جاباما
۹۵۲۰۲۹
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

استارت یحیی و فرهاد با دست‌فرمان خارجی‌ها؟

هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در میانه‌های فصل نوزدهم لیگ برتر با سرنوشت مشابهی پیش رفته و هر دو تیم به محض اینکه به صدر جدول رسیدند، سرمربیان خارجی‌شان ساز رفتن کوک کرده و از جمع سرخابی‌ها جدا شدند

فرهیختگان: هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در میانه‌های فصل نوزدهم لیگ برتر با سرنوشت مشابهی پیش رفته و هر دو تیم به محض اینکه به صدر جدول رسیدند، سرمربیان خارجی‌شان ساز رفتن کوک کرده و از جمع سرخابی‌ها جدا شدند؛ هرچند نحوه جدایی و بهانه‌های آن برای هر دو مربی ایتالیایی و آرژانتینی یکی بود، اما یکی آه و اندوه هواداران را پشت‌سرش داشت ولی جدایی دیگری چندان با واکنش شدید هواداران روبه‌رو نشد و روند جدایی‌اش را به سرعت و بی‌دغدغه پیش برد تا درنهایت امروز هر دو تیم مطرح پایتخت با گزینه‌های ایرانی (بازیکنان سابق آنها) هدایت شوند.

در این بین، حالا گمانه‌زنی‌ها درخصوص ترکیب و سیستم بازی این دو تیم آغاز شده و این سوال در ذهن پرسشگر هواداران ایجاد شده که آیا یحیی و فرهاد هم ادامه‌روی تصمیمات و تدابیر فنی قبلی‌ها خواهند بود یا اینکه آنها با تفکرات مستقل خود پرسپولیس و استقلال نوینی را در ادامه فصل نوزدهم راهی مسابقات خواهند کرد. در ادامه گزارش از ترکیب و سیستم احتمالی سرخابی‌ها در نیم‌فصل دوم را می‌خوانید.

استقلال

بعد از جدایی استراماچونی از استقلال و بازگشت دوباره فرهاد به استقلال، این تیم بلافاصله تمرینات آماده‌سازی خود برای ادامه فصل و حضور در ۳ جبهه باقی‌مانده را آغاز کرد و بازیکنان این تیم این‌بار زیرنظر یک کادر ایرانی کار را استارت زدند. فرهاد البته یک نیم‌فصل کامل به‌عنوان مربی و سرمربی (فصل گذشته در کنار شفر و ۵ هفته به‌عنوان سرمربی) سابقه هدایت استقلال را داشته و خیلی هم با این سمت ناآشنا نبود، اما این‌بار او حدود ۹ هفته بیشتر فرصت دارد تا یکی از بهترین استقلال‌های اخیر را بعد از ۷ سال دوباره به سکوی قهرمانی بازگرداند.

ادامه مسیر با تفکرات استرا

«وقتی با هم حرف می‌زدیم (اشاره به جلسه پیش از بازی ذوب‌آهن با استقلال در اصفهان)، احساس می‌کردم ایده‌ها و نگرش مشترکی نسبت به فوتبال داریم. وقتی سرمربی امیدها بودی اوضاعت مانند شرایط من سخت غم‌انگیز بود. برای من شاید بدترین دوران حرفه‌ای بود که سپری کردم. برای آنچه رخ داد، غمگینم. اما حالا دوباره حس خوبی دارم برای رضایت هواداران از مربی خوب‌شان.

درحال حاضر هیچ‌کس برای اداره تیم، بهتر از تو نیست. حتی با وجود هزاران کیلومتر فاصله، هر کمک و همفکری‌ای در هر زمینه‌ای برای تیم از دستم بربیاید، انجام می‌دهم. برای تو، فقط برای تو. برای بهزاد غلامپور، برای بازیکنان و برای هواداران. درباره خودم و اتفاقاتی که رخ داد، نکاتی وجود دارد که نمی‌توانم از طریق واتس‌اپ در میان بگذارم. امیدوارم هرچه زودتر تو را در جایی از این جهان ببینم.»

این متن صحبت‌های سرمربی قبلی و پیامش به سرمربی جدید استقلال بود با این مضمون که استرا حاضر است برای موفقیت آبی‌پوشان به هر وسیله‌ای به این تیم و سرمربی جدیدش کمک کند که اتفاقا همین اظهارات باعث گمانه‌زنی‌های بعدی شد تا برخی این‌طور عنوان کنند که مجیدی قرار است برای ادامه مسیر با تفکرات استرا استقلال را راهبری کند.

در عمل چه اتفاقی افتاد؟

اما در عمل چه چیزی اتفاق افتاد و استقلال با تفکرات مجیدی چطور پیش رفت؟ استقلال بعد از فرهاد مجیدی در این مدت به جز برگزاری تمریناتش، در دو دیدار تدارکاتی نیز به میدان رفت؛ دیدارهایی که البته زیاد هم سنگین نبود و در هر دو، استقلال حریفانش را شکست داد.

استقلال در بازی اول با ترکیب سیدحسین حسینی، عارف غلامی، روزبه چشمی، محمد دانشگر، وریا غفوری، فرشید باقری، علی کریمی، میلاد زکی‌پور، فرشید اسماعیلی، آرش رضاوند و ارسلان مطهری مقابل تیم امید این باشگاه به میدان رفته و در دیدار دوم که ۲ روز پیش برگزار شد، سیدحسین حسینی، وریا غفوری، محمد دانشگر، روزبه چشمی، عظیم گوگ، میلاد زکی‌پور، علی کریمی، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، شیخ دیاباته و ارسلان مطهری ۱۱ بازیکنی بودند که با صلاحدید مجیدی مقابل تیم داماش تهران به میدان رفتند.

این ۲ ترکیب نشان می‌دهد که استقلالی‌ها به بازی با ۳ دفاعی که استراماچونی در این تیم جا انداخته و با آن موفق شده بود، ادامه می‌دهد و گویا قرار است فرهاد هم از سیستم ۲-۵-۳ نوین استفاده کند.استقلال در این دو دیدار با ترکیب ۳ دفاعه به میدان رفته و در جلوی آنها نیز علی کریمی در بازی اول به همراه فرشید باقری و در بازی بعدی علی کریمی به همراه مسعود ریگی راهی میدان شدند. در این میان فرشید اسماعیلی در هر دو دیدار به صورت ثابت استقلال را همراهی کرد.

شانس عظیم بیشتر از ارسلان!

در میانه فصل، استقلالی‌ها فقط یک بازیکن اسمی را جذب کردند. ارسلان مطهری که سال‌هاست مدنظر استقلال قرار دارد، سرانجام به این تیم پیوست و از سوی دیگر عظیم گوک نیز با پایان دوران خدمت سربازی دوباره به خط دفاع استقلال بازگشت. نکته قابل‌توجه اینکه با مصدومیت یزدانی و غلامی و محرومیت دانشگر برای بازی بعدی به نظر می‌رسد شانس حضور گوک در ترکیب اصلی استقلال بیشتر از مطهری باشد که پیش از این، شایستگی‌هایش را در نفت و ذوب‌آهن نشان داده است.

کدام ترکیب ایده‌آل است؟

استقلال اگر بخواهد با سیستم استراماچونی به کار ادامه بدهد، باید با همان ۲-۵-۳ نوین به میدان بیاید. در این بین، شاید اعتماد به گزینه دیگری به جز حسینی در خط دروازه کمی غیرمنطقی باشد. در خط دفاعی فعلا گزینه‌ها محدود هستند و به جز چشمی و گوک و طاهرخانی فعلا گزینه دیگری وجود ندارد. (البته دانشگر فقط یک بازی محروم است) در سمت راست حضور وریا قطعی است و با بازگشت میلیچ در سمت چپ نیز شانس این بازیکن بیشتر از زکی‌پور است.

در میانه میدان، علی کریمی تنها بازیکنی است که در تفکرات ثابت مجیدی حضور دارد و هنوز مشخص نیست در کنار او باقری بازی می‌کند یا ریگی. در جلوی زمین نیز دیاباته و قائدی ترکیب هجومی را به هم نزده و فقط شاید برای هجومی‌تر شدن استقلال، قائدی جایگزین اسماعیلی به‌عنوان یکی از پشت‌خط‌زن‌ها شده و به جای او مطهری در خط حمله بازی کند.

استقلال برای آسیا شانس آورد؟

هنوز انصراف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا قطعی نیست، اما این‌طور به گوش می‌رسد که این انصراف قطعی است و اگر چنین باشد، یکی از تیم‌هایی که شانس بزرگی می‌آورد، استقلال است، چون به گفته برخی کارشناسان، سیستم این تیم برای حضور در رقابت‌های معتبری مانند لیگ قهرمانان آسیا که با حضور قدرت‌های قاره کهن برگزار می‌شود، مناسب نبوده و باید ماه‌ها سپری شود تا هماهنگی‌ها برای جا افتادن شیوه ۲-۵-۳ نوین و تایمینگ مناسب این سیستم صورت بگیرد. البته استقلال با همین سیستم در فوتبال داخلی موفق بود، اما بدون‌شک این ناهماهنگی‌ها و خلأ‌های تاکتیکی به‌ویژه در خط دفاعی می‌توانست ضربات جبران‌ناپذیری را به استقلال در آسیا بزند.

پرسپولیس

تیم پرسپولیس در اولین روزی که سرمربی جدید را بالای سر خود دید، در یک بازی تدارکاتی به مصاف تیم دست‌اولی بادران رفت و مهم‌تر از نتیجه‌ای که در این بازی به دست آمد، اتفاقاتی بود که در ترکیب تیم افتاده بود و حالا خیلی‌ها به دنبال این هستند تا در یک رونمایی رسمی از پرسپولیس یحیی، ببینند که تغییرات این مربی توانسته سرخ‌ها را متحول کند یا اینکه برخی اتفاقات که در دوره قبلی سرمربیگری گل‌محمدی هواداران را نگران کرده بود، تکرار می‌شود.در این گزارش قصد داریم به ترکیب احتمالی و سیستم بازی پرسپولیس زیرنظر یحیی بپردازیم و البته چالش‌هایی را که در این راه می‌تواند برای سرخ‌ها و سرمربی‌شان به وجود بیاید هم بررسی کنیم. در ادامه این گزارش را می‌خوانید.

پرسپولیس با 2 مهاجم حمله می‌کند

با توجه به داشته‌های پرسپولیس در نیم‌فصل اول این امکان وجود نداشت که کالدرون از ۲ مهاجم در ترکیب تیمش استفاده کند. ضمن اینکه علیپور، براندائو و عبدی خصوصیاتی شبیه یکدیگر داشتند و در بین آنها مهاجمی که به بازی روی هوا گرایش داشته باشد، وجود نداشت. وحید امیری هم که گاهی از سوی کالدرون به‌عنوان مهاجم در ترکیب حضور داشت، یک مهاجم مادرزاد نبود و خصوصیات بازی‌اش به یک وینگر شباهت بیشتری داشت تا یک مهاجم.

اما پرسپولیسی‌ها در فصل نقل‌وانتقالات تا اینجا اوساگونایی را که در ذوب‌آهن نسبتا خوب گل می‌زد، جذب کرده‌اند که بازی روی هوایش خوب است و به واسطه قد و قواره بلندی که دارد، می‌تواند روی توپ‌های ارسالی خطرساز باشد و شنیده می‌شود استوکس هم تا یکی دو روز آینده رسما پرسپولیسی می‌شود تا دست یحیی برای انتخاب ۲ مهاجم برای حضور در ترکیب اصلی باز باشد.با توجه به داشته‌های پرسپولیس به احتمال زیاد تیم یحیی با ۲ مهاجم به دروازه رقیبانش حمله‌ور می‌شود.

4-4-2 ساده، سیستم یحیی در پرسپولیس

اما گفته می‌شود که یحیی برای پرسپولیس یک سیستم ساده در نظر گرفته تا بازیکنان بتوانند به‌راحتی در این سیستم جا بیفتند و مشکلی برای شناختن جای حضورشان در زمین و وظایفی که به آنها محول می‌شود، نداشته باشند.
گل‌محمدی در نظر دارد از 4 مدافع استفاده کند و در بخش هافبک هم از چیدمان فلت یا همان حضور تمامی هافبک‌ها در یک خط بهره ببرد و البته 2 مهاجم نوک هم برای تیمش به میدان بفرستد.البته او در این سیستم قصد دارد در زمان حمله یکی از هافبک‌های خود را به مهاجمان اضافه کند تا پرسپولیس در زمان حمله با سیستم 3-3-4 به دروازه حریفانش یورش ببرد.

جابه‌جایی دفاع چپ و راست؛ جواب می‌دهد؟!

در بازی اول پرسپولیس مقابل بادران یک تصمیم از سوی یحیی گل‌محمدی گرفته شد که به نظر می‌آید چندان بی‌پایه و اساس هم نبوده و ممکن است گل‌محمدی با توجه به علاقه کشاندن بازی تیمش به روی زمین این کار را عملی کند.

یحیی در این بازی از مهدی شیری در دفاع چپ بهره برد و نادری را به دفاع راست آورد و این نشان می‌دهد که او قصد دارد کمتر به سانتر از جناحین روی بیاورد و می‌خواهد مدافعان کناری تیمش هم در حمله به تو بزنند و با این ترفند بار هجومی تیمش را بالا ببرد و بازی زیبا و مواج را به نمایش بگذارد. در این حالت فرصت برای شوت‌زنی مدافعان کناری زیاد می‌شود و البته این کار به زمان زیادی نیاز دارد تا بازیکنان بتوانند خود را در منطقه و پست جدید پیدا کنند.

بشار، مهاجم کاذب یحیی

یحیی گل‌محمدی به بشار رسن اعتقاد خاصی دارد و با توجه به آمادگی او در بازی‌های پایانی لیگ برتر، پیش از تعطیلات، سرمربی سرخ‌ها برای بازی‌سازی و همچنین گلزنی حساب ویژه‌ای روی شماره 5 تیمش باز کرده است.

در سیستم جدید پرسپولیس، رسن بازیکنی است که در حملات به‌عنوان یک مهاجم کاذب به تیمش اضافه می‌شود و با توجه به قدرت بازی‌سازی و شوت‌زنی باید بتواند برای ارائه یک بازی تهاجمی به تیمش کمک کند.

انصاری، ربیع‌خواه و بوژیدار باز هم نیمکت‌نشین می‌شوند؟

آن‌طور که در تمرینات اخیر به چشم آمده، یحیی به بازی محمد نادری اعتقاد ویژه‌ای دارد و به احتمال زیاد این بازیکن مجددا در ترکیب تیمش جایگاه ثابتی را برای خود دست و پا می‌کند که همین عامل باعث خواهد شد انصاری فعلا به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شود.با آمادگی کمال کامیابی‌نیا و همچنین حضور نوراللهی به‌عنوان زوج هافبک دفاعی و البته محرومیت بدموقع ربیع‌خواه به احتمال زیاد بازیکن محبوب سرمربی‌های خارجی پرسپولیس باید نیمکت‌نشینی را آغاز کند تا شاید با یک اتفاق بتواند مجددا خود را به ترکیب اصلی برساند.

رادوشویچ هم بازیکن بعدی است که با توجه به اختلاف بیرانوند با کالدرون توانست 7 بازی را در لیگ و جام‌حذفی تجربه کند و اتفاقا در تمامی این بازی‌ها هیچ گلی دریافت نکرد تا خیال هواداران پرسپولیس از بابت نبودن شماره یک تیم ملی راحت باشد. درخصوص این بازیکن هم احتمال می‌رود که با آمدن یحیی و برگشت بیرانوند به تمرینات، مجددا نیمکت‌نشینی‌اش را از سر بگیرد، البته در این بین نظر داوود فنایی می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد.

چالش بزرگ یحیی؛ سیدجلال، کیای جدید پرسپولیس؟

اما علامت سوال بزرگ هواداران در ترکیب تیم‌شان به موضوع دفاع میانی پرسپولیس مربوط می‌شود که در زمان حضور کالدرون به شکل چرخشی فرصت بازی به تمام مدافعان میانی می‌رسید، اما در دوره قبل حضور گل‌محمدی در پرسپولیس و مقاومت او در برابر بازی دادن به مهدوی‌کیایی که برای خداحافظی با پیراهن پرسپولیس به این تیم پیوسته بود، خاطرات بدی را در ذهن هواداران سرخ بر جای گذاشت و آنها می‌ترسند که این اتفاق درخصوص سیدجلال هم بیفتد و او هم به نیمکت تیمش دوخته شود.در بازی اول پرسپولیس برابر بادران، کنعانی‌زادگان- خلیل‌زاده زوج ترکیب اصلی را تشکیل دادند و سیدجلال به‌عنوان بازیکن تعویضی در نیمه دوم به میدان آمد.

باید دید یحیی از بزرگ‌ترین اشتباه خود در زمان مربیگری قبلی‌اش در پرسپولیس درس گرفته یا این‌بار قرار است به جای اشک مهدوی‌کیا، شاهد اشک‌های سیدجلال باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جاسم جنوبي

      دست از اين شيطنتهايتان برداريد. شما قلم به مزدان مزدور كيسه و تاج هستيد. آخر چرا مرتبا يجيي را با فرناز مقايسه ميكنيد. اصلا اين دوتا با هم قابل قياس نيستند و شما با اين خودفروشي تان به گلمحمدي توهين ميكنيد. از نظر بازي در تيم ملي (نه نيمكت نشيني)، سابقه در تيمهاي بزرگ، مربيگري در ليگ و خصوصا شخصيت و فرهنگ و ادب اصلا يحيي با فرناز قابل مقايسه نيست. آينده اين خيانت شمارا عيان ميسازد.

    • تاج کبیر آسیا چهارفینال آسیا دوقهرمانی ⭐⭐

      عجیبه این تحلیل . باز تبعیض ، استقلال ک ب گفته تمام کارشناسان و اهالی ورزش و پیشکسوتان رقیب تاکتیکی ترین و بهترین تیم لیگ بود و زیباترین و هجومی ترین و پرموقعیت ترین بازیها رو انجام میداد رو میگید خلا تاکتیکی داره و فلان و بهمان؟ اما پرسپولیسی ک ن خوب بازی میکرد نه میتونست موقعیت ایجادکنه و عین ی تیم محلی بازی میکنه رو نگفتید خلا تاکتیکی و ضعف داره . عجیبه .! میدونم چون راجب این متن نظر منفی دادم چاپش نمیکنید کامنتمو تبعیض همه جا هست

    • تاج کبیر آسیا چهارفینال آسیا دوقهرمانی ⭐⭐

      لنگی ک کامنت دادی گفتی فرهاد رو با یحیی مقایسه نکنید یحیی پر افتخارتره .‌درجوابت بگم چرا شماها ایقد بدون سند و مدرک حرف میزنید؟ چرا همیشه خنده دار حرف میزنید؟ تو واقعیت فرهاد با اختلاف از یحیی پرافتخارتره شاید تو توهم شما و توخاب یحیی پرافتخارتر باشه! یحیی با پرسپولیس سه جام داره و دیگ هیچ افتخاری نه توتیم ملی و نه توآسیا نداره. اما فرهاد توایران با اس اس پنج جام گرفته . توآسیا با اس اس یه بار رفته فینال و دوم شد ک با هفت گل زده فرهاد رفتیم فینال. و توآسیا هم ی بار با العین جام گرفته ک تو مرحله حذفی باگل فرهاد رفتن فینال. حالا بشین پیش خودت دوتا رو مقایسه کن. بابا شماها واقعا حقیرید فقط میخاید بگید تیم ما و بازیکنان ماهم هستن فقط میخاید ب چیزی گفته باشید. نویسنده عزیز من صب این کامنتو دادم اما چاپ نکردی چرا هوادار لنگ این دوتا رو مقایسه کرد چاپ کردی اما من فقط جوابشو دادم چاپ نمیکنی‌ ؟ تبعیض ! چاپ کن جون عزیزت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج