۹۵۷۲۶
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (۱)

قدمت‌ و سابقه‌ تاریخی‌ منطقه‌ قزوین‌ به‌ دوران‌ حكومت‌ مادها در قرن‌ نهم‌ پیش‌ از میلاد می‌رسد. در آن‌ زمان‌ ناحیه‌ قزوین مورد تاخت‌ و تاز اقوام‌ مختلف‌ از جمله‌ دیالمه‌ طبرستان‌ قرار می‌گرفت‌. قزوین‌ در اوایل‌دوران‌ اسلامی‌ محل‌ استقرار نیروهای‌ فاتح‌ عرب‌ بود و در اوایل‌ دوره‌ صفوی‌ به‌ پایتختی‌ انتخاب‌ شد.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

برترین ها: قدمت‌ و سابقه‌ تاریخی‌ منطقه‌ قزوین‌ به‌ دوران‌ حكومت‌ مادها در قرن‌ نهم‌ پیش‌ از میلاد می‌رسد. در آن‌ زمان‌ ناحیه‌ قزوین مورد تاخت‌ و تاز اقوام‌ مختلف‌ از جمله‌ دیالمه‌ طبرستان‌ قرار می‌گرفت‌. قزوین‌ در اوایل‌دوران‌ اسلامی‌ محل‌ استقرار نیروهای‌ فاتح‌ عرب‌ بود و در اوایل‌ دوره‌ صفوی‌ به‌ پایتختی‌ انتخاب‌ شد. در دوره ‌قاجار و معاصر نیز به‌ دلیل‌ نزدیكی‌ به‌ تهران از كانون‌های‌ مهم‌ حكومتی‌ محسوب‌ می‌شد. شخصیت‌های‌برجسته‌ ادبی‌ و اجتماعی‌ مانند عبید زاكانی‌، علامه‌ قزوینی‌، علامه‌ دهخدا و عارف‌ قزوینی‌ از شاعران‌ توانای‌دوران‌ مشروطیت‌ از این‌ شهر برخاسته‌اند.

قلعه الموت، قزوین

این‌ قلعه‌ بر فراز كوهی‌ قرار دارد كه‌ اطراف‌ آن را پرتگاه‌های‌ عظیم‌ و بریدگی‌های‌ شگفت‌ فراگرفته‌ است‌. تنها راه‌ دسترسی‌ به‌ این‌ قلعه‌، راه‌ بسیار باریكی‌ در جانب‌ شمال‌ آن‌ است‌. قلعه‌ الموت‌ از دو بخش‌شرقی‌ و غربی‌ و هر بخش‌ از دو قلعه‌ پایین‌ و قلعه‌ بالا تشكیل‌ شده‌ است‌. طول‌ قلعه‌ حدود ۱۲۰ متر و عرض‌ آن ‌در نقاط‌ مختلف‌ بین‌ ۱۰ تا ۲۵ متر متغیر است‌. دیوار شرقی‌ قلعه‌ بالا كه‌ از سنگ‌ و ملاط‌ گچ‌ ساخته‌ شده‌، حدود ۱۰ متر طول‌ و ۵ متر ارتفاع‌ دارد. در جانب‌ شمال‌ غربی‌ قلعه‌ بالا دو اتاق‌ در داخل‌ سنگ‌ كوه‌ كنده‌اند. كه‌ در یكی‌از آن‌ها چاله‌ آب‌ كوچكی‌ وجود دارد.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

در پای‌ این‌ اتاق‌ دیوار شمالی‌ قلعه‌ به‌ طول‌ ۱۲ متر و پهنای‌ ۱ متر قرار دارد و پایین‌تر از سطح‌ قلعه‌ ساخته‌ شده‌ كه‌ پرتگاه‌ مخوفی‌ دارد. در جانب‌ شرقی‌ قلعه‌، پاسداران‌ قلعه‌ و خانواده‌های‌ آنها ساكن‌ بوده‌اند. دیوار غربی‌ این‌ قسمت‌ به‌ ارتفاع‌ ۲ متر همچنان‌ پابرجاست‌. در این‌ سمت‌ سه‌ آب‌ انبار كوچك‌ نیز در دل‌ سنگ‌ كنده‌ شده‌ است‌. بین‌ قلعه‌ بالا و پایین‌ میدانگاهی‌ است‌ كه‌ بر گرداگرد آن‌، دیواری‌ محوطه‌ قلعه‌ را به ‌دو قسمت‌ تقسیم‌ كرده‌ است‌. از برج‌های‌ قلعه‌، سه‌ برج‌ گوشه‌های‌ شمالی‌ و جنوبی‌ و شرقی‌ همچنان‌ پابرجاست‌.دروازه‌ و تنها راه‌ ورود به‌ قلعه‌ در انتهای‌ ضلع‌ شمال‌ شرقی‌ قرار دارد. مدخل‌ راه‌ منتهی‌ به‌ دروازه‌، از پای‌ برج‌شرقی‌ است‌ كه‌ چند متر پایین‌تر از آن‌ واقع‌ شده‌ است‌.

مصالح‌ قسمت‌های‌ مختلف‌ قلعه‌ سنگ‌، ملاط‌ گچ‌، آجر، كاشی‌ و تنپوشه‌ سفالی‌ است‌. در سمت‌ غرب‌ قلعه‌، قبرستان‌ قدیمی‌ اسب‌ كله‌چال‌ قرار دارد كه‌ در بالای‌ تپه‌مجاور آن‌ بقایای‌ چند كوره‌ آجرپزی‌ نمایان‌ است‌.

عمارت‌ چهل‌ ستون‌، قزوین

این‌ بنای‌ تاریخی‌، یادگاری‌ از دوران‌ صفوی‌ است‌ و در وسط‌ یك‌ باغ‌ و در دو طبقه‌ قرار دارد. این‌ بنا تالار بزرگی‌ دارد و در روزگار رونق‌، درهای‌ خاتم‌ كاری‌، راهروهایی‌ با تزئینات‌ نقاشی‌،كاشی‌ كاری‌ و طلاكاری‌ داشته‌ است‌ كه‌ به‌ مرور زمان‌، از بین‌ رفته‌ و زیبایی‌ اولیه‌ خود را از دست‌ داده‌ است‌.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

آب‌انبار سردار

آب‌انبار سردار بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران است که در سال ۱۲۲۷ هجری قمری در محله راه ری شهر قزوین ساخته شد.

این بنای گنبددار که نمونه‌ای شاخص و منحصر به فرد در ایران بشمار می‌رود، دارای گنبدی رفیع و آجری می‌باشد که نورگیرهایی بر بدنه آجری آن تعبیه شده‌است.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

این آب انبار یک نظام بزرگ و جالب از آبرسانی شهری محسوب می‌شود که حجم مخزن آن بالغ بر سه هزار مترمکعب است. در دو طرف در ورودی «آب انبار سردار»، سکوی سنگی برای نشستن و استراحت وجود دارد و همچنین راه سنگی و هر پله به ارتفاع متوسط ۲۵ سانتی متر است که جمعا این آب انبار دارای ۵۰ پله سنگی است که به کانالی مشهور به راه شیر منتهی شده که دارای سقف قوسی شکل می‌باشد. ورودی آب انبار دارای یک طاق نمای عریض با قوس جناقی و دو پا طاق جانبی به صورت دو طبقه بوده که با آجرکاری و کاشی کاری در طرح هندسی آراسته شده‌است.

سقف داخلی طاق نمای میانی دارای تزیینات آجرکاری همراه با رسم بندی و استفاده از پا باریک‌های تزیینی است که با کاشی آرایش بیشتری یافته‌است.

سردر عالی‌ قاپو، قزوین

یكی‌ از بناهای‌ مهم‌ دوره‌ صفوی‌ قزوین حیاط‌ نادری‌ با عمارت‌ها و باغ‌های‌ بسیار زیبا بود كه‌ هفت‌ در داشته‌ است‌ و یكی‌ از آنها را عالی‌ قاپو می‌نامیدند. سردر عالی‌قاپو درگاه‌ بلندی‌ دارد كه‌ به‌ هشتی‌بزرگی‌ متصل‌ است‌. در عالی‌ قاپو جلوخانی‌ دارد كه‌ در دو طرف‌ آن‌، دو سكوی‌ پهن‌ با سنگ‌ ساخته‌ شده‌ است‌. ازاره‌های‌ سردر با كاشی‌ و بقیه‌ قسمت‌های‌ آن‌ با گچ‌ پوشیده‌ شده‌ است‌. در قسمت‌ میانی‌ سردر و بالای‌ در،كتیبه‌ای‌ به‌ خط‌ ثلث‌ جَلی‌ روی‌ كاشی‌ معرق‌ نوشته‌ شده‌ است‌. امروزه‌ سردر عالی‌ قاپو و حیاط‌ و ساختمان‌های‌ شمالی‌ آن‌، محل‌ اداره‌ شهربانی‌ قزوین‌ است‌.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

عمارت سردار مفخم

عمارت سردار مفخم قزوین که در گذشته به عنوان مدرسه امیرکبیر و امروزه به عنوان خانه فرهنگ امیر کبیر استفاده می‌شود توسط شاهزاده اکبر میرزا ملقب به سردار مفخم یا بشارت السلطنه بنا شده است.

عمارت سردار مفخم تحت تاثیر معماری پایتخت ساخته شده و به نوعی متعلق به زمان انتقال معماری قاجاریه به پهلوی در قزوین است. نکته قابل توجه بنا پلکان مجلل آن است که در مرکز آن ساخته شده است. این پلکان درست در مقابل سرسرای ورودی قرار داشته و پس از رسیدن به پاگردی وسیع، دو شاخه شده و راه به طبقه فوقانی می برد.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

کاروان‌سرای سعدالسلطنه

کاروان‌سرای سعدالسلطنه به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشی‌کاری شده‌ای قرار دارد.

چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۲.۶ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

دروازه درب کوشک

یکی از کهن ترین دروازه های شهر قزوین است که به سوی الموت، رودبار و کوشک ها و شکارگاه های شمال قزوین باز می شده است و دارای یک ورودی با قوس و کلیل و نیم دایره است. در هر طرف راهرو دو طاق نما ساخته شده که با نرمی به سوی بیرون پیش آمده و حالت آغوش گشوده را تداعی می کند. این دروازه تنها یک نما به سوی خارج شهر دارد که از تزیینات کاشی کاری و رسمی بندی برخوردار است و بدنه رو به داخل آن، آجری ساده است. کاشی کاری موجود در بنا در زمان فرمانروایی عضدالملک قاجار انجام شده است.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

مجموعه بازار قزوین

مجموعه بازار قزوین با معماری جالب و قدیمی خود، یکی از مکان‌های دیدنی شهر قزوین به شمار می رود. پیشینه بازار در قزوین به یکهزار سال می رسد و با گذشت زمان این بازار تا دوره صفوی رشد می‌کند و در این دوره با انتخاب قزوین به‌عنوان پایتخت ایران و پس از آن با احداث طرح‌های قابل توجهی در دوره قاجار مانند سرای سعد السلطنه در همجواری بازار به علت قرار گرفتن شهر قزوین در محور ارتباطی پایتخت به‌غرب و شمال ایران ارزش فوق‌العاده‌ای به‌آن داده می شود.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

در گذر هر کوی از این بازارها، مسجد، حمام، سراها، تیمچه‌ها و قیصریه‌هایی وجود دارد که از این میان، تیمچه‌ها مرکز تجارت و قیصریه محل صنعتگران بوده است. بازار قیصریه قزوین با تاق های آجری و ارتفاع بسیار زیاد، بخش‌هایی از بازار قزوین است که چهار دروازه دارد و هنوز آثار به جای مانده است.

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور معروف به «برج ناقوس» در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس‌ها در شهرستان قزوین ساخته شد. این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به خاور است.

ورودی کلیسا در ضلع باختری آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی است. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف آن، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. فضای محراب به شکل نیم دایره است و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته است. فضای نمازخانه دارای گنبد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت است. در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود.

قزوین، پایتخت قدیمی ایران (1)

نقشه معماری کلیسا چند ضلعی نامنظم است که با آجر قرمز لعابدار پوشیده شده و نمای جالبی پیدا کرده است. در نمای خارجی کلیسا هم ستون‌های تزیینی زیبایی به چشم می‌خورد و به دلیل همین شکل و شمایل خاص کلیسای کانتور در میان بناهای تاریخی قزوین جایگاهی متفاوت پیدا کرده است. دوگوشه طبقه اول برج ناقوس همچون نمازخانه دارای ستون نماهای بزرگی است ولی در طبقه دوم برچ چهار ستون در چهار گوشه آن با فاصله ای از دیوارها قرار داده شده است. به غیر از تورگیرهای نمازخانه برج ناقوس نیز دارای نورگیرهایی می باشد. حیاط کلیسا دارای آجرفرش است که در محوطه آن سنگ قبرهایی به چشم میخورد که یکی آز آنها متعلق به یک خلبان روسی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      عکسی که برای قسمت دروازه دربکوشک گذاشتید در واقع دروازه تهران قدیم که به سمت تهران قرار دارد

    • ehsan

      قزوین شهری پر افتخار ولی در حال نابودی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج