جاباما
۹۷۰۵۵۴
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

خراسان‌ رضوی در نوروز پذیرای هیچ مسافری نیست

مسئولان گردشگری استان خراسان رضوی اعلام کردند: این استان در نوروز ۹۹ پذیرای مسافران نخواهد بود و درحال حاضر نیز ضریب اقامت هتل‌های مشهد به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

خبرگزاری ایلنا: مسئولان گردشگری استان خراسان رضوی اعلام کردند: این استان در نوروز ۹۹ پذیرای مسافران نخواهد بود و درحال حاضر نیز ضریب اقامت هتل‌های مشهد به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی چندی پیش از اعمال محدودیت‌هایی در تردد جاده‌های این استان خبر داد و گفت:‌ این محدودیت‌ها در ۱۴ نقطه و در چهار مسیر اصلی غرب، شمال، جنوب و شرق در سطح استان خراسان رضوی درنظر گرفته شده است.

در مسیر غرب کاهک داورزن، نیشابور در محل پلیس راه، عوارضی ملک‌آباد، ایست بازرسی درونه بردسکن و پلیس راه جغتای- جاجرم ازجمله این نقاط چهارده‌گانه است که برای کنترل درنظر گرفته شده است. همچنین در مسیر جنوب، در پلیس‌راه بجستان، ایستگاه ایست بازرسی شهید سالاری گناباد، ایستگاه ایست بازرسی کامه تربت حیدریه و نشتیفان در خواف از دیگر نقاطی است که در این طرح در نظر گرفته شده است. در مسیر شرق ایست بازرسی مالکی، ایست بازرسی اسماعیل‌آباد، محور سرخس و برای مسیر شمال نیز در محور کلات به مشهد پاسگاه گوجگی و در مسیر قوچان- چناران- مشهد هم مقابل پلیس راه قوچان کنترل‌ها اعمال می‌شود.

شاید اعمال همین محدودیت‌ها در سفر به استان خراسان رضوی صورت گرفته باشد زیرا سبب شده ضریب اشغال مراکز اقامتی این استان به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

یوسف بیدخوری (معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی) با اشاره به آنکه درحال حاضر ضریب اقامت هتل‌های این استان در کمترین سطح ممکن است، گفت: درحال حاضر ضریب اقامت در استان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و تقریبا تمام مسافرانی که برای نوروز هتل رزرو کرده بودند بدون جریمه کنسل کردند و امسال هتلداری در مشهد رونقی ندارد. البته بسیاری از هتل‌ها نیز خودخواسته درخواست تعطیلی داده‌اند.

او ادامه داد: باتوجه به آنکه مشهد بیشترین تعداد مراکز اقامتی کشور را در خود جای داده حتا یک شب خالی ماندن اتاق‌ها خسارت سنگینی را متوجه حوزه گردشگری و بخصوص هتلداری این استان می‌کند. البته تمام این خسارات در حال بررسی است.

بیدخوری درخصوص فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز در مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی در ایامی که هتل‌ها امکان ارائه خدمات اقامتی را ندارند، گفت: از آنجایی که درحال حاضر تعداد مسافران مشهد بسیار کم شده است و حتا می‌توان گفت، مسافری نیست؛ و درحالی‌که همه ساکنان این شهر همچون دیگر نقاط کشور این نگرانی را دارند که به ویروس کرونا مبتلا شوند از این‌رو دیگر کسی برای اقامت به واحدهای غیرمجاز مراجعه نمی‌کند.

او تصریح کرد: مهمانسراهای دولتی، حسینیه‌ها، زائرسراها، مدارس و واحدهای آموزش و پرورش و... هیچیک اجازه فعالیت ندارند و نظارت‌ها در این خصوص شدید است. البته ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در نوروز دایر است و عموم جامعه می‌توانند با دیدن فعالیت هریک از این مراکز، تخلفات را گزارش دهند. پذیرش مسافر در اماکن غیررسمی ممنوع شده است و درصورت فعالیت، اداره اماکن آن را پلمپ خواهد کرد. طی این مدت شاهد فعالیت چند حسینیه بودیم که بلافاصله وارد عمل شدیم و از فعالیت آنها جلوگیری شد.

به خراسان رضوی سفر نکنید

ابوالفضل مکرمی فر (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی) نیز دراین خصوص به ایلنا گفت: به صورت متمرکز اعلام شده است که استان خراسان رضوی در نوروز پذیرای مسافران نخواهد بود. البته جلسات ستاد کرونا در استان مرتب تشکیل می‌شود و تصمیمات آن اعلام می‌شود.

او ادامه داد: تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی مراکز گردشگری، زیارتی و ورزشی تابع تصیمات ستاد ملی مدیریت کرونا و کمیته تخصصی آن که زیر نظر وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت دارد، اخذ می‌شود. از این رو ستادهای اجرایی تمهیدات لازم را درنظر می‌گیرد و این تصمیمات با توجه به شرایط موجود درخصوص شیوع ویروس کرونا گرفته می‌شود.

به گفته مکرمی‌فر، از فعالیت تمام واحدهای اقامتی غیررسمی مانند زائرسراها، حسینیه‌ها و... جلوگیری به عمل می‌آید و هیچیک حق پذیرش مسافر ندارند. واحدهای اقامتی رسمی نیز تابع دستورات ستاد ملی کرونا هستند. ضمن آنکه اکنون مسافری در استان نیست که شاهد پذیرش او توسط هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی باشیم.

او یادآور شد: موج سفرهایی که سال گذشته در چنین روزهایی شاهد بودیم، امسال به هیچ وجه وجود ندارد. درواقع اکنون ضریب اقامت هتل‌ها با کاهش چشمگیری روبه‌روست و با این وجود تصمیم بر آن است تا در نوروز پذیرش مسافر نداشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درخصوص چالش‌هایی که برخی مسافران درخصوص سفر به مشهد با آن روبه‌رو هستند و این مهم که برخی افراد هتل‌های خود را برای هفته دوم تعطیلات نوروز در فروردین ماه رزرو کرده‌اند و علاقمند هستند تا به این سفر بروند، گفت: از آنجا که تصمیمات درخصوص وضعیت شیوع کرونا روزانه و هفتگی اعلام می‌شود از این‌رو با وجود آنکه تصمیماتی درخصوص عدم پذیرش مسافران اخذ شده و همواره تاکید بر لغو سفرها و عدم انجام سفرهای غیرضروری است، اما بازهم مسافران می‌توانند درخصوص کنسل کردن اتاق‌های اقامتی خود صبر کنند و بر اساس تصمیماتی که در آن زمان گرفته می‌شود، تصمیم نهایی خود را بگیرند.

او گفت: فعالیت یا عدم فعالیت مراکز اقامتی استان بنابر صلاحدید و ابلاغ وزارتخانه میراث و گردشگری محقق می‌شود، این وزارتخانه نیز تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر تعطیلی مراکز اقامتی و هتل‌ها اعلام نکرده است اما استان تصمیم گرفته تا درخصوص جذب مسافران در ایام نوروز جلوگیری و پیشگیری انجام دهد. درواقع بنابر تصمیمات استان، درحال حاضر هتل‌ها پذیرش مسافر ندارند.

او درخصوص چگونگی نظارت بر فعالیت خانه‌های استیجاری در مشهد گفت: ستاد خدمات اجرای سفر از طریق اماکن سعی دارد تا نظارت‌های لازم را انجام دهد و امسال یک ماه جلوتر این نظارت‌ها را آغاز کردیم. درحال حاضر ۵۶۰ خانه دارای مجوز هستند که نظارت‌های لازم درخصوص آنها انجام می‌شود اما اگر از سایر خانه‌های استیجاری غیرمجاز گزارش‌هایی به ما منتقل شود، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

تعطیلی مراکز اقامتی خراسان رضوی تا پایان نوروز

محمد قانعی (رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی) با تاکید بر آنکه هتل‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، تقریبا تعطیل شده‌اند، گفت: هتل‌های ارگان‌ها و نهادها تقریبا از همان ابتدای اسفند ماه و با آغاز شیوع ویروس کرونا تعطیل کردند و سایر هتل‌ها نیز به تدریج خود به خود به تعطیلی کشانده شدند. قطعا تا پایان تعطیلات نوروز نیز این تعطیلی ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم حضور حضرت مقام معظم رهبری در روز اول سال نو در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: افرادی که به مشهد سفر می‌کنند با هدف زیارت سفر می‌کنند و از آنجایی که نوروز بهترین زمان برای سفر و زیارت است معمولا در این ایام شاهد حضور مسافران و زائران زیادی در مشهد هستیم اما امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا، همانطور که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند که به علت توصیه‌های بهداشتی و برای جلوگیری از گسترش بیماری ناشی از ویروس کرونا به مشهد مقدس سفر نخواهند کرد. این اطلاعیه پیام‌های متعددی به همراه دارد و عموم جامعه آن را درک می‌کنند.

رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: طی این مدت شاهد بروز خسارت‌های متعددی به هتل‌ها بودیم. هتلداری با سایر فعالیت‌ها در حوزه گردشگری تفاوت دارد. شاید اگر سایر موسسات درصدد تعطیلی مجموعه خود برآیند با مشکل خاصی روبه رو نشوند اما با تعطیلی هتل‌ها حداقل ۱۰۰ کارمند و ۱۰۰ خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرند و نمی‌توان پاسخگوی آنها نبود. باید حقوق شب عید آنها پرداخت شود. ضمن آنکه با وجود تعطیلی، بسیاری از هزینه‌های تعطیلی برای هتل‌ها باقی است. از آن جمله می‌توان به تامین سرمایش و گرمایش، تاسیسات و نیروها و نیز انتظامات هتل اشاره کرد. از این رو بیشترین آسیب در پی شیوع ویروس کرونا و لغو سفرها و... متوجه هتل‌ها شده است.

او خاطرنشان کرد: درحال حاضر تعداد معدودی از هتل‌های مشهد مسافر دارند که مسافران کاری هستند و برای انجام ماموریت به مشهد سفر کرده‌اند. ضمن آنکه هیچ گردشگر خارجی در مشهد باقی نمانده. تمام سفرها و رزروها لغو شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج