جاباما
۹۴۰۴۰۵
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

مورد خاص فدراسیون تاج؛ هم فسخ، هم غرامت!

این روزها تب اخبار مربوط به سرمربی تیم‌ملی کمی فروکش کرده و بیشتر اذهان متوجه ماجراهای سریالی و خسته‌کننده استراماچونی با استقلال است.

فرهیختگان: این روزها تب اخبار مربوط به سرمربی تیم‌ملی کمی فروکش کرده و بیشتر اذهان متوجه ماجراهای سریالی و خسته‌کننده استراماچونی با استقلال است. در این شرایط انتشار بخشی از قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال دوباره این سوال را به‌وجود آورد که آیا واقعا نظارتی بر قرارداد مربیان و بازیکنان خارجی فوتبال وجود دارد یا نه.

براساس دو بند از قرارداد مرد بلژیکی که بسیار عجیب و دور از عرف معمول است، در‌صورتی‌که هر یک از طرفین قرارداد تصمیم به فسخ بگیرند و به‌دنبال قطع همکاری باشند، فدراسیون ایران باید سه‌ ماه غرامت به ویلموتس پرداخت کند.وجود چنین بندی در قرارداد این مربی، باعث می‌شود فدراسیون ایران برای فسخ قرارداد با مربی تیم‌ملی در موضع ضعف قرار گیرد و در‌صورت ناکامی، به‌راحتی نتواند به‌دنبال قطع همکاری باشد.

اتفاقی که در دو بازی اخیر تیم‌ملی رخ داده و البته ویلموتس خودش پیش از دیدار با عراق اقدام به فسخ کرده بود اما اگر فدراسیون‌نشینان هم به‌دلیل نتایج ضعیف او و تیمش به‌دنبال برکناری او بودند هم باید سه ماه غرامت به وی پرداخت می‌شد.در ترجمه ماده پنج قرارداد مذکور تحت عنوان «فسخ قرارداد» آمده است: «طرفین متعهد می‌گردند به اصل تثبیت و پایبندی و قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند بوده و کلیه مفاد قرارداد را اجرا نمایند.»

بند ۱ ماده ۵‌: در‌صورتی‌که سرمربی با دلیل موجه و قابل قبول براساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه به وی تعلق خواهد گرفت ( با یک مبلغ مشخص).

بند ۲ ماده ۵: در‌صورتی‌که فدراسیون فوتبال ایران با دلیل موجه و قابل قبول براساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه (با یک مبلغ مشخص) به‌عنوان خسارت به سرمربی پرداخت خواهد شد.

بند ۳ ماده ۵: چنانچه تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ صعود ننماید این قرارداد خود‌به‌خود فسخ شده و سرمربی چنانچه مطالبات معوق داشته باشد صرفا مستحق دریافت آن خواهد بود و نمی‌تواند هیچ‌گونه ادعای دیگری داشته باشد.

حرف‌های متفاوت تاج

این در حالی است که مهدی تاج، رئیس فدراسیون پیش از این در برنامه ورزش و مردم گفته بود: «در فسخ قرارداد شرایط به‌گونه‌ای است که هر یک از طرفین اقدام به فسخ قرارداد کند، باید سه ماه غرامت پرداخت کند. درخصوص بحث پرداخت غرامت در‌حال مذاکره هستیم که به نتیجه برسیم آیا سه ماه غرامت را فدراسیون فوتبال ایران باید پرداخت کند یا مارک ویلموتس.»

حالا براساس بند صریحی که در قرارداد ویلموتس وجود دارد، فدراسیون باید سه ماه حقوق وی را بپردازد و در این موضوع شکی نیست. در این شرایط یا رئیس فدراسیون قرارداد را به دقت نخوانده یا اطلاعات غلطی را به مخاطبان منتقل کرده است.تا اینجا تنها یک صفحه از قرارداد مربی بلژیکی منتشر شده و به گفته سخنگوی فدراسیون، انتشار سایر بندهای این قرارداد می‌تواند ابهام‌های زیادی را برطرف کند.

علوی از سوی دیگر به قرارداد پوچتینو و کونته با تاتنهام و چلسی اشاره کرده و می‌گوید باشگاه‌های آنها پس از برکناری این مربیان غرامت‌های زیادی به آنها پرداخته‌اند، اما فدراسیون ایران تنها سه ماه از حقوق ویلموتس را می‌دهد. غافل از این نکته که این دو مربی پس از اخراج شدن از سمت خود، غرامت گرفته‌اند و براساس عرف بین‌المللی و بندهایی که معمولا در قرارداد مربیان وجود دارد، چنین چیزی معمول است اما اینکه یک مربی هم قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند و هم از طرف مقابل خسارت بگیرد، اتفاقی است که شاید فقط در فدراسیون ایران رخ دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پور سنایی

      تاج هم ایندفعه خیلی چیزا از خودش را به مردمش نشون داد بی تدبیری_بی لیاقتی_ بی خیالی_بی تجربگی_ بیشرافتی_اینقدر ار حقوق بیت المال در این جامعه سوء استفاده شد که بی برکتی محض کل کشور را در بر گرفته ....آقایون ورز شی بی لیاقت خد ایی هم هست

    • بدون نام

      این تاج نه تنها سم نیست بلکه حیف و میل پول ملت دست به همه کار میزند،

    • بدون نام

      یکی نیست بگه اصلا چرا رفتی با عجله و بدون بررسی سابقه و اخلاقیات طرف صرفا بخاطر اینکه یه دوره سرمربی بلژیک بوده ورداشتی اوردیش قرارداد سنگین باهاش بستی که حالا بخوای بعد پرداخت چن ده میلیارد دستمزد با دوتا باخت فسخ کنی باهاش و بعد خوشحال باشی که مثلا با سه ماه غرامت پرونده رو بستی. اگه جیب خودتم بود اینجوری ولخرجی میکردی آقای تاج

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج