۹۲۷۵۳۹
۱۷ نظر
۵۰۰۲
۱۷ نظر
۵۰۰۲
پ

آنچه از زوج حسن‌زاده - تورک در یاد‌ها می‌ماند

موج تغییرات فدراسیون، مسئولان قضایی فوتبال را هم در امان نگذاشت و رئیس کمیته انضباطی و رئیس کمیته اخلاق، همزمان از شغل‌شان کناره‌گیری کردند.

ایران ورزشی: موج تغییرات فدراسیون، مسئولان قضایی فوتبال را هم در امان نگذاشت و رئیس کمیته انضباطی و رئیس کمیته اخلاق، همزمان از شغل‌شان کناره‌گیری کردند. حسن‌زاده از سال ۹۰ و تورک، از ۹۵ رؤسای دو رکن قضایی تأثیرگذار در فدراسیون بودند و در سال‌های ریاست‌شان، درگیر پرونده‌های جنجالی زیادی شدند. پرونده‌هایی که تأثیر زیادی روی سرنوشت تیم‌ها و افراد تأثیرگذار فوتبال ایران گذاشت.

شادی گل شیث و نصرتی

سال اولی که حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون شده بود، ماجرای معروف شیث و نصرتی پیش آمد. شادی گل آنها مقابل داماش گیلان، در صدا و سیما هم با آب و تاب زیادی پخش شد. کمیته انضباطی هم که حسابی تحت تأثیر واکنش‌های تند به این اتفاق زشت قرار گرفته بود، در حکمی عجیب شیث را ۲۰ ماه و نصرتی را ۱۰ ماه محروم کرد.

این حکم صدای خیلی‌ها را درآورد که نباید فوتبال دو نفر، به‌خاطر یک اشتباه تمام شود. استیناف محرومیت شیث را به ۶ ماه و محرومیت نصرتی را به ۴ ماه کاهش داد. جالب اینکه این حکم، جایگاه بین‌المللی هم نداشت و هر دو نفر در مسابقات لیگ قهرمانان، برای پرسپولیس به میدان رفتند.

سقوط شهرداری

شیث سهمی بیشتر از یک حکم در دوران حسن‌زاده دارد. سال ۹۲ شهرداری با مربیگری کمالوند و حضور شیث رضایی به لیگ برتر صعود کرد. حاشیه‌های زیاد این صعود، باعث شد کمیته انضباطی وارد ماجرا شود و شهرداری به اتهام تبانی، جریمه شد و یک دسته پائین‌تر رفت. در آن گروه، بیشتر تیم‌ها جریمه شدند و در نهایت استقلال خوزستان با وجود جریمه به خاطر تخلف کمتر(!) سهمیه حضور در لیگ برتر را به دست آورد.

سختگیری‌های مقطعی

لیگ سیزدهم کمیته انضباطی قصد داشت با توهین تماشاگران در ورزشگاه، برخورد جدی انجام دهد. عزمی که فقط چند ماه دوام آورد. اعتراض تیم‌هایی که از آنها امتیاز کسر می‌شد، کمیته انضباطی را مجبور کرد همین حکم را در قبال دیگر مدعیان هم صادر کند تا عدالت برقرار باشد و تأثیری روی سرنوشت قهرمانی نگذارد! پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی، در کنار ملوان همگی جریمه یک امتیازی را دریافت کردند و جالب اینکه این امتیازات آخر فصل هیچ تأثیری روی جدول نهایی لیگ نگذاشت.

این اولین و آخرین باری بود که کمیته انضباطی از این راه برای جریمه تیم‌ها و تماشاگران‌شان استفاده کرد. یکی دیگر از سختگیری‌های مقطعی کمیته انضباطی، محرومیت سنگین صادقیان به خاطر هل دادن داور بود که دیگر تکرار نشد و فقط مهاجم جنجالی پرسپولیس تاوان آن را داد.

پرونده بی‌سرانجام شایعه‌ساز قهرمانی

لیگ چهاردهم، با یک پرونده جنجالی به پایان رسید. پرونده‌ای که قهرمان لیگ را تغییر داد. تراکتورسازی بعد از ۳‌-۳ شدن بازی هفته آخر با نفت، به تصور تساوی سپاهان بازی را اداره کرد و قهرمانی به اصفهان رفت. قرار بود کمیته انضباطی، تحقیقات گسترده‌ای درباره این موضوع انجام دهد. تحقیقات آنها، هیچ‌وقت به سرانجامی نرسید و پس از گذشت سال‌ها، هنوز کسی نمی‌داند چه کسی شایعه ۲‌-۲ را در ورزشگاه یادگار امام به راه انداخت.

چه کسی سقوط کرد؟

یکی از پرونده‌هایی که در نهایت خارج از عرف فدراسیون تکلیف آن مشخص شد، مارتین موتومبا بود. پیکان در لیگ چهاردهم، به لیگ یک سقوط کرد اما اعتقاد داشت راه‌آهن به خاطر استفاده غیرقانونی از موتومبا باید یک دسته پایین‌تر برود و آنها باقی بمانند. کمیته انضباطی، راه‌آهن را تبرئه کرد. کمیته استیناف‌ رأی به سقوط این تیم داد و در نهایت، با پس گرفتن گزارش سازمان لیگ رأی کمیته استیناف به نفع راه‌آهن برگشت.

از ایران به سوئیس

حکمی که با وجود همه جنجال‌هایش توسط CAS هم تأیید شد، اهدای سوپرجام به پرسپولیس و شکست ۳‌-صفر استقلال به خاطر شرکت نکردن در مسابقه بود. این حکم را ابتدا سازمان لیگ، بدون طی مراحل قانونی اعلام کرد و سپس کمیته انضباطی تشکیل پرونده داد و توسط کمیته استیناف تأیید شد. همین باعث شد استقلالی‌ها، زیر بار نروند و پرونده را به CAS بکشانند. این بار حکم کمیته انضباطی، توانست در یک مرجع بین‌المللی تأیید شود که اتفاق مهمی در دوران ریاست او محسوب می‌شد.

بچه تهران، بچه شهرستان

آخرین جنجال حسن‌زاده، اظهارات او درباره وریا غفوری به‌خاطر انتقاداتش از مسائل مختلف بود: «وقتی یک جوان شهرستانی که تازه به تهران آمده و مشهور شده، علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند باید در یک برنامه کالبدشکافی شود.» حرف‌های حسن‌زاده باعث شد هشتگ شهرستانی‌ام در حمایت از وریا داغ شود و به رئیس کمیته انضباطی، با اصطلاح بچه تهرون طعنه بزنند. حسن‌زاده در مصاحبه‌های بعدی، حرف‌هایش را اصلاح کرد و گفت خودش، از شهرستان به تهران آمده و به این موضوع افتخار می‌کند.

همیشه پای یک زن در میان است

در مورد تورک و کمیته اخلاق، اولین پرونده‌ای که او را به دردسر انداخت عکس گرفتن رحمتی با یک زن، در اردوی برون مرزی استقلال بود. وضعیت پوشش این زن، باعث شد فعالیت رحمتی موقتاً تعلیق شود. با توجه به اینکه رحمتی نقشی در پوشش آن طرفدار آن هم در خارج از کشور نداشت، خیلی‌ها از کمیته اخلاق بابت این تصمیم انتقاد کردند. حکم رحمتی خیلی زود لغو شد.

جادوگر سیاه

اواسط لیگ شانزدهم، کمیته اخلاق به پرونده حضور یک جادوگر در بازی سیاه‌جامگان ورود کرد. کسی که پشت دروازه این تیم در بازی با ماشین‌سازی با لباس عکاسی، حرکاتی مشکوک انجام می‌داد. در نهایت با دستگیری او و مشخص شدن اینکه ارتباطی با عکاسان ندارد، پای مدیرعامل سیاه‌جامگان به میان آمد. کمیته اخلاق علی عباسی مدیرعامل سیاه‌جامگان را سه سال محروم کرد.

مشتری همیشگی

به جز رحمتی، بازیکنان دیگری هم به‌خاطر مسائل غیر ورزشی به کمیته اخلاق احضار شدند. منشا یکی از بازیکنانی بود که به خاطر مدل موی خاصش به کمیته اخلاق رفت و مسلمان، بابت انتشار عکسش در حال کشیدن قلیان مجبور به توضیح شد. با این حال نام هیچ‌کس به اندازه فروزان به کمیته اخلاق گره نخورد. عکس همسر فروزان و فعالیت‌های او، این دروازه‌بان را به مشتری ثابت کمیته اخلاق تبدیل کرد. فصل پیش اما اوضاع عوض شد و فروزان، این بار به دلیل پرونده‌ای ورزشی به کمیته اخلاق رفت. درباره این پرونده و میزان محرومیت او هیچ‌وقت اطلاع‌رسانی کافی انجام نشد. تنها نکته معلوم، خانه‌نشینی فروزان است.

اخلاق علیه فدراسیون

تورک در این سال‌ها، بارها مسئولین فدراسیون را هم محروم کرد که البته بعضی از آنها، بعدها لغو شد. مسئول امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال به‌خاطر عملکردش از او حکم محرومیت ۳ ساله گرفت. پیروانی به‌خاطر پرونده مالی ۵ سال محروم شد و البته توانست آن را لغو کند. سپس نوبت کفاشیان و ترابیان رسید که از کمیته اخلاق، حکم محرومیت ۵ ساله بگیرند. کفاشیان هم مثل پیروانی، توانست محرومیتش را لغو کند تا حکم‌های پر سر و صدای تورک برای پرونده‌های مالی فدراسیون به نتیجه خاصی نرسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نعيم

      اميدوارم با رفتن اين عوامل معلوم الحال، ريشه فساد و تباني و ارتشاء در كميته هاي عن ضباطي و اخ لاق خشكيده شود. اميدورام آرايي كه با اعمال نفوذ اين افراد برعليه بي گناهان صادر شد، باعث شود كه عقوبت آنان ختم به خير نشود.

    • x

      خدمات بی وقفه به لنگ و ضربه زدن به استقلال سپاهان و تراکتور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه سواد داشتی همین متنو میخوندی میفهمیدی بیشترین خدمتو به کیسه کرده نفهم

      • بدون نام

        کآربر ساعت ۸.۴۷ چرا از روی تعصب کور کورانه حرف چرت وپرت میزنی اخه کیسه ۶ تایی خور پرسپولیس سرورتون که بیشتر از هر تیم دیگر از این کمیته به اصطلاح انضباطی ضربه خورد فقط دو نمونه از ان تمامه کیسه ها از پیش کسوت و بقیه اینقدر علیه سرورتون حرف چرند ردند کمیته انضباطی چی شدو یا بازی با سپاهان خودتون را به......... نزنید کیسه ها

      • بدون نام

        این که خیلی خیلی تابلو بود اصلا نیازبه مدرک نداره
        :))))))))))))))))))))
        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      ایشان یک مترسک بیشتر نبود

    • بدون نام

      اینها عوامل جماعت و قومیت اصفهانی وترک بودند و بده بستون زیادی داشتند تا توانستند پدر پرسپولیس درآوردن و نمونه های اون هم یکماه اخیر،خدا از سر تقصیرات اینها بگذره .

    • بدون نام

      این آقایون از خدا بیخبر و بهمراه عوامل از خدا بیخبر تیمهای استقلال و سپاهان و تراکتور تا توانستند به پرسپولیس ضربه خدا اینها نابود کنه.

    • کامران

      می گویند دونفر عزل شده واستعفا داده در رایطه با اعترافات هدایتی بود!؟
      وجام های اسنپی اهدایی فتاحی بی شرف

      پاسخ ها

      • فرهاد

        کدوم جام را میگی اسنپ؟همون که کیسه فرار کرد ترکیه.

      • بدون نام

        کاربر کامران اگر تیم کیسه نمی ترسید از ۶ تایی شدن در ایران می ماند وبازی میکرد نه اینکه از ترس پا به فرار بگذاره بعد هم تیم کیسه شکایت به cas و ماجرای متضرر شدن و پرداخت هزینه هنگفت اخ امان از این کیسه های بی منطق و چرت و پرت گو

    • بیتا

      پس حرکت زشت آقایی وصیادمنش اشاره ای نکردی چراااااااااااا

    • بدون نام

      نفرت از هردو شون .البته با چاشنی....‌

    • بدون نام

      کفاشیان فاسد ترین فرد فوتبال ایران هست که در مدت مدیریت خودش پسرش را میلیادر کرد

    • بدون نام

      بی وجدان تر از حسن زاده رو ندیدم .این احمق رو نافش رو با دشمنی با پرسپولیس بریدن.از حکمی ک برا شیث ونصرتی .خانزاده .صادقیان وبازی برگشت داماش پرسپولیس ک هم بازی سه صفر کرد .هم امتیاز کسر کرد .هم تماشاگران و محروم کرد هم جریمه میلیونی.تا حکمای امسالش ک هر هفته ب ی بهونه ی پرسپولیسیو محروم کرده کصد برابر بدترش رو هوادارای تراکتورو سپاهان انجام دادن یا اون قلعه مرغی افلیج ک تا برانکو بود هیچ عنی نبود واین همه افترا به سرورش بست و هیچکس بهش نگفت بالا چشت ابرو .اما اگه از پرسپولیس یکی حرف حق میزد ۱۲شب جلسه میذاشت تا محرومش کنه..واقعا این همه تبعیض نوبره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام توپسرآقای...؟
        چی بوداسم بابات کدوم یک ازکسبه محلتون بود؟؟؟؟

    • بدون نام

      بی وجدان تر از حسن زاده رو ندیدم .این احمق رو نافش رو با دشمنی با پرسپولیس بریدن.از حکمی ک برا شیث ونصرتی .خانزاده .صادقیان وبازی برگشت داماش پرسپولیس ک هم بازی سه صفر کرد .هم امتیاز کسر کرد .هم تماشاگران و محروم کرد هم جریمه میلیونی.تا حکمای امسالش ک هر هفته ب ی بهونه ی پرسپولیسیو محروم کرده کصد برابر بدترش رو هوادارای تراکتورو سپاهان انجام دادن یا اون قلعه مرغی افلیج ک تا برانکو بود هیچ عنی نبود واین همه افترا به سرورش بست و هیچکس بهش نگفت بالا چشت ابرو .اما اگه از پرسپولیس یکی حرف حق میزد ۱۲شب جلسه میذاشت تا محرومش کنه..واقعا این همه تبعیض نوبره...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج