۹۳۰۰۷۹
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

دستکاری بزرگ کالدرون در منطقه پرواز ممنوع

از همان روز اول هم می‌دانستیم گابریل کالدرون با وجود سال‌ها حضور در فوتبال خاورمیانه هیچ شناختی از فوتبال ایران ندارد و حتماً شروع کارش در پرسپولیس با مرحله «شناخت» گره می‌خورد و این چالشی بزرگ پیش پای او خواهد بود.

ایران ورزشی: از همان روز اول هم می‌دانستیم گابریل کالدرون با وجود سال‌ها حضور در فوتبال خاورمیانه هیچ شناختی از فوتبال ایران ندارد و حتماً شروع کارش در پرسپولیس با مرحله «شناخت» گره می‌خورد و این چالشی بزرگ پیش پای او خواهد بود.

کالدرون یک‌سوم فصل را گذراند و با اینکه شش هفته برای آماده‌سازی تیمش فرصت داشت اما همچنان در گیر و دار مرحله شناخت است و به‌نظر نمی‌رسد این پروسه به پایان رسیده باشد.

در این میان آنچه تا حدودی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد این است که آزمون‌ها و تغییرات مرد آرژانتینی برای رسیدن به شناخت دقیق از داشته‌هایش و انطباق آن با فلسفه تیمی خود محدود به یکی دو پست یا یک بخش از تیمش نیست و تقریباً این تغییرات و آزمون و خطا در همه خطوط و بیشتر پست‌ها جریان دارد.

موضوع مهم‌تر اینکه او بیشتر از هر منطقه تغییرات و جابه‌جایی‌هایش را در خط دفاعی تیم خود اعمال می‌کند؛ جایی که طی سه فصل گذشته منطقه امن پرسپولیس بوده و تداوم موفقیت‌های پرسپولیس در خط دفاع پایه‌ای محکم برای کامیابی‌هایش در پایان فصل بوده است.

با نگاهی به ترکیب خط دفاعی پرسپولیس در ۱۰ هفته ابتدایی این فصل مشخص می‌شود کالدرون تقریباً هر دو بازی یا حتی کمتر حداقل یک تغییر در ارنج خط دفاع چهار نفره خود ایجاد کرده است که آماری نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

او فصل را با خط دفاع چهار نفره‌ای آغاز کرد که برانکو با دو جام تمامش کرده بود. خط دفاعی متشکل از شجاع و سیدجلال در مرکز که طی دو فصل بازی کنار هم به هارمونی بالایی دست یافته بودند و البته شیری و نادری در جناحین که در زمستان سال گذشته سرخپوش شدند و خیلی زود با اتکا به توانایی‌های‌شان جای ثابتی در ترکیب ۱۱ نفره پیدا کردند.

این ارنج در بازی با پارس جم به میدان رفت و بالطبع بدون دریافت گل و با پیروزی خانگی در هفته دوم نیز در زمین رؤیت شد. باخت در تبریز و مقابل تراکتورسازی اما بهانه خوبی برای شروع تغییرات کالدرون در خط دفاع بود. او از وقفه لیگ برای اعمال تغییراتش سود برد و در بازی با صنعت‌نفت، کنعانی‌زادگان ملی‌پوش جایگزین کاپیتان پرافتخار سرخ‌ها شد. البته که در گل دریافتی از مدعی تبریزی خط دفاع و سیدجلال تقصیری به گردن نداشتند اما کالدرون با در نظر گرفتن فلسفه مدنظر خود و احتمالاً اینکه سیدجلال با این فلسفه جور نیست او را بیرون نشاند.

اولین تغییر در هفته سوم رخ داد اما این تنها تغییر مرد آرژانتینی نبود و وی محمد انصاری را جایگزین محمد نادری کرد تا عملاً نیمی از خط دفاعش را تغییر داده باشد. پرسپولیس با این خط دفاع باز هم برد و گل نخورد تا به دربی برسد. کالدرون بدون تغییر وارد دربی شد اما با اینکه از حریف سنتی گل نخورد و برنده از زمین بیرون آمد اما بعد از مرکز و جناح چپ، تغییرات کالدرون در دفاع راست هم آغاز شد.

در بازی حساس مقابل سپاهان سیامک نعمتی جای مهدی شیری را گرفت که این سومین تغییر در خط دفاع سرخ‌ها بود. البته این تغییر یک مقدمه در دربی داشت و نعمتی در یک‌سوم پایانی آن مسابقه جای شیری در دفاع راست بازی کرد.

در بازی بعد از آن محرومیت شجاع باعث چهارمین تغییر در خط دفاع شد. در مشهد و بازی با شهرخودرو انصاری به مرکز دفاع و جای شجاع رفت تا نادری به دفاع چپ برگردد اما نعمتی در دفاع راست ماند و ضمن دریافت اخطار پنجم محروم هم شد.

در واقع بعد از باخت به سپاهان، کالدرون تغییری ناخواسته و اجباری در خط دفاعش داشت که منجر به دو جابه‌جایی شد اما در مشهد و مقابل دیگر مدعی قهرمانی هم باخت.

با وقفه بعدی لیگ و برای بازی با پیکان باز هم تغییرات گابریل در خط دفاع ادامه پیدا کرد و شیری به دفاع راست برگشت. ترکیب چهار نفره نادری-انصاری-کنعانی - شیری در بازی هفته هشتم مقابل شاهین هم تکرار شد اما با وجود بردی بی‌دردسر و پرگل خارج از خانه که اتفاقاً همه‌جوره مورد رضایت کالدرون قرار گرفت تغییرات در خط دفاعی ادامه پیدا کرد.

کالدرون برای بازی خانگی مقابل ماشین‌سازی پنجمین تغییر در خط دفاع را ایجاد کرد و شجاع را جای شیری به دفاع راست برد که هرگز نتیجه نگرفت و البته مورد انتقاد کارشناسان رسانه‌ها و پیشکسوتان قرار گرفت.

در پی این جواب نگرفتن و در بازی دهم مقابل فولاد، مهدی شیری به دفاع راست برگشت اما این تغییر آخرین جابه‌جایی در خط دفاع سرخ‌ها نبود. در اهواز سیدجلال حسینی به ترکیب اصلی برگشت و کنار کنعانی بازی کرد تا انصاری به دفاع چپ و نادری دوباره از خط دفاع بیرون رفته و با حضورش در خط میانی انصاری تبدیل به مدافع چپ تیم شود. این یعنی سه تغییر همزمان که تعداد تغییرات و جابه‌جایی‌های کالدرون در خط دفاع تیمش را به عدد قابل توجه ۱۰ رساند.

کالدرون در حالی این تعداد تغییر را طی فقط ۱۰ هفته در ترکیب خط دفاعی‌اش اعمال کرده که غیر از جابه‌جایی‌های بازی به بازی در حین انجام مسابقه نیز دست به تعویض مدافعان خود می‌زند. او تا کنون دوبار نادری و دوبار عبدی را در دفاع چپ و راست تعویض کرده و یک تعویض ناخواسته به‌خاطر مصدومیت انصاری داشته است.

در عین حال به‌نظر می‌رسد بعد از سومین وقفه لیگ برتر و در آستانه مقطع پایان نیم‌فصل اول، تغییرات این مربی ادامه خواهد داشت و شاید نسبت به بازی قبل ثابت نماند. دیروز و در بازی تمرینی با توجه به اینکه کنعانی تازه از اردوی تیم ملی برگشته و در تمرین حضور کاملی نداشت انصاری و سیدجلال کنار هم بازی کردند و شیری در دفاع راست به میدان رفت. این یعنی شجاع باز هم نیمکت‌نشین خواهد بود و اگر کنعانی برگردد آن وقت معادله دفاع چپ یعنی انصاری یا نادری برقرار خواهد بود.

با این حال چیزی که مهم است اینکه خط دفاع پرسپولیس در این ۱۰ هفته تغییرات زیادی داشته در حالی که ثبات خط دفاع طی فصول گذشته سهم پررنگی در موفقیت این تیم داشته و منطقه پرواز ممنوع سابق سرخ‌ها محلی برای دستکاری آقای سرمربی و آزمون و خطاهای بیشمار او است؛ مسأله‌ای که کالدرون هنوز به آن دست نیافته و حتی در مواجهه با حریفان کوچکتر طی ۵ هفته باقی‌مانده از نیم‌فصل اول می‌تواند نگران‌کننده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک قاسمی

      واقعا معلوم نیست دنبال چ چیزی هست همین تغییرات شفر استقلال را کله پا کرد اخه کدام ادم عاقلی انقدر تغییرات تو خط دفاعی ۴ سال بهترین خط بوده بوجود میاره

    • استقلال کبیر . چهارفینال آسیا و دوقهرمانی. لنگ موز خور آسیا

      ن بابا مربی خوبیه تیمش خیلی تاکتیک و موقعیت گل داره خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره اگه مثل چونی داور وگلرا هواشو داشتن قطعاً الان با اختلاف صدر نشین بود

    • بدون نام

      همون ترکیب دفاعی فصل قبل عالیه. دست نباید بخوره. کنعانی به درد بازی های بزرگ نمیخوره. سید کوه تجربه ست

    • لعنت بر فاشیست و نژادپرست

      نمیدانم چه پدر کشتگی با کالدرون دارن این خبرنهارا هنوزم تیم کیسه و نور چشمی حکومت زیره یعنی کمتر امتیاز اورده یعنی دربی رو به ما باخته بادش نکنید این کیسه رو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج