۹۳۱۵۱۷
۱۲۵ نظر
۵۰۱۲
۱۲۵ نظر
۵۰۱۲
پ

محمد قلی یوسفی، اقتصاددان؛

فکر نمی‌کردند وعده یارانه هم مرهمِ زخم مردم نباشد

کارشناس مسائل اقتصادی بر این باور است که نبایدافراد معترض را مخل جامعه و اشرار خطاب کرد؛ مسئولین ما نمی‌‎خواهند بپذیرند که مشکلات بر هم انباشت شده و اکنون اعتراض خود را ابراز می‌کنند... افزایش قیمت بنزین هیچ مساله‌ای را حل نخواهد کرد؛ نه موجب پایان قاچاق بنزین می‌شود و نه تقاضا را کاهش می‌دهد. در مجموع نارضایتی مردم برحق است و کاملا منطقی به نظر می‌رسد نسب به وضعیت پیش‌آمده اعتراض کنند

انتخاب: یک استاد اقتصاد بر این باور است که «مسئولین ما نمی‌‎خواهند بپذیرند که مشکلات بر هم انباشت شده و اکنون مردم اعتراض خود را ابراز می‌کنند... افزایش قیمت بنزین هیچ مساله‌ای را حل نخواهد کرد؛ نه موجب پایان قاچاق بنزین می‌شود و نه تقاضا را کاهش می‌دهد. در مجموع نارضایتی مردم برحق است و کاملا منطقی به نظر می‌رسد نسب به وضعیت پیش‌آمده اعتراض کنند»

محمد قلی یوسفی، اقتصادان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در ارتباط با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و بازتابی که مردم نسبت به این رخداد داشتند، گفت: «مشکلات اقتصادی کشور طی یک سال گذشته به هیچ عنوان حل نشده و بر روی یکدیگر انباشته شده است. متاسفانه در سطح بین‌المللی، تحریم‌های شدید بر کشور اعمال شده و نمی‌توانیم به آسانی نفت صادر کنیم، تبادلات مالی انجام دهیم، سرمایه‌داران خارجی جذب کنیم و بیشتر از آن افق روشنی از وضعیت اقتصادی کشور برای شهروندان وجود ندارد.»

فکر نمی‌کردند وعده یارانه هم مرهمِ زخم مردم نباشد

وی افزود: «متاسفانه طی چند دهه گذشته در ایجاد تعامل مثبت با جامعه جهانی با مشکلاتی عدیده مواجه شده‌ایم. واقعیت این است که در بحث بحران‌های موجود درکشور، هر اندازه عوامل خارجی را مقصر بدانیم، بدین معنا نیست که مسئولان کشورمان نیز فاقد خطا و کم‌کاری باشند.

هنر سیاست‌مدار این است که بتواند از یک شرایط نامساعد بین‌المللی وضعیتی را ایجاد کند که شهروندان در رفاه و آسایش زندگی کنند و فشارها بر روی آن‌ها کم شود. هنر دیپلماتیک یعنی این‌که بتوانیم با دنیا تعامل و مراوده داشته باشیم. در این رابطه، لازم نیست تمام جهان دوست ما باشند و سطحی از تعامل حسنه را با کشور داشته باشند. همچنین، نباید از جهانیان انتظار بخشش داشت و نه قرار است که از طرف ما چیزی به آن‌ها ارائه شود. »

این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: «متاسفانه باید نمره منفی را به مسئولین داد که نتوانسته‌اند شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که تعامل مثبتی با جامعه جهانی داشته باشیم و از این طریق مشکلات داخلی کشور را رفع کنیم. در نتیجه شاهد هستیم که نمی‌توانیم نفت صادر کنیم، تکنولوژی و مواد خام وارد کنیم و در نتیجه آن تولید داخلی تعطیل شده و صنایع داخلی با بحران شدید مواجه هستند.

افزون بر این تورم به شدت افزایش پیدا کرده و فشارها برای واردات کالا بیشتر شده است. در سطحی دیگر، شاهد کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی کشورمان هستیم. زمانی که از یک سو، درآمد مردم کاهش پیدا کرده و اشتغال و تولیدی انجام نشده و از سوی دیگر، دولت با کسری بودجه مواجه است، در نتیجه شاهد بروز بحران در کشور هستیم.»

وی افزود: «بر این امر واقف هستیم که قیمت بنزین و مشتقات نفتی، نسبت به سایر کالاها افزایش چندانی نداشته است. زمانی که قیمت بنزین با سایر کالاها قیاس می‌شود، متوجه خواهیم شد که قیمت این فرآورده نفتی پایین است اما این بدین معنا نیست که با افزایش قیمت بنزین بتوان مشکلات را حل کرد.

مساله این است که قیمت مابقی کالاها بی‌رویه افزایش پیدا کرده؛ زیرا سطح رفاه عمومی، درآمد و تولید هم‌ردیف با تورم افزایش پیدا نکرده است. این امر تا حدودی نشان دهنده این است که دولت برای جبران کسری بودجه خود از یک طرف و جلب رضایت طبقات پایین جامعه که با توجه به وضعیت بحران اقتصادی کشور، پتانسیل اعتراض را دارند، چنین اقدامی را اتخاذ کرده است.»

یوسفی در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «حدس من این است که اتخاذ این رویکرد یعنی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بیشتر جنبه سیاسی داشته است. مسئولین این‌گونه تصور کرده که فشارها و نارضایتی‌ها در میان طبقات پایین جامعه زیاد است و دولت به دلیل بحران اقتصادی کشور نمی‌تواند این طبقات را مورد حمایت قرار دهد.

در نتیجه امر پتانسیل اعتراض گروه کم‌برخوردار وجود دارد. اکنون در شرایطی که این مشکلات وجود دارد و به زمان انتخابات مجلس در اسفند ماه هم نزدیک هستیم، به نظر می‌رسد دولت جلب حمایت این گروه را در پیش بگیرد. در نتیجه تصمیمی با دو هدف اتخاذ شد؛

یکی افزایش قیمت بنزین و تقسیم بخشی از مابه‌التفاوت در داخل برای افزاد ضعیف جامعه یعنی 18 میلیون نفر و دیگری جلب نظر مثبت مشمولان حمایت یارانه‌ای، یعنی 60 میلیون نفر برای حضور در انتخابات آتی. از نظر دولت 30 میلیون نفر از این افراد نیز در انتخابات مشارکت کنند کاملا رضایت بخش است.»

وی افزود: « مسئولین پیش‌بینی نمی‌کردند که مشکلات اجتماعی و اقتصادی چنان عمیق است که وعده دادن یارانه به 60 میلیون نفر مرهمی بر زخم مردم نیست. تجربیات گذشته نشان داده زمانی این پول به صورت نقدی به جیب مردم تزریق می‌شود، مجددا خود عامل تورم خواهد شد و مشکل مردم تنها این نیست مقداری پول بگیرند.

آن‌ها اشتغال، تامین آینده پسران و دختران جوان خود، امید به آینده و ثبات اقتصادی می‌خواهند. نتیجه تمامی این امور این بود که مردم ناراضی از وضعیت از فرصت بهره بگیرند نسبت به سیاست و کم‌‎کاری مسئولین اعتراض کنند. مردم بارها به دولت التماس کردند، در رسانه‌ها کارشناسان نوشتند.

نباید این افراد معترض را مخل جامعه خطاب کرد؛ مسئولین ما نمی‌‎خواهند بپذیرند که مشکلات بر هم انباشت شده و اکنون اعتراض خود را ابراز می‌کنند. دولت به جای این‌که بیاید مستقیم به مردم توضیح دهد که اکنون وضعیت کشور چگونه است و در جنگ با آمریکا قرار داریم، تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. متاسفانه اکنون محکوم کردن اعتراضات، درد مردم را افزایش می‌دهد.

در سطحی دیگر، افزایش قیمت بنزین هیچ مساله‌ای را حل نخواهد کرد؛ نه موجب پایان قاچاق بنزین می‌شود و نه تقاضا را کاهش می‌دهد. در مجموع نارضایتی مردم برحق است و کاملا منطقی به نظر می‌رسد نسب به وضعیت پیش‌آمده اعتراض کنند.»

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: «اشتباه بزرگ دولت‌مردان این بود که مساله برگشتن پول نفت به مردم به شکل مستقیم مطرح شد و احمدی‌نژاد پولی را به عنوان یارانه به مردم پرداخت کرد. در همان زمان صراحتا اعلام کردیم این اقدام اشتباه است؛ مردم شان و احترام می‌خواهند؛

نباید پولی چشم‌بسته به مردم داده شود، این پول باید در بخش تولید و توسعه اقتصادی سرمایه‌گذاری شود که اشتغال به همراه بیاورد نه این‌که در قالب گداپروری پرداخت شود. این اشتباه بزرگی بود که از ابتدا انجام شد و دولت روحانی در ابتدا اقدام احمدی‌نژاد را اشتباه ارزیابی کرد اما اکنون خود همان راه را در پیش گرفته، حتی به مراتب بدتر از احمدی‌نژاد.

اگر بحران در مرحله کنونی نیز کنترل شود در چند ماه آینده شاهد سربر آوردن دورانی جدید از بحران هستیم. راه حل این است مسئولین ما در مرحله اول تعاملی سازنده را با دنیا در پیش بگیرند که ما بتوانیم نفت خود را صادر کنیم و کالا وارد کنیم. در سطحی دیگر باید جلب رضایت مردم در دستور کار قرار گیرد. این رخداد هم انجام نخواهد شد مگر با رفتن افراد شایسته و کاردان در ورود به مجلس تا از آن‌جا اصلاحات از بنیان در دستور کار قرار بگیرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نوش دارو بعد مرگ سهراب اورده ای

    • بدون نام

      اصلاحات یا اصلاح طلب ؟

    • بدون نام

      اصلا جلو قا چاق را نمیشود گرفت گران کردن به خاطر قاچاق بهونه هست

      پاسخ ها

      • وطنم پاره تنم

        اگه قاچاقچیان هرچه گرانتر بخرند درمقابل دوسه برابر گرانتر میفروشن

      • بدون نام

        گران کردند تا اقتصاد کشور برا چند ماه از هم نپاشه چاره ای نداشتند پرداخت حقوق و یارانه‌ها پدرشان را در آورده دیگه پولی برا کمک به فلسطین لبنان و دخالت در سوریه و یمن ندارند.

      • آریا مهر

        احسنت

    • بدون نام

      محکوم کردن اعتراضات مردم را عصبی تر کرده خدا رحم کنه به هممون

    • بدون نام

      احسنت آقای یوسفی

    • بدون نام

      کو گوش شنوا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کو گوگوش

    • شاپور خان از کرج

      افرین درسته

    • سیدمحمددارابی

      نظراستادجالبه انگارفکرمردم راخوانده بخاطراینکه واقعا مشکلات زیاده وکم کم داره فشاربیشتری به مردم واردمیشه وواقعا دلگیریم که نمیشه حرف دل مردم بیان بشه ودراین موقعیت بعضی ها نبودن دردنیاراترجیح میدن وآنقدرناامیدی وبی اعتمادی زیادشده که به آخرخط رسیده ایم وازهمه مهمتراینکه دیگرهیچ پشتیبانی نداریم وهمه چه مسعول بی کفایت وچه دشمنان خارجی ایجادشده ،انگاردست به دست هم دادن تاملت مارونابودکنند.ماهیچ امیدی برای خودوفرزندان بیچاره نمیبینیم.

    • بدون نام

      استاد حرف شما عین عسل برام چسبید حرف دل ملت زدید کاش این متن دولتمردان بی مغز هم میخوندن و همه را دشمن فرض نمیکردند

    • بدون نام

      روحانی اگه بفکر مردم بود این وضعمون نبود.در واقع راست گفته اند که.....هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره ...

      پاسخ ها

      • آریا مهر

        احسنت

      • علی

        ماجرای بنزین یک فلسفه خاص خودش را دارد و با ۵۰ هزار تومان که هیچ اگر هم برفرض مثال ۵۰۰هزار تومان هم بدهند بازهم با توجه به تورم و گرانی موضوع حل نمیشود و به غیر از بنزین همین قانون جدید مالیاتی که مردم را فقیر بودیم ولی حالا فقیرتر میشویم مخصوصا کسبه خرده فروش به به ظور امرار معاش میکنند و خود و خانواده را تامین اقتصادی در حال فعلی میکنند و باید راهی و تصمیم مقتضی درست گرفت که همه مردم در حال رفاه باشند

    • داریوش مرحبایی

      دیدگاه به اصطلاح کارشناسانه ایشان، دقیقاً همون مقصودیست که دولت با گران کردن ناگهانی بنزین در صدد القای آن به جامعه است، تا دوباره مذاکره ذلت بار با استکبار جهانی را کلید بزند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا فکر میکنی همه دنیا دشمن ایران است چرا نمی فهمی که دولت ایران با همه دنیا دشمن است.

    • کاوه

      افرین لایک درود برتو منم همین میگم ماقشر ضعیف ک نباید پول گدایی بگیریم ولی اینم بگم من انتخابات نمیام حالا هرکی میخاد ریس جمهور شه بشه من از ریس جمهورم بدم میاد اونم مثل این دیگه از وعدهای پوچ خسته شدم من ب نبوی خودم حالا بقیه خودانند هرچی دیدمو کشیدم بسمه

    • کاوه

      افرین لایک درود برتو منم همین میگم ماقشر ضعیف ک نباید پول گدایی بگیریم ولی اینم بگم من انتخابات نمیام حالا هرکی میخاد ریس جمهور شه بشه من از ریس جمهورم بدم میاد اونم مثل این دیگه از وعدهای پوچ خسته شدم من ب نبوی خودم حالا بقیه خودانند هرچی دیدمو کشیدم بسمه

    • سید حسن

      در کشوری که همه گونه رانت،انتخاباتی،اقتصادی،سهمیه ای،ریشه دوانده ،نمی نوان انتخاب مناسب داشت،انقلابی باید ،در درون انقلاب صورت گیرد
      سهمیه،رانت،ربا ،پارتی حذف شود

    • طوفان صحرا

      اگه دونفر مثل این اقتصاد دان دردولت بودن مردم دیگر مشکلی نداشتن متاسفانه دولت مردان ما وازهمه مهمتر رهبری وریاست جمهوری ونمایندگان نقص واشتباهات خود را گردن نگرفته وهمه مشکلاتی که خود مرتکب شده را جای اینکه اصلاح بکنن متاسفانه حالا نزدیک به۴۰سال است که به گردن امریکا وکشورهای منطقه می اندازند وهیچ کدام مسعولین اشتباه خودرا قبول نمیکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته.
        احسنت.

    • بدون نام

      دیگه ببخشیدا من رای بده نیستم ب نوبی خودم بسه دیگه هرچی دروغ شنیدم این هشت سال بای

    • بدون نام

      این حرفها رو بچه دبیرستانی هم بلده عزیزم و میداند.ولی تا پای منافع و نظرات شخصی در میانه گوش شنوایی پیدا نمیشه.

    • م طیبی

      فردا سرش زیر اب نکنن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نه بابا اینا سوپاپ اطمینانن شماها چه ساده این

    • بدون نام

      تا این دولت سر کار باشد روزبروز وضع مردم بدتر خواهد شد. بعد از این دولت هم اگر همفکران این دولت و همفکران دولت هاشمی سر کار بروند باز هم انتقام کشی از مردم ادامه خواهد یافت. شورای نگهبان باید در کلاسهای ابتدایی سیاسی و جامعه شناسی مبانی شناخت روحیات زباندرازان کوتاه همت را یاد بگیرد و اواز پوچ دهل اعتدال و سازندگی و اصلاحات و اصولگرایی را بشناسد و طرفداران آنها را حذف نماید. رهبر باید بداند که طرفداری از ظلم شرکت در گناه ظالمان است و از آنها به بهانه های بی پایه حمایت نکند. تصمیم به چنین اصلاحاتی در سیایت فعلا مشاهده نمی شود لذا ملت چاره ای جز سوختن و ساختن ندارد.

    • بدون نام

      فعلا که مصرف بنزین 30 درصد کاهش داشته.

    • بدون نام

      برخي اساتيد دانشگاه هم فقط حرف اند...
      تا بحال يه مشكل اقتصادي تو خونه خودشون رو هم نتونستن حل كنن، چه برسه كشور!!!

    • سید

      واقعا بیانات این عزیز درست وکارشناسانه بود.ولی کو گوش شنوا؟

    • بدون نام

      سیاست ما فقط غرور وبادنیادرافتادن ودشمن خیالی مقدار درامدهم خرج ندانم کاری مردم صدقه خورشدن کداپرورییه مسئولین فکر چاپیدن ودروغبافی درامدکم خرج وای بازم خوبه روزکره شمالی درپیش است علف خوردن اخه مرغ مایه پاداره کاغذ پاره رومیز داره خودشونشونمیده

    • بدون نام

      دورود برشما احسنت

    • ل ش

      نه بسته حمایتی ونه سهمیه بنزین خواهدمانداینها موقتی هستندکه مردم ساکت کننداینهاکم کم برداشته میشه وفقط بنزین ازادبامبلغ سه هزارتومان خواهدماند.انوقت ببینیدچه فشاری به مردم میاد.تحریم شایدهیچ وقت برداشته نشه بایدفکراساسی کنند.

    • بدون نام

      این حرفهارو باید باطلا نوشت

    • م

      آری به اعتراض .نه به آشوب.متاسفانه دوبت به همه اعتراضات از دید امنیتی نگاه میکنه و با معترضین اصلا گفتگو نمیکنه.

    • نعیمی

      همه اینا را مردم میدونن،اما دیگه رای نمیدن مگر اینکه نظارت استصوابی حذف بشه.

    • بدون نام

      دمت گرم احسنت واقعا استاد بادرایتی هستی و به مشکلات مردم و جامعه کاملا آگاه کاش همه مسئولین مثل این استاد بودند و البته اهل عمل

    • بدون نام

      آقای یوسفی این دولتمردان سواد ندارن شما هرچی بگی انگار داری برای کور میرقصید برای کر هم میخوانید

    • بدون نام

      هر کارشناسی نظری میده ولی من نظرم اینه کشوری بااین همه معادن متنوع تنها مشکلش مدیریت هست وما داریم به تمام دنیا باج میدیم که به امربکا ندیم چهل سال است با دنیا تعامل نداریم مردم همه خسته هستند هرکس اعتراض میکنه امریکابی نیست ایرانی هست بیایید فکری کنید وگرنه وقتی بیدارمیشوید که صبح پاک است

    • بدون نام

      نظر اقتصاد دان محترم واقعیت جامعه را در حال حاضر به واقع بیان می کند. هرچند سالی که نیکوست از بهارش پیداست ولی باز امید به همت دست اندر کاران جامعه برای اشتغال زایی وسبک کردن بار سنگین هزینه های زاید درتولیدات و مدیریت جامعه راداریم.

    • بدون نام

      با سلام خدمت استاد فرهیخته بله داخل استان ما که مرزی هست الان بر قاچاق بنزین بهتر شده و اون گروه راحت بدون هیچگونه حد و مرزی بنزین ۳۰۰۰ هزاری میگیرن و میبرن میفروشن بعد بدبخت ماگروه کارمند و قشر پایین جامعه هستیم که باید دو هزار کیلومتر بیاییم که برسیم به تهران و شمال

    • رضا ارباب

      دقیقا درسته

    • بدون نام

      خخ

    • بدون نام

      چه عجب بالاخره یکی پیدا شد نترسه و واقعیت رو بر زبان بیاره بله مردم معترض اغتشاش گر نیستند بلکه امنیت اقتصادی ندارند و ای کاش مسولین بی لیاقت ما بدانند امنیت اقتصادی نباشد امنیت جانی هم در خطر میافتد

    • احمد حسینی

      کو حرف شنوا
      مردم هنوز در فقرن
      نمیخواهن بپذیرن

    • م

      بسیار جای شکر گژاری است که اساتید مستقل وفرهیخته ایراد اصلی مشکلات کشور ررا فهمیده وابراز می نمایند ولی افسوس که هنوزمسئولین همه بخشها توان ارتقا`شا`ن کشوررا درخود و مردم ایجاد نکرده اند.

    • قانون

      به نظرمن ایرانی،بایدیک قانون به قولنین کشوراضافه کنندکه؛
      در۲سال اول هررئیس جمهورکه برسرکارمی آیدمردم باامتیازدادن
      به آن مشخص کنندکه فردلایق برای تصدی ریاست جمهوری هست یانه.وچقدربه وعدهای خودعمل کرده یانه.بخداقسم
      مالایق زندگی بهترازاینهاهستیم.

    • ناصر

      جانا ! خواب خوبی دیده ای؛ ترسم که بیدارت کنم...

    • رضا

      من یه شروندم شما میگیددولت بنزین بالا ببره بعد یارانه به ما نده شما نباید همچین حرف بزنی من تو کشورهای خارجی نرفتم کسانی که رفتن برامون تعریف کردن مثل عربستان دبی امارات و همه کشور های عربی حتی المان و کشور های اروپای به مقدار بیشتری برای مردمشون پول یا کارت خرید لوازم خوراکی و اجناس خونه دارند که میتوانند برای یک ماه بدون از حقوق خودشون دست بزنند حالا ایران پنچ نفری دویست تومان میده بخاطر بنزین برده بالا حالا شما میگه اینهم نباید پرداخت کنه شما معلومه وضعیت زندگی تون خیلی خوبه که مردم درک نمیکنید

    • حمید

      زیادی زر زدی دکتر کسی که خونه ومغازه مردم رو آتیش مینه مردم نیستن اونها مثل تو دست نشانده امریکا هستن متأسفم به سطح سوادت

    • بهرام

      احسنت به این نظریات استاد عزیز
      ای کاش ایشان و امثال اینگونه نخبگان بر مسند کار باشند
      نه کسانی که مغزی فسیل شده دارند!!

    • غ،شیراز

      تعامل با دنیا که نداریم همش چهار دهه است مرگ مرگ میکنیم،و یارانه تورم می آورد چرا در کشورهای عربی مشکل ایجاد نمی کند

    • بدون نام

      انقدازاحمدی نژاد بدنگید........هیششششششششکی احمدی نژاد نمیشه.......بفهمممممممم.......

    • بدون نام

      آفرین حرف دل مردم را زدی ولی متاسفانه عده ای نادان فکر میکنند که مردم نادان هستند وفقط خودشان دانا هستند نه اینطور نیست آن چیزی که درکشور اتفاق میفتد مردم زودتر متوجه میشوند تا مسولین ماانقلاب کردیم کشور دست دولت مردان دادیم وشاه رابیرون کردیم تاامور مملکت بدست بگیرن وکشور را به سمت ژاپن اسلامی ببرن ولی متاسفانه با این همه سرمایه ملی نتوانستن درست استفاده صحیح از این سرمایه کنند وهرروز چشمشان به جیب مردم است درود برشرف شما استاد عزیز

    • هدهد

      آقای کارشناس اقتصادی... گاگول نباش... معترصان اشرار نیستند کسانی اشرارند که دست به تخریب و آتش زدن اموال وساختمانها و...... کلا ازبین بردن بیت المال میکنند واز جای دیگری خط میگیرند!!! وشما برو یکمی فهم وبصیرت واطلاعات خودت را بیشتر کن که اینطور سفسته بازی در نیاری.

    • پریوش حیدری

      کاش مسولین فکرشان مثل شما بود وشماریس جمهور بودین

    • سعید

      این ها حرف های منطقیه و بیانگر درد واقعی مردم ولی کو‌گوش شنوا !!!!!

    • بدون نام

      لایک

    • ......

      درود به شرفت و احسنت به دانش و آگاهیت جناب استاد کاش افرادی که در راس امور هستند هم مثل شما دانش و بینش کافی داشتند و کورکورانه فقط به خاطر اینکه با امریکا ارتباطی نداشته باشن مردم و زندگی و آیندشونو تباه نمیکردن

    • بدون نام

      جالبه که میگن تصمیم افزایش قیمت بنزین رو کارشناسان گرفتن. کددم کارشناس؟ هرچی استاد دانشگاه بود توی این یک هفته علنا اعلام کرد این کار اشتباه بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنده باشی

    • بدون نام

      تو اقصادان نیستی تو سرسپرده آمریکای هستی می خواهید ایران وابسته باشد برای لندکروزر پر مصرف خودت ناراحتی مه مردم اگر راست میگی راه کار بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راه کار اینه تو چاپلوسی دولت نکنی،

    • تورج

      تو این چند روزه یکی حرف حسابی زد.بابا مردم ندارن.تحریمها پوست ما رو کنده.چون مسؤولین و خانوادشون تو رفاه و آسایش هستن، حرف ما رو درک نمیکنن.واقعا این افراد اشرار نیستن.آموزش دیده هیچ جا نیستن،مردم عادی همین کشور هستن.ای کاش یکی از مسؤولین وجودش رو داشت میگفت معنای صدای اعتراض مردم رو فهمیدیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه مسولین فهم دارند بابا خیلی. بی شعورند ،

    • بدون نام

      حرف حساب.اما کو گوش شنوا.اینا خودشون زدن به خواب

    • محمود

      منظور از مسئولین با دنیا تعاملی تازه بگیرند قابل فهم نیست!مگر روحانی تا کمر برای غرب خم نشد؟مگر هرچه آنان امر کردند انجام نداد؟مگر گل و سیمان به تکنولوژی نگرفت؟عاقبت این همه خوش رقصی چی شد؟غیر از اینکه مردم ما را تا گلو تحریم کردند!بس آقا دیگه 'با این بینش غربگرایتان تا توانستید از پشت به ملت شهید داده خنجر زدید.

    • ابو

      خدا پدرت را بیامرزه حرفهات همه حساب هستند .کاش دوات مردان عمل میکردنند.ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم .

    • ایرانی

      پس چرا معترضین را وابسته به بیگانه می دانند جیب مرا میزنند اعتراض میکنم میگه تو بیگانه ای . حالا بگو تو بیگانه ای که به زور بر گرده ام نشسته ای یا من؟

    • ابی ۷ ساله از کرج

      منم بر این باورم . افزایش بنزین دردی را دوا نمیکند .
      آمما . میتواند آلودگی هوا را تا ۳ درصد کاهش دهد

    • سیدوحید

      درود بر استاد ،واقعا حرف دل ملت ایران رو میزنی، فرق شخص باسواد و بی سواد و رو از همین ادبیات میشه فهمید

    • رضا پارسا

      استاد ن مجلس تو این مملکت کاره ایه ن مردم.. از بس تو این یک هفته ب اخبار دروغ و بیشرمانه تو صدا و سیما با امنه سادات ذبیح پور نگاه کردم و فهش دادم خونواده برام وقت روانپزشک گرفتن.. توی این مملکت اگر گاو نباشی محکوم ب دیوانه شدنی!!

    • بدون نام

      گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی ماست
      آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

    • بدون نام

      واقعیت را بیان کردند دست مریزاد

    • بدون نام

      کو گوش شنوا عمو دلت خوشه

    • بدون نام

      بعد ۴۰ سال ........از اردوغان یاد بگیرین. واسه مردمش هر کاری می کنه و هدفشم میرسه.

    • امید

      ایکاش به حرف چنین کارشناسانی هم گوش میکردند.کاملا درست و منطقی مسائل رو تحلیل کردند.

    • امید

      ایکاش به حرف چنین کارشناسانی هم گوش میکردند.کاملا درست و منطقی مسائل رو تحلیل کردند.

    • بدون نام

      از کی تا حالا حق مردم را به خودشان دادن گدا پروریه؟نخواستیم این پول رو شما به دزد پروری و اختلاس پروریتون برسید

    • مرتضی

      واقعا حرف دل مردم رو زده
      کاش حکومت یکم از افکار و توانایی شما استفاده میکرد

    • بدون نام

      خیلی خوب بود. اما کو گوش شنوا!؟

    • بدون نام

      احسنت حق با شماست

    • بدون نام

      درماه پول نیم کیلوگوشت ابگوشتی یعنی دنده چفدربرای دولت سخته

    • علی11

      هی دکتر، گفتی و کردی کبابم

    • بدون نام

      درود برشرفت باشرف

    • بدون نام

      اماکوگوش شنوا

    • بی نام

      دقیقا من خودم دوتا جوان تو خونه دارم از نظر مالی مشکل دارم نمیدانم چکار کنم پسر 26 سالشه دخترم 30 سال واقعا پسرم زن میخواد ولی از نظر مالی خیلی مشکل دارم

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      یک دندگی مسوولین کار دستشون میده, سیاستمدار کسی هست که انعطاف داشته باشه تا نشکنه

    • بینام

      نمردیمو یه نفر تو این مملکت حرف حق زد ، کاش عملی هم بشه ، ما که چشممون آب نمیخوره

    • صادق هدایت

      نظر شما خوبه اما گوش شنوایی وجود دارد! حاکمان مثل کبک شدن. مردم هم به درک .در خصوص حسین فریدون آزاد بشه شرایط بهتر میشه آخه اخوی ناراحته!

    • بدون نام

      احسن دولت محترم به هرایرانی 10میلیون بدهیدتااجاره خانه واقساط معوقه وام هامونوپرداخت کنیم وحساب دفتری نسیه خوریه بقالی گرونفروش سرکوچه روتسفیه کنیم ویه شغلی برای خودمون ایجادکنیم وانشالله کمی به روال عادیه زندگی معمولی برسیم باتشکر

    • گل حسین

      استادگرانقدر خدا رحمت کنه پدرومادرتون را واقعا حرف دل مردم را زدید
      تفاوت مسیولین نالایق وبی سواد وانسان وارسته واندیشمند در همین فهم اوضاع اقتصادی است

    • هموطن

      این امر مهم که این استاد فرمودند نه به دست مجلس است نه دولت! این مهم یعنی تعامل با دنیا وحل مشکلات تنها در حیطه وظایف رهبر وبرخی نهادها وجریانات خاص است که متاسفانه اینها هم با تعامل بادنیا مخالف هستند،پس وقتی قدرت جایه دیگر و درخواست پاسخگویی واجرا از جای دیگر است هیچگاه مشکلات حل نخواهد شد.(ارادتمند یک هموطن بدبخت بیسواد).

    • بدون نام

      کاملا درسته.

    • بدون نام

      احسن عالی بسیارخردمندانه متاسفانه پذیرای مسولین مانیست

    • بدون نام

      براچی نظرمو پخش نمیکنی میترسی

    • بدون نام

      اگر توانایی دارند که ندارند قیمتها را به همان زمان اولین پرداخت یارانه برگردونند یارانه رو حذف کنند ۴۵تومان قیمت یک دونه مرغ هست ان زمان میشد ۴ تا مرغ تمامی اجناس رو برگردونن یارانه بی ارزششون رو ندن دولتمردان ضعیف

    • بدون نام

      مسئولان عزیز کشور مان لالائی کردن را خوب بلدند ، ولی ملت دیگه خوابش نمیاد !؟

    • ali irani

      قاچاق سوخت با گرون کردن بنزین تموم نمیشه
      بنزین نشد گازوئیل
      گازوئیل نشد گاز مایع
      گاز نشد برق و...
      پس نتیجه میگیریم هنوز دولت برای گرون کردن سوخت بهانه داره

    • علی

      خوشم میاد میدونن خودشون چه گندی زدن و ملت رو اشوبگر میخونن.....

    • تیمور شریفی

      کدوم مردم اینا همش اغتشاشگرن یادت باشه منتقد هیچ فرقی با اغتشاشگر نداره و همش کار آمریکاس

      پاسخ ها

      • حمید

        آفرین

    • ۲۳۴۵۶۷۸۹۹۸۷۶۵۴۳۲

      کاملا برخق حرف دل یه ملتو زدی

    • بدون نام

      مااشالا استاد نفست گرم زنده باشی

    • خاطره

      چرا اینقدر جریان بنزینو کش میدید تموش کنید دیگه بابا تیتر اخبار همش شده بنزین بنزین حالا هر کی بلند میشه میخاد نظر بده

    • بدون نام

      چند کلمه حرف حساب

    • بدون نام

      حرف هایی رو زدی که همه میدونن اما متاسفانه هیچ مسئولی یا تحلیلگری نمیگه و مردم رو نفهم فرض میکنن. درود بر شما

    • بدون نام

      کور خوتدین دیگه .کسی رای نمیده .شروع شد برا رای گرقتن

    • بدون نام

      استادمگه مجلس کاره ای است درکشور!!!!!

    • بدون نام

      قربون دهنت

    • بدون نام

      یه حرف حق شنیدیم والا. متاسفانه کسی گوش نمیده و هر کسی به فکر حیب خودشه دمت گرم حرف دل مارو زدی گدا رو خوب اومدی

    • بدون نام

      یه حرف حق شنیدیم والا. متاسفانه کسی گوش نمیده و هر کسی به فکر حیب خودشه دمت گرم حرف دل مارو زدی گدا رو خوب اومدی

    • سجاد نجیبی

      احسنت به شما.

    • حسن ملکی

      خیلی عالی گفتید متشکرم

    • فرهاد

      در این مملکت برای حل هر مشکلی تنها راه حل گران کردن‌ است، در صورتی که این کار باعث شد طبقه متوسط جامعه هم ضعیف شود. تحلیلش درسته.

    • بایرام

      واقعا گل گفتی موقعی که تمام اجناس گران شدن و هیچکس نظارتی نکرد الان هر روز نظارت میکنن ولی نمیدانن درد مردم بنزین نیست بلکه سر به فلک کشیدن ماشین مسکن و نیاز روازنه هست

    • بدون نام

      دشمن....دشمن

    • بدون نام

      آخه بعضی افراد چگونه فکر میکنند تقریبا چند روز قبل از وزیر نفت در رابطه با بنزین سوال شد ایشان که گفتند امسال هیچ برنامه ای نداریم همچینین مجلسیها چطور یک شبه به این تصمیم رسیدی چرا بجای گرانی قیمت بنزین اجناس رو ارزان نمیکنید اگه شما توانایی کنترل ونظارت داشتید پس اینهمه گرانی وقاچاق ورانت از کجا میاید فقط بلدید بگید دلالها قیمت رو بالا وپایین میکنند پس شما دولتیها چکاره هستیدچرا بجای افزایش قیمتها نمیتونید قیمتها را کاهش دهید مجلسیهاچکاره هستند موقع رای گیری همه دکتر وپروفسور هستند موقع تصمیم گیری سوادشان از بین میره میشن کودن یکم فکر کنیدچرا باید یک هموطن ایرانی از کشور واز ملتش بدش بیاد جامعه شناسها چرا نمیتوند خوب فعالیت کنند چرا جوابی منطقی برای مردم ندارند

    • بدون نام

      فقط خدا به داد ملت برسه....چون هیچ کسی به فکر مردم نیست و همه دنبال سیاستها و خواسته های خودشون هستند!

    • سهند

      تمام حرفاش عین واقعیته

    • بدون نام

      خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه روحانی که نابود که کشور و مردم و همه زندگیشونو

    • بدون نام

      ای کاش میمردم واین روزها رو نمیدیدم ای کاش تو این دوره زندگی نمیکردم متاسفم برای رییس جمهور و هیئت وزیران متاسفم‌برای مجلس متاسفم برای همه مسئولانی که درک درستی از شرایط بد مردم ندارن ندانم کاری و رفتارهای غلط مسئولان باعث شده مردم شرایط اسفناکی رو تحمل کنن کاش به اعتراضات بحق مردم احترام میذاشتین

    • بدون نام

      تورم ایجاد کنید تا مردم مشغول تورم شوند و به شما کاری نداشته باشند دارو را ده برابر گران کنید مثلاً هر قرص استامینوفن را پنج هزار تومان کنید تا اینقدر دارو در خانه ها نباشد ویزیت پزشکان را پانصد هزار تومان کنید تا مواظب سلامت خودشان باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج