جاباما
۹۳۳۱۷۷
۵۱۱۹
۵۱۱۹
پ

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

آگاهی از میزان بار مجاز داخل کابین هواپیما به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در حین پرواز یا بعد از رسیدن به مقصد بسیار ضروری است. توجه به قوانین حمل بار مجاز در کابین هواپیما اهمیت زیادی دارد و درصورت بی‌توجهی ممکن است مشکلاتی را در طول سفر برای‌تان ایجاد کند.

وب‌سایت ایوار - طناز قربانی: آگاهی از میزان بار مجاز داخل کابین هواپیما به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در حین پرواز یا بعد از رسیدن به مقصد بسیار ضروری است.

توجه به قوانین حمل بار مجاز در کابین هواپیما اهمیت زیادی دارد و درصورت بی‌توجهی ممکن است مشکلاتی را در طول سفر برای‌تان ایجاد کند. میزان بار مجاز داخل کابین هواپیما به عوامل زیادی ازجمله شرکت هواپیمایی مسیر و کلاس پروازی بستگی دارد. در این مقاله با قوانین حمل بار و میزان بار مجاز داخل کابین هواپیما بیشتر آشنا خواهید شد.

بار مجاز داخل کابین هواپیما

مسافرین کابین فِرست کلاس و بیزنس کلاس اجازه‌ی حمل ۲ چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک را دارند. هریک از چمدان‌ها نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد. وزن هرکدام هم نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.

مسافرین کابین‌های کلاس اکونومی اجازه‌ی حمل ۱ قطعه چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک را دارند. ابعاد این چمدان نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر و وزن آن نباید بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.

البته لازم به ذکر است که برای شرکت‌های هواپیمایی مختلف، ابعاد و حجمِ استاندارد بار داخل کابین هواپیما ممکن است متفاوت باشد.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

بار مجاز داخل کابین هواپیما در کلاس اکونومی

در کلاس اکونومی می‌توانید این بار‌ها را بدون پرداخت هزینه به داخل کابین ببرید:

یک کیف یا ساک همراه که باید:

  • دارای ابعادی حداکثر ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد. این ابعاد شامل دسته، جیب و چرخ هستند.
  • دارای وزن کمتر از ۷ کیلوگرم باشند.
  • قابل حمل توسط مسافر باشد و به‌راحتی در قفسه‌ی بالای سر مسافر جای بگیرد.
  • شامل کالا‌های خطرناک نباشد؛ مگر این‌که مجوز حمل به داخل کابین داشته باشند.
  • فضای کافی برای لوازم خریداری شده از فرودگاه یا دیوتی فری (معاف از پرداخت‌های گمرکی) داشته باشد.
  • به‌علاوه، هر مسافر می‌تواند یک وسیله‌ی شخصی ازجمله کیفِ دستیِ زنانه یا مردانه یا کیفِ لپ‌تاپ را همراه با خود به داخل کابین هواپیما بیاورد. این وسایل تنها به شرطی می‌توانند به داخل کابین حمل شوند که به‌راحتی در زیرِ صندلیِ مقابل مسافر جای بگیرند.

اگر بارِ همراه شما دارای وزن یا ابعاد زیادی است و نمی‌تواند به این شکل در زیر صندلی قرار بگیرد یا در قفسه‌ها گذاشته شود یا به هر دلیلی خطرناک محسوب می‌شود باید به‌عنوان بارِ چک‌شده در قسمت بار هواپیما حمل شود.

تمام آیتم‌های اضافی مانند اُوِرکت، چتر، دوربینِ کوچک یا ساکِ خرید‌های دیوتی‌فری را می‌توانید با خود به داخل کابین بیاورید. در موارد دیگر، آیتم‌های اضافی به‌عنوان اضافه‌بار تلقی می‌شوند و هزینه خواهند داشت.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

بار مجاز داخل کابین هواپیما در بیزنس کلاس

در قسمت بیزنس کلاس می‌توانید این آیتم‌ها را به‌صورت رایگان با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

دو عدد کیف یا ساک همراه که باید:

  • به ترتیب دارای ابعادی کمتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر و ۴۵ × ۳۵ × ۲۰ سانتی‌متر باشند. این مقیاس‌ها شامل دسته، جیب و چرخ هم می‌شود.
  • دارای وزنی کمتر از ۷ کیلوگرم باشند. گاهی این وزن متغیر است و ممکن است به کمتر از ۵ کیلوگرم هم برسد.
  • به‌جای یک کیفِ ۵ کیلوگرمی می‌توانید یک گارمِنت بگ با ضخامت ۲۰ سانتی‌متر (پس از تا شدن) همراه داشته باشید.
  • قابل حمل توسط مسافر باشند و به‌راحتی در قفسه‌ی بالای سر مسافر جای بگیرند.
  • شامل کالا‌های خطرناک نباشند؛ مگر این‌که مجوز حمل به داخل کابین داشته باشند.
  • فضای کافی برای لوازم خریداری شده از فرودگاه یا دیوتی فری داشته باشند.

به‌جای حمل ۲ کیف با ویژگی‌های بالا می‌توانید ۱ کیف با ویژگی‌های زیر همراه داشته باشید:

  • کیفی که دارای ابعادی حدودا کمتر از ۵۶ × ۴۵ × ۲۵ سانتی‌متر باشد. این ابعاد شامل دسته، جیب و چرخ هم می‌شود.
  • دارای وزنی کمتر از ۱۳ کیلوگرم باشد.
  • قابل حمل توسط مسافر باشد و به‌راحتی در قفسه‌ی بالای سر مسافر جای بگیرد.
  • شامل کالا‌های خطرناک نباشد؛ مگر این‌که مجوز حمل به داخل کابین داشته باشد.
  • فضای کافی برای لوازم خریداری شده از فرودگاه یا دیوتی فری داشته باشد.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

به‌علاوه، هر مسافر می‌تواند یک وسیله‌ی شخصی ازجمله کیف دستیِ زنانه یا مردانه یا کیفِ لپ‌تاپ را با خود حمل کند. این وسایل تنها به شرطی می‌توانند به داخل کابین حمل شوند که به‌راحتی در زیرِ صندلیِ مقابل مسافر جای بگیرند.

اگر بارِ همراه شما دارای وزن یا ابعاد زیادی است و نمی‌تواند به این شکل در زیر صندلی قرار بگیرد یا در قفسه‌ها گذاشته شود، یا به هر دلیلی خطرناک محسوب می‌شود باید به‌عنوان بارِ چک‌شده در قسمت بار حمل شود.

تمام آیتم‌های اضافی مانند اُوِرکت، چتر، دوربینِ کوچک یا ساکِ خرید‌های دیوتی‌فری را باید با خود به داخل کابین بیاورید. در موارد دیگر، آیتم‌های اضافی به‌عنوان اضافه‌بار تلقی می‌شوند و حمل آن‌ها در قسمت بار هزینه خواهند داشت.

خرید‌های دیوتی فری (Duty Free) مانند نوشیدنی، سیگار و عطر، در مقادیر معقول در هر کلاس پروازی مجاز هستند. با این حال، محدودیت حمل مایعات در بسیاری از فرودگاه‌ها ممکن است مانع از عبور این آیتم‌ها از محل‌های بازرسی و امنیتی شوند.

سفر به همراه نوزاد

مسافرین تمام کلاس‌های پروازی که به‌همراه نوزاد سفر می‌کنند می‌توانند یک قطعه چمدان که توسط فرودگاه چک و تحویل داده شده، برای نوزاد به داخل کابین هواپیما ببرند. از نظر اهمیت اندازه، ابعاد این کیف نباید بیشتر از ۵۵ × ۳۸ × ۲۰ سانتی‌متر باشد. زمانی‌که مفهوم قطعه چمدان مدنظر باشد، وزن آن باید کمتر از ۲۳ کیلوگرم و زمانی‌که مفهوم وزن مد نظر است وزن کیف باید کمتر از ۱۰ کیلوگرم باشد.

به‌علاوه، مسافرینی که با نوزاد سفر می‌کنند و صندلی کودک ندارند، می‌توانند درصورت وجود داشتن فضای کافی در کابین، یک تخت‌خواب نوزاد یا یک کالسکه‌ی تاشو به داخل کابین هواپیما بیاورند. اگر فضای کافی در داخل کابین وجود نداشته باشد، این آیتم‌ها باید توسط فرودگاه چک شوند. البته درصورت چک شدن در برابر بار مجاز شما محاسبه نخواهند شد.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

حمل انواع پودر در کابین هواپیما

در پرواز‌هایی که به آمریکا، استرالیا و نیوزیلند سفر می‌کنند، در طول این کشور‌ها پرواز می‌کنند و یا از آن‌ها عازم هستند، حمل ظروف حاوی انواع پودر که وزنی معادل یا بیشتر از ۳۵۰ میلی‌لیتر دارند در داخل کابین ممنوع است.

ظروف پودر‌هایی که معادل یا بیشتر از ۳۵۰ میلی‌لیتر هستند باید حتما چک شوند.

باتوجه به آخرین نقطه‌ی عزیمت شما، اگر در وسایل همراه‌تان در کابین هر گونه پودر در ظروفی با وزنی معادل یا بیشتر از ۳۵۰ میلی‌لیتر وجود داشته باشد، در فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB)، فرودگاه میلان-مالپنسا (MXP) و فرودگاه بین‌المللی آتن (ATH) مصادره خواهد شد.

پودر‌هایی که کمتر از ۳۵۰ میلی‌لیتر وزن دارند ممکن است مورد بررسی مجدد قرار بگیرند.

پودر‌های فرمول کودک، دارو‌های تجویزی و بقایای انسانی (خاکستر) از این قوانین معاف هستند.

موادِ پودر مانندی که در فروشگاه‌های دیوتی‌فریِ فرودگاه خریداری می‌شوند باید حتما در کیسه‌های شفاف و مهر‌وموم شده قرار بگیرند. به‌خاطر داشته باشید که رسید خرید این محصولات را باید حتما به‌همراه داشته باشید.

این قوانین مطابق به دستورالعمل‌های جدید اداره‌ی امنیت حمل‌ونقل ایالات متحده (TSA)، وزارت امور داخلی دولت استرالیا و سازمان هواپیمایی کشور نیوزیلند هستند.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

حمل و نقل مایعات

محدودیت حمل مایعات به داخل کابین هواپیما اکنون برای تمام مسافرانی که از فرودگاه بین‌المللی دبی سوار هواپیما می‌شوند یا از این فرودگاه ترانزیت می‌شوند، مشابه دیگر فرودگاه‌های جهان اعمال می‌شود.

بارِ مسافران پرواز‌هایی که به کشور‌هایی ازجمله استرالیا و نیوزیلند سفر می‌کنند از نظر همراه داشتن مایعات، ذرات معلق و اسپری و هرگونه ژل، مجددا در گیتِ خروجی مورد بازرسی قرار خواهند گرفت. هر آیتمی که بر خلاف قوانین قوانین امنیتی باشد مصادره خواهد شد.

توجه داشته باشید که این بازرسی‌ها ممکن است شما را از به‌همراه داشتن کالا‌های مایعِ دیوتی‌فری که پیش از پرواز خریداری کرده‌اید باز دارند. این قوانین شامل آیتم‌هایی که در هواپیما خریداری کرده‌اید و به همراه کیف دستی خود حمل می‌کنید هم می‌شوند.

کالا‌هایی که در فرودگاه بین‌المللی دبی خریداری می‌شوند می‌توانند درصورت بسته‌بندی به صورت جداگانه به هواپیما ارسال شوند. این قانون شامل افرادی است که به یا از طریق کشور‌هایی با محدودیت حمل مایعات سفر می‌کنند و می‌توانند بارِ خود را در بدو ورود در مقصد تحویل بگیرند.

به‌منظور کسب اطمینان از این‌که آیا مایعاتی که همراه با خود به هواپیما می‌آورید با قوانین بین‌الملل سازگار هستند، حتما از بسته‌بندی و انتقال آن‌ها به شکل زیر اطمینان حاصل کنید.

تمام مایعات اعم از ژل، ذرات معلق یا اسپری‌ها، لوسیون، انواع خمیر، کِرِم و آیتم‌های دیگری با درجه غلظت مشابه باید در یک ظرف مناسب با حجم کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر قرار داده شوند. مایعاتی که در ظروفی با حجم بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر قرار دارند پذیرفته نخواهند شد؛ حتی اگر ظرف کاملا پر نشده باشد.

ظروف باید در یک کیسه‌ی پلاستیکیِ شفاف و قابل مهروموم شدن و با حجم کمتر از ۱ لیتر قرار داده شود. کیف‌های بزرگ‌تر یا کیف‌هایی مانند کیف‌های تاشو که قابل مهروموم شدن نیستند اجازه‌ی ورود به کابین نخواهند داشت. ظروف باید به‌راحتی در کیسه‌ی پلاستیکی جای بگیرند و درب کیف به‌راحتی بسته شود.

لازم است حتما این کیسه‌ی پلاستیکی را برای بررسی‌های مجدد در قسمت بازرسی نشان دهید. هر مسافر تنها می‌تواند یک کیسه همراه خود داشته باشد.

داروها، شیر یا غذای کودک، نیاز‌های غذایی خاص از این قوانین معاف هستند؛ البته باید علت به‌همراه داشتن این آیتم‌ها با ارائه‌ی مدرک قابل قبول توجیه شود.

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

تجهیزات ورزشی و آلات موسیقی

تجهیزات ورزشی و آلات موسیقی از نظر اندازه و وزن مشمول قوانینی مشابه دیگر آیتم‌های مجاز در داخل کابین هواپیما می‌شوند. با این حال، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی یک صندلیِ هواپیما این آیتم‌ها را همراه با خود به داخل کابین ببرید.

توجه داشته باشید که حمل آلات موسیقی دارای قوانین و محدودیت‌های خاصی است.

ورود وسایل موتوری شخصی به داخل کابین ممنوع است. به دلیل حفظ امنیت مسافران، ورود وسایل موتوریِ شخصی ازجمله هاوِربورد (Hoverboard)، مینی سِگ‌وِی (Mini Segway) و اسکوتر برقی به داخل کابین هواپیما ممنوع است. این وسایل را نمی‌توان به‌عنوان بارِ چک‌شده یا دستی حمل کرد، زیرا دارای باتری‌های لیتیومیِ بزرگ هستند.

بار و کلا‌های غیر مجاز و خطرناک

بر اساس قوانین بین‌المللی و حفظ امنیت مسافران، قوانین خاصی در خصوص حمل بار مجاز به داخل کابین هواپیما وجود دارد. آیتم‌هایی که موجب آسیب‌دیدگی می‌شوند یا تهدیدکننده‌ی امنیت باشند، تنها به‌صورت بارِ چک‌شده قابل حمل هستند و امکان حمل آن‌ها به داخل کابین هواپیما وجود ندارد. طبق آئین‌نامه‌ی کالا‌های خطرناک (IATA) این آیتم‌ها بید حتما به‌صورت بارِ چک و بسته‌بندی شده حمل شوند.

برخی از مواردی که در لیست آیتم‌های خطرناک قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • اسلحه‌های واقعی یا اسباب‌بازی
  • اسلحه و مهمات
  • مواد منفجره یا هر آیتمی که حاوی مواد منفجره باشد (برای مثال وسایل آتش‌بازی)
  • چاقو در هر شکل، نوع و اندازه
  • چاقوی پاکت نامه
  • کارد و چنگال فلزی
  • تیر و کمان سنگی
  • انواع تیغ
  • ابزار کار
  • دارت
  • قیچی
  • ناخن‌گیر
  • سوزن‌ها و سرنگ‌های تزریق زیرجلدی یا هایپودِرمیک (مگر اینکه به دلایل پزشکی و همراه با گواهیِ پزشکی که تائیدکننده‌ی این شرایط باشد حمل شوند).
  • میل بافتنی
  • درب بازکن
  • اشاره‌گر لیزری

کالا‌های خطرناک به اقلامی اطلاق می‌شوند که امنیت و سلامت مسافران را به‌خطر می‌اندازند. قوانین حمل این لوازم توسط سازمان مقررات هواپیمایی کشور (Civil Aviation Regulation) تنظیم شده است. حمل این کالا‌ها نه به‌عنوان بارِ چک‌شده امکان‌پذیر است نه در داخل کابین هواپیما. البته در برخی موارد استثنائاتی هم وجود دارد.

حمل تمام وسایل آتش‌بازی و لوازمی که حاوی مواد منفجره و قابل اشتعال هستند، برای مثال ترقه‌ها، فشفشه‌ها، راکت بطری و لوازم تولیدکننده‌ی جرقه به‌عنوان بارِ چک‌شده و بارِ داخل کابین ممنوع است.

محل قرارگیری بار داخل کابین هواپیما

باری که همراه خود به داخل کابین هواپیما می‌برید یا باید زیر صندلیِ مقابلِ شما یا در یکی از قفسه‌های بالای سرتان قرار داده شود. هرگز بارِ همراه خود را پشتِ پاهای‌تان، در راهرو یا جلوی خروجی‌های اضطراری قرار ندهید.

نکات مهم درباره بار مجاز داخل کابین هواپیما

مقدار بار مجاز داخل کابین هواپیما چقدر است؟

ظرفیت نگه‌داری بارِ داخل کابین هواپیما محدود است در نتیجه:

اگر بارِ همراه شما در محدود‌ه‌ی مجاز قرار می‌گیرد، اما فضای کافی داخل کابین وجود ندارد، از شما درخواست می‌شود تا به‌صورت رایگان آن را در قسمت بار‌های چک‌شده قرار دهید. این فرایند زمان سوارشدن به هواپیما صورت می‌گیرد.

در این زمان به شما یک رسید دریافت بار (baggage claim) داده می‌شود تا بتوانید بدون پرداخت هزینه بار خود را از روی نوار دریافت بار در فرودگاه مقصد تحویل بگیرید. باید توجه داشته باشید که هرگونه‌ی وسیله‌ای که مناسب حمل در قسمت بار نیست باید از چمدان خارج شود. این وسایل شامل لپ‌تاپ، دوربین و ... هستند.

هر آیتمی که وزن و ابعادی بیشتر از محدوده‌ی تعیین‌شده داشته باشد، باید در قسمت بار‌های چک‌شده به مقصد حمل شوند. به‌علاوه، هزینه‌ی بار برای شما منظور خواهد شد. در این مورد، یک رسیدِ دریافت بار به شما داده می‌شود تا چمدان خود را در فرودگاه مقصد تحویل بگیرید.

منبع: en.aegeanair ،emirates

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج