جاباما
۹۳۰۰۳۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

«اتوبوس انقلاب» فتنه‌ی جدید آمریکا در لبنان؟

به راه افتادن اتوبوس معروف به «اتوبوس انقلاب» در خیابان‌های لبنان، تبدیل به موضوع جنجالی در این کشور شده است. برخی نیروهای سیاسی و فعالان اجتماعی در لبنان این اقدام را «فتنه» مورد حمایت آمریکا برای تشدید شکاف‌های سیاسی و طایفه‌ای می‌دانند.

ایرنا: به راه افتادن اتوبوس معروف به «اتوبوس انقلاب» در خیابان‌های لبنان، تبدیل به موضوع جنجالی در این کشور شده است. برخی نیروهای سیاسی و فعالان اجتماعی در لبنان این اقدام را «فتنه» مورد حمایت آمریکا برای تشدید شکاف‌های سیاسی و طایفه‌ای می‌دانند.

اتوبوس انقلاب صبح روز شنبه از منطقه العبده در "عکار" واقع در شمال لبنان حرکت خود را آغاز کرد و از سفر دوره ای در ۱۲ منطقه خبر داد.

میدان النور در طرابلس واقع در شمال لبنان، میدان الشهداء در مرکز بیروت و میدان ایلیا در صیدا مقصد اتوبوس انقلاب هستند و ایستگاه نهایی آن صور در جنوب لبنان اعلام شده بود.

در این میان، اخباری در رسانه ها و نیز شبکه های اجتماعی لبنان منتشر شد مبنی بر اینکه سفارت آمریکا هزینه مالی اتوبوس انقلاب را که در حال گردش در نقاط مختلف کشور است، تأمین می کند.

دخالت آشکار سفارت آمریکا در لبنان

انتشار این اخبار موجب شد؛ سفارت آمریکا در صفحه رسمی خود در توئیتر ضمن تکذیب حمایت مالی از اتوبوس انقلاب، اعلام کرد: ما از ملت لبنان در تظاهرات مسالمت آمیز و اعلام وحدت ملی حمایت می کنیم اما شایعاتی شنیده ایم؛ سفارت آمریکا از اتوبوس انقلاب حمایت نمی کند.

بنا بر اعلام شبکه "سی.ان.ان" عربی، بر اساس آنچه فعالان شبکه های اجتماعی در لبنان اعلام کردند، مقصد این اتوبوس مناطق مختلفی از شمال تا جنوب کشور است و درآن تعدادی از معترضان حضور دارند.

برخی اعضای "جریان آزاد ملی" به رهبری "جبران باسیل" وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان و نیز حزب الله با توصیف این اتوبوس به "اتوبوس فتنه" اعلام کردند، سفارت های خارجی پشت این حرکت یعنی راه اندازی اتوبوس انقلاب و حرکت آن در شهرهای مختلف قرار دارند.

به دنبال انتشار این اخبار، تظاهرکنندگان در صیدا و صور از پذیرش اتوبوس انقلاب مخالفت کردند.

«اتوبوس انقلاب» فتنه‌ی جدید آمریکا در لبنان؟
واکنش ها به اتوبوس انقلاب

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی، اتوبوس انقلاب را یادآور جنگ داخلی در لبنان و شبیه "عین الرمانه" دانست.

در جریان حادثه عین الرمانه که به حادثه اتوبوس عین الرمانه و یا کشتار عین الرمانه نیز معروف است، یک گروه، افراد مسلح لبنانی مسیحی و نیز گروههای مسلح فلسطینی را در خیابان عین الرمانه در شرق بیروت گرد هم آوردند؛ اقدامی که بعدها به عنوان جرقه مستقیم شعله ور شدن جنگ داخلی لبنان در ۱۳ آوریل ۱۹۷۵ عنوان شد.

یکی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی نوشت: از اتوبوس انقلاب در جنوب استقبال نمی شود؛ بازگردید.

"جمیل السید" از نمایندگان مستقل پارلمان لبنان نیز درصفحه توئیتر خود نوشت: پس از زنجیره انسانی که شمال بیروت را به جنوب آن وصل کرد و تا کیلومترها در نقاط مختلف کشور امتداد یافت و سمبل وحدت ملی را به نمایش گذاشت، اتوبوسی که از شمال به سمت جنوب حرکت می کند چه مفهوم و لزومی داشت جز یک اقدام سبکسرانه از سوی کسانی که آن را اجرا کردند؟ چرا با این کار موجب دسته بندی بین مردم شدید؟

تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی‌ها در ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) آغاز شد؛ در دومین هفته اعتراض لبنانی‌ها، حریری با اعلام اینکه به بن بست رسیده است، از نخست وزیری استعفا کرد و یک روز پس از آن ضمن اعلام آمادگی برای نخست وزیری دوباره آن را به تشکیل دولت فن‌سالار مشروط کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج