حکم فقهی مبتلا کردن دیگران به ویروس کرونا
روزنامه اصولگرای صبح نو در مطلبی درباره حکم فقهی مبتلا کردن دیگران به ویروس کرونا به نقل از آیتالله ابوالقاسم علیدوست؛ استاد حوزه نوشت: کسی که مبتلا به ویروس کروناست و میداند اگر با کسی تماس داشته باشد، او هم مبتلا شده و فوت میکند، تمامی کارشناسان میگویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد.
روزنامه اصولگرای صبح نو در مطلبی درباره حکم فقهی مبتلا کردن دیگران به ویروس کرونا به نقل از آیتالله ابوالقاسم علیدوست؛ استاد حوزه نوشت: کسی که مبتلا به ویروس کروناست و میداند اگر با کسی تماس داشته باشد، او هم مبتلا شده و فوت میکند، تمامی کارشناسان میگویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد.
رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم:
* یک قول فقهی درباره انتشار ویروس کرونا مطرح بوده مبنی بر اینکه کسانی که مصوبه شورای تامین یا فرمانداری استان را رعایت نکنند، ضمن اینکه از طریق مراجع قضایی باید پاسخگوی هرگونه انتقال و انتشار این بیماری باشند، دیه خسارات وارده و فرد متوفی را نیز باید به صورت کامل پرداخت کنند. در اینباره آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگویی بیان کرد: این حکم هم میتواند صورت صحیح و هم صورت باطل داشته باشد.
* کسی که مبتلا به ویروس کرونا، ایدز یا هر ویروس دیگر باشد و میداند که اگر با کسی تماس یابد، فرد مقابل مبتلا شده و فوت میکند، تمامی کارشناسان میگویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد. وی تاکید کرد: اما اگر در یک روال طبیعی کسی مغازهای باز کند و مشتری به صورت ناخواسته این ویروس را گرفته و فوت کند، سببیت عرفی در این مورد صادق نیست.
* از نظر فقهی، شرعی و حقوقی هر انسانی باعث مرگ دیگری شود، باید دیه بپردازد و قتل عمد به حساب میآید. مراد از این باعث، باعث عقلی نیست، بلکه سبب عرفی مراد است، به طوری که مرگ شخص آسیبدیده را مستند کنیم به شخصی که باعث آسیب شده است؛ مانند کسی که دستش میکروب دارد و به قصد از پادرآوردن فرد مقابل با او دست میدهد. آیتالله علیدوست مطرح کرد: اما اگر این سببیت عرفی صادق نباشد، مانند مغازهداری که مغازه باز میکند، کسی که وارد مسجد میشود یا کسی که به ویروس مبتلاست و عطسهای میکند، شامل پرداخت دیه نمیشود و حق قصاص در اینجا مطرح نیست، اما احتیاطکردن افراد در چنین مواقعی به قوت خود باقی است که اینها بحث دیگری است.
* ممنوعیتی که شورای تامین یک استان صادر میکند، میتواند قضیه را حاد کرده و سببیت عرفی را محقق کند. باید دقت کرد که شورای تامین نیز بر اساس گفتههای کارشناسان تصمیمگیری میکند؛ بنابراین این ممنوعیت شورای تامین زمینه عرفی را میتواند زودتر محقق کند، اما این نظر شورا نمیتواند معیار صددرصد باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: در اینجا ما با یک بحث وضعی مانند دیه و قصاص مواجه هستیم. از طرف دیگر بحث حرمت تکلیفی هم مطرح است؛ این دو نباید به صورت غیرمتخصصانه به هم بیامیزد.
* اگر شورای تامین بر اساس نظر کارشناسان حکمی را صادر و اجتماعات حتی در نمازهای جماعت و زیارات اماکن مقدسه را به دلیل خطرات موجود ممنوع اعلام کرد، اینجا فقها به دلیل وجود خطر حرمت تکلیفی را مطرح میکنند و ما در اینجا حق نداریم خودمان فتوا دهیم که این را قبول نداریم و در ملأ عام هر کاری که خواستم میتوانم انجام دهم. وی اطاعت از دستورات کارشناسان را لازم دانست و عنوان کرد: بهطور مثال اگر سازمان آب بگوید که آب شهر امروز مسموم است و شهروندان از این آب استفاده نکنند، ما نمیتوانیم بگوییم که من این حرف را قبول ندارم و از آن استفاده میکنم؛ این بعد تکلیفی موضوع است. رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان اینکه در زمینه وضعی موارد متفاوت است، تصریح کرد: بحث سببیت و عرفی یکی از پیچیدهترین مسائل فقهی حقوقی است؛ یعنی در واقع در عین اینکه ساده مینماید، سخت است.
نظر کاربران
نه بابا حالا اینها که با مخفی کاری کرونا رو پخش کردند حکم شون چیه به خاطر چند دلیل به مردم نگفتند
پاسخ ها
سنگسارررررررررر
حاج آقا حکم لیس زدن ضریح هم بگو که حتی اگر مریضی خاصی نداشته باشه صددرصد باعث حالت تهوع میشه.
پس دیه کل فوت شدگان کرونا را باید هواپیمایی ماهان بدهد به استناد به همین حکم فقهی مردمی که عزیزان خودرا از دست داده اندشکایت کنند
پاسخ ها
اگر هواپیمایی مقصر باشد، بالاخره وارثان حق دارند و اگر نتوانند در این دنیا حقشان را استیفا کنند، در آن دنیا می توانند مطالبه حق کنند.
گل بود به چمن نیز آراسته شد
حکم کسی را که نگذاشت قم قرنطينه بشه چیه که ویروس را به کل کشور منتشر کردند
پاسخ ها
میلیونها لایک
اونطوری باشه روحانی اولین نفر محکومه چون مرزهارو باز گذتشت تا ویروس داخل بشه
یکی از مصادیق مبتلا کردن دیگران به کرونا همین مسافرتهایی که مردم رفتن و باعث شدن تکثیر بشه
هم اين كم داشتيم...
هم اين كم داشتيم. حكم فقهي آن كه كسي مردم را به بدبختي كشانده چه مي باشد .
پاسخ ها
حکم اون هواپیمایی که عاملان شیوع رو فله ای به ایران اورد چی میشه؟؟؟؟
پس جمهوری اسلامی یه دیه به همه بیمارا بدهکاره
درمورد طلاب چینی پس شما باید کلی دیه به کل قم و مردم ایران پرداخت کنید
الان حکم حکومت جیب بری اسلامی ایران درمقابل مردم ایران چه می باشد،که همه را بیمار روانی کرده؟
پس دیه همه رو از طلاب چینی بگیرین..والبته قمیها وروحانیونش.
چه کاسبی راه انذاختند......
با این حساب باید دیه تمام قربانیان را حوزه علمیه قم بپردازد چون استارت کرونا از اونجا زده شد
پاسخ ها
دقیقا
احسنت
شیخ ها از محبتی که مردم بهشون دارن یکم میترسن که فتوا میدن
اونطرفی که کرونا داره مگه خودش زنده میمونه که بخاد دیه دیگری رو پرداخت کنه .؟؟؟؟؟؟
کارشناس عزیز یه حرفی بزن که یه نفعی توش باشه نه اینکه خاصیت نداره و زمینه سواستفاده رو بوجود میاره . اخه کی میخاد ثابت کنه دست دادن و احوالپرسی به عمد بوده و ...
وقتی یه نفر یه جا بیکار بشینه و کاری نداشته باشه دست خودش نیست و باید یه اظهار نظری کنه بالاخره یه کاری کنه از بیکاری در بیاد
پس دولت باید دیه فوتی های این بیماری روبده
چرا بخاطر اهداف خودش پنهان کاری کرد که ملت بدبخت شدن؟
باید اینا که مخفی کردن و نگفتن دیه تمام مردم ایران و بدن میدونین اونیا که مشاغل ازاد دارن چقد شب عیدی متضرر شدن
این بیماری نوعش باسایر بیماریها فرق میکند چون بیمار از نوع بیماری خود مطلع نیست سرماخوردگی معمولی است یا کروناست تا روشنی مطلب چندین نفر را زمانی متوجه میشوی که آلوده کرده است چگونه به چنین موردی حکم فقهی صادر میشود
چقدر چرت وپرت میگین مردم را چی فرض کردین
خدایا پس باید دیه اینها رو از کی بگیریم ؟
دست از این فقهتون بردارید عواقبش از اینم سنگینتر میشه براتون اخه تو چه کار داری به کار خدا
پس هواپیمایی ماهان که کرونا را به مملکت آورد باید دیه همه فوت شده ها را بده .