۹۸۳۳۸۱
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

ناسا: برای تلسکوپ «جیمز وب» شعر بگویید!

ناسا به مناسبت ماه بزرگداشت ملی شعر از علاقه‌مندان خواست با الهام از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" شعر بسرایند و با انتشار در شبکه‌های اجتماعی، ناسا را از آن مطلع کنند تا آن را در صفحه مخصوص این تلسکوپ منتشر کند.

خبرگزاری ایسنا: ناسا به مناسبت ماه بزرگداشت ملی شعر از علاقه‌مندان خواست با الهام از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" شعر بسرایند و با انتشار در شبکه‌های اجتماعی، ناسا را از آن مطلع کنند تا آن را در صفحه مخصوص این تلسکوپ منتشر کند.

آژانس فضایی آمریکا فکر می‌کند هرگز شعری به جذابیت تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(JWST) نخواهد دید!

ناسا پیشنهاد کرده با توجه به اینکه ماه آوریل، ماه بزرگداشت شعر و شاعری در آمریکا است، بنابراین علاقه مندان به سرایش شعر در مورد هر موضوع دلخواه خود بپردازند و اگر در آن از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" الهام گرفته باشند، ناسا را در شبکه‌های اجتماعی مطلع(اصطلاحا تگ) کنند و از هشتگ "#JWSTArt" استفاده کنند.

ناسا به عنوان نمونه متن شعری از "پیتر سوی" را منتشر کرده است که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب(James Webb Space Telescope) به اختصار "JWST" یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.

این تلسکوپ فضایی وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با تلسکوپ فضایی "هابل" و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی را ازجمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها فراهم می‌کند.

اهداف دیگر این تلسکوپ شامل فهم چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی و نواخترها هستند.

آینه اصلی " JWST" عنصر بصری تلسکوپ، از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل‌شده که آینه‌ای با قطر ۶٫۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگ‌تر از آینه هابل با قطر ۲٫۴ متر است. برخلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون‌قرمز (۰٫۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، JWST در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول‌موج بلند از طریق مادون‌قرمز (۰٫۶ تا ۲۷ میکرومتر) رصد خواهد کرد، که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده کند که برای هابل بیش‌ازحد دور و بسیار قدیمی هستند.

تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون‌قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را زیر ۲۲۳/۲- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

تلسکوپ "جیمز وب" توسط ناسا و با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده‌شده‌است و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به‌عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نام‌گذاری شده‌است.

توسعه تلسکوپ "جیمز وب" در سال ۱۹۹۶ برای پرتاب در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، اما این پروژه تأخیرهای زیاد و هزینه‌های گزافی داشت و در سال ۲۰۰۵ دوباره طراحی شد. ساخت "JWST " در اواخر سال ۲۰۱۶ تکمیل شد و پس از آن مرحله آزمایش‌های گسترده روی آن آغاز شد. در ماه مارس ۲۰۱۸، ناسا پس از انفجار آفتاب‌گیر تلسکوپ در زمان شبیه‌سازی پرتاب، ارسال را دوباره به تأخیر انداخت.

این پرتاب در ژوئن ۲۰۱۸ پس از توصیه‌های یک هیئت بررسی مستقل دوباره به تعویق افتاد و در حال حاضر برای ۳۰ مارس ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج