۹۵۶۹۸
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

قیمت یک ثانیه آگهی در تلویزیون

هزینه پیام های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماه های سال، مشخص می شود که در جدول تعرفه های پخش آگهی صدا و سیما وجود دارد.

خبرآنلاین: کودکان زیر ۱۰ سال داخل استودیو نشسته اند. خوشحال و خندان به شعر هایی که مجید قناد و چند مرد همراهش در برنامه «جمعه به جمعه» می خوانند، گوش می دهند و آنها را در خواندن شعرها همراهی می کنند. شعرهایی که در اصل تبلیغی برای محصولات «نادی» است. شعرهایی با قافیه که در ذهن هر کودکی خواهد نشست.

در ذهن نشستنی که بیشتر از اینکه قرار باشد کودک را در برنامه ای مناسب در سن و سالش قرار دهد، آن را به یک وسیله برای پخش آگهی تبدیل کرده است. آگهی که برخلاف دیگر آگهی های پخش شده از صدا و سیما تعرفه ای برایش تعریف نشده است. حتی در لیست تعرفه پخش آگهی صدا و سیما هم بند و سطری به عنوان تبلیغ داخل و حین پخش برنامه دیده نمی شود.

از دو هزار تومان شروع می شود تا ۱۶ میلیون تومان می رسد، هزینه پخش هر یک ثانیه تبلیغ در آنتن صدا و سیما. هزینه هایی که در جدول ها و طبقه های مختلف در ساعات مختلف شبانه روز، برنامه ها و مدل های مختلف آورده شده است. مدل هایی که شامل انواع گزارش آگهی یا همان رپورتاژ، حک آرم، دعوت به تماشا، زیرنویس، بین برنامه و بعد از برنامه می شود. البته باید پخش آگهی در حین پخش برنامه هم به این موارد اضافه کرد که تعدادش در صدا و سیما ملی هم کم نیست؛ چرا که از برنامه های کودک مثل «جمعه به جمعه» و «عموپورنگ» گرفته تا برنامه آشپزی «سامان گلریز» و سریال های مختلف دیگر به راحتی دیده می شود.

به هر حال، هر برنامه در رادیو و تلویزیون دارای یک «طبقه» است که هزینه تبلیغات هم با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص می شود. هزینه پیام های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماه های سال، مشخص می شود که در جدول تعرفه های پخش آگهی صدا و سیما وجود دارد.

هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، از دو هزارتومان شروع می شود و در طبقه ۳۵ که بالاترین طبقه آگهی است به یک میلیون و۸۰ هزار تومان می رسد. با این حال بعضی برنامه ها خارج از این تعرفه هستند و قیمت پخش آگهی در آنها چندین برابر آخرین طبقه می شود و از طرفی هم برای برخی از برنامه های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، درصدی هم اضافه می شود. به طوری که پخش هر یک ثانیه آگهی در برنامه ای مثل برنامه ورزشی نود، ۱۶‌میلیون‌ و ۲۸۶‌هزار و ۴۰۰‌ تومان است.

قرار دادهای پخش آگهی در صدا و سیما شامل دو نوع قرار داد می شود. در هر دو نوع قراردادی که در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نرخ طبقه آن برنامه، قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت ها در یک برنامه ۵۰ درصد نرخ طبقه آن است.

همین طور قیمت دعوت به تماشای برنامه ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه فرق می کند و بین ۸۰ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه می شود. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه و قیمت آگهی های بین برنامه، بین ۵/۱ تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین ۶۰ تا ۸۰ درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد. البته باید در نظر گرفت که قوانینی هم برای مدت آگهی ها وجود دارد؛ مثلامدت آگهی مستقیم (تیزر) در تلویزیون ۱۵ ثانیه و در رادیو ۱۰ ثانیه تعیین می شود و کمتر از آن هم همان ۱۵ ثانیه و ۱۰ ثانیه محاسبه می شود.

در تعرفه های آگهی های صداوسیما به پخش آگهی محصولات داخلی توجه شده است به طوری که برای تبلیغ اجناس خارجی دو برابر هزینه تبلیغ اجناس ساخت داخل منظور شده و آگهی کالاهای تحت لیسانس خارجی یا محصولات ساخت مشترک هم، هزینه ای ۱/۱ برابر هزینه تبلیغ کالاهای داخلی دارند. معمولاشرکت هایی که به میزان بالایی آگهی سفارش می دهند، از قراردادهای تیپ ۲ اداره کل بازرگانی صداوسیما استفاده می کنند که هزینه ها در آن ارزان تر تمام می شود.

البته باز هم در هیچ کدام از طبقه ها و قرار دادهای صدا و سیما، نمونه های پخش آگهی تازه به بازار آمده یا همان در حین برنامه به چشم نمی خورد و مشخص نیست که برای هر یک ثانیه ای که مجید قناد محصولات نادی را در دستش گرفته و برای کودکان شعر می خواند، شرکت «نادی»، چند تومان پرداخت شده است. مبلغی که مسلما برای پرداخت کنندگان این مدل تبلیغ به صرفه است چرا که به طور کامل و همراه با خاطره ای خوب در ذهن کودکان نقش خواهد بست، در حالی که در اروپا به تدریج قوانین منع تبلیغات برای کودکان فراگیر می‌شود. چرا که به عقیده کارشناسان، «کودکان توان درک موضوع تبلیغات را ندارند و تبلیغات‌چی‌ها هم از کودکی و ناپختگی آنها سوءاستفاده می‌کنند». آمارها هم نشان می دهد که ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ شده سخن می گویند.

تمام این موارد در حالی است که با یک حساب سرانگشتی در میزان تعرفه های پخش آگهی که خود صدا و سیما عنوان می کند، اگر در بهترین حالت در هر ساعت، ۱۵ دقیقه آگهی پخش کند، با میانگین ۵۰۰ هزار تومان، می توان گفت که این سازمان هر روز، یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و هر سال سه هزار و ۹۴۲ میلیون تومان تنها از ناحیه پخش آگهی ها در آمد دارد. البته این میزان به غیر از آن تبلیغ های حین برنامه ای است که در تعرفه ها وجود ندارد.

قیمت پایه هر ثانیه طبقات آگهی­ های تلویزیونی در سال 1392

طبقه

قیمت هر ثانیه به تومان

1

2هزار

2

3 هزار و 500

3

5 هزار

4

10 هزار

5

15 هزار

6

25 هزار

7

35 هزار

8

45 هزار

9

60 هزار

10

75 هزار

11

90 هزار

12

110 هزار

13

130 هزار

14

150 هزار

15

175 هزار

16

200 هزار

17

225 هزار

18

255 هزار

19

285 هزار

20

315 هزار

21

350 هزار

22

385 هزار

23

420 هزار

24

460 هزار

25

500 هزار

26

540 هزار

27

585 هزار

28

630 هزار

29

675 هزار

30

735 هزار

31

795 هزار

32

855 هزار

33

930 هزار

34

یک میلیون و 5 هزار

35

یک میلیون و 80 هزار


درصد افزایش قیمت آگهی نسبت به قیمت پایه هر طبقه در هر ماه سال ۹۲

ماه

درصد افزایش قیمت پایه آگهی

فروردین

۰ درصد

اردیبهشت

۵ درصد

خرداد

۱۰ درصد

تیر

۱۵ درصد

مرداد

۲۵ درصد

شهریور

۲۵ درصد

مهر

۳۰ درصد

آبان

۳۰ درصد

آذر

۳۵ درصد

دی

۴۰ درصد

بهمن

۴۵ درصد

اسفند

۶۰ درصد


محاسبه تعرفه هر ثانیه گرانترین آگهی­ های برنامه­های شبکه ­های سیما در تیر ماه 92

شبکه

برنامه

طبقه در قرارداد تیپ یک

قیمت قرارداد تیپ یک به تومان

طبقه در قرارداد تیپ دو

قیمت قرارداد تیپ دو به تومان

یک

سیمای خانواده

24

529 هزار تومان

19

327 هزار و 750

یک

قبل و بعد از خبر 14

26

621 هزار تومان

21

402 هزار و 500

یک

قبل و بعد از خبر 19

33

یک میلیون و 69 هزار و 500

23

483 هزار

یک

قبل و بعد از خبر 21

35 + 90%

2 میلیون و 359 هزار و 800

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

یک

مجموعه شبانه

۳۵ + ۲۱۰%

۳ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۰۰

۳۵ + ۱۱۰%

۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۰۰

یک

سریال کلاه پهلوی

۳۵ + ۲۲۰%

۳ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۴۰۰

۳۵ + ۱۲۰%

۲ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۴۰۰

دو

سینما صبحانه

۲۰

۳۶۲ هزار و ۲۵۰

۱۵

۲۰۱ هزار و ۲۵۰

دو

سینما آفتاب

۲۶

۶۲۱ هزار

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

دو

کودک عصر

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

دو

برنامه ساعت ۱۹

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

دو

قبل و بعد از خبر ۲۰:۳۰

۳۵ + ۱۴۰%

۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۰۰

۳۵ + ۴۰%

یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۸۰۰

دو

قبل سریال شبانه

۳۵ + ۱۱۰%

۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۲۰۰

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰

دو

قبل و بعد از خبر ۲۲:۳۰

۳۵ + ۵۰%

یک میلیون و ۸۶۳ هزار

۳۰

۸۴۵ هزار و ۲۵۰

دو

فیتیله

۳۴

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

۲۹

۷۷۶ هزار و ۲۵۰

سه

سلامت باشید

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۴

۱۷۲ هزار و ۵۰۰

سه

جشنواره سینمایی

۳۴

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

۲۹

۷۷۶ هزار و ۲۵۰

سه

خبر ورزشی ۱۸:۴۵

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

سه

سریال شبانه

۳۵ + ۳۴۰%

۵ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۰۰

۳۵ + ۲۴۰%

۴ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۸۰۰

سه

خبر ۲۲

۳۵ + ۶۰%

یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۰۰

۳۱

۹۱۴ هزار و ۲۵۰

سه

خنده بازار

۳۵ + ۵۰%

یک میلیون و ۸۶۳ هزار

۳۰

۸۴۵ هزار و ۲۵۰

سه

برنامه هفت

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

سه

فوتبال اروپا

۳۵ + ۵۰%

یک میلیون و ۸۶۳ هزار

۳۰

۸۴۵ هزار و ۲۵۰

چهار

سینما سینما ۲۰:۳۰

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۰۰

۲۶

۶۲۱ هزار

چهار

قبل و بعد از خبر علمی و فرهنگی ۱۸

۲۰

۳۶۲ هزار و ۲۵۰

۱۵

۲۰۱ هزار و ۲۵۰

چهار

اخبار انگلیسی ۲۳

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

چهار

سینما چهار ۲۰:۳۰

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۰۰

۲۶

۶۲۱ هزار

پنج

کودک و نوجوان

۲۶

۶۲۱ هزار

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

پنج

رنگین کمان

۲۶

۶۲۱ هزار

۲۱

۴۰۲ هزار و ۵۰۰

پنج

به خانه برمی­گردیم

۲۹

۷۷۶ هزار و ۲۵۰

۲۴

۵۲۹ هزار

پنج

برنامه ساعت ۲۰

۳۴

یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰

۲۴

۵۲۹ هزار

پنج

سریال مهرآباد

۳۵ + ۱۸۰%

۳ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۶۰۰

۳۵ + ۸۰%

۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۰۰

پنج

سریال هشدار برای کبری ۱۱

۳۵ + ۱۳۰%

۲ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۶۰۰

۳۵ + ۳۰%

یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۰

پنج

سریال دوباره زندگی

۳۵ + ۱۳۰%

۲ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۶۰۰

۳۵ + ۳۰%

یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۰

پنج

اخبار ۲۴

۳۳

یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۰

۲۳

۴۸۳ هزار

خبر

اخبار ۹

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

خبر

قبل و بعد از اخبار ۱۳

۲۴

۵۲۹ هزار

۱۹

۳۲۷ هزار و ۷۵۰

خبر

اخبار ۱۹

۳۵ + ۱۰%

یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰

۲۶

۶۲۱ هزار

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر من شخصیت این هنرمندان که مجبور به تبلیغ کالا هستند خیلی میاد پائین

    • پدر

      حال ادم از این برنامه کودکای تبلیغ محور به هم می خورد طفلک بچه های ما که مجبور به دیدن پیکو و نادی و .... به جای یه برنامه درست حسابین

    • محمد

      چه پولی داره در میاره صدا و سیما
      ولی به گزارش وبسایت برترین ها هم تبلیغ در شبکه جهانی جم پر بازده تره تا توی صدا و سیما. جم هم ارزون تره هم پر بازده تر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج