۹۲۶۷۶۹
۱۶ نظر
۵۰۱۰
۱۶ نظر
۵۰۱۰
پ

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزیِ درسی:

مخالفِ آموزش زبان انگلیسی از دبستان هستیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالف ام، زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالف ام زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت.

مخالفِ آموزش زبان انگلیسی از دبستان هستیم

حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع چالش های آموزش زبان روی آنتن رفت،گفت: واقعیت این است که ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیاز به بررسی عمیقی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه داریم که برای این میزان دانش آموز مطلوب است چرا که ما ۶ میلیون دانش آموز در مقطع متوسطه داریم. شاید با یک ضرب و تقسیم بتوان گفت در هر آموزشگاه ۲۰۰ دانش آموز، هستند و با این تعداد دانش آموز یعنی ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه زبان می روند.اما مشکل این است که همه دانش آموزان ما نمی توانند به این آموزشگاه ها بروند. اینجا هم باید به عدالت آموزشی توجه کنیم. چرا که عموم کسانی که در آموزشگاه ها هستند دانش آموزلن مدارس غیردولتی هستند چون توان مالی دارند.

وی با اشاره به رسالت و ماموریت آموزش و پرورش در انتقال دروس مختلف، گفت: ای کاش به آن اندازه که روی زبان انگلیسی توجه داریم روی آموزه‌های اخلاقی و آداب و مهارت های سبک زندگی، هنر و تفکر نیز دغدغه داشتیم. توجه متوازن و متعادلی روی همه ساحت ها و حوزه های یادگیری نداریم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ ساعت آموزش رسمی زبان خارجی در دوره تحصیل داریم گفت: قطعا آموزش زبان از کیفیت لازم برخوردار نیست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی، حای بحث دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره گردش مالی ۱۴۵ میلیارد تومانی آموزشگاه‌های زبان در هر ترم گفت: امروز سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه حدود ۴ درصد است در حالی که در برخی کشورها به ۱۵ درصد می رسد. آیا مگر کیفیت زبان فارسی ما از زبان خارجی بالاتر است؟ آموزش زبان فارسی دچار چالش جدی است در حالی که نزدیک ۵۰ درصد مناطق ما دوزبانه اند و آنجا آموزش زبان فارسی به شدت دچار ضعف است و یکسری دلایلی مانع پاسداری از زبان فارسی که زبان آموزش رسمی است میشود. تا جایی که ممکن است برخی دانش آموزان ما نتوانند تا ششم دبستان به فارسی صحبت کنند.

وی ادامه داد: باید بیش از دغدغه زبان خارجی، چندین جلسه در این برنامه صرف زبان فارسی شود. مگر اهمیت درس های دیگری چون هنر کمتر از زبان خارجی است. دچار چالش در کل کیفیت آموزش هستیم که باید به آن بپردازیم. ضمن آنکه زبان خارجی در دانشگاه‌ها و آموزش عالی نیز دچار چالش است. اگر مسائل ما اولویت گذاری نشود و به ریشه ها نپردازیم یک مرتبه مسائلی چون زبان خارجی پررنگ و در شبکه های مجازی دست به دست میشود.

وی تامید کرد: ت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمی توانند معلم زبان داشته باشند. باید به همین ۴۰۰ ساعت آموزش، کیفیت بدهیم. اکنون ساعات آموزش دروس از ۹۰ به ۷۰ دقیقه و هفته های آموزشی ما به جای ۳۵ به ۲۸ هفته هم میرسد.

ذوعلم ادامه داد: با این شرایط، برنامه درسی که تدوین کرده ایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست. اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر می شود. به مدیران کل استان ها هم تاکید میکنم تلاش کنند که ۹۰دقیقه های آموزش برای هر درس کامل اجرا شود. دچار چالش جدی کیفیت هستیم و باید آن را درمان کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمایندگان ارائه دهنده طرح رفع انحصار از آموزش زبان خارجی می‌خواستند از ظرفیت جامعه برای بهبود آموزش استفاده کنند گفت: این نکته خوبی است و استفاده از ظرفیت های دیگر برای تعمیق آموزش خوب است.

وی تاکید کرد: اما قطبی کردن آموزش صحیح نیست. وجود آموزشگاه های زبان برای ارتقای زبان آموزی خوب است. اما نکته اش این است که مبادا بچه های بااستعداد که تمکن مالی ندارند محروم شوند که آموزش و پرورش باید کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه چی مال پول دارهاست ...

    • بدون نام

      یکی از مسخره ترین زبان های دنیاست که مثل آش کشک خاله می مونه هر کاری کنیم بازم پامونه

    • آزاد

      چون با محتوا درست و علمی در کتب مدارس مخالفید ،کتابها از محتوای علم و به روز رسانی خالی شدند ،در ضمن حاج آ قا انگلیسی زبان دنیا جدید ورو به جلوست نه زبان عربی

    • بدون نام

      آموزش زبان انگلیسی از دبستان واجب است

    • بدون نام

      اگه زبان عربی بود مشکلی نداشتن

    • بدون نام

      شما ها مخالف هر آنچه که به موفقیت تبدیل میشه هستید

    • بدون نام

      از اول دبستان بسیار عالی است چرا مخالفت می کنید

    • بدون نام

      به عوض اینکه ده را شبیه شهر کنید می خواهید شهر را مثل ده کنید

    • بدون نام

      با آموزش عربی در مقطع ابتدایی چطور؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عربی ثواب داره..انگلیسی چیه...زبون اجنبی ها

    • بدون نام

      نمیدونم چطوره این حاج آقا ها توی هر مسئله ای صاحب نظرن و متخصص... الان رو هر محصول و دارویی تاریخ انقضاش به انگلیسی و میلادی زده میشه... پس حرف مرگ و زندگی هست... خودتون ببینیدExp یعنی چه؟ من خودم شاهد مرگ بچه هایی بودم که بدلیل عدم آگاهی خانوادشون از این علامت ساده بی جهت قربانی شدند... بازم بگین زبان انگلیسی واجب نیست

      پاسخ ها

      • پاکدل

        از بیسوادی حضرات....

    • بدون نام

      دنبال شناسایی علل ناکارآمدی در آموزش و پرورش هستی ! برو جلو آیینه، کار هر ...نیست خرمن له ( خرد سابق ) کردن .......

    • بدون نام

      دنبال شناسایی علل ناکارآمدی در آموزش و پرورش هستی ! برو جلو آیینه، کار هر ...نیست خرمن له ( خرد سابق ) کردن .......

    • بدون نام

      شما چکاره اید که مخالف باشید ؟

    • azizi

      زبان انگلیسی باید از مقطع شش یا هشت باشه از مقطع ده هم شروع بشه بازم بد نیست چون تو این سن پسرا همه چیو به سرعت یاد میگیرن اما واسه دخترا شاید از مقطع شش درست تره اما یه چیز که غلطه نحوه اموزش از پایه هست به نظره من کله تدریس از طراحی کتاب تا تربیت معلمانش اشتباه چه اشکال داره از انگلیس مشاوره بگیرید یا از یه کشور موفق تو این زمینه که دوباره بیاد کتابا رو نحوه ی اموزشو عوض کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج