۹۹۰۰۹۵
۳۵ نظر
۵۰۱۰
۳۵ نظر
۵۰۱۰
پ

بیست سال گذشت، حالا چه وضعی داریم؟

روزنامه اعتماد درمطلبی با عنوان «۲۰ سال گذشت؛ حالا چه؟» به قلم عباس عبدی این گونه آورده است: اردیبهشت به صورت سنتی فرهنگی‌ترین ماه سال بوده است، ولی اردیبهشت یادآور یک رویداد ضد فرهنگی و زیان‌بار نیز هست؛ بستن فله‌ای مطبوعات.

برترین‌ها: روزنامه اعتماد درمطلبی با عنوان «۲۰ سال گذشت؛ حالا چه؟» به قلم عباس عبدی این گونه آورده است:
اردیبهشت به صورت سنتی فرهنگی‌ترین ماه سال بوده است، ولی اردیبهشت یادآور یک رویداد ضد فرهنگی و زیان‌بار نیز هست؛ بستن فله‌ای مطبوعات. اگر بخواهم فقط یک اتفاق را ریشه اصلی وضعیت نابسامانی‌های کنونی کشور بدانم یا اتفاقی که بیشترین تاثیر را در این وضعیت داشته است، معرفی کنم، بدون تردید به توقیف مطبوعات اشاره خواهم کرد. آنچه در ادامه موجب گسترش افسارگسیخته فساد و ناکارآمدی شد، غیبت چنان مطبوعاتی بود.

برای آنکه بدانیم وضع مطبوعات چگونه بود، کافی است به یک رویداد اشاره کنیم؛رویدادی که آن نیز اتفاقا در همان مقطع بستن مطبوعات رخ داد. تولد روزنامه جام‌جم. کسانی که امروز به ماجرا نگاه می‌کنند شاید برای‌شان خنده‌دار باشد که چگونه یک رسانه بزرگ و انحصاری و با ده‌ها هزار کارمند، بیست سال پیش تصمیم گرفت روزنامه تاسیس کند؟

بیست سال گذشت، حالا چه وضعی داریم؟

چنین اقدامی مثل این است که کسی بنز داشته باشد ولی قادر به استفاده از آن نباشد و برود یک ژیان بخرد بلکه اموراتش در حمل‌ونقل بگذرد!! روزنامه‌ای که اکنون و در کنار مجموعه مطبوعات کشور در حال احتضار است. صدا و سیما فقط به این علت وارد عرصه مطبوعات شد که در آن مقطع حرف اول و آخر را مطبوعات می‌زدند.

اشتباه مدیریت صداوسیما این بود که گمان می‌کرد مطبوعات به دلیل چاپی و کاغذی بودن اثر دارند!! در حالی که اصلا چنین نبود. آنان اگر داستان‌های آموزنده مثنوی مولوی را مرور کرده بودند متوجه می‌شدند که نباید اسیر ظاهر شد. آن مطبوعات چون آزادی نسبی داشتند، اثرگذار بودند و اگر رسانه تصویری و صوتی نیز این ویژگی را می‌داشت، بسیار اثرگذارتر از رسانه‌های کاغذی بود.

با بستن مطبوعات دوم‌خردادی برای امثال این رسانه‌ها که از بودجه دولتی هم استفاده گسترده می‌کردند آبی گرم نمی‌شد‌. آنان به جای آنکه رسانه خود را با آزادی بیشتر اداره کنند، به اشتباه آمدند پول ملت را صرف تاسیس روزنامه‌ کردند که امروز کم و یا حتی بی‌اثرترین رسانه محسوب می‌شود. خوب به یاد دارم که آن زمان تازه وبلاگ‌ها شکل گرفته بود. کم‌کم ماهواره هم داشت عمومیت پیدا می‌کرد.

اینترنت خیلی خیلی ضعیف بود، ولی آن قدر بود که بتوان به عنوان زیرساخت یک رسانه هر چند ضعیف عمل کند. در آن زمان بارها و بارها تذکر داده می‌شد که مخالفت کردن با آزادی مطبوعات به نفع کشور نیست، هر چند این‌گونه مطبوعات می‌توانند عوارضی هم داشته باشد ولی بستن آنها نه تنها مفید و به نفع کشور نیست، بلکه عملا با توسعه وسایل ارتباطی ممکن هم نیست.

ولی درک آن بنده خدایی که حکم بستن را امضا و اجرا کرد کجا و این واقعیات روشن و آینده‌نگری کجا؟ و البته وضعیت خود او نیز درس‌آموز است. اکنون ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته است. چه وضعی داریم؟ نه صداوسیما جایگاه گذشته را دارد و نه آن مطبوعات نای نفس کشیدن.

این روزنامه هم معلوم نیست در کجای نقشه رسانه‌ای کشور است. کشوری که یک کانال تلگرامی مثل آمدنیوز تبدیل به کابوس رسانه‌ای برای آن شده بود و امروز هم بازیگردان فضای رسانه‌ای کشور نه در داخل که در خارج کشور است، و حتی آن بخشی هم که در داخل هستند نیز خارج از نظارت و مسوولیت‌پذیری رسمی است. اینها همه به یک طرف؛ آنچه بدتر از همه‌چیز از آن اقدام باقی مانده، فساد و ناکارآمدی گسترده‌ای است که هرروز شاهد نتایج و دادگاه‌های بخش کوچکی از این کوه یخ هستیم.

دیدم که یکی از دوستان روزنامه‌نگار به صورت سوالی مطرح کرده است که اگر اقدام‌کنندگان آن زمان می‌دانستند که به این روز می‌افتیم آیا باز هم مطبوعات را می‌بستند؟ به نظر من بله می‌بستند! هر چند آنها هیچگاه عادت به آینده‌نگری ندارند. ولی اگر هم می‌داشتند، آن کار را می‌کردند، زیرا مساله آنها هیچگاه آینده نبوده است. مساله آنان حال است. مگر امروز که فهمیده‌اند فقدان رسانه کارآمد چه عوارض وحشتناکی داشته است از این سیاست دست کشیده‌اند؟ امروز که سرنوشت آن توقیف‌کننده جلوی روی همه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جز حرافی کار دیگه ای نداری جناب عبدی؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه حرف میزنن ، عبدی هم دوست داره حرف بزنه ، مگر اشکالی داره ؟

      • بدون نام

        چیه؟ آقای عبدی خار شده تو چشمت؟

      • بدون نام

        در ایام جوانی از دیوار بالا میرفت
        الان پیر و فرتوت شده و کار دیگری به غیر از حرافی ازش برنمیاد

      • بدون نام

        بله 4.51. می گن تو میانسالی تمام زور آدم تو زبونش جمع می شه

      • بدون نام

        حرف حق زده شماراآشفته کرد؟

      • بدون نام

        آدمی که همیشه دنبال ممنوعیت محدودیت نقشه کشیدنه خیلی خطرناکه باید از بین بره

      • بدون نام

        چرا از دیوار سفارت آمریکا هم بلده بره بالا

    • بدون نام

      اقای عبدی نه مطبوعات نه اینترنت نه واتساپ نه تلکرام وووو نمیخواهم کار و ارزش پول کشور برود بالا راجب اقتصاد و کار حرف بزن و راهنمای کن سران را

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل همینجاست که نمیدونی تا مغزت آگاه نشه شکمت هم سیر نخواهد شد

      • بدون نام

        مثلاً عبدی از اقتصاد حرف بزنه و یا نزنه وضع مالی تو خوب میشه ؟ مگه این اقتصاددانه ؟

    • سید

      اگر تخلفات مطبوعات بسته شده را جمع بندی کنند و در یک پرونده سنگین ارائه کنند معلوم میشود که بستن آنها کمترین مجازات برای تخلفاتشان بوده ، این منطقی و عاقلانه نیست که به بهانه آزادی قلم ، هر توهین و افتراء و حمله به مقدسات جامعه و نقض قوانین مطبوعات ، هر چه دلشان خواست بنویسند و فتنه کنند و جامعه را به آشوب بکشند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر بسته نمی شدند الان چندین آمد نیوز و رسانه غربی در داخل داشتیم که آب به ریشه دشمن می ریختند روزنامه ها مال اصلاحات بود و دولت های خرابکار و فاسد و حقوق نجومی بگیر هم مال اصلاحات چه کسی ریشه خود را می زند؟

      • بدون نام

        یه کیهان داریم که کار هزار تا آمد نیوز رو واسه اسراییل داره انجام میده اخوی خودت رو به نادانی زدی

      • بدون نام

        تخلفشان دفاع از حق مردم و آشکارکردن دزدیها و ظلمها بود بله کم نبود

    • نیما

      ازادی بیان چیزی که مردم ما از دست دادند و حالا باید همه مردم و کشور کلی تاوان بابتش بدهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آنها اتفاقا زیادی آزادی بیان داشتند همه مشکلات را به جای مدیریت غلط خود به دین و اسلام متصل می کردند

      • بدون نام

        شماها هم دین رو وسیله ای واسه رانت و فساد و طرقی خودتون قرار دادید

    • رضا

      میشه بگید منظور از اقدام کنندگان چه کسانی بودند؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
      لطفا توضیح بدید تا نسل امروز اقدام کنندگان را بشناسند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امثال خودش

    • بدون نام

      البته آمد نیوز اون موقعی که بود اسباب شادی و خنده بود با اون خبرهای صد تا یک قازشو میومیو کردن زم، حالا اینکه دستگیری روح الله زم برای چه کسانی کابوس شده کاملاً مشخصه نهایتش خواستید، میتونیم از کابوسی نون خ بیپرسیم خخخخخ

    • بدون نام

      عجیبه ، برترینها گزینشی نظرات رو نشون میده....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انتظار داشتی غیر از این باشه ! بالاخره یقه اینها هم یه جائی گیره !

    • امید

      توقیف فله ای مطبوعات در حقیقت زهر چشم گرفتن از انتخاب مردم در دوم خرداد ومجلس ششم و شورای اول بود.چون افراطیون احساس کردند زمام امور ازدستشون داره خارج میشه.

    • بدون نام

      خودت هم کم،تز مزخرف ندادی!

    • داود.....تبریز اوشاغی

      تو این بیست سال وضع مون از هرنظر عالیه...از این بهتر نمیشه.....تو دنیا حرف اولو از هر حیث ما میزنیم..... خخخخخخ

    • بدون نام

      ماهر سال اوضاعمون داره بدتر از پارسال میشه .داریم میشیم مثل کره ی شمالی ولی تنها حسن خوبی که داریم اینه که به رسانه های دنیادسترسی داریم و میتونیم خودمونو با کشورای دیگه مقایسه کنیم . حکومته ما داره پسرفت میکنه و تغییر حکومت باعثه پسرفته بیشتر خواهد شد . فقط باید این کشور شاهده اصلاحات گسترده در قانون اساسی کشور باشه

    • بدون نام

      چیزی که شما ازش به عنوان آزادی بیان یاد میکنی فقط سهم جناح خودتون بود و بس
      آزادی بیان به معنای واقعی هرگز در اینجا وجود نداشته
      تمام دست اندرکاران مطبوعات مورد نظرت اعم از حجاریان و علوی تبار و شکوری راد و غیره و غیره همگی جزو امنیتی های دهه شصت بودند که در پی ریزی این وضعیت مهمترین نقش را داشتند منتها وقتی دست خودشون از سفره کوتاه شده بود یاد آزادی بیان افتاده بودند درست مثل رفسنجانی که فقط وقتی از دایره قدرت بیرون افتاد یاد مردم افتاد

    • بدون نام

      میشه رتبه اقتصادی کشور را هم بگی کجای دنیاییم یا اینکه ارزش پول چقدر سقوط کرده،تحریم بهانه ای شده برای ماسمالی صورت مسئله.حرافی و مقاطع گویی خیلی وقته خریداری نداره

    • بدون نام

      عبدی انقلابی مان متاسفانه ازجاده انصاف وقانون خارج شده والتفات نکرده همه مطبوعات فوق طبق قانون وباحضورهیات منصفه وبادلایل روشن باآنهارفتارشده واگرچه نمی بایست مطبوعه ای تعطیل شودواشکال ازقانون غلطی است که بجای برخوردبامدیرمسول ونویسنده کلاروزنامه بسته میشود.جام جم هم؟

    • بدون نام

      کار مطبوعات رانتی و سایتهای خبری وابسته بودجه خوار فعلی شده ، هدایت ، تهییج، عامه مردم در جهت خرید کالاها خاص وارداتی ( موز ، آناناس،...) آشفته کردن بازار کالاهایی چون بازار خودرو، طلا ، ارز ، برنج ، گوشت،....دریغ از یک دید ملی و فراجناحی ...

    • اسگندر

      آقای بعدی جان دیگر تمام شد گوشی ها و اینترنت جایی برای مطبوعات کاغذی نذاشته و مردم دیگه همه با این گوشی های هوشمند روشنفکر شده اند نیازی امثالهم نیست فکر نون باش که خربزه آب است

    • بدون نام

      یه کیهان داریم ک سبزی پاک میکنیم میریزیم توش .کار صدا شیشه پاکن انجام میده

    • بدون نام

      اول یک سوزن به خودت بزن بعد جوالدوز به دیگران

    • بدون نام

      با این تفکر صد سال هم بگذرد خبری جز فسق و فجور و فحشا نمی شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج