۹۷۲۸۱۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

تمجید بیژن کامکار از خراسانیاتِ شجریان

جموعه نوازندگان كه در كار «خراسانيات» ساز زدند، بچه‌هاي كانون چاووش بودند.

بیژن کامکار به تمجید از آلبوم خراسانیات شجریان در روزنامه اعتماد نوشت: مجموعه نوازندگان كه در كار «خراسانيات» ساز زدند، بچه‌هاي كانون چاووش بودند. خيلي از كارهايي كه ما مي‌خواستيم انجام بدهيم و فكر مي‌كرديم در شأن مركز حفظ و اشاعه موسيقي است، قابل اجرا نبود چون همكاري‌هايي كه ما مي‌خواستيم با ما انجام نمي‌شد. مثلا در مورد موسيقي مقامي مي‌گفتند ما دسترسي به شهرستان‌ها نداريم و اين براي ما هزينه‌بردار است. حتي با آقاي علي‌اكبر شكارچي كه مي‌خواست كارهايي در زمينه موسيقي لري انجام بدهد، همكاري نكردند.

شايد باور نكنيد كه حتي «نينوا»ي آقاي حسين عليزاده را هم قبول نداشتند. در چنين شرايطي بود كه آقاي مشكاتيان جلساتي را در خانه خود ترتيب مي‌دادند كه در واقع حكم نهاد و كانون نداشته ما را داشت. پنج، شش نفر بوديم و گاهي افراد ديگري هم مي‎آمدند. مثلا يادم هست كه يك بار خدابيامرز آقاي منصور سينكي هم بودند. يا مثلا آقاي كيوان ساكت و ديگران. من، اردشير، ارژنگ و خود آقاي مشكاتيان ثابت‌هاي گروه بوديم و در آن گروه هم مانديم. كارهايي مثل «دستان»، «مركب‌خواني»، همين «خراسانيات» و ... محصول آن دوره هستند. طرح اوليه «خراسانيات» را خود آقاي شجريان پيشنهاد دادند. گفتند بياييد كاري هم براي خراسان انجام بدهيم.

به هر حال ايشان و آقاي مشكاتيان خراساني بودند. شعرها را هم آقاي شجريان انتخاب كردند و ضبط كرديم. اگر اشتباه نكنم آقاي شجريان به پرويز گفته بودند كه بهتر است يك دوتارنواز خراساني هم در اين كار باشد كه بنا به دلايلي نشد، كار هم به دلايلي ديگر منتشر نشد تا امسال كه به همت همايون عزيز و ديگران تدوين و آماده انتشار شد. البته كار قدري نسبت به آن نسخه اوليه تغيير دارد. كار، كار قابل‌اعتنايي است. همانطور كه اگر يك دوتارنواز خراساني هم با ما بود، باز هم كار مهم و قابل‌اعتنايي مي‌شد اما با حال و هوايي ديگر.

سراسر خراسان پر است از نوازندگان و گروه‌هاي بسيار خوب و ارزشمند كه مي‌توانستند به گروه بپيوندند كه نشد. بخشي از دلايل آن قطعا به عدم حمايت مسوولان برمي‌گردد؛ مسوولاني كه در قبال موسيقي و نيازهاي آن كفايت لازم را نداشتند؛ اختلافات خيلي‌خيلي جزيي ميان آقايان شجريان و مشكاتيان هم بي‌تاثير نبود. كار بعد از ۳۰ و اندي سال كماكان تازه و با طراوت است چون هنر اگر هنر واقعي باشد، همواره تازه است و هيچ‌وقت كهنه نمي‌شود. هنر و به‌طور مشخص موسيقي با عواطف آدمي سر و كار دارد و اگر كارش را درست انجام بدهد، همواره پاسخگوي نيازهاي اين احساسات و عواطف انساني خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      سلبریتیها همیشه مورد احترام ما مردم هستند و همیشه باید به صحبتهایشان توجه کرد. فهم آنها از ما بیشتره ،برای همین هرکس رو معرفی کردن باید بهش رای بدیم. تا کشور پیشرفته ای داشته باشیم. ممنون از سلبریتیهای عزیز و بزرگوار.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج