک این به اصطلاح مسئولین از دم حساب فیسبوک, تووییتر, و خیلی چیزای دیگه دارن که مردم به دلیل فیلترینگ حق استفاده از چنین ابزار های مجازی رو ندارن.حالا این کافی نیست و وی پی ان هارو هم میخان از کار بندازن. چقد ایرانمون عقب مونده شد خدایا کجایی کوروش ببینی کشورو ای تاج سر هر ایرانی

    • نشون به اون نشونی...تواون پیشونیت

      حالا این همه دستوپازدنتون برای چیه؟؟!!!ازچی میترسید اینقدر؟؟؟

    • بدون نام

      خیلیا از این طریق کار میکننن

      چرا اینقدر نادونین خب

    • بی نام

      خداوکیلی مسئولین عزیز غیر از اینکارها هیچ کار دگه ی ندارن یعنی مشکل ما فقط وی پی ان هسته

    • بدون نام

      چرا من توایران بدنیااومدم اخه والا توگواتمالا بدنیامیومدم شرافت داشت...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج