جاباما
۹۷۸۲۴۸
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

دیوار عمارت جنانی فرو ریخت

عمارت جنانی یا مسافرخانه آبادانی‌ها بنایی تاریخی با قدمتی بیش از ۸۰ سال است که آن را متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌دانند، بنا سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته از خطر تخریب نجات پیدا کرد و مقرر شد پس از انجام عملیات مرمت، به هتل سنتی تبدیل شود.

خبرگزاری ایسنا: عمارت جنانی یا مسافرخانه آبادانی‌ها بنایی تاریخی با قدمتی بیش از ۸۰ سال است که آن را متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌دانند، بنا سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته از خطر تخریب نجات پیدا کرد و مقرر شد پس از انجام عملیات مرمت، به هتل سنتی تبدیل شود.

روز پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه ۹۹ دادستان، شهردار و معاون میراث فرهنگی همدان از بنا بازدید کردند و دادستان همدان اعلام کرد که مرمت و بازسازی عمارت به سرعت پیگیری شود اما متاسفانه صبح امروز بخشی از دیوار جنوبی این بنای تاریخی فرو ریخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: ظهر امروز جلسه‌ای با حضور مالک عمارت جنانی برگزار و وی موظف شد مرمت بنا را به سرانجام برساند.

علی مالمیر اظهار کرد: همچنین مقرر شد در جلسه شورای فنی که عصر امروز تشکیل خواهد شد، در مورد چگونگی مرمت بنا تصمیم‌گیری شود که مالک بنا موظف است طبق نظر شورا عمل کند.

وی با اشاره به اینکه دیوار فروریخته عمارت جنانی ثبت شده نبود، خاطرنشان کرد: عمارت جنانی در سال ۹۷ به ثبت آثار ملی ایران رسید و از آن زمان تاکنون جلسات متعددی با حضور مالک بنا برگزار و بر اساس درخواست وی قرار شد بنا به اقامتگاه سنتی تبدیل شود.

مالمیر با بیان اینکه مالک بنا باید طرح احیاء که شامل مرمت، استحکام بخشی، تجهیز و بهره برداری بنا بود را تهیه می‌کرد، یادآور شد: با وجود گذشت یکسال وی هنوز طرح احیاء را ارائه نکرده است، از طرف دیگر قرار بود بر اساس این طرح، ما نیمی از سود وام را به صورت بلاعوض پرداخت کنیم و هزینه‌ای برای تغییر کاربری از ایشان دریافت نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در ادامه به اختلاف نظر کارشناسان درباره جداره بنا اشاره کرد و توضیح داد: عده‌ای از کارشناسان به حفظ جداره بنا و اتصال به داخل بنا اعتقاد دارند و تعدادی دیگر مستندسازی و بازسازی عین به عین جداره را پیشنهاد داده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مستندسازی از جداره عمارت جنانی انجام شده است، گفت: در اواخر سال گذشته مقرر شد ۱۰۰ میلیون تومان به مالک بنا برای مرمت اضطراری از جمله دیوار فروریخته داده شود که مالک حاضر به امضای تفاهم نامه نشد.

وی با اشاره به اینکه جداره مشرف بر خیابان شهدای شهر همدان به عنوان جداره واجد ارزش ثبت شده است،خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط وقتی بنایی دارای خطر در معابر عمومی است شهرداری به مالک ابلاغ کرده و اگر مالک رفع خطر نکرد شهرداری طبق قانون موظف به انجام کار است که در مورد عمارت جنانی سال گذشته این اتفاق افتاد و رفع خطر بنا انجام شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینقدر از این بناهای تاریخ فرو ریخت تو کشورمون اینم یکیش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج