جاباما
۹۶۸۰۸۵
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

نقش تورلیدر همدانی در اهدای ماسک چینی به ایران

تقویت دیپلماسی گردشگری بین ایران و چین به واسطه ارتباط راهنمای همدانی با توریست‌های چینی منجر به اهدای یکصدهزار عدد ماسک به ایران برای مقابله با کرونا شد.

خبرگزاری فارس: در روزهای اخیر راهنمای بین‌المللی گردشگری همدانی از پیشقدم شدن توریست ‌های چینی برای اهدای ۱۰۰ هزار ماسک به ایران خبر داد، اتفاقی که نشان‌دهنده اقدامی انسانی در بستر تعاملات گردشگری است.

از آنجایی که گردشگری بر پایه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر استوار است، نتیجه رفتار محبت‌آمیز راهنمایان گردشگری و مردم ایران و فعالان بخش دولتی و خصوصی صنعت گردشگری با توریست‌های چینی در طول ماه‌های گذشته باعث شد تا اکنون نتیجه این دیپلماسی به شکلی زیبا خود را نشان دهد و گردشگران چینی که در ماه‌های اخیر به ایران سفر کرده‌اند، در تکاپو باشند تا ۱۰۰ هزار ماسک را به این کشور هدیه کنند.

شاید روزی که در رسانه‌ها خبر از رویداد ملی «ایران باشکوه» با هدف جذب گردشگر چینی را منتشر کردیم در باورمان نمی‌گنجید در همین مناسبات، بلایا و بیماری‌ها میهمان ناخوانده ایران و چین باشد.

قرار بود این رویداد چهارم تا ۲۰ بهمن همزمان با سال نو چینی در چند استان کشور از جمله همدان به‌ منظور معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی برگزار شود که کرونا بساط همه این برنامه‌ریزی‌ها را برچید.

در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نو چینی جشن گرفته می‌شود از آن جمله می‌توان به چین، هنگ‌کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد؛ اما امسال ایران هم برای میزبانی از چینی‌ها با برنامه پای کار آمد که به یکباره برنامه‌ریزی ها به هم خورد.

البته این برنامه‌ریزی به سرانجام نرسیده موجب شد چینی‌ها و ایرانی‌ها با حس انسان‌دوستانه از فرسنگ‌ها دور نسبت به هم تصویری از وفاق و همدلی را رقم بزنند.

روایت راهنمای گردشگری همدانی

در این میان شاید روایت «مینا رستگار» راهنمای بین‌المللی گردشگری همدانی از همه تاثیرگذارتر و قابل تامل‌تر باشد. او که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را به عنوان یک راهنمای گردشگری فعال در این حوزه آغاز کرده، در طی این سال‌ها به واسطه فعالیتی که انجام داد، توانست با توریست‌های متعدد خارجی با ملیت‌های متفاوت ارتباط برقرار کند.

در سال‌های اخیر بنا بر ارتباطات نزدیک ایران و چین، این راهنمای همدانی میزبان گروه‌های متعددی از کشور چین بود.

او معتقد است گردشگران چینی از آن دست توریست‌هایی هستند که علاقه بسیاری به تاریخ و فرهنگ ایران دارند، رستگار که در حوزه باستان‌شناسی صاحبنظر است، توانسته در طول سفرهای این توریست‌‌های خارجی اطلاعات تخصصی گردشگری و تاریخی ایران را در زمینه سایت‌های تاریخی به آنها منتقل کند.
این بانوی عاشق تمدن می‌گوید: «قرابت بین چینی‌ها و ایران به واسطه سفرهای متعدد گردشگری موجب شد پس از شیوع ویروس کرونا در این دو کشور، هر دو ملیت نگران دیگری شوند، به این واسطه حتی کمپین‌های متعددی راه افتاد که شعار آنها حمایت انسان‌دوستانه مردم دو ایران و چین از یکدیگر بود».

پیگیری چینی‌ها از وضعیت ایران

این راهنمای بین‌المللی می‌گوید: «پس از این اتفاق مسافران چینی با ارتباطی که با بنده به عنوان راهنمای گردشگری همدان برقرار می‌کردند، به صورت مداوم پیگیر وضعیت حاکم بر شهر بودند، آنها از شیوع کرونا در ایران و به ویژه شهر تاریخی همدان ابراز نگرانی می‌کردند تا آن جا که عنوان کردند مایل هستند برای یاری رساندن به دوستان ایرانی خود قدمی بردارند.»

و ماجرا این طور پیش می‌رود که در ارتباط بین آنها با ایران و به ویژه راهنمای گردشگری همدانی، چینی‌ها پیگیر اقلام مورد نیازی شدند که می‌توانند در این شرایط خاص آنها را برای ایرانی‌ها ارسال کنند؛ به همین دلیل در یک اقدام انسان‌دوستانه پس از ارتباط با کارخانه‌های تولید ماسک در چین، شرایطی را فراهم کردند تا بتوانند ۱۰۰ هزار ماسک تولیدی را از این کشور به دست ایرانی‌ها برسانند.

البته رستگار در این زمینه می‌گوید «مردم چین در شرایطی دست به این کار زدند که کمبود ماسک یکی از دغدغه‌های جوامع محلی آنها بود، اما خودشان معتقد بودند این وضعیت باعث نمی‌شود نیاز مردمان میهمان‌دوست همچون ایران از نگاه آنها به دور بماند».

پس از این گفت‌وگوها شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که اعلام آمادگی توریست‌های چینی برای ارسال ماسک‌های تولیدی آنها به وزارت گردشگری مطرح شد و پس از طی مراحل قانونی و پیگیری‌ متولیان امر، کار به شکلی پیش رفت که زمینه برای ارسال این محموله به واسطه یک شرکت هواپیمایی و هماهنگی‌ بین وزارت میراث فرهنگی با وزارت بهداشت فراهم شد.

حالا خبر می‌رسد محموله ۱۰۰ هزارتایی ماسک‌های چینی که نتیجه یک حرکت انسان‌دوستانه و تأثیر شگرف گردشگری در این زمینه است، در حال ارسال به ایران است.

این اتفاق زمانی که به نتیجه رسید، برای صنعت گردشگری پیامد مطلوبی به حساب می‌آید؛ چراکه به واسطه ارتباطات بین‌المللی و تأثیرگذار و زنجیره‌ای بین فعالان گردشگری با توریست‌های خارجی می‌توانیم ارتباط دوستانه بین ملل را رقم زنیم. ارتباطی که پیامد آن چیزی جز وفاق بیشتر و تقویت صلح جهانی نیست.

گردشگری برپایه تعاملات انسان‌ها

حالا وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر از اهدای 100 هزار ماسک توسط چینی‌ها را به ایران می‌دهد.

علی‌اصغر مونسان با بیان اینکه گردشگری برپایه تعاملات انسان‌ها با یکدیگر بنا شده است گفت: تعدادی از گردشگران چینی که در ماه‌های اخیر به ایران سفر کرده‌اند، با توجه به میزبانی شایسته مردم ایران، مهمان‌نوازی و خون‌گرمی آنها و به پاس همبستگی ایرانی‌ها در ماه گذشته با مردم کشور چین که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند، آمادگی خود را برای اهدای ۱۰۰ هزار ماسک به ایران اعلام کرده‌اند.

وی افزود: ماه گذشته و همزمان با شیوع بیماری کرونا در چین، مردم ایران از جمله فعالان گردشگری در بخش دولتی و خصوصی با راه‌اندازی کمپین‌هایی از جمله «قوی باش ووهان» در جریان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، ضمن اعلام همبستگی با مردم چین آمادگی خود را برای کمک به مردم این کشور اعلام کردند؛ در همین ارتباط و به پاس این حرکت زیبای مردم ایران و نیز به پاس مهمان‌نوازی آن‌ها و برخورد شایسته ایرانیان با گردشگران چینی، آن‌ها تصمیم به اهدای ۱۰۰ هزار ماسک به ایران گرفته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون در حدود ۵۰ کشور گسترش یافته و جان حدود 3 هزار نفر را گرفته است.

تاکنون یک‌هزار و ۵۰۱ نفر به طور قطعی در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۶ نفر فوت کرده‌اند، پزشکان توصیه می‌کنند با خودمراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می‌توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.

در این شرایط ضمن رعایت مباحث بهداشتی باید به فکر همدیگر بود و با دنیایی از همدلی این بحران را از سر گذراند، درست مثل اتفاق شیرین اهدای ماسک توسط «ایران به چین» و «چین به ایران».

به امید شکست کرونا در تمام ملت‌ها....

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به امید ریشه کن شدن این بیماری درکل دنیا.

    • بدون نام

      خدا حفظشون کنه
      من عاشق چینیها هستم

    • بدون نام

      اون اشغال خوراپاشون قلم بشه اینجانیان ماسک توسرشون بخوره

    • کفایت

      عجب داستانی شده این گردشگری . ماهان کم بود حالا این تورهای گردشگری هم اضافه شدن . اینا چرا نمیفهن که چینیها مولد این ویروس بودن . میارینشون اینجا که چی ؟ جشن بگیرن .؟ خبرشون بیاد . عید مارو که نابود کردن رفت . خودمونم که مریض کردن و زندانی . چی از جونمون میخوان . مگه مملکت درو پیکر نداره که چهارطاق بازه و هر مریض و افلیجی میاد ایران .

    • بدون نام

      ایول همشهری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج