۹۵۵۱۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۶
۱۰ نظر
۵۰۱۶
پ

«آیت‌الله مایک» در افغانستان کشته شده است؟!

در ساعات گذشته خبری مبنی بر کشته شدن مایک دی آندرا ملقب به «آیت الله مایک» مسئول عملیات های سازمان سیا در هواپیمای ساقط شده آمریکا در افغانستان منتشر شده است. خبری که در حال بازتاب در رسانه ها و محافل بین المللی است.

تابناک: در ساعات گذشته خبری مبنی بر کشته شدن مایک دی آندرا ملقب به «آیت الله مایک» مسئول عملیات های سازمان سیا در هواپیمای ساقط شده آمریکا در افغانستان منتشر شده است. خبری که در حال بازتاب در رسانه ها و محافل بین المللی است.

روز گذشته سقوط هواپیمای نوع E-۱۱A در افغانستان خبرساز شد. در ابتدا گزارش شد که هواپیمای ساقط شده یک هواپیمای "مسافربری" است و بعد از آن با عنوان هواپیمای "ناشناس خارجی" نام برده شد.

در نهایت سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان تایید کرد که یک هواپیمای نظامی متعلق به این نیروها در ولایت غزنی در جنوب افغانستان سقوط کرده است.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در توییتی گفته است تحقیق در مورد دلیل سانحه هواپیما E-۱۱A در جریان است ولی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد این هواپیما توسط "آتش دشمن" ساقط شده باشد.

در همین راستا، پایگاه خبری تحلیلی «وترنز تودی» به نقل از منابع اطلاعاتی روسیه نوشت مایک دی آندرا که مسئول پرونده ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی بود در حادثه سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان کشته شده است.

آندرا شاخص‌ترین چهره سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وی مسئول عملیات‌های سیا علیه عراق، ایران و افغانستان بوده است.

گروه طالبان روز دوشنبه در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای آمریکایی را در ولایت غزنی افغانستان سرنگون کرده است، ویدیویی را از لاشه این هواپیما پس از سرنگونی منتشر کرد.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای به تاریخ ژوئن سال ۲۰۱۷، (۱۲ خرداد ۱۳۹۶) از «مایکل دی آندریا» اسم به میان آورد. در CIA به او لقب «شاهزاده تاریکی» و «آیت الله مایک» داده‌اند.

پیش از این منابع خبری به نقل از «فابیو کاریسو» مدیر مسئول gospanews گزارش دادند که وی در صفحه توئیتری خود درباره این موضوع نوشته بود: «آیت الله مایک» مدیر میز خاورمیانه CIA ممکن است در جریان اسقاط هواپیمای [آمریکایی]در افغانستان مرده باشد.
به گفته این روزنامه نگار ایتالیایی، این هواپیما در اختیار مدیر عملیات‌های ایران، عراق و افغانستان در سازمان سیا است. این هواپیما که پیشرفته‌ترین ابزار جاسوسی در آن وجود داشته اکنون توسط دشمن سقوط کرده است.

این خبرنگار باسابقه ایتالیایی در ادامه می‌گوید: «مایکل دی آندریا» ملقب به «آیت الله مایک» که چندی پیش به عنوان مسئول عملیات‌های ایران در سازمان سیا منصوب شد در این هواپیما بود.

بعدازظهر دوشنبه در پی سقوط یک فروند هواپیما در ولایت غزنی افغانستان، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که بعدازظهر امروز در منطقه «سدوخیل» شهرستان «ده‌یک» ولایت غزنی یک فروند هواپیمای آمریکایی که مأموریت اطلاعاتی داشت ساقط شده است.

تابناک در حال حاضر نمی تواند این خبر را تایید کند و نشانه و منبع معتبری دال بر تایید آن نیز وجود ندارد. با این حال، باید منتظر بیانیه پنتاگون ماند. بیانیه ای که البته در مورد صحت و اعتبار آن هم اطمینان چندانی وجود نخواهد داشت.

نوع و کاربرد هواپیمای ساقط شده

براساس اعلام نیروهای آمریکایی، هواپیمای سقوط کرده در ولایت غزنی، درفرودگاه ولایت قندهار درجنوب افغانستان مستقر بود. این هواپیما با پرواز در فضای افغانستان به عنوان نقطه‌ای در ایجاد ارتباطات هوایی در زمان نبرد عمل می‌کرد.

این هواپیما قادر است ارتباط رادیویی را میان نیروهای هوایی و زمینی بر قرار کند و عملا به عنوان یک وای فای فضایی عمل کرده و تجهیزات ویژه‌ای نیز دارد که خلاء ارتباطی را در فضا پر می‌کند.

براساس نوشته مجله نیروی هوایی، نیاز به این هواپیما در سال ۲۰۰۵ میلادی در زمان انجام عملیاتی بنام "بالهای سرخ" در افغانستان احساس شد.

این هواپیما از سال ۲۰۰۹ تاکنون در افغانستان مستقر و مورد استفاده قرار گرفته است.

جاناتان مارکوس، خبرنگار بخش دفاعی بی‌بی‌سی درباره کار و ماموریت این هواپیما نوشته است، که هواپیمای سقوط کرده یکی از چهار هواپیمای از این نوع بود که در اختیار ارتش آمریکا قرار داشت.

به گفته او در اصل این هواپیما جت اختصاصی از نوع "بمباردیر" است که جهت مصاف نظامی بازسازی شده و توانایی پرواز در ارتفاع بالا و با برد وسیع را دارد.

به گفته او این هواپیما به وسایل الکترونیکی مجهز بوده و وظیفه آن ایجاد ارتباط میان نیروی هوایی و زمینی است. او افزوده که علاوه بر این کارکرد، برقراری ارتباط میان انواع هواپیما که در شرایط دشوار در پروازند و یا سیستم ارتباطی نامناسب دارند، وظیفه دیگر این هواپیما است.

او افزوده که این هواپیما حدودا شبیه یک وای‌فای عمل می‌کند که شما در اتاقی که اینترنت خوب کار نمی‌کند، نصب می‌کنید.

به گفته او این هواپیما با داشتن سیستم الکترونیکی خودکار نقش مهمی را در جنگ افغانستان ایفا می‌کند زیرا افغانستان کشوری کوهستانی است و به نوشته خبرنگار بی‌بی‌سی این وضعیت جغرافیایی، مشکل بزرگی برای ارتباطات در عملیات نظامی مدرن به حساب می‌آید.

آیت الله مایک کیست؟

برخی نویسنده‌های آمریکایی که با ساختار سازمان جاسوسی (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا / ‏سیا) آشنایی دارند پس‬ از ترور سردار قاسم سلیمانی که به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انجام شد، فردی به نام «مایکل دی آندریا» (Michael D'Andrea)، رئیس عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، را به عنوان مغز متفکر در ترور سردار سلیمانی معرفی کردند.

دی آندریا در سازمان سیا به «شاهزاده تاریکی» معروف است و البته وی پس از آنکه برای رسیدن به امیال خود به دروغ به دین اسلام گروید به «آیت الله مایک» نیز شهرت یافت.

در تاریخ دوم ژوئن ۲۰۱۷ نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که مایکل دی آندریا به عنوان رئیس میز ایران در سازمان سیا منصوب شده است. وی پیش از آن مدیریت مرکز ضدتروریستی سی آی‌ای (سازمان سیا) در سال‌های ۲۰۰۰ میلادی را برعهده داشته است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز وی در این زمان عملیات جستجو و تعقیب اسامه بن لادن، بنیانگذار و رهبر سابق گروه تروریستی القاعده را بر عهده داشت. همچنین هدایت برنامه سی آی‌ای (سیا) در «قتل‌های هدفمند پهپادی» نیز برعهده مایکل دی آندریا بوده است. اجرای این برنامه به حذف هزاران مظنون به عضویت در شبکه‌های تروریستی منجر شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده که مایکل پمپئو، وزیر خارجه فعلی و رئیس سابق سازمان سیا به همراه مایکل دی آندریا احتمال دارد اطلاعات دقیق و مهمی درباره اینکه آیا دولت ایران مفاد توافق هسته‌ای را رعایت کرده و یا خیر در دست داشته باشند.

درباره دیدگاه شخصی دی آندریا درباره ایران اطلاعات زیادی در دست نیست. مایکل دی آندریا در ویرجینیای شمالی بزرگ شده و پیوند‌های او با سیا به دو نسل قبل باز می‌گردد.

بر اساس گزارش‌های موجود، «مایکل دی آندریا» پس از ازدواج با یک زن مسلمان، به «آیت الله مایک» معروف شد. وی همسرش را در یکی از مأموریت‌های خارجی سیا ملاقات کرد و برای ازدواج با او به دین اسلام در آمد گرچه می‌گویند چندان پایبند اصول دینش نیست.

پیشینه مایک در سیا

«مایکل دی آندریا» شهرت و سابقه‌ای فوق العاده در سازمان سیا دارد، شاید هیچکدام از کارمندان سیا به اندازه او در تضعیف القاعده نقش نداشته‌اند. وی هنگامی که ناظر بر شکار اسامه بن لادن و مدیر برنامه حمله‌های تهاجمی آمریکا با پهپاد بود به «شاهزاده تاریکی» معروف شد. سیا عملیات تهاجمی با پهپاد را تحت رهبری دی آندریا به یمن گسترش داد و بسیاری در سیا، او را یکی از عوامل اصلی در تضعیف و فلج کردن القاعده می‌دانند.

علاوه بر آن، مأمورانی که تحت هدایت دی آندریا کار کرده‌اند نقشی اساسی در به شهادت رساندن «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در فوریه ۲۰۰۸ میلادی داشته‌اند. با همکاری اسرائیلی‌ها سیا با بمبی که در خودرو کار گذاشته شده بود، مغنیه را در دمشق به شهادت رساندند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لعنت بر بی غیرت (بیگانه پرست)

      برن به درک
      آمریکایی جنایتکار
      این است یکی از نتایج خون سردار

    • بدون نام

      تابناک در حال حاضر نمی تواند این خبر را تایید کند؟؟

    • بدون نام

      چوب خدا صدا نداره

    • بدون نام

      خدایا به حق فاطمه الزهرا قسم میدم خون حاج قاسم را از تک تک این شغالها بگیر

      پاسخ ها

      • ایرانی

        اینجوری بگوخدایا تورا به یکتاییت قسم قاتلین خون به ناحق ریخته هر انسان بیکناهی که ریخته میشود رادرهمین دنیا بگیروبه همه جهانیان نشان بده

    • بدون نام

      یدالله فوق ایدیهم

      پاسخ ها

      • دل راهزن

        خداراشکر"؟ بالا رفته داره هر؛ عملی وهر خطائی، جاش پرمیشه دیر یا زود؛ داره سوخته سوز نداره؛ &

      • دل راهزن

        خداراشکر"؟ بالا رفته داره هر؛ عملی وهر خطائی، جاش پرمیشه دیر یا زود؛ داره سوخته سوز نداره؛ &

    • بدون نام

      اێن کە بازیگر بودە

    • بدون نام

      شکر خدا که به درک واصل شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج