جاباما
۹۵۰۲۸۵
۴۴ نظر
۵۰۰۸
۴۴ نظر
۵۰۰۸
پ

یک تحلیلگر: روحانی و ترامپ بهار دیدار می‌کنند

ناصر هادیان، تحلیلگر مسائل استراتژیک و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در بهار سال آینده خبر داد.

یورونیوز: ناصر هادیان، تحلیلگر مسائل استراتژیک و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در بهار سال آینده خبر داد.

یک تحلیلگر: روحانی و ترامپ بهار دیدار می‌کنند

بخشی از حرف های وی را بخوانید:

* خطر جنگ از بین نرفته و اوضاع تازه مثل دو هفته قبل شده است. یعنی شرایط تقریبا ناامنی برقرار است و به همین دلیل احتمال جنگ همیشه وجود دارد. خصومت‌های موجود بین ایران و آمریکا، همیشه امکان سوءبرداشت و سوءمحاسبه را فراهم می‌سازد. بنابراین وضع سابق برقرار است اما پس از شهادت سردار سلیمانی، وضع تازه‌ای پدید آمد که ما را تا نزدیکی جنگ پیش برد ولی خوشبختانه دو طرف در مجموع خیلی بااحتیاط عمل کردند و احتمال جنگ کاهش یافت. البته عمل عاقلانه طرفین، نه در آغاز این تقابل اخیر بلکه در پایان آن رقم خورد.

* قبل از این واقعه هم آمریکا خواستار مذاکره بود و ایران هم به مذاکره تمایل داشت ولی بالاخره مذاکره‌ای صورت نگرفت. باز هم احتمالا همین وضع شکل خواهد گرفت. شاید شهادت سردار سلیمانی تا یکی دو هفته مانع ایجاد فضای پیشین باشد ولی به تدریج میانجی‌گری‌ها شروع خواهد شد. در واقع میانجی‌گری‌ها همین الان هم با حرف‌های آقای ماکرون و آقای جانسون شروع شده است. برای اینکه همه دیدند ایران و آمریکا در آستانه جنگ بودند و طبیعتاً توجه بیشتری به حل مساله تقابل این دو کشور کرده‌اند.

* ضمنا ایران گام پنجم در کاهش تعهدات برجامی‌اش را برداشته و این امر هم در تشدید میانجی‌گری‌ها موثر واقع شده است. من قبلا گفته بودم در صورت واقعی شدن "تهدید بمب" و "تهدید جنگ"، احتمال مذاکره ایران و آمریکا را افزایش می‌دهد. اوباما در برابر این دو گزینه قرار گرفته بود و کارش با ایران به توافق هسته‌ای رسید. ترامپ در برابر این دو گزینه قرار نگرفته بود ولی الان در برابر این دو تهدید است. او از یکسو دید که ایران آماده جنگ است، از سوی دیگر دیده است که ایران محدودیت‌های عملیاتی مندرج در برجام را کنار گذاشته است.

* او اگر تکان بخورد، ایران محدودیت‌های نظارتی برجام را هم کنار می‌گذارد. در این صورت ایران به سمت وضعی می‌رود که من آن را ابهام سازنده (constructive ambiguity) می‌دانم. در این صورت به نظرم امکان مذاکره بسیار افزایش می‌یابد.

* ما باید بین سقوط هواپیما و مدیریت اطلاع‌رسانی درباره سقوط هواپیما را از هم تفکیک کنیم. سقوط هواپیما یک حادثه بود و هر جایی می‌توانست اتفاق بیفتد؛ همان طور که آمریکا سال ۱۳۶۷ هواپیمای مسافربری ما را زد. آن واقعه در سال ۶۷ تصادفی بود؛ چون نفعی برای آمریکا نداشت. شلیک به هواپیمای اوکراینی هم نفعی برای ایران نداشت. شایعاتی که درباره عمدی بودن شلیک به این هواپیما مطرح است، به نظر من صحت ندارد. نه آمریکا آن هواپیما را به عمد زد، نه ایران این هواپیما را.

* نکته اصلی عملکرد بد ایران در اطلاع‌رسانی راجع به حادثه بود. این اطلاع‌رسانی بد موجب کاهش بیشتر اعتماد مردم به دولت (به معنای نظام سیاسی) شد. این حادثه رابطه مردم را با دولت ایران مخدوش کرده و لزوما به نفع ترامپ نیست. مگر اینکه شما فرضتان این باشد که آمریکا به دنبال چنین چیزی است. اما به نظر من بسیاری از کسانی که در تشییع جنازه سردار سلیمانی حضور داشتند، الان به نحوه اطلاع‌رسانی درباره سقوط هواپیمای مسافربری دارند. یعنی شما در عین انتقاد به مدیریت اطلاع‌رسانی این واقعه دردناک، می‌توانید دوستدار قاسم سلیمانی هم باشید. این واقعه به ضرر دولت ایران شده ولی ضرر دولت ایران لزوما به سود ترامپ نیست.

* (درباره سقوط پروزا 737): عمده ناراحتی مردم نه از اصل حادثه بلکه از مدیریت اطلاع‌رسانی درباره حادثه است. تعداد این معترضان خیلی اندک است. دو سه هفته دیگر، نه از فضای مربوط به ترور سردار سلیمانی خبری خواهد بود نه از فضای مرتبط با سقوط این هواپیما. آن وقت ما شاهد افزایش میانجی‌گری‌ها بین ایران و آمریکا خواهیم بود. چون جنگ ایران و آمریکا ممکن است کل منطقه را درگیر جنگ کند. از دو سه هفته دیگر که میانجی‌گری‌ها آغاز ‌شود، ایران و آمریکا بر اساس منافعشان به مذاکره روی خوش نشان خواهند داد.

* توافق با ایران در انتخابات به کار ترامپ می‌آید. او می‌تواند بگوید ابوبکر بغدادی و قاسم سلیمانی را کشته و با ایران هم به توافق رسیده است. توافق با آمریکا برای دولت ایران هم از این حیث مفید است که موجب بهبود وضعیت اقتصادی و جذب دوباره طبقات فرودست می‌شود. چون دولت ایران به این نتیجه رسیده است که طبقه متوسط را به دلایل غیر اقتصادی نمی‌تواند جذب کند ولی در صورت بهبود وضع اقتصادی، می‌تواند از نارضایتی طبقات فرودست بکاهد.

* من اعتراضات کنونی را از این حیث چندان مهم نمی‌دانم اما معتقدم اعتراضات آبان ماه و مجموع فشارهای موجود، دولت ایران را به سمت مذاکره با آمریکا سوق خواهد داد. این اتفاق به زودی رقم خواهد خورد.

* (در پاسخ به این سوال که شاهد دیدار روحانی و ترامپ خواهیم بود؟):بله. به نظرم ایران و آمریکا ابتدا بر سر چهار بند پیشنهادی پیشنهادی ماکرون به توافق می‌رسند و بعد روحانی و ترامپ با یکدیگر دیدار می‌کنند. ایران و آمریکا قبلا هم بر سر چهار بند پیشنهادی ماکرون به توافق رسیده بودند ولی توافقشان عملی نشد؛ چون ایران خواستار لغو کلیه تحریم‌ها بود و آمریکا با این خواست موافقت نکرد. این بحث این بار هم مطرح خواهد شد ولی یک راه حل مساله، این است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را لغو کند و ایران متقابلا اقداماتی انجام دهد تا آمریکا سایر تحریم‌ها را هم لغو کند. راه حل‌های دیگری هم مورد بحث و بررسی بوده است که باید دید نهایتا طرفین بر سر کدام راه به توافق می‌رسند.

* (در پاسخ به این سوال که در بهار سال آینده شاهد دیدار روحانی و ترامپ و توافق ایران و آمریکا خواهیم بود؟): احتمالا بله.

* نفس دیدار ترامپ با رئیس جمهور ایران، برگ برنده‌ای برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. علاوه بر این، ممکن است بند غروب برجام پنج سال دیگر تمدید شود. امکان بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران، امتیاز دیگری است که ممکن است نصیب آمریکایی‌ها شود. باید دید مذاکرات چقدر عمق پیدا می‌کند. ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، احتمالا به کسب امتیازات سطحی هم رضایت می‌دهد و گرفتن امتیازات عمیق و اساسی را به بعد موکول می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آرزوتونو به گور خواهید برد

    • بدون نام

      ترامپ مگه آدمه که روحانی باهاش دیدتر کنه ترامپ یه قاتله

    • بدون نام

      انشاالله

    • بدون نام

      انشاالله

    • بدون نام

      ما آمریکا رو از منطقه اخراج می کنیم و یک پاکسازی اساسی در سیاست و فرهنگ و هنر مملکت می کنیم

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      یا جنگ میشه یا مذاکره وسط دیگه مردم بریدن این وضعیت به ضرر ایرانه امریکا نیازی بع مذاکره نداره

    • غلامرضا خوشی. شهروند عادی

      بالاخره مثل برجام نشود.

    • بدون نام

      امیدوارم بهترین اتفاق برای مردم رنج دیده ایران بیفتند، اتفاقی که باید خودمان بسازیم و شامل رفاه و آرامش و سلامت و دوستی و پیشرفت برای کشور، منطقه و همه دنیا باشد.

    • بدون نام

      ترامپ سر انتخابات وعده سرخرمن میده
      درست مثل برجام
      بعد دوباره تحریم ها برمیگرده
      این دولت هیچ نفعی نداره جز ترکمانچای و عهدنامه بعدی
      روی قاجارو سفید کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر روحانی با ترامپ دیدار کند دیگر نباید به ایران برگردد بایستی انجا بماند

    • بدون نام

      اگه جرات دارید نام این منبع نا آگاه،احمق و فاقد از شعور رو هم بزارید!!!

    • بدون نام

      ببین به خاطر یه سنگ که احمدی نژاد انداخت ....
      خدا نبخشتت

    • بدون نام

      این متنو از یورونیوز برداشتید. خخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنگ به ضرر آمریکاست نه ما.ما مرد جنگیم.بزدلها از ایران برن

      • بدون نام

        متن و برداشتن، ای خداااا

    • رحیم. شکری

      این تصمیم را باید به رای مردم وهمه پرسی بگذارندوبعد تصمیم بگیرند نه سرخود توافق نمایند زیراباخشم عده ای دیگرمواجه خواهندشد ولی از راه همه پرسی تکلیفمان باآمریکا وهمت غیورمردان معلوم میشود.اگزمسئولین بامردم صادق باشندهمه مشگلاتشان حل خواهدگردید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم كاري نيستن

    • بدون نام

      دیدار بی فایده است چون ترامپ به هیچ معاهده بین المللی عمل نمیکنه از معاهده پاریس تا برجام تا حتی معاهدات سازمان ملل خبر مرگش بیاد ان شاءالله

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      بزک نمیر بهار میاد .هه

    • بدون نام

      سخنان این استاد گرامی ظلم بزرگیست در حق ملت شریف ایران آمریڪا هواپیما رو ساقط کرد مدال شجاعت بر سینه افسرش نهاد و هرگز از ملت عزیز ایران عذر خواهی نکرد فرض بفرمایید نشان شجاعت که امریڪا به افسری که هواپیما رو ساقط کرد نشان چیست؟
      جوابش افتخار برای امریکا بخاطر کشتار ملت ایران...

    • بدون نام

      خدایا یعنی میشه؟

    • بدون نام

      دوگانه جنگ و صلح باز شروع شد

    • صادق

      با این شخص اشتباه مذاکره ، نمونه اش کره شمالی

    • بدون نام

      من یک نفر هستم که سواد آن چندانی ندارم در حد دیپلم .من حدود یک ماه پیش برا خودم تحلیل کردم و احتمال مذاکره هر دو طرف را در آینده دادم .

    • بدون نام

      نه جنگ میشود و نه مذاکره .

    • بدون نام

      صنار بده آش

    • بدون نام

      اولا امریکا عمدا هواپیمای ما را زد ما سهوا بود .دوما امریکا غلط میکنه که سردار ما با البغدادی را در یک سنگ ترازو بگذارد ثالثا هیچگونه توافقی ما با امریکا نداریم روحانی نمی تواند بعداینکه امریکا سردا ر وطن را ترور کرده دم از مذاکره بزنه ....

    • بدون نام

      امریکاه میخواست به بهانه اینکه ایران بمب اتم داره حی الکی بازرس بفرسته مثل حکومت ضدام به سر ایران بیاره ولی ملت ایران خیلی هوشیار وخیلی بزرکتر ازاین حرفهاست امریکا دنبال منافه خودشه به ملت ایران دلش نمیسوزه

    • ب

      مذاکره نه نه نه مرگ برامریگا

    • فرهاد

      به فرض که مذاکره کردیم بعد یک سال یک دولت دیگه امد سرکار و اون هم گفت من ترامپ را قبول ندارم اون وقت لابد میر م مذاکره با اون دولت و همینطور به صورت چرخشی مذاکره می کنیم .

    • بدون نام

      به تاریخ که نگاه کنید آخر هر جنگی صلح و مذاکره است و در قرون اخیر هیچ کشوری نتوانسته کشور دیگری را محو کند، پس چرا از اول مذاکره نشود.

    • بدون نام

      نه بابا به این راحتیام نیست دیدار. مگه پیشنهاد مکرون تو تابستون تو سازمان ملل آماده نبود؟؟؟ نه اتفاقاً الان فاصله بیشتر شده. ضمناً بدلیل بهبود اوضاع اقتصادی و بیکاری ترامپ بازم برنده اس

    • بدون نام

      اندکی صبر کن.خواهی دید ترامپ ایا بهار را به تنهایی میبند که بخواهد بعد با روحانی ببیند

    • بدون نام

      بریدیم بخدا

    • حبیبی

      این به نفع منطقه ومردم دیدار باید صورت بگیره .تارمپ هم از کاری ک کرده پشیمونه احتمال زیاد اوضاغ در چند ماه اینده تغییر کنه

    • مردجنوبی

      مرگ بر آمریکا...

    • بدون نام

      نمیدونم ادم بی سواد چقدر هست همش میگن مرگ بر ......

    • بدون نام

      زمینه را فراهم کردند. حال تحلیگر و فال بیتیشان را فرستادند.مرگ بر آمریکا و خاءنین به وطن

    • عارف

      ترامپ بعداز ریاست جمهوریشو نمیبینه

    • بسیجی مخلص خوش بیان

      از این دیدار دوتا رییس‌جمهور ملت شریف ایران اسلامی خوش حال نخوهندشد چون شیطان بزرگ سرعقل نمی آید

    • بدون نام

      امریکا اگر نامرد هم باشه نامرده مرده یعنی رودرو ولی هرچه ایران لطمه خورده از نامردترین حکومت دنیا روسیه بوده در تمام ادوار ملت بزرگ کمی بیندیشیدوتعقل کنید ان شاءالله که مذاکره بشه وملت نفع ببرندنه الان که تواین تحریمهایه عده چپاول میکنند ودیگران که اکثریت ملت هستند ضرر میکنند

    • بدون نام

      احمدي نژاد مرد بزر گ خدا خيرت بده انشالله...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج