جاباما
۹۴۵۲۶۴
۱۶ نظر
۵۰۱۲
۱۶ نظر
۵۰۱۲
پ

فروش حلیم‌های آلوده به پشم و پنبه تکذیب شد

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادعای وجود پشم، پنبه و الیاف سلولزی در حلیم موجود در بازار را تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادعای وجود پشم، پنبه و الیاف سلولزی در حلیم موجود در بازار را تکذیب کرد.

محسن فرهادی، گفت: شایعه وجود پنبه، الیاف سلولزی و حتی پشم گوسفند در حلیم موجود در بازار از مدت‌ها پیش توسط برخی از رسانه‌های معاند و در فضای مجازی مطرح شده و هر ساله در ماه رمضان تکرار می شود.

او افزود: مرکز سلامت محیط و کاروزارت بهداشت برای این که این شبهه در جامعه ایجاد ناامنی غذایی می‌کند، اقدام به تشدید بازرسی‌ها و نظارت‌ها در تمامی مراکز عرضه حلیم کرد و به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز ابلاغ کردیم ضمن بررسی‌ها و نظارت‌ها نسبت به برداشت نمونه‌های بافت شناسی نیز اقدام کنند.

فرهادی ادامه داد: حدود ۳۵۰ مورد فقط در استان تهران توسط سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اقدام به نمونه برداری سنجش بافت و ارسال به آزمایشگاه شد. در تمام این نمونه‌ها هیچ موردی مبنی بر وجود پنبه، الیاف سلولزی و پشم گوسفند در حلیم ها مشاهده نشد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بیان کرد: البته مواردی داشتیم که کیفیت گوشت به کار رفته در حلیم خوب نبوده است و در نظارت ها با واحدهای متخلف مربوطه برخورد شده است. ولی دروغِ وجود پنبه و الیاف سلولزی در حلیم دوباره در فضای رسانه های و ماهواره ها به تازگی مطرح شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه شکایت مردمی که فردی چنین موادی را در حلیم دیده یا خورده باشد و اقدام به شکایت کند نداشته ایم، افزود: طبیعتا بلع پنبه، الیاف سلولزی و پشم گوسفند همراه حلیم طبیعتاً کار سختی است ولی هیچگونه شکایتی مردمی به ۱۹۰ تاکنون در این زمینه گزارش نشده است.

او تصریح کرد: اشتباه تشخیصی که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد این است که معمولا در فرآیند پخت حلیم، گوشت چه گوشت سفید باشد چه قرمز، حدود چهار یا پنج ساعت پخته می شود. بعد از پخت، الیاف گوشت از هم جدا شده و رنگ خود را از دست داده و سفید رنگ می شوند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افزود: سپس این گوشت پخته شده با آب گندم خیس خورده مخلوط شده و حدود ۶ تا ۷ ساعت دیگ باز پخته می شود و سپس میکس می شود. این ساعاتِ زیاد طبخ گوشت بعد از شستن حلیم در سبزی شور و با آب موجب می شود الیاف گندمی توسط آب شسته شده و آن گوشتی که سفید رنگ شده و خاصیت الاستیسیته ای پیدا کرده فقط مشاهده می شود.

او خاطر نشان کرد: به همین دلیل در نگاه اول با چشم غیرمسلح چنین به نظر می رسد که این گوشتی که با گندم میکس شده الیاف پنبه هستند و هرچه که هست گوشت نیستند. در حالی که شناسایی این بافت فقط در آزمایشگاه تخصصی بافت شناسی امکانپذیر است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بیان داشت: تمامی نمونه های دانشگاهی ما به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه های مجاز و همکار این سازمان و آزمایشگاه‌های مجاز دامپزشکی ارسال شدند که تاکنون هیچ موردی خوشبختانه از بحث وجود پنبه، پشم والیاف سلولزی در حلیم‌های موجود در بازار به اثبات نرسیده است.

فرهادی افزود: همین امروز هم باز به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران اعلام کردیم که کنترل ها را تشدید کنند و دوباره اقدام به برداشت نمونه کنند. تاکنون ده ها نمونه نیز به آزمایشگاه ها ارسال شده که آخرین نتایج آن را تا چند روز آینده اعلام عمومی خواهیم کرد.

او در پایان تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم برای خرید حلیم، آش و نظایر آن فقط به مراکز مجاز که پروانه کسب و مجوز بهداشتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند مراجعه کرده و از خرید فله‌ای و دست فروشی حلیم پرهیز کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین

      من خودم حلیم خریدم ،واقعا مشخص بود که پنبه بود،چون هر کاری میکردی زیر دندون له یا جدا نمیشه،دیگه از اونجا نخریدم

    • وانک علا خلق عظیم

      تکذیب شد حالا کدام مسئول رفت بازدید کرد حتما چندتومان دادنش لال شد کارتون شده فقط تکذیب اصلا اسم شماها را باید گذاشت دروغگو های مکذب

    • ''''''''''shanjani...........

      ''''' آقای برترینها '''' این موضوع به گذشته تعلق دارد'' دو باره نمایش میدهید? پیدا کنید مصرف کننده حلیم را در این روزها!!

    • بدون نام

      دیگه تایید و تکذیب نمیخواد خودمون دیدیم
      با این کار ها و فرار از واقعیت فقط اعتبار حرف های خودتون رو زیر سوال میبرید
      حرمت تکذیباتون که کلا از بین رفته کسی باور نمیکنه

    • مینا

      برترین جون چرا هرخبری نیاز به توضیح داشته باشه تکذیب میشه.ازقدیم گفتن تا نباشدچیزکی مردم نگویندچیزها

    • کنار الله

      حتماً شما راست میگی و مردم نمیفهمند مردک مردم دم خروس را دیده انوقت قسم حضرت عباس تو و امثال تو را باور کنند ..در این مملکت چقدر تکذیبیه صادر میشه

    • دل خسته

      مسئولان تو رو خدا از خر شیطان پیاده شین این کشور رو تا کی به بیراهه میبرین ،میبینید که هی تحریم وهی خلاف ،کلاه برداری،ناامنی ،ظلم داره اضافه میشه

    • زهرا علی پور

      من میگم امکان نداره پنبه توی حلیم بریزن اخه هیچ رابطی نمی بینم شاید از نطر گوشت کم یاکیفیت گوشت پاین باشذ ولی پنبه را رد می کنم

    • بدون نام

      بازم تکذیب

    • ععع

      پس چرا تو شکم من پتو درست شده؟

    • بدون نام

      اصلا امکان ندارد .
      فقط شبکه معاند دنبال تشویش اذهان هست .

    • بدون نام

      شمافقط تکذیب کنید

    • بدون نام

      واقعا دروغه مگر میشود کا با پنبه ادم بخورد ونفهمد دروغ محض است باور نکنید

    • خدا

      دم مدیران خوبمون گرم که همیشه تکذیب میکنن و خیال همه رو راحت!!!

    • ناشناس

      این دلایل من در اوردی جواب بلایی نیست که سر ملت میارن
      کسی که تا حالا حلیم خورده باشه خیلی خیلی خوب فرق گوشت و پشم و پنبه رو داخل غذا تشخیص میده باشه شما بگو گوشته! من خودم همین ماه رمضون قبلی یک ظرف از بیرون تهیه کردم متاسفانه با خوردن چند قاشق کارم به بیمارستان کشید وقتی محتوای حلیم و دادیم ازمایشگاه پزشک ازمایشگاه از تعجب هنگ کرده بود که چطور من هنوز زنده ام! چون داخل حلیم 80% پنبه ی غیر بهدا‌شتی و فله بوده حالا شما اقای مسول وزارت بهداشت و اون بالا بالاهای کله گنده بگید نه اون گوشت بوده که طی فرایند فلان با گندم شبیه پنبه شده متاسفم برای چنین سر پوش گذاری! اقای ناظر تایید کن تا بقیه بخونن

    • ناشناس

      این دلایل من در اوردی جواب بلایی نیست که سر ملت میارن
      کسی که تا حالا حلیم خورده باشه خیلی خیلی خوب فرق گوشت و پشم و پنبه رو داخل غذا تشخیص میده باشه شما بگو گوشته! من خودم همین ماه رمضون قبلی یک ظرف از بیرون تهیه کردم متاسفانه با خوردن چند قاشق کارم به بیمارستان کشید وقتی محتوای حلیم و دادیم ازمایشگاه پزشک ازمایشگاه از تعجب هنگ کرده بود که چطور من هنوز زنده ام! چون داخل حلیم 80% پنبه ی غیر بهدا‌شتی و فله بوده حالا شما اقای مسول وزارت بهداشت و اون بالا بالاهای کله گنده بگید نه اون گوشت بوده که طی فرایند فلان با گندم شبیه پنبه شده متاسفم برای چنین سر پوش گذاری! اقای ناظر تایید کن تا بقیه بخونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج