۹۴۳۰۵۸
۹ نظر
۵۰۱۳
۹ نظر
۵۰۱۳
پ

سهم هر ایرانی از بودجه ۹۹ چقدر است؟

بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی سال آینده در روز ۱۷ آذر ماه از سوی دولت به مجلس رفت. از رقم کل بودجه حدود ۵۶۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است. اما آنچه از آن به‌عنوان بودجه یاد می‌شود، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است که مجموع درآمدهای نفت و مالیات است و با آن حقوق و دستمزد و اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود.

روزنامه ایران: بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی سال آینده در روز ۱۷ آذر ماه از سوی دولت به مجلس رفت. از رقم کل بودجه حدود ۵۶۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است. اما آنچه از آن به‌عنوان بودجه یاد می‌شود، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است که مجموع درآمدهای نفت و مالیات است و با آن حقوق و دستمزد و اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود.

سهم هر ایرانی از بودجه

براساس اطلاعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده است، سهم هر ایرانی از بودجه جاری کشور ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۸۰۸ تومان است. از میان بخش‌های دهگانه شامل خدمات عمومی، دفاعی و امنیت، قضایی، اقتصادی، محیط زیست، مسکن، سلامت، فرهنگ و هنر، آموزش‌و‌پژوهش و رفاه اجتماعی بالاترین سرانه به‌بخش رفاه اجتماعی (بازنشستگان و حمایتی و رفاهی) تعلق دارد که سهم هر نفر دراین بخش به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۵۴۹ تومان می‌رسد. این بخش درمجموع ۳۴ درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال آینده را تشکیل می‌دهد.

پس از رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش شامل دانشگاه‌ها و مدارس با سهم ۹۳۸ هزار و ۷۰۷ تومانی برای هر نفر بیشترین سهم را دارد. این بخش نیز ۲۵ درصد از کل بودجه جاری را دارد. در سومین رتبه بخش دفاعی و امنیتی با سهم ۸۲۴ هزار و ۸۵۲ تومانی برای هر نفر درجایگاه بعدی قرار دارد که ۲۲ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است.

همچنین سهم هر ایرانی از بخش سلامت شامل بهداشت و درمان در سال آینده ۲۶۱ هزار و ۶۰۷ تومان است که ۷ درصد از کل بودجه را در اختیار دارد. بخش قضایی نیز با سرانه ۱۵۴ هزار و ۸۲۹ تومانی برای هر نفر یکی از بخش‌های اصلی بودجه است که ۴ درصد از کل بودجه را دراختیار دارد.

سهم هر ایرانی از خدمات عمومی که قانونگذاری و خدمات مالیاتی را در برمی گیرد در سال آینده ۹۶ هزار و ۵۳۲ تومان است. این بخش هم ۳ درصد از کل بودجه را دراختیار دارد. در سال آینده ۸۳ هزار و ۳۵ تومان به ازای هر ایرانی برای بخش فرهنگ، هنر، تربیت بدنی و گردشگری هزینه خواهد شد که در رتبه‌بندی بخش‌ها جایگاه هفتم در بخش‌های دهگانه را دارد. سهم کلی این بخش از بودجه جاری نیز ۳ درصد محاسبه شده است.

طبق این اطلاعات سرانه هر ایرانی برای بخش اقتصادی که به ستاد وزارتخانه‌های اقتصادی مربوط می‌شود به ۸۲ هزار و ۶۲۷ تومان می‌رسد که ۲ درصد بودجه خرج این بخش می‌شود.

کم‌ترین سهم‌ها

از میان بخش‌های دهگانه بودجه هزینه‌ای، دو بخش محیط زیست و مسکن کمترین سهم را در بودجه دارند به طوری که سهم هر ایرانی دراین بخش‌ها زیر ۱۰ هزار تومان است. طبق این گزارش سهم هر ایرانی از بخش محیط زیست ۷ هزار و ۶۵۴ تومان است که سهمی معادل صفر درصد از کل بودجه دارد. همچنین در سال آینده برای بخش مسکن و عمران شهری و روستایی به ازای هر ایرانی ۲ هزار و ۲۱ تومان هزینه می‌شود.

سهم هر نفر از اوراق بدهی

در بودجه سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق بدهی در جداول بودجه وخارج آن به دولت داده شده است. این مبلغ نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است. این مبلغ نسبت به رقم درج شده در بودجه ۶ سال گذشته، ۳۰ برابر شده است و هر ایرانی درحال حاضر(یا هر کودکی که به دنیا می‌آید)، با حدود یک میلیون تومان بدهی سالانه بودجه‌ای برای سال‌جاری و حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان بدهی انباشته عمومی دولت و شرکت‌های دولتی که از سال‌های گذشته ایجاد شده‌اند، چشم به جهان می‌گشاید.

همچنین براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده است، نزدیک به ۱/۰ درصد (یک از هزار) حساب‌های بانکی شخصی، بالای یک میلیارد تومان موجودی دارند. براساس تازه‌ترین آماری که از سوی مسئولان بانکی منتشر شده حدود ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد که بدین ترتیب حدود ۵۰۰ هزار حساب بانکی با موجودی بالای یک میلیارد تومان در کشور موجود است. شبکه بانکی، سالانه حداقل به طور متوسط، ۲.۵ میلیون تومان (کمی بیش از ۲۰۰ هزار تومان در ماه) به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد. از سوی دیگر، حدود ۰۳/۰ درصد خودروهای سواری داخل کشور (سه در ده هزار)، بنز با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ هستند.

این رقم برای بالای ۲۰۱۵، به هفت در صدهزار می‌رسد. با توجه به ۲۱ میلیون خودروی شماره‌گذاری شده در کشور یعنی از هر ۱۰ هزار خودروی سواری فعال در کشور، ۳ خودروی بنز با مدل بالای ۲۰۱۰ وجود دارد. بنابراین حدود ۶ هزار و ۵۰۰ بنز با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ در کشور تردد می‌کند.

از آمارهای دیگری که دراین گزارش به آن اشاره شده است سفرهای خارجی است. براساس این گزارش از هر ۱۰۰ سفر خارجی، نزدیک به ۸۵ سفر به کشورهای همسایه و منطقه و ۶/۱ سفر به تایلند صورت می‌گیرد.

ساکنان کدام استان بیشترین بودجه عمرانی را می‌گیرند

طبق آمارهای بازوی کارشناسی مجلس، بررسی سهم هر نفر در استان‌های مختلف از بودجه عمرانی استانی نشان می‌دهد که استان‌های کمتر برخوردار در صدر جدول و استان‌های برخوردار در انتهای جدول قرار دارند. براین اساس بالاترین سهم به ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد که سهم هر نفر ۹۲۰ هزار و ۱۷۲ تومان است.

پس از آن ایلامی‌ها با سرانه ۸۴۹ هزار و ۷۴ تومانی، ساکنان خراسان جنوبی با سهم هر نفر ۷۲۶ هزار و ۵۹۷ تومانی، سیستان و بلوچستانی‌ها با ۶۵۸ هزار و ۶۰۰ تومانی و خراسان شمالی با سهم هر نفر ۶۳۹ هزار و ۹۱۴ تومان رتبه‌های اول تا پنجم را در بالاترین سرانه اعتبارات عمرانی استانی در اختیار دارند. در مقابل؛ کمترین سرانه بودجه عمرانی استانی به تهرانی‌ها تعلق دارد که سهم هر نفر به ۵۹ هزار و ۲۰۷ تومان می‌رسد.

پس از آن البرزی‌ها با سهم ۱۵۹ هزار و ۷۲۶ تومانی در رتبه دوم است. همچنین هر اصفهانی نیز سهم ۱۷۴ هزار و ۸۸۰ تومانی از بودجه عمرانی می‌برند. خراسان رضوی و قم نیز به ترتیب با سرانه ۱۸۶ هزار و ۴۰۶ تومان و ۲۲۶ هزار و ۱۷۶ تومان از جمله استان‌هایی هستند که کم‌ترین سهم را از بودجه عمرانی استانی دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جدی جدی ماایرانی هستیم؟اصلا مردم ایران وجود خارجی دارند؟

    • بدون نام

      مگر ایرانی سهمی در منابع ایران دارد ؟ ...

    • ''''''''Shanjani................'

      '''' من '' سهم ' بودجه ' خودم را '' به دولت ' تقدیم می نمایم!!

    • بدون نام

      چرابایدافغانیاهم ازبودجه منابع مملکت مون متل مااستفادکنن شریکن مگه تونفت وگازمعدن ومنابع وبعدشغلامونم اشغال کنن لعنت

    • بدون نام

      سهمی که ندارند هیچ بدهکار هم هستند

    • بدون نام

      مگه ماها ازاین بودوجه سهمی داریم

    • سفیدکوه

      لطفا بودجه حوزه های علمیه درسال ۹۹چقدر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      شما جیب مارو نزن همش مال خودت
      خیرت سبب شر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آیا ازاین سهم تا حالا چیزی به ما رسیده ما که ندیدیم به جز بدبختی خیری ندیدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج