۹۳۷۱۳۳
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

آیا آرادکوه منشاء بوی نامطبوع تهران است؟

در حالی شهردار تهران اعلام کرده که ممکن است بوی منطقه آرادکوه و حوالی فرودگاه امام خمینی دلیل انتشار بوی نامطبوع در تهران باشد، دبیر کارگروه مخاطرات ملی، منشأ دانستن آرادکوه به عنوان کانون انشار بوی نامطبوع تهران را مردود می‌داند.

رویداد۲۴: در حالی شهردار تهران اعلام کرده که ممکن است بوی منطقه آرادکوه و حوالی فرودگاه امام خمینی دلیل انتشار بوی نامطبوع در تهران باشد، دبیر کارگروه مخاطرات ملی، منشأ دانستن آرادکوه به عنوان کانون انشار بوی نامطبوع تهران را مردود می‌داند.

منشا بوی نامطبوع تهران

علی بیت‌اللهی درباره بوی نامطبوع تهران و مطالعاتی که در زمینه پیدایش منشا آن صورت گرفته است گفت: ۱۲ دی ماه سال گذشته این اتفاق رخ داد و امسال نیز یکماه زودتر شاهد این اتفاق بودیم. سال گذشته تحقیق گسترده و جامعی را انجام دادیم و موضوع امسال مشابه رخداد سال قبل است. سال گذشته به آرادکوه که مرکز سوزاندن زباله‌های تهران است، رفتیم. در آنجا فیلتر‌های مناسبی برای سوزاندن پسماند وجود داشت و با تحقیقاتی که در این محل انجام شد، مشخص شد که بو از این مرکز نیست.

دبیر کارگروه مخاطرات ملی با تاکید بر اینکه سوزاندن زباله امری مستمر است، گفت: اگر منشأ بوی نامطبوع در تهران آرادکوه باشد، باید این بو را هر روز در تهران داشته باشیم. آرادکوه نمی‌تواند منشأ بوی تهران باشد. بوی سوزاندن زباله در تهران در همان شعاع اطراف آرادکوه است و اینطور نیست که این بو تا شمال تهران وجود داشته باشد.

دبیر کارگروه مخاطرات ملی افزود: همچنین برای یافتن منشأ بو و گاز مرکاپتان از پالایشگاه و شرکت گاز بازدید کردیم، از آب و فاضلاب نیز بازدید کردیم و منطقی که مسئولان آبفا دارند منطق درستی است، چون اگر فاضلاب نشتی داشته باشد، از یک نقطه بیرون می‌زند و آنطور نیست که یک لحظه بیاید و بعد تمام شود. اگر محلی برای درز و شکاف خروج مواد فاضلابی است، ادامه دار خواهد بود و مردم و ساکنان آن منطقه را کلافه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بو در یک نقطه و ناحیه معین باشد، در اطراف آن نقطه یا ناحیه مردم دچار سرگیجگی و روانه شدن به سمت اورژانس می‌شوند، چون آنقدر حجم بو گسترده است که می‌تواند از غرب تا شرق تهران را پوشش دهد و مسلما باید در منطقه کانونی خود غلظت بالایی داشته باشد که چنین نیست، یعنی در هیچ کدام از نواحی تهران حادثه اورژانسی بر اثر استنشاق بود گزارش نشد. بو هم در جنوب غرب تهران، مرزداران، شهرک غرب، سعادت آباد، بالای میدان ولیعصر، مجیدیه و شرق تهران احساس شد؛ بنابراین با توجه به گستردگی که دارد، منشأ آن از یک نقطه یا ناحیه کوچک نیست و این موضوع که بو از یک نقطه خاصی است، مردود بوده و قابل قبول نیست.

این مدرس دانشگاه افزود: از نظر من، یکسری گاز‌هایی از سطح زمین متصاعد می‌شود و در ناحیه وسیع با مواد آلاینده موجود در فضا ترکیب می‌شوند و این بو در یک شرایط خاص استنشاق می‌شود، البته این امر هم قطعی نیست، چون ما هیچ ابزار و ایستگاه اندازه‌گیری نداریم. اگر این گاز مضر بود و موجب اختلال سیستم عصبی افراد می‌شد، به سلامتی کودکان لطمه وارد می‌کرد، آیا ما نباید بفهمیم که منشا آن از کجاست تا راهکاری برای آن اتخاذ شود و اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم؛ بنابراین لازمه آن وجود ایستگاه‌های سنجش بو و اندازه‌گیری سطح آب، کدر شدن رنگ آب است تا بفهمیم این پدیده چه منشایی دارد و آیا به حرکت پوسته زمین مرتبط است یا به فعالیت شیمیایی که در هاله‌ای از ابهام است مگر اینکه سنجش برخط داشته باشیم.

این متخصص زلزله شناسی و خطرپذیری تاکید کرد: از سال گذشته که دقیقا یکسال از انتشار بوی نامطبوع در تهران گذشته است هنوز هیچ اقدامی برای خرید دستگاه‌های سنجش بو صورت نگرفته است به این دلیل که دوستان هیچ علاقه‌ای ندارند که موضوع واکاوی شود و موضوع سریع فراموش شود و از صورت مساله حذف شود. اما اگر یکبار دیگر حادثه بدی رخ دهد و متوجه شدیم که خروج گاز‌ها علائمی بوده که طبیعت به ما می‌داده است و ما به آن توجه نمی‌کردیم، ممکن است دیگر خودمان را نبخشیم. امیدوارم گوش شنوایی برای رفع مساله بوی نامطبوع وجود داشته باشد.

این در حالی است که پیروز حناچی همزمان با یک‌سالگی مسئولیتش به عنوان شهردار تهران با حضور در برنامه «نگاه یک» در مورد بوی نامطبوع در تهران با بیان اینکه انتشار این بو برای دومین بار در تهران رخ داد، گفته است از طریق تماس مردمی با سامانه ۱۳۷ انتشار بوی نامطبوع در مناطق ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ ثبت شد و گزینه‌های مختلفی در مورد منشأ این بو احصا شد؛ به‌گونه‌ای که در آن روز باد جنوبی در تهران وزید و ممکن است بوی منطقه آرادکوه و حوالی فرودگاه امام خمینی را به تهران آورده باشد. بررسی‌ها نشان داد که جهت باد با شبکه فاضلاب تهران منطبق بوده که ما این اطلاعات را به ستاد بحران داده‌ایم و در حال بررسی هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر به زلزله هم مربوط باشد مسئولان هیچ حرفی نمیرنند چون فقط دنبال منفعت الان هستند و سرنوشت مردم در مرحله بعد هست

      همانطور که در مورد الودگی هوا کاری نمیکنند

    • مینا

      بوی نامطبوع همزمان با هجوم ملخ هاست.اول بو میاد بعد ملخ ها.

      پاسخ ها

      • نقطه سر خط

        آفرین

    • هموطن

      شاید این بوی نامطبوع اعلام خطر فوران آتشفشان دماوند باشه باید بررسی بشه ممکنه بوی گاز باشه

    • بدون نام

      این بو ی گند دروغ مسءولین نظامه.

    • حسین

      همان روز که بوی نامطبوع پراکنده شده بود اتفاقا شعله های اجاق گاز خانه ما روشن بود و به رنگ ابی می سوخت به رنگ قرمز درآمد

    • بدون نام

      بوی گوگرد مربوط به فعالیت آتشفشانی کوه دماونده. تا وقت هست در برین وگرنه زیر آوار زلزله، موشها زنده زنده میخورنتون

    • نجف از بهبهان

      فکرکنم بهتره از نظرکارشناسان زلزله شناسی مثل دکترعکاشه،وغیره... استفاده شود.اگرخدای ناکرده زلزله ای اتفاق بیفتد،فاجعه ای جبران ناپذیر،درتهران پیش خواهد آمد.آنگاه دیگر پشیمانی هیچگونه تأثیری ندارد.شمارابخدا،بفکرمردم باشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج