۹۵۲۴۱۲
۴۰ نظر
۵۰۰۵
۴۰ نظر
۵۰۰۵
پ

بررسی پنج علت مهم طلاق در ایران

عباس عبدی در روزنامه ایران نوشت: در گذشته در کمتر خانواده‌ای بود که طلاق رخ داده باشد و طلاق امر مذمومی تلقی می‌شد. ولی الان کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که حداقل یک طلاق را تجربه نکرده باشند. به همین علت طلاق به عنوان یکی از ۵ آسیب مهم اجتماعی کشور شناخته شده است.

عباس عبدی در روزنامه ایران نوشت: در گذشته در کمتر خانواده‌ای بود که طلاق رخ داده باشد و طلاق امر مذمومی تلقی می‌شد. ولی الان کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که حداقل یک طلاق را تجربه نکرده باشند. به همین علت طلاق به عنوان یکی از ۵ آسیب مهم اجتماعی کشور شناخته شده است.

از این جهت کوشش و برنامه‌ریزی برای کاهش آن نیز در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گرفته است. با این حال لازم است که درک دقیق‌تری از این پدیده در ایران پیدا کنیم، تا حد ممکن دست به اقدامات و سیاست‌های بی‌فایده نزنیم. موضوع طلاق یک فصل مهم از پیمایش ملی خانواده است که در انتهای سال ۱۳۹۶ در کشور و از سوی جهاد دانشگاهی انجام شد که پیشتر در تاریخ ۲۴ آذر ماه طی یک یادداشت مهمترین یافته‌های آن پیمایش را معرفی کردم. در این یادداشت می‌کوشم به نکات و یافته‌های مهم این پژوهش درباره طلاق اشاره کنم.

واقعیت این است که طی ۱۵ سال گذشته روند افزایشی تعداد طلاق و از آن مهم‌تر کاهش نسبت ازدواج به طلاق شدت یافته است.

بررسی پنج علت مهم طلاق در ایران

نسبت ازدواج به طلاق

طی ۱۲ سال نسبت ازدواج به طلاق از ۳/۸ به ۱/۳ رسیده است. این نسبت برای شهر تهران در سال ۱۳۹۶، حدود ۲/۲ است، یعنی به ازای هر ۲۲ ازدواج، ۱۰ طلاق رخ می‌دهد. این نسبت برای منطقه ۳ تهران خیلی کمتر است. ایران در دو دهه پیش جزو کشور‌هایی محسوب می‌شد که آمار طلاق پایینی دارند، ولی اکنون در حال ورود به ۱۰ کشوری است که شاخص طلاق آن‌ها بالاست.

پیمایش ملی خانواده نیز به یکی از عناوین مهم خانواده که طلاق باشد پرداخته است. نگاه کلی شهروندان ایرانی به طلاق منفی است و اکثریت خواهان پرهیز از وقوع آن هستند. مهم‌ترین دلایل آنان به خاطر فرزندان و سپس مشکل تأمین هزینه زندگی مستقل پس از طلاق و نیز فشار‌های اجتماعی است. ولی هنگامی که اجتناب از طلاق به عنوان یک قاعده مطلق مطرح می‌شود، اکثریت مخالفت می‌کنند و راه را برای طلاق باز می‌گذارند.

ولی نکته مهم این است که افراد با سنین کمتر، مجردها، افراد با تحصیلات و درآمد بیشتر و ساکنان مراکز شهری‌تر نگرش مثبت‌تری به طلاق دارند؛ و این نشان می‌دهد که نگرش منفی نسبت به طلاق در حال کاهش است. همچنین نگرش زنان در مجموع و در مقایسه با مردان نسبت به طلاق مثبت‌تر است و درک چرایی این نگاه ضروری است.

۵ علت مهم‌تر طلاق شامل عدم وفاداری، بیکاری، نارضایتی در روابط جنسی، فشار‌های اقتصادی و اختلاف طبقاتی زن و شوهر ذکر شده است که مجموعاً ۷۴ درصد پاسخگویان به این ۵ مورد اشاره کرده‌اند. یکی از پرسش‌های جالب که نشان‌دهنده وضعیت خانواده در ایران است این است که اگر قرار باشد دوباره از اول ازدواج کنید، با توجه به تجربیات فعلی چه کار می‌کردید؟ ۷۲ درصد گفته‌اند که با همین شخص ازدواج می‌کردم، ۱۰ درصد شخص دیگری را گفته‌اند و ۱۸ درصد گفته‌اند که اصلاً ازدواج نمی‌کردند. به عبارت دیگر ۲۸ درصد افراد از وضعیت ازدواج خود به نوعی ابراز عدم رضایت کرده‌اند. این رقم برای زنان ۳۳ درصد و برای مردان ۲۲ درصد است که نشان‌دهنده عدم رضایت بیشتر زنان و تغییر درک آنان از زندگی بر اثر تجربه زندگی فعلی است.

۲۲ درصد افراد گفته‌اند که در طول سال گذشته به این فکر کرده‌اند که رابطه‌شان با همسرشان ممکن است دچار مشکل شود. این رقم برای زنان ۲۷ درصد بوده. همچنین ۱۰ درصد زوجین در سال گذشته درباره جدایی از یکدیگر صحبت کرده‌اند. بیشترین علت ورود به این بحث، مسائل مالی بوده است.

از پاسخگویان پرسیده شده است که چقدر احتمال می‌دهید که از یکدیگر جدا شوید؟ ۹/۰ درصد احتمال خیلی زیاد داده‌اند و ۲/۱ درصد نیز احتمال زیاد. اگر کل خانواده‌های کشور را که شامل حداقل زن و شوهر می‌شود حدود ۲۰ میلیون بدانیم، بنابراین ۱۸۰ هزار مورد آن‌ها به احتمال زیاد در معرض طلاق هستند که تقریباً معادل ۱۷۶ هزار مورد طلاق است که در سال ۱۳۹۷ رخ داده است. هنگامی که به کل پاسخ‌ها نگاه می‌کنیم، فقط ۷۶ درصد معتقدند که هیچ احتمالی برای وقوع طلاق در زندگی آنان وجود ندارد.

حدود ۵ درصد افراد پاسخگو خودشان تجربه طلاق داشته‌اند. بیشترین نوع، طلاق توافقی (۵۵%) و سپس طلاق به درخواست زن (۳۴%) بوده است. طلاق‌های رجعی که به درخواست مرد است فقط ۷ درصد بوده است. این امر نشان‌دهنده ناخرسندی بیشتر زنان از وضعیت ازدواج آنان است.

نکته بسیار مهم و اساسی این پیمایش در آخرین پرسش‌های مربوط به طلاق است. از کسانی که تجربه طلاق داشته‌اند پرسیده شده که تحول کیفیت زندگی خود پس از طلاق را با پیش از آن در ۱۰ مورد ارزیابی کنند. بدون استثنا در همه موارد تعداد کسانی که اظهار داشته‌اند این موارد بهتر شده به کسانی که گفته‌اند بدتر شده بسیار بیشتر است. در روابط اجتماعی ۵ برابر بهتر شده است. این نسبت برای زنان حدود ۱۰ برابر بهتر شده است. تقریباً در همه موارد زنان ارزیابی بهتری از مردان درباره وضعیت پس از طلاق خود ابراز کرده‌اند و این نشان‌دهنده ارزیابی درست‌تر زنان از اقدام به طلاق است.

پرسش پایانی درباره رضایت کلی از وضع فعلی پس از طلاق در مقایسه با پیش از طلاق است که ۸۳ درصد ابراز رضایت و ۱۷ درصد ابراز عدم رضایت کرده‌اند. ولی این دو رقم برای زنان ۸۹ و ۱۱ درصد است در حالی که برای مردان ۷۵ و ۲۵ درصد است. در مجموع اکثریت قاطع زنان و مردان ابراز رضایت بیشتری از وضعیت پس از طلاق داشته‌اند، ولی زنان رضایت‌مندی بیشتری از مردان ابراز داشته‌اند.

پرسشی که باید طرح کرد این است که آیا می‌توان طلاق را کاهش داد؟ مطالعه حاضر نشان می‌دهد که بیشترین تعداد طلاق‌ها به رضایت بیشتر هر دو طرف طلاق منجر شده است. ولی عدم رضایت مردان از زنان بیشتر است؛ بنابراین لازم است که وضعیت خانواده و زندگی زناشویی قدری به نفع زنان متحول شود تا نفعی برای اقدام آنان به طلاق نماند. این به سود مردان نیز هست. زیرا با اندکی گذشت و کوتاه آمدن و تغییر وضعیت برای زنان می‌توانند امیدوار شوند که دچار طلاق نمی‌شوند.

مردانی که ۲۵ درصدشان ارزیابی منفی‌تری از وضعیت پس از طلاق داشته‌اند؛ و بالاخره اینکه ۵۷ درصد افرادی که تجربه طلاق داشته‌اند، دوباره ازدواج کرده‌اند که این رقم برای مردان ۶۸ درصد و برای زنان طلاق گرفته فقط ۴۸ درصد است. ظاهراً امید زنان به داشتن یک زندگی موفق پس از گرفتن طلاق کمتر از مردان است. یا زندگی فردی را مطلوب‌تر از ازدواج دوباره ارزیابی می‌کنند. در مجموع طلاق در ایران نشان‌دهنده کوشش زنان برای خلاص شدن از وضعیت نابرابر و تبعیض‌آمیز آنان در خانواده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      یعنی مشکل اصلی خانومها هستند که فقط بخاطر خوشگذرانی بچه و شوهر را قربانی میکنند

    • بدون نام

      من که به زور دارم شوهرم و تحمل میکنم امکان طلاق ندارم بخاطر مسائل مالی بخاطر بچه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم همینطور

      • حیدر

        خانمها اگه پشتبانه داشته باشن هرکاری ازشون بر میاد پس به این نتیجه میرسیم چیزی بنامشون نزنیم و مهریه حداکثر ۱۴ سکه بندازیم چون اکثرشون یابو بر میدارن

      • بدون نام

        خدا صبرتون بده

      • بدون نام

        العان ایقدرپول دوست دارن که در زمان عقدمهریهاشون به اجرامیزارن.چونکه تصمیم به زندگی کردن و بچه داری ندارن فقط فکرخوَشگذرانی هستن

    • بدون نام

      بررسی نیاز نداره
      اقتصاد اقتصاد اقتصاد اقتصاد اقتصاد

      پاسخ ها

      • سارا۲۷ساله

        من خیلی دختر خوبی ام و همیشه از قبل ازدواج تا الان که طلاق گرفتم همیشه آرایش کرده بودم و هستم و همیشه بوتاکس میکنم و دماغمم عمل کردم ولی شوهرسابقم پررو بود ومن از سرش زیادی بودم درحالیکه من جز یه جشن تولد یا جشن ازدواج و روز زن و...کادوی گرون قیمتی مثه ماشین نمی‌خواستم جز یک کم طلا چیز دیگه نمی‌خواستم از آخر اینقدر کتکم زد که ای شالله دستش بشکنه که روزگارم سیاه شد وخودمو از شرش رها کردم و طلاق گرفتم از بس وحشی بود ، درسته بددهن نبود ولی آخرش بددهن شده بود

    • بدون نام

      0وقتی مهریه بی تاثیر شود هیچ دختری تن به ازدواج نخواهد داد که کار به طلاق بکشه امار ازدواج کم بود کمتر خواهد شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدرک..بعضی ازخانوادها باطلاق دخترانشان برای خودشون کارکاسبی راه انداختن دخترشون طلاق میگیره می ره دوباره شناسنامَش عوض میکنه دوباره سریه مرددیگه کلاه بزاره.

      • بدون نام

        خیلی بهتر میشه دیگه مهریه هاشون چماق نمیکنن بکوبن به سرمردبیچاره

      • بدون نام

        نوع نگاه شما یعنی که بیشتر خانمها برعکس بیشتر مردان ازدواج رو یک معامله قلمداد میکنن ولی در کلام انکار میکنن.الان آقایون هم به این نتیجه رسیدن که اگر معامله میکنم پس نفع خودم رو باید بگنجونم تو معامله.

    • بدون نام

      من از زندگی با شوهرم اسلا راضی نیسم فقت بخاتر بچه تحمل میکنم چاره ای ندارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب میکنی بشین زندگیت بکن

      • بدون نام

        اوضاع دیکته شما خیلی خرابه

      • بدون نام

        انشااله همه چیز درست میشه غم مخور دنیا دو روزه ..بزار همینجوری بگزره بیخیال بابا

      • بدون نام

        اگه زندگیتم مثل املات باشه خدا به داد شوهرت برسه!

    • بدون نام

      زنان تو ایران ناسپاس شدند قدر مردان نمیدونند از بس نگاه فیلم ها ترکی ماهواره کردند

    • Aliiiiiiiiii

      به نظر من اصل اول ازدواج علاقه هستش که به عشق منتهی بشه وگرنه ازدواج بد خیلی خیلی خیلی بدتر از ازدواج نکردن هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        العان تو این زمانه کمتر کسی از زندگیش راضی است خیلی بیشتر از طلاق ثبتی طلاهای عاطفی است که مجبوری همدیگروتحمل میکنن

      • بدون نام

        اما به نظر من تعهد و برخورداری از مهارت های لازم هم همین قدر مهمه, خیلی هارو دیدم که به اصطلاح عاشق هم بودن اما بعد از ازدواج این آتیش خاکستر شد

      • بدون نام

        اگرزندانی کردن بخاطرمهریه ادامه داشته باشد بزودی پیرزنهاهم به این مجموعه اضافه میشدند

      • بدون نام

        نگاه غلطیه, من آدمهایی رو میشناسم که فقیرن اما در کنار هم تلاش میکنن و مشکلات اقتصادی شکافی بینشون ایجاد نکرده, اصلا معنی خانواده یعنی همین

      • بدون نام

        اگر خانم بخاطر مسایل مادی همسرش رو بخواد و آقا هم از ترس مهریه زنش رو تحمل کنه, این زندگی از اول شکل نگیره بهتره

      • بدون نام

        بمیرم برای مردهای ایرانی باوفای فراری از خوشگذرانی

      • بدون نام

        این خانوادهاییکه سرتاپای زندگی باباهاشون ۲۰۰سکه نمیشه میگه بایدمهردخترم ۵۰۰سکه باشه یعنی فکرشان اینکه دخترشان بره برای همیشه

    • بدون نام

      تو رو خدا ی کم املا تمرین کنید بعد نظر بدهید الان. خاطر. فقط پشتوانه. اصلا درسته ن العان. اختر. فتق. پشتبانه. اسلا

    • بدون نام

      ظریفی می گفت مهمترین عامل طلاق ، ازدواجه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسانی که به فکر طلاق هستن از نظر سواد در سطح پایینی قرار دارن.همینجا کسانی که دم از طلاق زدن رو نگاه کنین کلا یک خط نوشتن 10 غلط املائی دارن.اگر سطح سواد بالا باشه با پشتوانه فکری بهتری تصمیم به ازدواج گرفته میشه و در نتیجه به طلاق و اختلاف کمتر منتهی میشه

    • بدون نام

      تا وقتی مردا دنبال چشم وابروی پلنگی باشن و دخترا دنبال عابر بانک که براشون فقط پول خرج کنه نتیجه ش همینه.نه عشقی نه تعهدی نه مهارت زندگی نه صداقت هیچی دیگه ملاک نیست.عاقبتش پنهانکاری، خیانت وطلاق یا عاطفی یا واقعی که هر دوتاش ویرانگره.لطفا ملاکتون برا ازدواج انسانی باشه نه همه ش مادی

    • بدون نام

      همه ش مقصر طلاق زنان هستن ۸۰ درصد مهریه زیاد ۱۴ تا بیشتر حرامه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول آمار بگیرین بعد درباره خانم ها نظر بدین یه مادر وقتی کاسه صبرش سریز بشه اول قید خودشا میزنه وپاسوزه بچه هاش میشه بعد از بزرگ شدن بچه ها حق پایمال شده اش اززندگی را میگیره مهریه پشتوانه یک خانمه.چشم شوهر کور دندش گرم می خواست قبول نکنه بره سراغ ولگردای خیابون که مفتن

    • الی

      اگه به مردان وفاداری و چشم پاک بودن رو یاد بدین نصف بیشتر طلاق ها کم میشه
      خیانت آقایون دلیل اصلی طلاق ایرانی هاست
      و متاسفانه مردای ایرانی فکر می کنند کار و مسئولیتی که دارند لطف به خوانوادست ولی کاری که همسرشون انجام میده وظیفه است و هر روز توقعشون از همسرشون بیشتر میشه و بداخلاق تر و بددهن تر میشن (نمونه همسر خودم)
      و زن بیچاره به خاطر بچه ها مجبوره سکوت کنه چون اگه حرفی بزنه شوهرش تهدید به بردن بچه ها میکنه (مثل شوهر خودم)

      پاسخ ها

      • ناشناس

        لایک داری

    • بدون نام

      زن خوب فرمانبر پارسا
      کند مرد درویش را پادشاه
      متاسفانه تو ایران زنها ازدواج را با نگاه کاسب کارانه میبینند و خود را رقیب مرد می بینند نه رفیق مرد ، همواره فکر میکنند که همه چیز را به نام خود کنند تا بیشتر بتونن مرد را زیر فشار قرار دهند و این علت اصلی زندگی های تلخ امروز ایران است که البته دود این ناهنجاری به چشم فقط بچه ها میره و زنها هم سودی نمیبرند.

      پاسخ ها

      • الی

        لطفا ببینید مردا چه رفتاری با خانم ها داشتن که خانم ها مجبور به این واکنش و رفتار شدند
        هیچ زنی زندگی بدون عشق و فقط به خاطر پول رو دوست نداره، مگر اینکه آقایون با توقعاتشون چاره ای دیگه ای برای همسرشون نزاشته باشن

      • بدون نام

        زمونه شاه اصلاخانمهانمیدونستندمهریه وطلاق چیه اصن بهشون بهانداده بودنداماحالایه پاشون تودادگاه یه پاشون تومحضروخیلی ناراحتندکه داره زندان مهریه برداشته میشه

    • بدون نام

      آمارتون هم عین تمام حرفاتون دروغ

    • بدون نام

      دیگه این روزا خانما به همه ی حقوق پایمال شدشون رسیدن و بالاخره مبارزات شون به ثمر نشست حالا دیگه باید انجمن حمایت از حقوق آقایان تاسیس بشه

    • محمود

      بگردید آدم درست رو پیدا کنید و تا پیدا نشده ازدواج نکنید تا یک عمر لذت هم را ببرید نه یک عمر ذلت و افسوس قبل ازدواج آدم ها را امتحان کنید و حتما قبل ازدواج به یک مشاور روانشناس خانواده مراجعه کنید تست های سلامت جسم و روان مهمترین راه شناخت افراد هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج