جاباما
۹۴۰۸۷۳
۱۴ نظر
۵۰۰۲
۱۴ نظر
۵۰۰۲
پ

۴۰درصد کل اقتصاد ایران معاف از مالیات است

یک کارشناس اقتصادی گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد کل اقتصاد ایران از مالیات معاف است که با توجه به تولید ناخالص داخلی ما که حدود ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، ۴۰ یا ۵۰ درصد این رقم، عدد بزرگی است.

خبرگزاری مهر: یک کارشناس اقتصادی گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد کل اقتصاد ایران از مالیات معاف است که با توجه به تولید ناخالص داخلی ما که حدود ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، ۴۰ یا ۵۰ درصد این رقم، عدد بزرگی است.

محمد هادی سبحانیان، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی درباره لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی در کشور گفت: یکی از الزامات اساسی کشور کم کردن وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با درآمدهای سالم و پایدار مالیاتی است. برای این کار باید پایه‌های مالیاتی جدید را توسعه داد و مسیرهای ایجاد شده برای فرار مالیاتی فعالین اقتصادی را مسدود کرد.

وی افزود: بسیاری از راه‌هایی که فعالان اقتصادی در این راستا استفاده می‌کنند به این دلیل است که دستگاه‌های مجری برخی قوانین را اجرا نمی‌کنند یا در کلیت قوانین نقص‌هایی وجود دارد. برای مثال قانون بانک مرکزی را مکلف کرده است پایانه‌های پرداخت را ساماندهی و تناظری بین آنها و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند. اما هنوز این کار مهم اجرایی نشده است. یعنی در حال حاضر هر فردی می‌تواند دستگاه کارتخوانی دریافت کند اما آن را به شماره حساب فرد دیگری متصل کند و یا حتی آن را در فعالیت شغلی دیگری به کار بگیرد. این مسیری است که از طریق آن می‌توان فرارهای مالیاتی گسترده‌ای انجام داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فعال بودن حساب‌های اجاره‌ای و کارتهای بازرگانی به عنوان دیگر ابزارهای فرار مالیاتی بیان کرد: همچنین افراد می‌توانند بدون اینکه کد اقتصادی و مالیاتی داشته باشند، گردشهای بسیار بالای حساب بانکی داشته باشند که تا امروز چندان مورد رصد هم واقع نمی‌شده است. سهولت دریافت کارت بازرگانی و در اختیار دیگری قرار دادن هم از جمله مواردی است که حاکمیت ایجاد کرده و برخی فعالان اقتصادی هم برای فرار مالیاتی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین یکی از اقداماتی که باید در دستور کار قرار بگیرد این است که این زمینه‌های حاکمیتی برطرف شود.

سبحانیان خاطر نشان کرد: بخشی از این کار نیازمند تصویب قوانین جدی و بخشی هم نیازمند عزم و اراده جدی برای اجرای قوانینی است که پیشتر تصویب شده است. در برخی موارد نیز به نظر می‌رسد تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی و همچنین حضور ذینفعان در این بخش‌ها مانع عملیاتی شدن مفاد قانونی شده است.

وی در مورد معافیت مناطق آزاد از مالیات ارزش افزوده گفت: معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید ساماندهی شود. در واقع یکی از محورهای اصلی ساماندهی نظام مالیاتی ما، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است. درصد قابل توجهی از اقتصاد کشورمان معاف از پرداخت مالیات است، موضوعی که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. این معافیت‌ها اگرچه در مقطعی از زمان، با استدلال‌هایی وضع شدند اما اکنون با توجه به شرایط کشور ضرورت خود را از دست داده‌اند. در همین خصوص معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده نه تنها با مبانی این مالیات سازگاری ندارد بلکه منجر به فرار مالیاتی گسترده و فساد در کشور شده است.

وی تاکید کرد: تمام دستگاه‌های نظارتی نیز به این امر اذعان دارند و گزارش‌های مکتوبی هم به مسئولین کشور ارائه داده اند ولی از آنجا که توسعه مناطق آزاد تبدیل به ابزار سیاسی شده، شاهد مقاومت‌هایی در لغو این معافیت‌ها هستیم.

سبحانیان در مورد میزان معافیت اقتصاد کشور از مالیات بیان کرد: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کل اقتصاد ایران از مالیات معاف است. فکر می‌کنم تولید ناخالص داخلی ما نزدیک ۲,۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد که ۴۰ یا ۵۰ درصد این رقم، عدد بزرگی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همید دوروز پیش گفته شد همه مالیات میدن الا اوقاف دیگه هیچ حرفی از شما باور نمیکنیم

      پاسخ ها

      • مهدی

        واقعا چرا اداره اوقاف که از همه املاک و مستغلات بعنوان موجر بزرگ کشور اجاره ماهانه می گیرید این اداره و سازمان بزرگ از مالیات پرداختن معاف است و بعدش یک خانه ۱۰۰ متری که مستاجر دارد به راحتی مالیات میگیرند

    • بدون نام

      برای این که ۶۰ میلیون نفر یعنی ۷۵ درصد مردم مستحق دریافت یارانه معیشتی هستند .

    • اسد

      خدا به خیر کنه چسبیدن به پاچه ی مردم

    • آزاد

      چرا یک مسئول خدا ترس ،نه اینکه نهاد ترس نمیگوید که کدام نهاد و ارگان و بنیاد که توسط چه کسانی اداره میشوند مالیات نمی دهند ،و با این کار ظلم بزرگی به الباقی مردم میکنند

    • hs

      عادلانه نیست من کارگر وقتی حقوق میگیرم که بیمه و مالیاتم پرداخت شده و مابقی حقوق به حسابم واریز میشه اما میرم پیش متخصص میگه پول نقد بیار برا ویزیت که از مالیات فرار کنه یا خیلی ارگانهای دیگه که امسال من مالیاتشون و داریم پرداخت میکنیم این عادلانه نیست

    • بدون نام

      ندادن مالیات ، یعنی عدم ساخت جاده ، فرودگاه ، بیمارستان ، بندر ، گسترش فقر اجتماعی ، ...... چه کسانی از اینکه مالیات نمی دهند خوشحال هستند ، فاسدین ؟ ثروتمندان ؟ هنرمندان ، ؟ ......

      پاسخ ها

      • عباس

        اداره و سازمان اوقاف در کشور که واقعا عجب اجاره ای می گیرید و هچل نهادی هم ظورش به این سازمان نمی رسد

      • رضا

        وقتی که با این تورم و رکورد بازار درآمدها بسیار کم شده از کجا بیاوریم مالیات بدهیم ؟

    • کارمند

      این معافیها شامل ارگانهای خاص وپولدار وافراد خاص میشود وتنها کسانی که بار مالیات را به دوش میکشند کارمندان وکارگران هستند که ماهیانه ۱۰ درصد از حقوقشان بابت مالیات کسر میشود

    • اکبری

      معلومه وقتی از حساب های سپرده مالیات نمیگیرند و معافیت مالیاتی دارند بیشتر انتظار نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میزان سود دریافتی بانکها از سپرده ها ، حداقل دو برابر میزان پرداختی است ، واگر در بنگاه داری هزینه شود ( که میشود ) به دها برابر میرسد .

    • بدون نام

      با مستندات عکس دستورات اجرا میشود ،سرمایه داران معاف از دادن مالیات به دولت اما متأسفانه دهک پایین نقدأ دریافت مثل معلولین شدید بهزیستی درمنزل که قبل ازدریافت وام مالیات کسرمیشود با حقوق ماهیانه 108تومن با احترام به همه هموطنان از. استان فارس.

    • بدون نام

      اینا کیا هسن به نظرتون فک کنم منم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج