۹۳۸۶۷۸
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

واکنش ترکیه به تاببد نسل‌کشی ارامنه در آمریکا

وزیر خارجه ترکیه اقدام مجلس سنای آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» را «نمونه‌ای شرم‌آور از سیاسی‌سازی تاریخ» توصیف کرد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه به اقدام سنای آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای که «نسل‌کشی ارامنه» در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت می‌شناسد، واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از این قطعنامه آن را «نمونه‌ای شرم‌آور از سیاسی‌سازی تاریخ» خوانده و گفته است: «کسانی که می‌خواهند از تاریخ در راستای اهداف سیاسی استفاده کنند بزدلانی هستند که تمایلی به روبرو شدن با واقعیت ندارند.»

«باب منندز» که یکی از ارائه‌دهندگان این قطعنامه بود، در واکنش به تصویب آن، نوشته است که این طرح «به رسمیت‌شناسی و یادآوری نسل‌کشی ارامنه» است.

کاخ سفید پیش از این با تصویب این قطعنامه مخالفت کرده و استدلال کرده بود که چنین مصوبه‌ای می‌تواند به روند گفت‌وگوها میان واشنگتن و آنکار آسیب بزند.

دولت ترکیه هم هشدار داده بود که این قطعنامه به روابط با آمریکا «آسیب طولانی‌مدت» وارد می‌کند.

این قطعنامه تنها چند روز پس از آن تصویب می‌شود که کمیته روابط خارجی سنا هم طرح تحریم‌های ترکیه را به بهانه خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه، تصویب کرد.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را «نابود» کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-۳۵» کنار گذاشته و جنگنده‌های فروخته‌شده به این کشور را هم تحویل نداده است. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آنکارا اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی «اینجرلیک» را بررسی می‌کند.

قطعنامه به رسمیت‌شناسی نسل‌کشی ارامنه پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده بود. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه باید پاسخ چند صد سال پیش رو داد لطفا یکی پیدا بشه پیگیر قتل عام سرخ پوستان بومی وساکنان اصیل آمریکا بشه حسن حقوقدانه بگین پیگیر باسه علی برکت الله

    • علیرضا

      این جنایت پاک شدنی نیست. ترکیه باید جواب جنایات خود رو بده. ولی اینقدر بی حیا هستند که حتی از سخن در این مورد هم برآشفته میشن.یکی تو ایران بود که کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی رو تکذیب میکرد و با این گفته چقدر برای ملت ایران هزینه درست میکرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج