۹۸۸۰۸۷
۳۹ نظر
۵۰۱۹
۳۹ نظر
۵۰۱۹
پ

چرا آمار تجرد قطعی در حال بیشتر شدن است؟

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس درباره دلایل مجرد ماندن جوانان می‌گوید: «در میان دلایل مجرد ماندن افراد شرایط اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. خانواده‌های کم درآمد یا کسانی که شغل ندارند و نمی‌توانند یک زندگی مشترک را شروع کنند بیشتر تمایل به مجرد ماندن دارند. دلیل دیگر مربوط به فرهنگ است. توقعات افراد در حال حاضر خیلی بالا رفته و جوانان نمی‌توانند زندگی را ساده شروع کنند.»

خبرآنلاین: در یکی دو دهه اخیر، تغییر سبک زندگی باعث شده که بسیاری از جوانان بدون توجه به قضاوت‌ها با ازدواج مخالف کنند و به سوی «تجرد قطعی» کشیده شوند.

افراد در سن ۲۰ تا ۳۵سال تمایل بیشتری به ازدواج از خود نشان می‌دهند؛ زمانی که سن افراد از ۳۵ سال می‌گذرد، امکان تجرد قطعی در آنها بیشتر می‌ شود. جدا از اینکه تمایل به ازدواج و جدا شدن از زندگی فردی در این افراد کم است، با بالا رفتن سن، امکان ازدواجشان نیز کاهش می‌یابد.

اگر چه هنوز درصد کسانی که وارد مرحله تجرد قطعی شده‌اند کمتر از ۴درصد است، اما آمارها نشان می‌دهد از سال ۸۵ تا ۹۵، یعنی پس از انتشار آخرین آمار موجود، درصد این افراد روند صعودی داشته است. این افزایش جدا از دلایلی که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دلایل بحران جمعیت محسوب می‌شوند.

چرا افراد وارد مرحله تجرد قطعی می‌شوند؟

الهه دختر ۳۳ ساله‌ای است که هنوز ازدواج نکرده و از دلایل آن به خبرآنلاین می‌گوید: «دلایل زیادی وجود داشت که من ازدواج نکردم. حالا در این سن از اینکه تا آخر عمر تنها و مجرد بمانم می‌ترسم‌. در سن کم به نظرم ازدواج کردن برایم زود بود و اهمیتی به آن نمی ‌دادم. از سن ۲۵ سالگی به بعد دلیلم برای ازدواج نکردن این بود که خواهر بزرگ‌ترم هنوز مجرد بود و فکر کردم اگه من به خواستگارم جواب مثبت بدهم ممکن است در روحیه‌اش تاثیر منفی بگذارد بعد از آن وارد یک رابطه طولانی ۴ساله شدم که در نهایت تمام شد، اما طبیعتا در آن دوره به همه جواب منفی می ‌دادم. این شد که مجرد ماندم.»

افرادی که با دلایل مشابه الهه نتوانسته‌اند ازدواج کنند زیادند، اما یقینا این‌ها تنها دلایل مجرد ماندن نیستند.

چرا آمار تجرد قطعی در حال بیشتر شدن است؟

رسول، جوان ۳۸ ساله‌ای که هنوز ازدواج نکرده است. او درباره علل مجرد ماندنش به خبرآنلاین می ‌گوید: «قبل از ۳۰سالگی فکر می‌کردم چرا وقتی هنوز به ثبات اقتصادی نرسیدم باید مسئولیت قبول کنم؟ در واقع همه‌اش مشغول جمع و جور کردن زندگی‌ام بودم. بعد از اون شخص مناسبی وارد زندگی‌ام نشد و از سن ۳۵سالگی تا الانم واقعا هیچ میلی به ازدواج و قبول مسئولیت ندارم. تنهایی زندگی‌ام راحت‌ تره.»

برخی نیز به دلیل تغییر ناگهانی الگوی ازدواج از سنتی به مدرن (آشنایی قبل از ازدواج)، نتوانسته‌اند خود را با الگوهای جدید تطبیق دهند. جالب است بدانید به‌ دلیل بالا بودن آمار طلاق در کشورمان بهانه بخش زیادی از افراد برای ازدواج نکردن فوبیای طلاق است.

به‌ طور کلی مسائل زیاد دیگری از قبیل تغییر الگوی زندگی، عدم مسئولیت‌پذیری، مشکلات اقتصادی، وابستگی به خانواده و... دلایل مجرد ماندن افراد تا سن ۳۵ سالگی و وارد شدن به مرحله تجرد قطعی محسوب می‌شود.

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس درباره دلایل مجرد ماندن جوانان به خبرآنلاین می‌گوید: «در میان دلایل مجرد ماندن افراد شرایط اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. خانواده‌های کم درآمد یا کسانی که شغل ندارند و نمی‌توانند یک زندگی مشترک را شروع کنند بیشتر تمایل به مجرد ماندن دارند. دلیل دیگر مربوط به فرهنگ است. توقعات افراد در حال حاضر خیلی بالا رفته و جوانان نمی‌توانند زندگی را ساده شروع کنند. متاسفانه جامعه ما ساده زیستی را فراموش کرده و من مقصر را مسئولان می‌دانم، زیرا وقتی به عنوان الگو در شرایط بسیار لاکچری زندگی می‎‌کنند و به مردم توصیه ساده زیستی می‌کنند، آنها نمی‌توانند چنین توصیه‌ای را بپذیرند، زیرا ساده زیستی باید یک انتخاب باشد نه اینکه بر افراد تحمیل شود.»

او ادامه می‌دهد: «نکته بعدی آمار بالای طلاق است که وحشت ایجاد می‌کند. کسی که در آستانه ازدواج است فکر می‌کند ازدواج ها چرا باید به این مرحله برسد؟ من نوعی هم اگر بخواهم ازدواج کنم ممکن است با شکست مواجه شوم. پس مجرد ماندن را ترجیح می دهم. از آنجا که تعریف درستی از ازدواج نداریم. از یک طرف به آن رنگ معامله داده‌ایم و از طرفی مشکلات دیگری که ذکر شد هم باعث ایجاد ترس می‌شود. برخی افراد می‌خواهند وارد این مشکلات نشوند و ممکن است وارد مرحله تجرد قطعی شوند که آسیب‌های بیشتری به فرد و جامعه می‌زند.»

خانه‌های تک نفره در حال افزایش است

جمعیت شناسان اصطلاح تجرد قطعی را به افرادی اطلاق می‌کنند که بدون حتی یک بار ازدواج وارد سن ۴۰سالگی می‌شوند. از آنجا که سن بارداری مطلوب برای این افراد تمام شده، تمایل به ازدواج هم تا حد زیادی در آنها کم می‌ شود. به این ترتیب احتمال مجرد ماندن این افراد برای همیشه بسیار بالاست.

در حال حاضر و طبق آخرین آمار که در سال ۹۵ منتشر شده است، شاخص تجرد قطعی برای مردان ۳.۶ درصد و برای زنان ۲.۸درصد است. این آمار بیشتر در استان‌ های بوشهر، کرمانشاه و خوزستان درحال افزایش است.

افرادی که تصمیم به تجرد قطعی می ‌گیرند یا ناخواسته وارد آن می‌شوند، آمار افزایش فردی شدن زندگی‌ها و ایجاد خانه‌های تک نفره را بالا می‌برد. این یکی از دلایلی است که در نهایت به بحران جمعیت می‌انجامد.

حریرچی در این باره می‌گوید: «جوانان ما معیار درستی برای انتخاب همسر ندارند، بنابراین در درجه اول معیارها باید درست شود. خانواده‌ها هم باید برای راحت تر شدن ازدواج ها به جوانان یاری برسانند و از همه مهم‌تر مسئولیت دولت است. دولت باید امکاناتی را برای سهولت ازدواج فراهم کند. در غیر این صورت آمار تجرد قطعی بالاتر از این هم می‌رود.»

نرگس صابری

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عده ی کمی سراغ ازدواج میرن؟!
      دلایل زیاد هست؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبیش اینجاس از اون بالا بالا دلیلشو میدونن تا این پایین پایین دیگه چرا داره؟

    • بدون نام

      علتش نداشتن شغل، نداشتن حداقل هاست..کشور در حق متولدین دهه شصت ظلم کرد..هیچ برنامه ای برای این دهه نداشتید.خدا ازتون نگذره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الهی آمین

      • بدون نام

        انشاالله دین گناه ایی جوونا که بیکارهستن و آرزوی ازدواج دارن وازوقت ازدواجشان هم گذشته به گردن مسولین گردن کلفت..من پنج تا برادرمجرد30 سال به بالا دارم که به خاطر نداشتن شغل مناسب تو هرخاستگاری که میریم جواب منفی بهمون میدن..خونواده دخترهمش میگن خونه داری ..بیمه داری..و...

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        فقط در حق دهه شصتی ها ظلم کرد!!!!؟؟؟
        به هر کی رسیدیم فقط داشت خودشو نگاه میکرد
        دولتم یکی مثل خودت

    • بدون نام

      علتش نداشتن شغل، نداشتن حداقل هاست..کشور در حق متولدین دهه شصت ظلم کرد..هیچ برنامه ای برای این دهه نداشتید.خدا ازتون نگذره.

    • بدون نام

      علتش نداشتن شغل، نداشتن حداقل هاست..کشور در حق متولدین دهه شصت ظلم کرد..هیچ برنامه ای برای این دهه نداشتید.خدا ازتون نگذره.

    • محمدی

      خود نرگس صابری هم نمیدانم مجرد است یا متاهل؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چن جا رفتم خواستگاری برا برادرم خونواده دخترهمشون نظرشون یکی بودمیگفتن خونه داری ..حقوق ثابت داری..وقتی پسرا اینارو نداشته باشن ناامیدمیشن دیگه

    • بدون نام

      یک فکری به حال دخترانی کنید که خانواده هاشون با ایراد های بنی اسرائیلی مانع ازدواج کردنشون میشن کاری کنید مثل بقیه کشورها بتونن برن محضر با دوتا شاهد عقد کنند بدون شکایت از پدر و دادگاه رفتن این‌جوری شرایط بهتر میشه وخانواده ها متوجه میشن که اگه اجازه ندن راه دومی هم هست بدون دردسر

    • پیر تجربه

      ازدواج در سن خودش بجاست ، ولی اونایی که سنشون بالا رفته بدانند اگر ازدواج لازمه از چهل به بالا واجبه و از پنجاه واقعا نیازه و بالاتر بدون همسر غیر ممکن و تنها راه زنده ماندن به معنای واقعی حتما ازدواج کردنه .

    • Ahmad Rahimi

      90درصد اقتصادی امنیت اقتصادی نداریم یه عده عقب مونده فگر میکنن امنیت فقط این که دشمن به ما حمله نکن نه امنیت ابعاد گسترده داره یکیش همین اقتصاد که واقعا داریم نابود میشیم هر چقدر کار میکنیم پولمون بی ارزش میشه چرا هیچ کس به دادمون نمی رسه اسن بود انقلاب اسلامی نخواستیم بابا این بود آرمان امامامتون 33سالم جرعت تشگیل یک خانواده معمولی رو هم ندارم هر روز گرونی

      پاسخ ها

      • بی نام

        احسنت خیلی عالی بود

    • سالار غم

      ما که ازدواج کردیم فقط شرمندگیش مونده وقتی نتونی برای دختر ۲ ساله ات که کمبود وزن داره و موادغذایی که دکتر تجویز میکنه فوق العاده گرونه و نتونی بخری دوست داری زمین دهن وا کنه بری توش،وقتی زنت داره باهات میسازه نه لباس شب عیدی نه تفریحی واسش نمیتونی فراهم کنی و چیزی بهت نمیگه احساس میکنی بدرد نخوری با حقوق کارگری و قسط چیزی نمیمونه تازه زن من بساز هستش و بنده شاغل هستم وای به حال اونایی که زنشون هم درک ندارن و شغل هم ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسولین به فکر آینده جوونا نیستن..بایداماربگیرن چقدداریم مجردوبیکارودرآستانه ازدواج که نمیتونن ازدواج کنن..بعدراهکاربزارن که مشکل حل بشه..

      • دارابی از کرج

        سو نا می طلاق از دریای خزر وارد کشور شده
        و بی سر صدا از دریای جنوب خارج میشه،%

      • بدون نام

        ولا بیشتر جوان ها ک ازدواج نمیکنن از بی پولی وقتی بره خاستگاری اولین سوال این ک شغلت چیه خونه داری ماشین چی خوب ی جون چ کار بکنه مجبوره ازدواج نکنه

      • بدون نام

        تورو بخدا بفکر ای جونا باشین این همه کالا های خانه گی گرون شدن کی میتونه ازدواج بکنه بخدا گناه دارن

      • بدون نام

        بخدا من شرمنده بچه هامم ک مونده مجرد ن میتونم کمکشون کنم ن کار درستی گیرشون میاد چ گناهی گردن

      • یوسف

        واقعا جوانان مان نسل سوخته هستن حداقل ۸۰ در صد انها امکانات رفاهی اولیه را ندارن فکرشان بالا وسواد شان بالا ولی متاسفانه مملکتی دنیا اومدن که مسولان فقط به فکر خودشان هستن ومیخوان رقیب بالا دستی را ضربه فنی کنن وفقط به فکر پست ومقام هستن

      • محمد

        زن و ازدواج دیگه مال آدمهای بیچاره وبدبخت شده. آدمهای پولدار و آدم ححسابیا دیگه تن به ازدواج نمیدن.ازدواج دیگه از مد افتاده.

      • بدون نام

        منم ازدواج کردم پشیمانم صدبارپشیمانم چون زیربار اقتصادی وگرانی کمرمون شکسته هیچ خیری از زندگی ندیدیم خدا لعنت کندتمام مسولان مملکت رو خدا به روزسیاه بنشونشون

      • بدون نام

        ازدواج کردم ولی پشیمانم صدبارپشیمان اگربخاطربچه نبودم بخدا طلاق میگرفتم فقط بخاطر مسائل اقتصادی وگرانی به قول خودم کارمند دولتم ولی به درستی شکممون سیرنمیشه سالی یه بارنمیتونیم یه لباس برای بچه مون بگیریم خدا ....

    • بدون نام

      پناه میبریم به خدا

    • TNT2

      وقتی همه شغلها و مدیریتها رو به اقایون و اقازاده ها دادند و بقیه یا بیکار هستند یا شغل کاذب دارند و درامدی ریر خط فقر ویا اصلا درامدی ندارند انتظار چی دارید؟هر اقازاده ای و نگاه کنی چندن شغل داره .. از اون طرف با اختلاسها و دزدیها شون و انتقال پولها به خارج از کشور دیگه اقتصادی نموند ..تحریمها بهانه ای بیش نیست . .باید اقازادگی و از بین برد

    • بدون نام

      ازدواج پول میخواد که ماها نداریم؛ وقتی خانوما با حقوق یه میلیونی میرن سرکار خب طبیعتن کارفرماهام ترجیح میدن یه خانوم خوشگل که به حقوق کم قانع هست کنارش باشه تا یه پسر که برای ساخت زندگی متاهلی چند برابرشو طلب میکنه؛ و این اشغال کارها با حقوق پایین توسط خانوما باعث شده پسرای مجرد بیکار بمونن و طبیعتن دودش تو جیب دختران مجرد خواهد رفت و سودش به کارفرمایان پولدار میرسه:-*

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار زیاده پسرا تنبلن و دنبال پشت میز نشینی

      • بدون نام

        کار که بله زیاده مث فروشندگی با حقوق یه میلیونی، اگه بابای جنابعالی اینجوری خانواده چرخونده که از طرف من بهش تبریک و خدا قوت بگو

    • عباس فاضلی

      بنده یک فرهنگی بازنشسته خوزستانیم دوپسرتحصیل کرده سربازی رفته دارم که به دلیل نبودشغل مجردمانده اندخوزستانی که خوداقتصادمملکت رامیچرخاندبه دلیل سیاست غلط وخودخواهانه مسئولین پرازغیربومی شده وبچه های خوزستان بیکارمانده اند!!!

    • بدون نام

      چطورازدواج کنن وقتیکه پول ندارن اگرهم جایی مشغول کارهستند حقوقشان رابموقع نمیدن و بیمه نیستن هرساعت امکان داره ارکاربیرونشان کنن .

    • علی

      زن بگیری بهش وابسته بشی دوتا بچه داشته باشی زنت بخاطر بی پول شدنت طلاق بگیره بره با همین مردای مجرد مونده که دمبال هوسشونن بعد از چهلو دوسال سن میگم زن نگیرید ارامش ودغدغه کمتری دارین با این وضعیت اقتصادی الان

    • بدون نام

      خودتونو به اون راه نزنید، علتش این وضعیت خراب اقتصادی و بیکاریه ، لعنت بر مسببش.

    • بدون نام

      خدا ازتون نگذره با این وضع که برای جوانان درست کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پسرهای پولدار دنبال ازدواج نیستند.

    • بدون نام

      همه کشورها از خداشونه جوون داشته باشن.... تو ایران این همه دهه شصتی بیکار و... و دولت هم به فکر نبوده.... از ما که گذشت... خدا هم از شون نگذره....

    • ح

      به دلیل اینکه آمار فقر وفلاکت وفساد بصورت سرکش روبه بالاست

    • بدون نام

      دخترا ازدواج نکنن بهتره بدبخت نمیشن تو این ملکت مردسالار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج