۹۶۸۰۱۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازی فیزیکی؛ پاسخ زیدان به مشکلات رئال

زین‌الدین زیدان در تلاش برای تکرار موفقیت‌ها و افتخارات دوره اول مربیگری‌اش در رئال‌مادرید نشان داده که تمایل دارد شیوه بازی مستقیم‌تر و فیزیکی‌تری را در دستور کار بازیکنانش قرار دهد.

ورزش سه: زمانی میان تملک توپ و موفقیت رابطه مستقیم بود اما این مربوط به دوران بارسلونای افسانه‌ای پپ گواردیولا بود. اگر یک چیز بود که در ال‌کلاسیکوی سانتیاگوبرنابئو به نمایش درآمد، آن یک چیز این بود دیگر داشتن تملک بیشتر بر توپ الزاماً ضامن موفقیت و شیوه صحیحی برای بازی کردن نیست بخصوص الان که دیگر مهره‌هایی مانند ژاوی هرناندس و آندرس اینیستا نیستند که این سبک بازی را به بهترین شکل برای بارسلونا به اجرا درآورند. آمار ال‌کلاسیکو نشان می‌دهد رئال‌مادرید با وجود داشتن تملک توپ کمتر نسبت به بارسلونا، عملکرد بهتری داشته است.

در شبی که رئال‌مادرید ۲ بر صفر بارسلونا را شکست داد تا به صدر جدول لالیگا صعود کند، اینکه بارسلونا تحت هدایت کیکه ستین تنها ۵۶درصد تملک توپ داشت دیگر برای کسی مهم نبود.

این هم که میهمان کاتالان ۶۴۳ پاس داشت و رئال‌مادرید ۴۹۰تا هم برای کسی اهمیت نداشت. چیزی که اهمیت داشت این بود که رئال‌مادرید در اولین پیروزی خانگی‌اش مقابل بارسلونا از سال ۲۰۱۴، دو برابر بارسلونا توپ را به سمت دروازه حریفش شلیک کرد؛ ۱۲ به ۶. آمارهای ارائه‌شده از سوی سایت «اوپتا» نشان می‌دهد درصد پاس‌های سالم دو تیم تقریباً برابر بوده است؛ ۸۳درصد برای رئال‌مادرید و ۸۵درصد برای بارسلونا اما یک تفاوت بزرگ میان آنها بود؛ سرمربی رئال‌مادرید زین‌الدین زیدان به شاگردانش دستور داده بود فوتبالی مستقیم‌تر ارائه کنند و در ۶۵درصد از زمان بازی رئال‌مادرید مشغول حمله از جناحین بود. این مدت برای بارسلونا ۵۰درصد بود.

کلید اجرای موفق این برنامه بازی هم وینیسیوس جونیور بود.

مهاجم برزیلی ۱۹ساله رئال‌مادرید در بهترین فرمی که تا کنون در این تیم داشته است، خستگی‌ناپذیر به سمت خط دفاعی بارسلونا می‌تاخت و ۲۰بار به محوطه جریمه این تیم نفوذ کرد (این بهترین آمار فردی او بود که فصل گذشته در جام حذفی مقابل تیم میلیا به ثبت رسیده بود). آمار دیگری که ثابت می‌کرد تملک توپ الزاماً به معنای پیروزی نیست، این واقعیت بود که رئال‌مادرید ۴۴بار به سمت دروازه بارسلونا حمله کرد و وارد محوطه جریمه این تیم شد و این در حالی بود که بارسلونا تنها ۱۸بار این کار را انجام داد. کاملاً مشخص است که زیدان اکنون بیش از هر زمان دیگری بازی مستقیم و فیزیکی را می‌پسندد.

در فاصله ۹ ماهی که بین پایان دوره اول و آغاز دوره دوم مربیگری او در رئال‌مادرید وقفه افتاد، ‌این مرد فرانسوی فرصتی برای بازبینی آمار و تحلیل عملکرد شاگردانش به دست آورد.

او در دوره اول مربیگری‌اش سه‌بار پیاپی قهرمان لیگ قهرمانان شد و یک‌بار هم لالیگا را برد. او اما در بازگشتش متوجه شد کسب موفقیت‌ها و نتایجی بهتر از دوره اول بسیار سخت خواهد بود.

او فهمید اگر بخواهد کوچک‌ترین شانسی برای تکرار آن موفقیت‌ها داشته باشد باید سبک بازی تیمش را فیزیکی‌تر کند، به همین دلیل این مرد فرانسوی در تابستان خیلی به خرید پل پوگبا از منچستریونایتد و فرلان مندی اصرار داشت و در نهایت وقتی فهمید هیأت‌مدیره باشگاه نمی‌تواند برای او پوگبا را جذب کند، به فدریکو والورده اعتماد کرد. در واقع موتورخانه رئال‌مادرید را زوج والورده و کاسمیرو شکل می‌دهند که اکنون اعضای حیاتی تیم زیزو هستند طوری که الان از میان تونی کروس و لوکا مودریچ تنها یکی از آنها می‌تواند برای دیگر جای خالی باقی‌مانده در خط میانی تیم بجنگد. آمارها هم تغییر رویکرد در فلسفه فوتبال زیدان را ثابت می‌کنند. در دو فصلی که زیدان به‌صورت کامل مربی رئال‌مادرید بود، میانگین تملک توپ این تیم ۶۳ و ۶۲درصد بود. امسال اما این میانگین به ۵۶درصد کاهش یافته است. به هر حال ما اکنون با نسخه دوم رئال‌مادرید زیدان طرف هستیم؛ تیمی فیزیکی‌تر، با پرس از جلو و بازی مستقیم‌تر و سرعتی‌تر با حمله به فضاهای خالی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج