جاباما
۹۵۲۸۶۹
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

غافلگیری سازمان گردشگری درباره مالیات خروج

معاون گردشگری در واکنش به مصوبه مجلس درباره مالیات خروج از کشور، گفت: از این وجود این لایحه اطلاع نداشتیم و غافلگیر شدیم.

خبرگزاری ایسنا: معاون گردشگری در واکنش به مصوبه مجلس درباره مالیات خروج از کشور، گفت: از این وجود این لایحه اطلاع نداشتیم و غافلگیر شدیم.

مجلس روز سه‌شنبه (اول بهمن‌ماه)، ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد بر آن اساس سازمان مالیاتی مکلف شد بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره ۳ این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. این مالیات درحالی تصویب شده که شهروندان ایرانی هنگام سفر به خارج از کشور مبلغی را با عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کنند.

این مصوبه دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگری اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، از پرداخت این مالیات معاف کرده است.

براساس این ماده قانونی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است از خروج مسافرانی که مالیات مزبور را پرداخت نکنند، جلوگیری کند.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره این مصوبه اظهار کرد: این موضوع مورد نظر وزارتخانه نبوده است، ما هم پس از تصویب از وجود این لایحه مطلع و حتی غافلگیر شدیم. قطعا پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: نگاه ما به گردشگری خروجی کاملا متفاوت است، بارها گفته‌ایم گردشگری خروجی و ورودی روند تعاملی دارد. اگر بیشترین سفرها از ایران به پنج، شش کشور انجام می‌شود، همان کشورها بیشترین گردشگر را به ایران می‌فرستند، بنابراین وقتی تعداد گردشگران خروجی را کم می‌کنیم نمی‌توان انتظار داشته باشیم از آن طرف تعداد گردشگران خارجی بیشتر شود. این روند دو سویه است و این اقدامات ما را از حالت متوازن خارج می‌کند.

معاون گردشگری افزود: نمی‌دانم این لایحه ارسالی دولت بوده و یا از سوی مجلس به مصوبات قبلی اضافه شده است. به هر حال ما از نمایندگان و بویژه فراکسیون گردشگری مجلس انتظار داشتیم به عنوان حامیان گردشگری که از نیاز این صنعت در شرایط موجود آگاه هستند، این ماده را تصویب نکنند. به نظر می‌رسد این ماده از لایحه مالیات بر ارزش افزوده می‌توانست تصویب نشود. مخصوصا این‌که برای خروج از کشور مبلغی به عنوان عوارض دریافت می‌شود.

او درباره اقدام این وزارتخانه پس از تصویب این ماده لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: این لایحه قانون شده است اما هنوز میزان این مالیات تعیین نشده است که در زمان تنظیم آیین‌نامه مشخص خواهد شد. آیین‌نامه را دولت تنظیم می‌کند، آن زمان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند اقدام کند و میزان مالیات را به حداقل برساند تا اثرات آن کمتر شود.

تیموری در پاسخ به این سوال که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گذشته با وجود مخالفت با مبلغ عوارض خروج اما نتوانست اعتراض خروج را به نتیجه برساند و مبلغ این عوارض را کاهش دهد، اظهار کرد: عوارض خروجی قانون بود اما درباره مالیات بر ارزش افزوده خروج از کشور، نظرمان این است که در شرایط فعلی صنعت گردشگری، اضافه کردن یک هزینه به توازنی که در تبادلات گردشگری مدنظر است آسیب می‌رساند، بنابراین تلاش می‌کنیم از فضایی که در قانون وجود دارد، در زمان تنظیم آیین‌نامه این ماده قانونی، اثرات این مالیات را به حداکثر برسانیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      دولت فقط به فکر جبران کسری بودجه هست حالا از هر راهی
      براش مهم نیست به چه چیزی ضربه وارد میشه فقط کسری بودجه جبران بشه

      پاسخ ها

      • حسن

        فعلا اینجوری میره جلو تا عادت بشه

    • بدون نام

      جالب بود

    • رضا

      به هرطریقی دولت ومجلس خیانتکارمیخوان به ملت ضربه بزنن برای کسری بودجه!!!!! بجای این کارای بیهوده دنبال دیپلماسی قوی باشین تانفت فروش بره وازغرورشخصی خودتون کم کنین

    • بدون نام

      چند ساله که بهر عنوانی دارین مردمو میچاپین اون از وضع فرودگاها اونم از وضع هواپیما حالا بابت چی وبرای چی نمیدونم که مردم بیچاره باید تاوان بدن

    • بدون نام

      گردشگری داخلی خارجی کلا منهدم شده الان دیگه بودنه سازمانی به اسم گردشگری ضروریتی نداره درش و تخته کنن بهتره الکی پول بیت المالم مصرف میکنه هزینه اب و برق و کارمندای بیکار میشه

    • بدون نام

      اخه تورو خدا کی میخاد درست شه این مملکت

    • محمد جیرانی

      بزودی طرح مالیات از تنفس کردن در مجلس تصویب میشود

    • بدون نام

      با سازمان گردشگری هماهنگ نشده ولی قطعا با آب وفاضلاب هماهنگ شده
      اخه کدوم کار اینا رو اصول منطق بوده

    • hashhk

      تامین کسری بودجه فقط از راه مالیات بر اکسیژن مصرفی مردم برطرف میشه معلوم نیست این مملکت صاحاب نداره ۸۰ میلیون نفر مفتکی دارن اکسیژن مصرف میکنند

    • بدون نام

      باز خویه جمعه نفهمیدین

    • بدون نام

      مجلسیا چرا باید شب بخوابید صبح یه فکر تازه برای تحت فشار قراردادن مردم کنید. حقوق مردم زیاد نشده خیلیا بیکار شدن شرمنده زندگیاشون شدن بعد بنزین و مالیات ..........کمی هم به فکر مردمی باشید که کشورشون و رهبرشون دوست دارند تحت هر شرایطی اومدن همه جوره ازش دفاع کردن ولی شماها گمون کردید شما رو قبول دارن و هرروز بیشتر با تصمیمات نادرستتون زندگی براشون سخت تر سخت تر کردید . اصلا به آخرت اعتقاد دارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج