جاباما
۹۷۷۴۲۰
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

دستفروشان کمک بلاعوض دولت را دریافت کردند؟

دولت وعده داده به سه میلیون نفر اقشار به شدت آسیب پذیر که فاقد درآمد ثابت، بیمه، منزل شخصی و ... هستندبخاطر شیوع کرونا کمک بلاعوض پرداخت کند، اما گویا برخی، از دریافت این کمک جامانده‌اند.

مهر: اگرچه دولت وعده پرداخت وام یک تا دو میلیونی بدون ضامن به ۴ میلیون نفر قشر آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا را داده بود، اما هنوز خبری از واریز این پول نشده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در ایران که به تدریج موجب کاهش تقاضا و تعطیلی بازار‌ها وبخش‌های مختلف و به تبع آن از بین رفتن منبع درآمد اقشار مختلف شد، دولت وعده داد که به علاوه بر حمایت‌های مالی مختلف از ۱۰ رسته شغلی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده اند، به یک گروه از مردم کمک بلاعوض و به گروهی نیز وام قرض الحسنه کم بهره پرداخت کند.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه چندی قبل در یک برنامه تلویزیونی گفت که طبق تصمیم دولت به ۳ میلیون نفر از دهک‌های پایین درآمدی که سرپرستان آن‌ها فاقد شغل و درآمدثابت، بیمه و پس‌انداز بانکی هستند، طی چهار ماه (اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد) ماهانه مبلغی بعنوان کمک بلاعوض (مازاد بر یارانه نقدی و کمک معیشتی که در حال پرداخت است) پرداخت می‌شود. به گفته نوبخت، برای این خانوارها، به تناسب تعداد افراد خانوار طی چهار ماه مذکور، هر ماه از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان واریز خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

گروه دوم از مردم که قرار بود با پرداخت وام قرض الحسنه کم بهره مورد حمایت قرار بگیرند، عمدتاً کارگران بیکار شده همان ۱۰ رسته شغلی بودند که به گفته نوبخت، برای این افراد از یک میلیون تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه در کارت بانکی شأن شارژ خواهد شد؛ این وام، قرض الحسنه با سود ۴ درصد خواهد بود و ۸ درصد سود را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهد کرد چرا که سود این وام در واقع ۱۲ درصد است.

نوبخت گفته بود که حائزین شرایط دریافت این وام شناسایی شده‌اند و در وبسایتی که معرفی خواهد شد، می‌توانند ثبت نام کنند. اقساط این کمک قرض الحسنه بعداً از رقم کمک معیشتی این افراد کسر خواهد شد و نیازی به معرفی ضامن و… نخواهد بود.

۷میلیون نفر مشمول کمک بلاعوض و وام قرض الحسنه هستند

در همین ارتباط، یک مقام مطلع که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مجموع افرادی که مقرر شده کمک بلاعوض و وام قرض الحسنه دریافت کنند، حدود ۷ میلیون نفر است که سه میلیون نفر کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد و برآورد می‌شود ۴ میلیون نفر مشمول دریافت وام قرض الحسنه یک تا دو میلیون تومانی باشند که البته هنوز قطعی نشده است.

چه کسانی کمک بلاعوض گرفتند؟ / ‏‬تکلیف کارگران فصلی و دستفروشان چه شد؟

پیگیری‌های خبرنگار مهر از سازمان برنامه و بودجه کشور حکایت از آن دارد که بسته ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳ میلیون نفر فاقد بیمه، مستمری، منزل و … اواخر اسفند ماه واریز شده و در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه نیز واریز خواهد شد. اما کسانی که بیمه خویش فرما بوده، یا جزو مستمری بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد باشند، مشمول دریافت این بسته نشده‌اند.

پیگیری خبرنگار مهر از سازمان برنامه درباره اینکه دریافت کنندگان کمک بلاعوض حائز چه شرایطی بوده اند، به نتیجه نرسید، اما همان مقام مطلع که خواست نامش در گزارش ذکر نشود در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا مکانیزمی برای شناسایی دستفروشان و پرداخت کمک بلاعوض به آن‌ها وجود داشته است؟، گفت: سه میلیون نفر مشمول دریافت کمک بلاعوض، کسانی هستند که قبل از شیوع کرونا بعنوان افراد فاقد بیمه، مستمری و منزل شخصی و… شناسایی شده بودند؛ ممکن است برخی از این‌ها دستفروش باشند، اما اینکه همه دستفروشان الزاماً مشمول شده باشند، مشخص نیست؛ ضمن اینکه کارگران فصلی و ساختمانی که بدلیل شیوع ویروس کرونا و توقف و ممنوعیت فعالیت مواجه شده و درآمدشان صفر شده است، مشمول دریافت این بسته بلاعوض نشده اند چرا که از قبل این وضعیت را نداشته اند.

برخلاف وعده نوبخت، مشمولان وام قرض الحسنه هنوز شناسایی نشده اند

پیگیری‌های خبرنگار مهر از سازمان برنامه و بودجه در مورد زمان واریز وام یک تا دو میلیونی قرض الحسنه حاکی است که مقرر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمولان دریافت این وام را شناسایی کند و پس از معرفی این افراد به بانک‌های عامل (بانک‌هایی که یارانه‌های نقدی را پرداخت می‌کنند)، این وام به حساب افراد واریز شود. اما مشخص نیست چه زمانی این وام به حساب افراد واریز خواهد شد.

این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه اواخر اسفند ماه در گفتگویی تلویزیونی گفته بود مشمولان دریافت این وام شناسایی شده اند و در وبسایتی که معرفی خواهد شد، می‌توانند ثبت نام کنند.

دو میلیون نفر دستفروش فقط در تهران

گزارش میدانی خبرنگار مهر حاکی است برخی دستفروشانی که گذران زندگی آن‌ها وابسته به بساط کردن مقابل ایستگاه‌های مترو و مراکز شهر‌ها بوده، طی سه هفته تا یکماه گذشته برای گذران زندگی و تأمین هزینه معیشت خانوار خود تحت فشار بوده اند و کمک بلاعوض دولت را نیز دریافت نکرده اند.

در سال ۹۶ فقط در تهران ۵۰ هزار دستفروش مشغول بکار بوده اند که مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها مشمول دریافت کمک بلاعوض دولت شده اند. البته همه دستفروشان جزو دهک‌های پایین درآمدی و افراد به شدت آسیب پذیر نیستند و بعضاً شاغلان یا بازنشستگان با حقوق ثابت، سپرده گذاران اندک بانکی، دارای منزل شخصی و… نیز برای گذران وقت یا درآمد جانبی به دستفروشی اشتغال دارند؛ اما برخی، دستفروشی، تنها منبع درآمدشان بوده و مستأجر هم هستند که این گروه قطعاً باید مشمول دریافت کمک بلاعوض دولت قرار بگیرند.

در همین ارتباط، اخیراً فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن فردی میانسال که شغل خود را دستفروشی عنوان می‌کرد، می‌گفت سه روز است توان خرید پنیر برای فرزندانش را ندارد چرا که دیگر نمی‌تواند مانند گذشته در مقابل ایستگاه مترو بساط کرده و دستفروشی کند و درآمدی ندارد.

انتظار می‌رود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه هر چه سریع‌تر برای اقشار به شدت آسیب پذیری که از شمول دریافت کمک بلاعوض دولت جامانده اند، مکانیزمی طراحی کنند؛ ضمن اینکه باید روند پرداخت وام قرض الحسنه به مشمولان نیز تسریع و اخرین وضعیت آن به مردم اطلاع رسانی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      والا همش الکیه

    • بدون نام

      تا حالا شده یه حرف راست این دولت به مردم بزنه . سردسته دروغگوها نوبخت ......

    • مهدی مرادی

      سلام من یک دست فروشم تو بازار روزهای ورامین کاسبی میکنم بقران دقیقا یک ماه بیشتر بازارهای مارو بستن بیا صدتا دویست کاسب بیارم ببینن که معشتی گرفته کی وام گرفته خدا شاهد سربرج چک دارم جنس خریده بود طرف زنگ زده میگه به من مربوط نیست امروز پاس نکنی برگشت میزنم چه خاکی تو سرمون باید بریزیم اونوقت دولت داره حی وعده میده بودجه ای که به کورنا اختساص دادن هروزم میگن ایقدر در نظر گرفتیم کوپس چرا ما نمیبینیم بقران به نون شب محتاجیم به کی باید دردمونو بگیم تا کسی بشنوه

    • ف ع

      سلام نیازی به شناسایی نیست۵۰میلیون بیشترمستحق این کمک بلاعوض هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج