۹۳۷۲۰۵
۲۰ نظر
۵۰۱۳
۲۰ نظر
۵۰۱۳
پ

مدرسه یا امتحان‌سرا؟ سؤال نکنید، امتحان بدهید!

کار بچه ها شده این که در خانه به یاری گاج و کلاغ سپید و خیلی سبز و برندهای دیگر سؤال و جواب حفظ کنند و در مدرسه پاسخ دهند و اگر نمره کم بیاورند، آن که باید پاسخ گو باشد پدر و مادر است!

عصرایران: مدرسه، جایی برای مهارت‌آموزی و انتقال دروس مختلف است و برای ارزیابی بچه‌ها در زمان‌های مشخصی از سال از دانش‌آموزان امتحان گرفته می‌شود.

پیش‌تر در سه نوبت و با اصطلاح ثلث اول و دوم و سوم و در نظام جدید دو نوبت مانند دانشگاه‌ها.

در این فاصله البته آزمونک‌هایی هم برای آمادگی و محک زدن دانش‌آموزان گرفته می‌شود تا معلم بداند سطح یادگیری و انتقال دروس چقدر است و بچه‌ها پیش‌زمینه داشته باشند.

این آزمون‌ها در واقع چندان جدی نیستند ولی در عمل چه اتفاقی افتاده است؟ شماری از معلمان، مدام امتحان می‌گیرند و عملاً بچه ها را از موضع پرسش‌گری به پاسخ‌گویی انداخته‌اند.

حال آن که در طول ترم بچه‌ها باید سؤال کنند و معلم پاسخ دهد نه این که در تمام مدت آنها پاسخ بدهند و استرس آزمون های مکرر را به خانه و خانواده تحمیل کنند.

مدرسه یا امتحان‌سرا؟ سؤال نکنید، امتحان بدهید!

صبح ها به قیافۀ این بچه ها نگاه کنید. به جای این که شاد و سرخوش، روانۀ مدرسه شوند یک کتاب در دست دارند و سؤالات امتحان را حفظ می‌کنند.

این صحنه اما باید منحصر به دو یا سه نوبت در سال باشد. هر روز و هر روز که امتحان نمی‌گیرند آخر!

وزیرجدید و کنونی آموزش و پرورش این را هم نمی تواند دستور دهد یا از سرنوشت سَلَف خود عبرت گرفته و با همین وعدۀ رتبه بندی که پولش را سازمان مدیریت باید تأمین کند سرگرم است؟

کار بچه ها شده این که در خانه به یاری گاج و کلاغ سپید و خیلی سبز و برندهای دیگر سؤال و جواب حفظ کنند و در مدرسه پاسخ دهند و اگر نمره کم بیاورند، آن که باید پاسخ گو باشد پدر و مادر است!

در نظام های آموزشی مدرن پدر و مادر را فقط وقتی احضار می کنند که دانش آموز مشکل اخلاقی و روحی داشته باشد و در واقع از پدر و مادر می‌خواهند مشاوران را یاری کند. نه این که هر روز امتحان بگیری و یک بارهم پدر و مادر را مؤاخذه کنی که چرا یاد نگرفته است؟ یاد نگرفته؟ خوب یاد بدهید!

امید جهانشاهی - کارشناس ارتباطات و رسانه- از لزوم آموزش سواد دموکراتیک می نویسد و آن را این گونه توضیح می دهد: مهارت های اصلی سواد دموکراتیک عبارت اند از: تحقیق، بحث و مشارکت و منظور از «مهارت تحقیق»این است که شهروند پرسش‌گر و جست و جو‌گر باشد و این مهارت را از مدرسه و در مدرسه می‌آموزند. دانش آموز باید پرسش‌گری را از مدرسه بیاموزد و محور اصلی تفکر انتقادی است. [پایان نقل قول]

اما وقتی مدام معلم است که پرسش می کند، دانش آموز می‌تواند پرسش‌گری بیاموزد؟

با نشاندن بچه ها در موضع پاسخ‌گویی مستمر، روح پرسش‌گری را در بچه ها کُشته‌ایم و نسلی با پرسش های بی پاسخ بار می‌آوریم.

مدرسه را از «امتحان‌سرا» خارج کنیم. کاش معلم فقط تدریس کند و انتقال دهد و امتحانات از جای دیگر مدیریت شود تا خود معلمان هم عملا آزموده شوند.

مدارس ما به قدر کافی ناجذاب و متعلق به عصر قبل از دیجیتال هستند. با امتحان گیری مکرر آنها را ناجذاب تر نکنیم!

سروش بامداد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • zandi saba

      جانا سخن از زبان ما می گویی
      زمانی که امتحانات از ثلث اول و دوم وسوم تبدیل به دو نوبت شد اکیدا مدارس از برگزاری هرگونه امتحان دیگری منع شدند اما بعلت وجود مافیاهای کلاغ سفید و گاج و...دوباره گرفتن امتحانات هفتگی و فلان آغاز شد باید با یک دستور انقلابی مدارس رو به ریل اصلی شون برگردانند

    • بدون نام

      ای بابا دلت خوشه معلم ریاضی ما هر چی میگفت من اصلا نمی فهمیدم چی میگه انگار واسه خودش درس میداد اخرشم امتحان میگرفت سخت

    • فاطمه ساسانی

      عالی بود کاملا موافقم اولین خبری بود که آنقدر خوب بود اخه این بچها مهمترین ارکان جامعه هستند ای کاش بیشتر به نیاز ها و مشکلات اجتماعیشون توجه میشد

    • بدون نام

      چه عجب یکی یه نظری داد؟الان سه ماه ازمدرسه ها گذشته بچه ها سه نوبت امتحان دادن؟

    • بدون نام

      مضخرف تر از مدرسه جایی نیست. درس هایی ک بعدا ب درد ادم نمیخوره .مهارتی ب ما یاد نمیدن. محیط خشک و سرد مدرسه

    • سیداحمدحسینی

      من ۴۰سال سابقه تدریس عربی،ادبیات‌ومعارف اسلامی که ۳۰سال به طور رسمی و۵سال پس از بازنشستگی درمنطقه۱وسایرمناطق تهران تدریس کرده ام.مافیای قدرتمند آموزشگاه‌هایی مانندقلم چی وکتب‌ کمک درسی مانع آموزش و تربیت درست دانش آموزان است.

    • نارین

      من دانش آموز دوره راهنمایی پایه هشتم مدرسه نمونه یه شهرستان هستم . به خدا پدرمونو در اوردن از 30 مهر شروع کردن تا الان هر روز امتحان هر روز بدبختی هر روز فلاکت.تایم مدرسه ام هم همیشه صبحاهست .من ساعت 12 شب میخوابم ۳ یا 4 دوباره بلند میشم.پنج شنبه ها هم مدرسه میریم .یعنی صورتم همش شده جوش ، از استرس معدم درد گرفته .واقعا نمیدونم چی بگم .هر روز پرسش و هر روز امتحان دست از سرمون بر نمیدارن این معلمای بی درک و فهم .واقعا الان که نوشتم گریم گرفته

    • مرتضی

      نظرتون چیه بچه ها برن هر روز در مدرسه فقط هم و انگشت کنند بعد برن خونه .....

    • نارین

      کاملا درسته.خود خدا میدونه سه شنبه هفته قبل امتحان فص ۳ ریاضی رو داشتیم الا این سه شنبه امتحان فصل 4 داریم .ما هر روز امتحان و پرسش واقعا دیگه از دست مدرسه خسته شدیم .
      کشتنمون ، بی خوابی و بی خوراکی و همه و همه و همه.بیشتر بچه های کلاس آنفولانزا گرفتیم .نتونستیم علوم بخونیم شنبه همین هفته امتحان داشتیم رفتیم بهش اعتراض که نگیره ، اصلا قبول نکرد .با یه حالت زاری من شاگرد درسخون امتحان دادم که نگو .هر زنگ باید سر کلاس دست و پات یخ کنه برا نمره بلرزی تپش قلب بگیری آخرم هیچ اون نمره ها تو زندگی حساب نمیشن.آموزش و پرورش ما به نا کجا آباد میره

    • افسانه شریفی

      بالاخره یکی حرف دل ما رو زد.واقعا همینطوره

    • نگار

      اره واقعا همش استرس و ترس
      ما هرروز سه چهار تا امتحان داریم و هر جلسه دبیرا میپرسن هزارتا هم کار عملی چرت و پرت ریختن سرمون حرفم بزنیم میگن ب ما ربطی نداره بیکارین درس بخونین اما یکم شرایط بچه هارو در تظر نمیگیرن ک شاید یه نفر شرایط درس خوندن نداشته باشه یا یه جلسه نخونده باشه درک نمیکنن ماهم ادمیم و کار و زندگی شخصی هم داریم.
      مدرسه شده جهنم طوری ک همه ارزوی تموم شدنشو دارن انقدر ک فشار میارن ایکاش فقط یکم درک میکردن همین:)

    • معلم

      لطفاً این را هم بدانید من هم مدیرم هم اموزگار هر روز باید 90کیلومتر راه رودخانه را طی کنم با 60لیتر بنزین که چهار روزم می شود سرمای زمستان از سوخت خبری نیست و بچه ها اکثرا مریض و غایبن از تغذیه چه خبر سرانه دوساله خبری نیست با دست خالی مدرسه میچرخه رتبه بندی هم فقط باید گفت نمک به زخم ماست خیالتان راحت از امتحان خبری نیست چون کامپیوتر و کپی نیست

    • سراب

      من کنه هر روز دخترم میره مدرسه استرس پارم تا وقتی که بیاد وبپرسم چیشد وچی نشد

    • بدون نام

      من یک معلم هستم و کاملا موافقم که دانش آموز باید پرسشگر بار بیاید. ولی ما معلمها هم چاره ای نداریم. به دو دلیل. از بالا دستیها فشار می آورند که هر دانش آموز هر ماه حداقل دو نمره داشته باشند. یعنی دو هفته یکبار یک پرسش. و حال حساب کنید برای کل درسها انجام شود روزی یک امتحان خواهد شد.
      و دیگر اینکه وقتی امتحانی در کار نیست دانش آموز نه در کلاس به درس گوش می دهد و نه مطالعه می کند.
      در واقع سیستم آموزشی از پایبست ویران است

    • بدون نام

      احسنت

    • آرامش

      عالی بود واقعا همین طوره . سیستم آموزشی ایران به شدت معیوبه چون شده دکانی برای پر کردن جیب گشاد مولف کتاب های کمک اموزشی . و کسی که فدا میشه این وسط بچه هست

    • سیما

      تحلیل بسیار زیبایی بود. مدارس ما خیلی عقب تر از تمام دنیا هستند

    • بدون نام

      مدرسه چه عرض كنم، دانشگاه هم همينه!

    • بدون نام

      دمت گرم, سیستم آموزشی کشورمابقدری مریض وکهنه هست که دانش آموزان دیگرهیچ حسی به درس ومدرسه ندارن ومنزوی شده اند

    • بدون نام

      والله حق کفتی این بچه ها همش امتحان دارن یه روز آرامش ندارن واقعا به تمام معنا متنفر شدن از درس ومدرسه خدابه دادشون برسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج