۹۵۱۴۹
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

در این مطلب سریالی قرار است به ترتیب در مورد جاذبه های گردشگری، میراث جهانی یونسکو در ترکیه، شهرهای ترکیه و جاذبه های آنها، اعیاد ملی و مذهبی در ترکیه، تعطیلات رسمی، لباس های ترکیه، آداب ورسوم و فرهنگ ترکیه، هنر، سینما، برترین فیلم های ترکیه و انواع غذاها و نوشیدنی های این کشور برایتان صحبت کنیم.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته



برترین ها: در این مطلب سریالی قرار است به ترتیب در مورد جاذبه های گردشگری، میراث جهانی یونسکو در ترکیه، شهرهای ترکیه و جاذبه های آنها، اعیاد ملی و مذهبی در ترکیه، تعطیلات رسمی، لباس های ترکیه، آداب ورسوم و فرهنگ ترکیه، هنر، سینما، برترین فیلم های ترکیه و انواع غذاها و نوشیدنی های این کشور برایتان صحبت کنیم.

ترکیه حکومتی سکولار دارد. یعنی دین از سیاست جدا است. اما ۹۸ درصد جمعیت این کشور دین اسلام دارند و ۲ درصد دیگر را مسیحیان، کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند. مسلمانان ترکیه بیشتر پیرو مذهب تسنن می‌باشند و از میان آنها حنفی‌ها بزرگ‌ترین گروه به‌شمار می‌آیند و عمدتا در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند. شافعی‌ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقر و اکثرا کرد هستند.

با این که حکومت لائیک است اما بسیاری از مردم هنوز به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. باید بدانید ۷۵ درصد مردم ترکیه، ترک هستند و ۱۸ درصد جمعیت آن را کردها تشکیل داده اند. خط رسمی ترکیه نیز لاتین است.

با این مقدمات قرار است شما را با این کشور همسایه بیشتر آشنا کنیم. کشوری که بسیاری از ما ایرانی ها برای تفریح به آنجا سفر می کنیم و از زیبایی های طبیعت، معماری، غذاها، آداب و سنن و فرهنگ آن از نزدیک لذت می بریم.

باید بدانید نخستین کلیسای ساخت بشر در انطاکیه ساخته شده است. همچنین، کشتی حضرت نوح در کوه آرارات در ترکیه شرقی کنونی فرود آمده و گل لاله هلندی نیز از ترکیه آمده است.

در این مطلب سریالی قرار است به ترتیب در مورد جاذبه های گردشگری، میراث جهانی یونسکو در ترکیه، شهرهای ترکیه و جاذبه های آنها، اعیاد ملی و مذهبی در ترکیه، تعطیلات رسمی، لباس های ترکیه، آداب ورسوم و فرهنگ ترکیه، هنر، سینما، برترین فیلم های ترکیه و انواع غذاها و نوشیدنی های این کشور برایتان صحبت کنیم.

۱. گردشگری

جاذبه‌های گردشگری

ترکیه مقصدهای گردشگری بسیاری دارد. از جمله باید به گنبد و مناره های استانبول، ویرانه های رومی در کرانه های غربی و جنوبی، سواحل آنتالیا، کوه های مه آلود دریای سیاه شرقی اشاره کرد. در ادامه شهرها و جاذبه های گردشگری ترکیه را برایتان معرفی کرده ایم.

آمفی تئاتر آسپندوس

آمفی تئاتر Aspendos یکی از حفاظت شده ترین تئاترهای باستانی عهد باستان است. این آمفی تئاتر در سال ۱۵۵ بعد از میلاد و در عصر حکمرانی امپراتور رومی، مارکوس اورلیوس ساخته شد و ظرفیت تماشگران آن ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر است.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

ساحل پاتارا

این ساحل یکی از طولانی ترین سواحل شنی مدیترانه است که هیچ ساختمانی به جز یک کافی شاپ در امتداد آن دیده نمی شود. گونه ای لاک پشت سرگنده که در حال انقراض است در این منطقه زندگی و تولیدمثل می کند. دهکده مجاور پاتارا زادگاه سنت نیکولاس، اسقف بیزانسی قرن چهاردهم بود که بعدها به افسانه بابانوئل بدل شد.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

پاموک کاله (قصر پنبه ای)

پاموک کاله برای شیب های پلکانی سفیدش معروف است. این شیب های پلکانی از سنگ رسوبی تراورتن هستند. شهر باستانی یونانی هیراپولیس توسط پادشاهان پرگامون بر روی چشمه های آب داغ ساخته شده است. ویرانه های حمام ها، معابد و بناهای تاریخی را می توان در این مکان مشاهده کرد.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

کوه نمرود

این کوه ۲۱۳۴ متر ارتفاع دارد و در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی شهر آدی یامان واقع شده است. در سال ۶۲ قبل از میلاد، شاه آنتیوکوس اول، یک مقبره با مجسمه های عظیمی از خود، دو شیر، دو عقاب و خدایان یونانی و ایرانی مختلف در قله این کوه ساخت. از زمان ساخت این مقبره، سر این مجسمه ها از بالای کوه به پایین غلتیده و در این مکان پراکنده شده اند. قله کوه نمرود نمای زیبایی از کوه های اطراف می دهد. جاذبه اصلی این مکان، تماشای طلوع خورشید از سمت شرقی کوه است که به سر این مجسمه ها سایه رنگ نارنجی می دهد و به حس اسرارآمیز این مکان می افزاید.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

اولودنیز

دهکده توریستی اولودنیز در ساحل جنوب غربی دریای اژه واقع شده است. در دهانه این شهر که یک تالاب آبی رنگ است، خلیج شنی دنجی وجود دارد. این ساحل به خاطر رنگ های آبی آن معروف است و یکی از مناسب ترین ساحل های مدیترانه برای عکاسی است. اولودنیز به خاطر چشم اندازهای پانورامیک منحصر بفردش برای پاراگلایدر در دنیا معروف شده است.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

کتابخانه سلسوس

ویرانه های اِفِسوس یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در ساحل غربی ترکیه هستند. شهر افسوس به خاطر معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه عهد باستان معروف بود، که توسط یک شورشی و به دستور اسقف اعظم قسطنطنیه در سال ۴۰۱ بعد از میلاد تخریب شد. هنوز هم بعضی از قسمت های ساختمان آن را می توان دید، از جمله تئاتر بزرگ و کتابخانه سلسوس. این کتابخانه حدود سال ۱۲۵ بعد از میلاد ساخته شد و ۱۲ هزار طومار در آن نگهداری می شد و همچنین مقبره سلسوس، فرماندار آسیا بود. نمای این کتابخانه در دهه هفتاد به دقت بازسازی شد و از ویرانه های اولیه به حالت شکوهمند امروزی رسید.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

دودکش های پریان گورمه

کاپادوکیا به خاطر صخره های طبیعی عجیب و شگفت انگیز و میراث تاریخی منحصر بفرد خود معروف است. یکی از بهترین مکان ها برای دیدن این صخره های عجیب، روستای گورمه است که در میان مخروط های خاکسترهای آتشفشانی واقع شده است که به این مخروط ها، دودکش های پریان اطلاق می شود. این دودکش ها به علت فرسایش بادی و آبی دو لایه آتشفشانی مختلف به وجود آمده اند: یک لایه ضخیم از سنگ توف (خاکستر آتشفشانی جامد) با لایه ای نازکتر از بازالت که نسبت به فرسایش مقاوم تر است. چون کنده کاری در سنگ توف آسان است، بسیاری از این دودکش ها در کاپادوکیا در طی قرن ها توخالی شده اند. زیرا در داخل آنها خانه، کلیسا و انبار ساخته می شد.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

ایاصوفیه

ایاصوفیه واقع در استانبول در اصل یک کاخ پادشاهی بوده است که در قرن ششم برای امپراتور روم شرقی، جاستینیان اول، ساخته شد. این شاهکار مهندسی رومی، با گنبد عظیمش (به قطر ۳۱ متر یا ۱۰۲ فوت) فضایی را می پوشاند که تا بیش از ۱۰۰۰ سال بزرگ‌ترین فضای بسته دنیا بود. این کلیسا در سال ۱۲۰۴ در جنگ صلیبی چهارم به تاراج رفت و در قرن پانزدهم وقتی که عثمانی ها شهر را فتح کردند، تبدیل به مسجد شد. ایاصوفیه در سال ۱۹۳۵ تبدیل به موزه شد و حالا یکی از جاذبه های اصلی ترکیه است.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

ساحل فیروزه ای

ساحل فیروزه ای در کشور ترکیه قرار دارد و از جاذبه های گردشگری این کشور زیبا به شمار می رود.

ساحل فیروزه ای ترکیه جاذبه های تاریخی بیشماری دارد اما دلیل جذابیت اصلی آن برای گردشگران، هتل ها و اقامتگاه های فوق العاده عالی آن است. مناظر تاریخی باقی مانده، ارتفاعات پوشیده از برف، صعود به مکان هایی با ارتفاع ۱۰ هزار پایی، دامنه های پوشیده از سرو و سدر و در سطوح پایین تر، مناظر پوشیده از کاج های میدترانه ای همه از جاذبه های گردشگری این ساحل هستند.

تپه ها و صخره ها با خلیج ها و دره ها، شن و ماسه های کم در ساحل و دره های ناهموار هویت این ساحل را شکل داده اند. اسکله های ماهیگیری قدیمی در حال حاضر به اقامتگاه های ارزان تبدیل شده اند؛ جایی که گردشگران با محلی های این منطقه که هنوز طبق عادت گذشتگان خود، گله گوسفندان را برای چراندن به بخش های بالایی منطقه می برند، ادغام می شوند.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

میراث جهانی یونسکو در ترکیه

• پارک ملی گورمه و صخره‌های کاپادوکیه (سال ثبت: ۱۹۸۵)

• مسجد بزرگ دیویریگی و بیمارستان مجاورش (سال ثبت: ۱۹۸۵)

• محله‌های تاریخی استانبول (سال ثبت: ۱۹۸۵)

• خاتوشا پایتخت هیتی‌ها (سال ثبت: ۱۹۸۶)

• کوه نمرود (سال ثبت: ۱۹۸۷)

• پاموک‌کاله و هیراپلیس (سال ثبت: ۱۹۸۸)

• زانث و لتون (سال ثبت: ۱۹۸۸)

• شهر سافران بولو (سال ثبت: ۱۹۹۴)

• مکان باستانی تروآ (شهر) (سال ثبت: ۱۹۹۸)

• مسجد و دارلفنون سلیمیه (سال ثبت: ۲۰۱۱)

شهرهای ترکیه

استانبول

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

• مسجد ایاصوفیه: به خاطر معماری شگفت انگیز، نماهای باشکوه داخلی و اهمیت تاریخی اش گردشگران را به شهر استانبول جذب می کند. بین سال های ۵۳۲ و ۵۳۷ ساختمان آن به مدت هزار سال کلیسا بود. سپس مسجد شد.

• مسجد آبی: یا مسجد سلطان احمد در استانبول با شش مناره و معماری کاملش از نمای بیرونی بسیار تأثیرگذار است. در حالیکه هنوز هم به عنوان مسجد از آن استفاده می شود، یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در استانبول است. این مسجد بین سال های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ میلادی ساخته شد و مانند بسیاری از مسجدهای دیگر، مقبره سازنده اش در داخل آن قرار دارد. در داخل، سقف بلند آن با ۲۰ هزار کاشی آبی و با طرح های گوناگون تزئین شده است که وجه تسمیه این مسجد به خاطر رنگ های آبی زیبای کاشی های آن است.

• کاخ توپکاپی (توپکاپی سارایی): این کاخ منزلگاه سلاطین عثمانی از سال ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۶ بوده است و یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر استانبول است. معماری بی نظیر و حیاط های زیبایی دارد. این سرا در سال ۱۹۲۴ یعنی اندکی پس از دوره عثمانی تبدیل به موزه شد.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

• کاخ دلمه باغچه: در راستای تنگه بسفر است و زیبایی و اهمیت تاریخی زیادی دارد. کاخ دلمه باغچه در قرن نوزدهم ساخته شد، و آخرین سلاطین عثمانی از این کاخ به عنوان محل اقامت اولیه و کرسی حکومتی استفاده می کردند.

• بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی): یکی از بزرگترین مراکز خرید سرپوشیده در دنیا به شمار می رود. محصولاتی که در آن فروخته می شوند عبارتند از فرش، قالی، پوشاک، کارهای دستی و هنری و شطرنج. رستوران ها، کافه ها و مساجد زیادی هم در این بازار هست.

• موزه باستان شناسی استانبول: میلیون ها شی عتیقه دارد. خود موزه در سال ۱۸۹۱ باز شد و در واقع سه ساختمان جداگانه است که شامل موزه شرق باستان می شود. این موزه در نزدیکی کاخ توپکاپی قرار دارد.

• میدان تاکسیم: تاکسیم یک محله مدرن و شلوغ در بخش اروپایی استانبول است. رستوران ها و کافه های باکلاس و هتل هایی همچون جیلان اینترکانتیننتال و گراند هایت استانبول، در این محله واقع اند.

• کلیسای چورا: این کلیسا که در ابتدا به منظور کلیسای بیزانسی ساخته شده بود بعدها تبدیل به مسجد شد و حالا یک موزه است. موزائیک ها و کاشی های زیبای این کلیسا، نمونه باقیمانده از هنر بیزانسی در دنیا هستند.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته

• برج گالاتا: بهترین نمای شهر استانبول از برج گالاتا از محله بی اوغلو مشخص است. این سازه بر روی تپه ای روبروی شاخ طلایی واقع شده است.

• قلعه روملی حصار: این قلعه در تنگه بسفر در ساحل «روملی» در شهر استانبول و در بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده ‌است و یکی از قلعه‌های مشهور کشور ترکیه است، بنای بسیار بزرگ و زیبا به شکل مستطیل، این قلعه بسیار زیبا توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده‌است.

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عکس آخریه که چینه بابا !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج