جاباما
۹۴۲۵۰۸
۵ نظر
۵۰۷۸
۵ نظر
۵۰۷۸
پ

تاکسی هوشمند بدون راننده در جام جهانی قطر

صبح آخرین دوشنبه سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه) ساعت ۱۰:۰۵ صبح در شهر وولفسبورگ آلمان اتفاقی صورت می‌گیرد که شاید تا چند سال آینده روی زندگی همه مردم جهان تأثیر بگذارد چراکه سیستم‌های ردیاب هوشمند در کارخانه مرکزی شرکت فولکس واگن یکی پس از دیگری در کنار هم قرار می‌گیرند، سپس حسگر‌های هوشمند به کار می‌افتند و به خودروی مربوطه اعلام می‌کنند آخرین محصول در خط تولید آن روز است.

روزنامه ایران - میثم لطفی: صبح آخرین دوشنبه سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه) ساعت ۱۰:۰۵ صبح در شهر وولفسبورگ آلمان اتفاقی صورت می‌گیرد که شاید تا چند سال آینده روی زندگی همه مردم جهان تأثیر بگذارد چراکه سیستم‌های ردیاب هوشمند در کارخانه مرکزی شرکت فولکس واگن یکی پس از دیگری در کنار هم قرار می‌گیرند، سپس حسگر‌های هوشمند به کار می‌افتند و به خودروی مربوطه اعلام می‌کنند آخرین محصول در خط تولید آن روز است.

تاکسی هوشمند بدون راننده در جام جهانی قطر

در مرحله بعد شبکه حسگر‌ها به‌صورت یکپارچه فعال می‌شود تا دریابند روی یک دستگاه خودرو با طول حدود چهار متر، عرض دو متر و ارتفاع کمتر از دو متر نصب شده است. این مشخصات در مجموع نخستین تاکسی هوشمند شرکت فولکس واگن را شکل می‌دهد. این تاکسی همچنین یک دستگاه رایانه مرکزی هوشمند را در خود جا داده است که اطلاعاتی نظیر روانشناسی، تاریخ و ادبیات را شامل می‌شود و البته از همه قوانین راهنمایی و رانندگی در نقاط مختلف جهان سر در می‌آورد و به‌صورت خودکار مسیر خود را در نقشه‌های محلی می‌یابد.

این خودروی هوشمند می‌تواند اخبار را به زبان‌های مختلف برای سرنشینان بخواند، نتایج آخرین مسابقات ورزشی را اعلام کند، آخرین وضعیت آب و هوا را به اطلاع سرنشینان برساند و یک نگاه کاملاً جامع به محیط پیرامون خود داشته باشد. سقف این خودرو به‌صورت کشویی باز می‌شود و آنچه تاکسی فولکس واگن را از دیگر خودرو‌ها متمایز می‌کند، سیستم هوشمند آن است که به هیچ راننده یا دستیار انسانی نیاز ندارد. تاکسی مذکور با این مشخصات سال ۲۰۲۲ میلادی در جام جهانی فوتبال قطر، وظیفه جابه‌جایی هواداران ورزشی را برعهده دارد.

این تاکسی‌های بدون راننده

تاکسی هوشمند بدون راننده در جام جهانی قطر

خودرو‌های بدون راننده فولکس واگن در حال ورود به خیابان‌ها هستند و این بار نخستین مقصد آن‌ها بازار امریکا نیست و در عوض ساکنان خاورمیانه برای اولین بار در جهان سوار بر تاکسی‌های بدون راننده می‌شوند. فولکس واگن این هفته اعلام کرد که در نظر دارد ناوگان خودرو‌های برقی و خودران را که به راننده یا دستیار انسانی نیاز ندارند برای جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال وارد خیابان‌های قطر کند. این اتفاق یک تصمیم تصادفی نیست و کشور عربی مذکور از سال‌ها قبل سرمایه‌گذاری مشترک را آغاز کرده بود تا در نهایت بتواند این سرویس را در اختیار تماشاچیان مسابقات فوتبال قرار دهد.

شرکت تویوتا که از بزرگترین رقبای فولکس واگن محسوب می‌شود تصمیم گرفته است در المپیک ۲۰۲۰ توکیو از برخی فناوری‌های هوشمند و خودران استفاده کند. ولی فولکس واگن ادعا کرده است که برای نخستین بار در تاریخ، تماشاچیان مسابقات جام جهانی فوتبال می‌توانند سوار بر اتومبیل‌هایی شوند که راننده ندارند. این خودروساز آلمانی در کنفرانس مطبوعاتی این هفته توضیح داد که تاکسی‌های خودران آن مبتنی بر مدل مفهومی خودرو‌های برقی این شرکت ساخته شده‌اند که پایه ون‌های برقی فولکس واگن را شکل می‌دهند و قرار است در آینده نزدیک به تولید انبوه برسند.

فناوری ویژه‌ای که برای تاکسی‌های هوشمند جام جهانی ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده است «سطح ۴» سیستم خودرو‌های خودران را در خود جا داده است و به عبارت دیگر می‌توان گفت تمام تاکسی‌هایی که به این شکل تولید می‌شوند، به هیچ گونه نیروی انسانی برای حرکت نیاز ندارند و حتی در صورت بروز خطا می‌توانند براحتی آن را برطرف کنند. تمام فناوری‌هایی که تحت عنوان «سطح ۴» برای خودرو‌ها ارائه می‌شوند کاملاً هوشمند هستند و با وجود این در شرایط لازم انسان می‌تواند کنترل آن را در اختیار بگیرد و پشت فرمان بنشیند.

به گفته شرکت فولکس واگن، سال آینده آزمایش‌های بسته این وسایل نقلیه در خیابان‌های اختصاصی شرکت آلمانی آغاز می‌شود و سپس در سال ۲۰۲۱ میلادی پیش از آغاز بزرگترین رقابت جهانی فوتبال، مرحله نهایی آزمایش روی تاکسی‌های خودران به پایان می‌رسد. در این میان فولکس واگن با مقامات محلی برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتالی وارد مذاکره شده است تا از عملکرد درست وسایل نقلیه طبق برنامه ریزی‌های قبلی اطمینان حاصل کند.

تاکسی هوشمند بدون راننده در جام جهانی قطر

این بزرگترین تحولی است که در عرصه تاکسیرانی جهانی صورت می‌گیرد و اگر همه چیز طبق برنامه‌های قبلی پیش برود، خودرو‌های خودران بزودی در دیگر کشور‌ها هم عرضه می‌شوند. البته قرار است در سال‌های نخست خودرو‌های خودران مسیر‌های طولانی و پیچیده را طی نکنند و در عوض، در مسیر‌های ساده و از پیش تعیین شده مسافران را به مقصد برسانند.

به‌عنوان مثال پیش‌بینی شده است که در استادیوم‌های مخصوص جام جهانی ۲۰۲۲ قطر این تاکسی‌ها بین هتل‌های اصلی و محل برگزاری مسابقات رفت و آمد کنند. تمامی تاکسی‌های هوشمند مخصوص جام جهانی از طریق یک مرکز هوشمند کنترل می‌شوند و به هیچ وجه اجازه خروج از مسیر تعیین شده را ندارند. در این میان مسافران می‌توانند فرمان‌های صوتی را به خودرو انتقال دهند و به‌عنوان مثال از او بخواهند در نیمه راه بایستد تا آن‌ها پیاده شوند، یا برای آن‌ها موسیقی مورد علاقه را پخش کند.

طراحی و ساخت نخستین تاکسی‌های هوشمند جهان که در جام جهانی ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌دنبال همکاری مشترک «مؤسسه سرمایه‌گذاری قطر» و شرکت فولکس واگن انجام می‌شود و قرارداد منعقد شده بین این دو مرکز به گونه‌ای است که خودروساز آلمانی ناوگان کوچکی از تاکسی‌های خودران را در پایتخت این کشور عربی ارائه می‌کند.

تاکسی‌های هوشمند مسابقات جهانی فوتبال ID Buzz ندارند و این طور که شرکت سازنده اعلام کرد، در مجموع قرار است ۳۵ دستگاه از آن‌ها وظیفه حمل و نقل مسافران را در مسیر‌های تقریباً مشخص در دوحه در اختیار بگیرند و سرویس‌های مختلف را به مسافران ارائه دهند. در این میان همچنین قرار است ۱۰ دستگاه اتوبوس خودران اسکانیا هم برای حمل و نقل گروه‌های بزرگ افراد به کار گرفته شوند. توجه داشته باشید نزدیک‌ترین استادیوم برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال تا مبدأ حرکت این تاکسی‌ها ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و به همین خاطر می‌توان گفت این نخستین باری است که تاکسی‌های خودران مسیر طولانی تا این اندازه را در خیابان‌های شهری طی می‌کنند.

فولکس واگن می‌گوید که قطر «نخستین سیستم حمل و نقل عمومی عاری از انتشار آلاینده‌ها، مجهز به خودرو‌های کاملاً خودران و برقی» را در اختیار دارد و این ناوگان همزمان با «بزرگترین رویداد ورزشی جهان» در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مسابقات جام جهانی فوتبال همواره در نیمه‌های سال برگزار می‌شود و این بار برای نخستین بار از تاریخ ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در کشور قطر برگزار خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عربارو مسخره میکردیم چی شدنو چی شدیم

      پاسخ ها

      • ...

        مهم تولید‌ کردنه نه داشتن چیزی ک البته ما هیچ کدومشو نداریم

    • بدون نام

      ای بابا این همه میشرفت و میخوان چیکار اینا یه خورده از مسئولین کشور ما یاد بگیرن اخه

    • نوشین

      همه پیشرفت کردن ما هم دلمون به فرهنگ دو هزار سال پیشمون خوشه

    • بدون نام

      ای خدا ایران کی پیشرفت میکند تازمانی افرادی در ایران فکر قرن هجری را میکنند پیشرفت وجود ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج