جاباما
۹۸۴۶۰۷
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

۲ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در ایلام

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس اعلام مراکز تحت نظارت دانشگاه، ۲ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در این استان در بازه زمانی ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۹ فروردین امسال گزارش شده است.

ایرنا: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس اعلام مراکز تحت نظارت دانشگاه، ۲ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در این استان در بازه زمانی ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۹ فروردین امسال گزارش شده است.

دکتر مهتاب شاهماری روز دوشنبه اظهار داشت: همچنین بر اساس اطلاعات ارسالی از بیمارستان های استان در این بازه زمانی تعداد گزارشات اعلام شده به مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم از مسمومیت با الکل در استان هفت مورد بوده که مسمومین عمدتا محل تامین الکل را عطاری و سوپرمارکت اعلام کرده اند.

وی یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) با افزایش موارد مسمومیت با متانول و الکل های تقلبی و مرگ ناشی از آن مواجه بوده ایم.

وی افزود: نیاز جامعه به استفاده از الکل جهت ضدعفونی دست ها و سطوح، پای سودجویان را به عرصه قاچاق الکل باز کرده و این امر منجر به توزیع الکل های تقلبی شده است.

شاهماری یادآور شد: متعاقب دسترسی آسان به الکل، عده ای ناآگاه با تهیه الکل تقلبی اقدام به مصرف خوراکی آن کرده اند که نتیجه آن مسمومیت شدید، کوری و حتی مرگ بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه الکل های تقلبی و قاچاق یا به صورت فله ای و بی نام و نشان عرضه می شوند و یا برعکس مندرجات روی بسته بندی، نه تنها حاوی اتانول نیستند بلکه حاوی مقادیر بالایی متانول هستند، افزود: مرگ در اثر مشروبات الکلی که به کشور قاچاق می شود نیز یکی دیگر از عوامل مرگ ناشی از الکل است.

وی اظهار داشت: بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی اتانول و یا غرغره کردن آن در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

دکتر شاهماری اضافه کرد: الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضدمیکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با اتانول است به علت سمی بودن بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است و مسمومیت با متانول اغلب از طریق خوردن این ماده گزارش شده است ولی مسمومیت از طریق تنفس و تماس پوستی هم دیده شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به خصوصیات سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند دستگیره در، میزکار، کف و ...) ندارند.

شاهماری توصیه کرد: به هیچ وجه از متانول و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول است) برای ضدعفونی استفاده نکرده و چنانچه قصد استفاده از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل دارید، تنها از محلول های آبی اتانول تهیه شده در داروخانه ها و یا فرآورده های استاندارد حاوی اتانول تولید شده توسط کارخانجات معتبر در داروخانه ها با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده استفاده کنید و از تهیه محلول های الکلی از منابع غیرمطمئن جدا پرهیز کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج