۹۸۰۳۳۱
۳۰ نظر
۵۰۳۷
۳۰ نظر
۵۰۳۷
پ

فاضل لنکرانی: حدیث کروون ساختگی است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حدیث " کروون" منتسب به امام علی(ع) در کتاب «عظائم الدهور»را ساختگی دانست و گفت: از این کتاب نامی تاکنون دیده نشده و حتی در فهرست کتابخانه امیرالمؤمنین علی(ع) نامی از این کتاب و مؤلف وجود ندارد.

ایرنا: رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حدیث " کروون" منتسب به امام علی(ع) در کتاب «عظائم الدهور»را ساختگی دانست و گفت: از این کتاب نامی تاکنون دیده نشده و حتی در فهرست کتابخانه امیرالمؤمنین علی(ع) نامی از این کتاب و مؤلف وجود ندارد.

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پرسشی نسبت به‌درست یا جعلی بودن حدیث کروون که در روزهای گذشته فردی به‌ظاهر طلبه آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، افزوده است:به‌هیچ‌وجه نمی‌توان چنین حدیثی را به حضرت نسبت داد. پرواضح است که این عبارات ساختگی است.

وی اضافه کرده است: ضمنا کسانی که با عبارات نهج‌البلاغه آشنایی دارند می‌دانند که بیان این‌همه خصوصیات که تماما هم در حال وقوع است، دأب و روش حضرت(ع) نبوده است.

فاضل لنکرانی: حدیث کروون ساختگی است

در ویدیویی که در شبکه‌های مجازی منتشرشده، ادعاشده است که حدیث کروون در کتاب عظائم الدهور که ۹۰۰ سال قبل نوشته است به نقل از امام علی(ع) در آن واردشده و همه‌گیری ویروس کرونا و مرگ گسترده مردم جهان براثر آن در قرن بیستم پیش‌بینی‌شده است.

در این حدیث ساختگی همچنین شیوع ویروس از چین از طریق خفاش و حمله به سیستم تنفسی و ریه‌های انسان بیان‌شده که براثر همه‌گیری آن ضربه مهلکی به اقتصاد و تولید جهان وارد می‌شود و از چین به کشورهای اروپایی سرایت کرده و علم پزشکی نیز از درمان آن عاجز خواهد بود.

در بخشی از متن اصلی این حدیث جعلی آمده است: عندما تحین العشرون، قرون و قرون و قرون یحتاح الدنیا کورون، من فعل البشر الضالون فیمیت کبارهم ویستحیی صغارهم یخشاه الاقویاء ولا یتعافی منه الضعفاء یفتک بساکنی القصور.

حدیث جعلی ادامه داده است: ولا یسلم منه ولات الامور یتطایر بینهم کالکرات ویلتهم الحلقوم والرئات لا تنفع معه حجامه ویفترس من أماط لثامَه یصیب السفن ومن فیها وتخلو السحب من راکبیها تتوقف فیه المصانع ولا یجدون له من رادع مبدؤه من خفاش الصین وتستقبله الروم بالآنین وتخلو الاماکن من روادها وتستعین الاقوام بأجنادها یضج منه روم الطلیان ولا یشعر من جاورهم بأمان یستهینون بأول اجتیاحه.

ترجمه این جملات به این شرح است: «در قرن بیستم دنیا به «کورون» مبتلا می‌شود. از فعل انسان‌های گمراه که بزرگانشان را می‌میراند و کوچک‌ترها را زنده می‌گذارد. قدرتمندان از آن می‌ترسند وضعفاء از آن سالم نمی‌مانند. ساکنین قصرها را ترور می‌کند و والیان امور از آن سالم نمی‌مانند.

مانند توپ‌ها بین آنان به پرواز درمیاید و حلقوم و ریه‌ها را پُر می‌کند. هیچ حجامتی نفعی برای آن ندارد و هر کس جلو دهانش را ببندد نیز به او حمله می‌کند.

به کشتی‌ها و اهلش اصابت می‌کند و ابرها از راکبینش خالی می‌شود. کارخانه‌ها و صنعت‌ها متوقف می‌شود و هیچ رادع و مانعی برای آن نمی‌یابند. شروعش از خفاش چین است و «روم» با ناله و ناراحتی به استقبالش می‌رود.

اماکن از اهلش خالی می‌شود و تمامی اقوام لشگریانشان را به کمک می‌گیرند. اروپا از آن به ضجه درمی‌آید و مجاوران آن در امان نخواهند بود. در اول گرفتاری به این بلا آن را سبک می‌شمارند و علم پزشکی‌شان از درمانش مایوس می‌شود.»

کارشناسان مسائل دینی، جعل و انتشار و انتساب این گونه مطالب ساختگی و نادرست را به معصومان (ع) با هدف ضربه زدن به باورهای دینی و سست کردن عقاید مردم می دانند بویژه آنکه بسیاری از افراد موافق و مخالف به صرف این که مطلبی تحت عنوان روایت نقل شود، آن را باور کرده و بر اساس آن داوری و رفتار می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه دقیق ترجمه نشده. در ترجمه کارخانه و اروپا ذکر شده ، چیزهایی که زمان حضرت نبودند. در متن عربی هم اروپا و کارخانه نبود

      پاسخ ها

      • ایرانیم اصیل واصل.

        افرین.دقیقاهمینطوره که شماگفتید.من عادت دارم قبل ازگذاشتن کامنت نظرات دیگرانوببینم که اگه شبیه نظرم بوددیگه وقت خودم ودیگرانونگیرم وتکرارمکررات نشه.

      • بدون نام

        در زمان امام علی اروپا بوده در واقع امپراتوری روم نام
        داشته و ماجرای قیصر روم هم در اروپا اتفاق افتاده

      • بدون نام

        درست میگن اون زمان که کارخونه نبوده

    • بدون نام

      روزی تمام قصه ها برملا میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقيقا ، و اين يك ، مشت نمونه خروار است !!!!

      • بدون نام

        اصلا نگران نباش همه چی برملا میشه سیاهی میمونه به امثال تو
        کنایه که زدی روزی جلو چشمت میاد ولی دیره اون موقع

    • سیروس ج

      ریا وفریب تا این حد واقعا شرم آوره آخه چرا آبرو اسلام وقرآن ودین خدا را می‌برید دروغگو دشمن خداست الله واکبر ازاین فریبکار

    • معرفت

      متون اخباریون پر است از این جعلیات .ودلیل اینکه روایات مطابق با صحت نیست شبهه ای بس مخرب در ذهن مردم خصوصا جوانان ایجاد کرده .

    • بدون نام

      اگر جعلیه چرا مسببان و منتشران این
      روایات دروغین را نمیگیرد که باعث شک
      بین مومنان میشوند.والله اینها از هزار تا دشمن بدترند.

    • بدون نام

      همین آدم ها باعث میشوند مردم از دین زده شده و یا به ان بدبین و مشکوک شوند.اینها نه تنها مسلمان نیستند بلکه دشمن اسلام بوده و برای ضربه زدن به دین هرکاری میکنند.
      اسلام خیلی با آنچه که الان عده ای دارند میگویند و عمل میکنند فاصله دارد.فقط به قرآن و واحادیث معتبر رجوع کنید.خدا نگذرد از کسانیکه چهره اسلام را خراب کردند.دین اسلام خیلی والا و زیباست .اگر هم عیبی هست از مسلمانی ماست.

    • آرام

      این حدیث با اینکه کاملا مشخصه جعلی هست ولی با متن جالبی که داره نشون میده متاسفانه بسیاری از احادیث ما جعلی هست که در زمان خودش کسی به دنبال اثبات واقعی یا جعلی بودنش نبوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حدیث ضعیف زیاد داریم ولی چطور از متن فهمیدین که خیلی از احادیث جعلیه؟

    • بدون نام

      مظلومیت اهل بیت به ما خیلی وقته اثبات شده

    • قاسم انوشه

      به خدا قسم در زمان غیبت فرزندم مردمان از مرگ سغید ومرگ قرمز در امان نخواهند بود مگر اینکه به تعجیل ظهورش دعا کند وبه خدا واهل بیت پناه برد

    • بدون نام

      بعضیا خیلی بدبختن و اینطوری میخوان مثلا دین و بزرگان دینو بزرگ کنن و متوجه نیستن با حماقتشون دارن به همه ارکان دین ضربه میزنن !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاا.. به زودی وبااستعانت از خداوند متعال،ریشه کرونا هم ازبیخ گسسته میشه،وقاتلین حاج قاسم عزیزهم بادست قهار ومنتقم خداوند وعباد صالحش،باشدیدترین وجه به سزای اعمالشون می رسند.

    • حدیث

      خدا حافظ و نگهدارتون باشه مرد خدا

    • بدون نام

      کی بسته حماحتی میدن

    • نیما

      مگه ۱۴۰۰ سال پیش کارخونه هم بوده ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله بوده

      • بدون نام

        اگر لازم باشه و بنفع عده اي ! چرا كه نه ؟

    • نسرین

      خدا نابود کند هر کس که به پیامبران و امامان نسبت دروغ میدهند

    • محمد بهاروند

      در جعل دقت نداشته.. مبنای محاسبه تاریخ چه تقویمی هست که نوشته قرن بیستم

    • بدون نام

      اگر این حدیث جعلی است دولت وظیفه دارد پخش کننده آنرا بازداشت ودر صدا وسیما ودر دید مردم محاکمه علنی بشه

    • بدون نام

      چنین کتاب حتی در منابع اهل سنت وجود ندارد. یک عده شایعه ساز و دروغ پرداز اسم چنین کتاب را جعل کردند.

    • بدون نام

      چرا یک چنین ادمی را که با عث تخربب چهره اسلام میشود بازداشت و اعدام نمی کنند .. پیدا کردنش که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشه

    • بدون نام

      پیامبر (ص) در کتاب کنزالاعمال حدیث 290324 :
      در آخرالزمان دغلبازان و فریبکارانی بیایند که حدیث هایی نو و روایت هایی جدید از دین بر شما بخوانند، انچنان که نه شما و نه پدرانتان چنین حدیث هایی نشنیده باشید. پس دوری گزینید از آنها. مبدا به دام تزویر و فریب شان بیافتید .

    • دلسوز

      از کجا معلوم کار مسلمونها باشه
      شاید که حتما کار اسراییل تا جوونها به بقیه احادیث بخصوص وجود نازنین امام زمان (عج)هم شک کنن
      مطمءن باشید

    • بدون نام

      هرچه فاضل گفت بگو درست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج