جاباما
۹۶۵۷۴۳
۲۳ نظر
۵۰۰۴
۲۳ نظر
۵۰۰۴
پ

حمله هوایی به نظامیان ترکیه در ادلب

برخی رسانه‌های عربی خبر داده‌اند که در یک حمله هوایی در ادلبِ سوریه، ده‌ها تن از سربازان ترکیه کشته شده‌اند؛ اما ترکیه ابتدا شمار کشته‌ها را ۹ نفر اعلام کرد و در ساعات بعد، مقام‌های ترک از افزایش این آمار به ۲۲، ۲۹ و سپس ۳۳ تن خبر دادند. ترکیه می‌گوید «خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند» و اقدامات این کشور در سوریه ادامه خواهد یافت.

ایسنا: برخی رسانه‌های عربی خبر داده‌اند که در یک حمله هوایی در ادلبِ سوریه، ده‌ها تن از سربازان ترکیه کشته شده‌اند؛ اما ترکیه ابتدا شمار کشته‌ها را ۹ نفر اعلام کرد و در ساعات بعد، مقام‌های ترک از افزایش این آمار به ۲۲، ۲۹ و سپس ۳۳ تن خبر دادند. ترکیه می‌گوید «خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند» و اقدامات این کشور در سوریه ادامه خواهد یافت.

المیادین به نقل از خبرنگاران خود در سوریه گزارش داد که در این حمله هوایی که در جنوب ادلب رخ داده است، دست‌کم ۳۷ سرباز ترکیه کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به معارضان دولت سوریه مدعی شد که این حمله توسط ارتش روسیه انجام شده است.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مقامات این کشور نوشت که بر اثر حمله دولت سوریه به نیروهای ارتش ترکیه در ادلب، ۹ تن از آنها کشته و شماری از نیروهای ترکیه نیز زخمی شده‌اند.

دقایقی بعد، فرماندار انتاکیه (منطقه‌ای در جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه) به الجزیره گفت که شمار کشته‌شدگان این حمله به ۲۲ نفر افزایش یافته است. استاندار هاتای نیز این آمار را تأیید کرد.

به گزارش ایسنا، ساعتی بعد، استاندار هاتای ترکیه گفت که در پی جان باختن هفت تن دیگر، شمار کشته‌شدگان حمله هوایی به محل استقرار نیروهای ترکیه در ادلب به ۲۹ نفر رسیده است. وی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر ۳۶ تن از نیروهای ترکیه در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند.

او ساعاتی بعد از افزایش شمار کشته‌شدگان ارتش ترکیه به ۳۳ نفر خبر داد.

به گفته برخی مقام‌های ترک، مجروحان از طریق گذرگاه مرزی جلوه‌گوزو به ترکیه منتقل شده‌اند.

المیادین نیز خبر داده که چهار بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال مجروحان و اجساد کشته‌شدگان این کشور وارد حریم هوایی سوریه شده است.

در پی این حمله، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برای بررسی مسائل مربوط به سوریه و ادلب برگزار کرده است.

در ادامه تحولات ساعات اخیر در سوریه و ترکیه، آناتولی خبر داد که مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. مقامات وزارت امور خارجه ترکیه و سازمان ناتو هنوز درباره محور این گفت‌وگوی تلفنی اظهارنظری نکرده‌اند.

همچنین المیادین گزارش داده است که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای ترک خود، حمله اخیر در ادلب را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است. پنتاگون اعلام کرده که واشنگتن در حال مذاکره راهکارهای همکاری با ترکیه و جامعه بین‌المللی است.

همزمان با این تحولات، برخی منابع مدعی شده‌اند که این حملات توسط ارتش روسیه انجام شده است. پیش‌تر رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که تعدادی از جنگنده‌های این کشور در منطقه ادلب، توسط نیروهای ترکیه هدف قرار گرفته‌اند. ساعاتی بعد آناتولی این خبر را به نقل از منابع آگاه تکذیب کرد و نوشت: براساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق، گزارش‌های رسانه‌های روسیه مبنی بر هدف قرار گرفتن جنگنده‌های این کشور توسط نیروهای ترکیه در ادلب صحت ندارد.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره با استناد به منابع دیپلماتیک در وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داده که یک هیأت روس در آنکارا درباره وضعیت ادلب با مقام‌های ترک گفت‌وگو کرده است.

به نوشته الجزیره، طرف ترکی بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و اهمیت اجرای کامل توافقنامه سوچی تأکید کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با حمله به ارتش سوریه از شبه‌نظامیان در ادلب حمایت می‌کند و آنکارا «همچنان به نقض قراردادهای سوچی درباره ادلب می‌پردازد».

همچنین، برخی رسانه‌ها از آماده‌باش نیروهای ترکیه در خاک سوریه خبر داده‌اند. در پی این تحولات، پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌اند.

ساعتی بعد از این اعلام حمله به نیروهای ترک در حومه ادلب، منابع خبری از شنیده شدن دو صدای انفجار در نزدیکی شهر لاذقیه، طی بامداد جمعه خبر دادند. پس از آن، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به «قنیطره»، دست‌کم سه سرباز سوری زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، فخرالدین آلتون - رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه - در واکنش به حملات اخیر به نیروهای ترک مستقر در ادلب، گفته است: خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند. اقدامات ما در سوریه تا شکستن دست‌ متجاوزان به پرچم کشورمان ادامه خواهد یافت. به رژیم نامشروعی که نیروهای کشورمان را هدف قرار داده است، پاسخ قاطع و متقابل نشان خواهیم داد.

او افزوده است: جامعه بین‌المللی، به ویژه طرف‌های روند آستانه، به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند. نمی‌توانیم اجازه دهیم حوادث رواندا و بوسنی و هرزگوین، در ادلب تکرار شود.

در ادامه این تحولات، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رابرت اوبراین - مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا - به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. هنوز در خصوص جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی، گزارشی ارائه نشده است.

همچنین، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حملات اخیر به ادلب را محکوم کرد.

سخنگوی ناتو در مصاحبه با آناتولی، محور گفت‌وگوی تلفنی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان را تشریح کرد و گفت: دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو حملات دولت اسد و روسیه به ادلب را محکوم کرده و از آنها خواست حقوق بین‌المللی را رعایت و از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت کنند.

به گفته اوانا لونگسکو، «دبیرکل ناتو تاکید کرده که تمام طرف‌ها باید تنش را کاهش دهند و اقدامی را که موجب وخامت بیشتر این وضعیت بسیار خطرناک و شرایط وحشتناک انسانی در منطقه می‌شود، انجام ندهند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشاله جنگ ترکیه و روسیه شروع بشه

    • بدون نام

      اردوغان حالا وجود داری جواب بده فقط هارت و پورت

    • بدون نام

      دست بالا دست زیاده دمشون گرم

    • بدون نام

      حرف گوش نکندعمودی برود افقی برمیگردد.اینجابیشه شیرمردان است .تومملکت یکی دیگه چه غلطی میکنی .میخوای از آب گل آلودماهی بگیری .غرق میشی.

    • رام

      دمشون گرم

    • بدون نام

      حقشونه.

    • حرف راست

      چه حالی از اردوغان گرفته شد یواش یواش باد کردن رگ گلو یادش میره

    • بدون نام

      همزمانی حملات ترکیه و اسرائیل چیزی نمیگه براتون؟

    • فرزاد

      ترکیه سوریه رایک لقمه میکنه سوریه عددی نیست اگربه تنهایی بخواد نمیتونه یکروز بیشترمقاومت بکنه وظرف 24 ساعت ترکیه میرن تو کاخ جنایتکار

      پاسخ ها

      • مهدی

        این جنگ،جنگ سوریه و ترکیه نیست

        دلقک بازیه ترکیست
        و شکست خواهد خورد

    • م.ر.گ

      مرگ بر ترکیه خائن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت بر اردوغان

    • بدون نام

      دمشون گرم

    • اقدم

      ایول افرین

    • بدون نام

      پیش به سوی جنگ جهانی سوم

    • ali

      موضوع ادلب کاملا داخلی است ومربوط به سوریه، وربطی به ترکیه ندارد نیروهای ترک باید به کشورخودبرگردند وگرنه.

    • اکبر

      اگراسدهمون8سال پیش ازقدرت کناره گیری کرده بودالان کشورش آبادبودونه خرابه؟

    • ۱۲۳

      مردم خودمون دارن میمیرن
      بعد با هایلایت خبر فوت نظامیان ترکی رو اونم تو سوریه میدید

    • بدون نام

      یه جاکروناداره نابود میکنه جای دیگه حمله جنگنده ..ول کنید..

    • ■●■●

      ترکیه عضو ناتو است و ششمین قدرت جهان(ایران۱۶)قطعا انتقامی سخت خواهد گرفت و حامیان اسد را مضطرب خواهد کرد

    • بدون نام

      به جون هم افتادن

    • احمدزارعی

      باید تمام نیروهای متجاوز ترکیه را به خاک وخون کشید تا درس عبرتی برای اردوغان شود که بفهمد با پشتیبانی اسراییل و آمریکا به هیچ هدفی دست نخواهد یافت.ان شاالله آنقدر در سوریه مصیبت به ترکیه وارد شود که عزای عمومی در ترکیه اعلام شود

    • بدون نام

      خواهشا نظرات من را سانسور نکنید . هر کس هر نظری داره میگه در مورد موضوعات مختلف . به جزء من.
      اگر سانسور ادامه پیدا کنه . پس انصراف خواهم داد از این نرم افزار و به چند ساله نصب این نرم افزار پایان خواهم داد . چیز بدی و غیر قانونی که نمیفرستم که سانسور میکنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج