۹۴۲۶۹۹
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

FATF برای آمریکا هم محدودیت ایجاد می‌کند

مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: قطعا ورود به نظم جهانی محدودیت‌آمیز است حتی FATF برای آمریکا هم محدودیت ایجاد می‌کند.

خبرگزاری فارس: یوسف مولایی مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران، عصر روز سه‌شنبه در نشست تصویب لوایح FATF و آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌المللی ایران که در پژوهشکده تحقیقات راهبردی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت: FATF (گروه ویژه اقدام مالی) یک نهاد ویژه است که در عرصه کلان بین‌المللی بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: مجموعه‌ای از قواعد، هنجارها و اصول نظم بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. این مقررات مناسبات کشورها را مدیریت کرده و نظم می‌دهند.

مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: برخی سازمان‌ها مانند ناتو، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماموریت امنیتی دارند. برخی نهادها و سازمان استانداردساز هستند و بر مناسبات حاکمیتی وارد نمی‌شوند. این گونه سازمان‌ها عموما حساسیت‌برانگیز نیستند، اما کارکرد اساسی دارند.

FATF برای آمریکا هم محدودیت ایجاد می‌کند

وی بیان کرد:‌ برای ادامه زیست اجتماعی در نظم جهانی همیشه با سازمان‌ها در ارتباط هستیم. سازمان‌های استانداردساز، مقررات و نظم جهانی را شکل می‌دهند. مجموعه تصمیمات فراتر از اراده ملی توسط اراده این نهاد شکل می‌گیرد. FATF از نظر عملکردی استانداردساز است، اما در مجموعه نهادهای اثرگذار است؛ چراکه با جهت‌دهی در عرصه پولی و بانکی دارد، توصیه‌هایی که می‌کند و همچنین به عرصه‌هایی که ورود می‌کند، حساسیت‌برانگیز است.

مولایی اظهار داشت: FATF از نظر کارکردی فنی است؛ چراکه در حوزه نظام پولی و مالی فعالیت می‌کند که چطور پول شفاف باشد و از خطرات ناشی از پولشویی و تامین مالی ترویسم دور باشد.

وی ادامه داد: زمانی که از سالم‌سازی نظام مالی و پولی حرف می‌زنیم، مکانیزمی را شکل می‌دهیم که در قالب نظام سرمایه‌داری عمل کند و ماموریت خود را برای نظم اقتصاد جهانی ایفا کند. ممکن است شما نسبت به این مساله سوال داشته باشید ولی بدون ورود به مسائل سیاسی، مرجع تصمیم‌گیر در عرصه ملی کدام است؟ به نظر من باید کار را به نهادهای تخصصی و فنی مانند بانک مرکزی یا کمیته مقابله با پولشویی سپرد.

مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: زمانی که ما وارد نظام بین‌المللی می‌شویم حق انتخاب گسترده‌ای نداریم. این نظام نه تنها عادلانه نیست حتی در برخی موارد، تبعیض‌آمیز است مانند سازمان ملل ولی باید بدانیم در چه شرایط و جایگاهی قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: دولت تلاش‌ زیادی درباره FATF و تبیین دیدگاه‌های خود کرده است. نهاد اجرایی مانند بانک مرکزی و کمیته ضدپول شویی با توجه به شرایط پیرامونی نظرات تکنیکی خود را گفته‌اند. CFT شامل تعدادی قطعنامه‌ شورای امنیت است و حتی اگر ما ملحق به آنها نشویم دارای الزام برای اجرا از سوی ماست.

مولایی اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم وارد نظم جهانی شویم، باید مقررات آن را بپذیریم. ما در ده‌ها سازمان مانند ان‌پی‌تی و سازمان ملل قرار داریم که الزاما متضمن منافع ما نیست و از سویی مقرراتش هم عادلانه نیست.

وی ادامه داد: ما باید بررسی کنیم که کدام کشور در FATF قرار ندارد که مشکلی ندارد و توسعه‌یافته است. در FATF فقط کشورهای غربی حضور ندارند و همسایگان و دوستان ما هم درآن حضور دارند.

مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: ۱۹۸ کشور خود را ملزم به اجرای توصیه‌های FATF می‌دانند که گردش مالی‌شان بالای ۹۵ درصد اقتصاد جهانی است، آیا عقل آنها نمی‌کشید که ورود به FATF می‌تواند منافع و استقلال آنها را با چالش روبرو سازد؟ قطعا ورود به نظم جهانی محدودیت‌آمیز است حتی FATF برای آمریکا هم محدودیت ایجاد می‌کند ولی ورود و رویکرد سیاسی و جناحی بی‌تردید قطعا تصویری درستی برای ما ایجاد نمی‌کند.

مولایی اظهار کرد: ممکن است ما نسبت به نهادهای بین‌المللی سوال داشته باشیم. ما اول انقلاب، صلیب سرخ را قبول نداشتیم. دیوان بین‌المللی دادگستری هم قبول نداشتیم اما چندین بار علیه آمریکا به این دیوان رفته و موفق هم شده‌ایم. اکنون هم باید مشخص کنیم و ببینیم مناسبات ما با نظم بین‌المللی چگونه است ولی باید بدانیم برخی استانداردها اجتناب‌ناپذیر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای امریکا تابه امروز هیچ محدودیتی برای نقض قوانین بین المللی نبوده وتخواهدبود!

    • بدون نام

      مگه امریکا محدودیت سرش میشه

    • کوروش سپنتا

      تجربه میگه هر وقت جماعت اصلاح‌طلب و همفکراش از چیزی تعریف و تمجید کردن اونن چیز شده بلای جان کشور! بعدشم که گندش درمیاد میگن اگه این کارو نمی‌کردیم وضعیت بدتر میشد! منتقدین برچسب تندرو و دلواپس می‌خورن و یه عده عقل کل هم طوطی وار تکرار میکنن!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پروفسور اقتصاد لطفا بجای لفاظی و حرافی راهکار علمی و عملی بده

    • بدون نام

      مثل فرجام که مملگت و ملت را نابود کزد ........

    • بدون نام

      آخه چرا رای گیری نمیشه دوم ما مگر به ریس جمهور یا نمایندگان مجلس رای ندادیم مگه این آقایان وکلای این مردم نیستند پس چرا به حرف وکارشان بی توجهی میشه اگه این آقایان بدرد نمیخورن پس چرا آنجا هستند شماها که مخا لفشونید شما برین جایگزین بشین حرف با عمل خیلی فرق میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج