۹۹۲۳۵۶
۱۰ نظر
۵۰۱۵
۱۰ نظر
۵۰۱۵
پ

اندر مصائب پراید؛ این خارج‌ازرده‌ی دورازدسترس!

حالا دیگر صحبت از کرونا در جامعه کمرنگ شده و مردم در حال محاسبه اند که اگر دو سال پیش سرمایه شان را پراید خریده بودند حالا با چه رشد عظیمی مواجه بودند. فضای مجازی هم از شوک پراید ۹۰ میلیونی در امان نبود و واکنش‌ها به این موضوع به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده.

روزنامه خراسان - رعیت نواز: تا همین چند سال پیش اگر به کسی می‌گفتی در آینده پراید ۹۰ میلیون می‌شود به تو انگ دیوانگی می‌چسباندند که برو بابا مگه چه خبره! اما این روز‌ها شاهد پیش بینی دیوانه وار چند سال پیش هستیم و همچنان قیمت‌ها به شکل افسار گسیخته‌ای رو به بالاست. حالا دیگر صحبت از کرونا در جامعه کمرنگ شده و مردم در حال محاسبه اند که اگر دو سال پیش سرمایه شان را پراید خریده بودند حالا با چه رشد عظیمی مواجه بودند. فضای مجازی هم از شوک پراید ۹۰ میلیونی در امان نبود و واکنش‌ها به این موضوع به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده.

اندر مصائب پراید؛ این خارج‌ازرده‌ی دورازدسترس!

برخی خودشان را با اصحاب کهف مقایسه کردند و نوشتند: «اصحاب کهف ۳۰۰ سال خوابیدند و وقتی بیدار شدند از دیدن قیمت‌ها شوکه شدند ما طی دو سال و در حالی که بیداریم این تجربه رو کسب کردیم.» بسیاری از کاربران هم قیمت پراید را با مارک‌های معروف و مطرح خودرو‌های جهانی مقایسه کردند و حسرت کشان نوشتند که با قیمت پراید چه خودرو‌های لوکسی می‌شود تهیه کرد. کاربری هم با کامنتی وضعیت وحشتناک تورم را به رخمان کشید. او نوشته است: «۴ سال پیش با ۹۰ میلیون می‌شد یه خونه خرید و با ۷ میلیون یه پراید، اما حالا با ۹۰ میلیون یه ماشین می‌تونی بخری و با ۷ میلیون یه لپ تاپ!» با این حال این سوال به وجود می‌آید آیا نیاز مردم به خودرو باعث گران شدن پراید است یا دلایل دیگری دخیل است؟ در این مطلب ضمن پاسخ به این سوال از شیوه‌های فروش خودرو در کشور‌های مختلف دنیا نوشته ایم.

سرانه خودرو در کشور

بر اساس داده‌های بانک جهانی، ایالات متحده آمریکا با ۸۳۸ خودرو به‌ازای هر هزار نفر، بالاترین شاخص سرانه خودرو در بین کشور‌ها را از آن خود کرده است. کشور‌های استرالیا و ایتالیا هم با ۷۴۷ و ۶۹۵ خودرو به ازای هر هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با این حال سرهنگ علی محمدی در گفت و گویی با عصر ایران در آذر ماه سال ۹۸ با اشاره به آمار خودرو‌های فعال در کشور گفته است: «در سطح کشور ۲۱ میلیون و ۷۷۸ هزار خودروی فعال و پلاک نصب شده داریم.» با این حساب در کشور ما هم به ازای هر هزار نفر ۲۶۹ خودرو وجود دارد. یعنی هر ۴ نفر یک خودرو. این شاخص نشان می‌دهد که شاخص سرانه خودرو در کشور ما از کشور‌های زیادی همچون:چین، امارات، عربستان، ترکیه و ... بالاتر است. با دیدن این شاخص متوجه می‌شویم که تقاضا برای مصرف خودرو در کشور وجود ندارد پس این گرانی چه دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد.

اندر مصائب پراید؛ این خارج‌ازرده‌ی دورازدسترس!

دلایل گرانی خودرو

همان طور که در بالا نوشتیم شاخص سرانه خودرو در کشور نشان می‌دهد رشد افسار گسیخته خودرو به دلیل تقاضا برای مصرف نیست بلکه دلایل دیگری دارد. برخی از کارشناسان در کنار بازار غیر رقابتی برای خودروساز‌ها نگاه سرمایه محور به خودرو را هم یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو دانسته اند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران هم به خبرآنلاین می‌گوید: «تنور بازار هنوز سرد است و تقاضای چندانی برای خودرو وجود ندارد این در حالی است که شمار مشتریان طرح‌های فروش شرکت‌های خودروسازی همچنان بالاست و بخشی از تقاضا متعلق به کسانی است که با هدف حفظ ارزش پول خود وارد این بازار می‌شوند.».

اما در کنار این موضوع برخی از فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودرو دلیل دیگری را عامل رشد عجیب قیمت‌ها و مطلوب شدن فضا برای دلالان می‌دانند. آن‌ها معتقدند آغاز نشدن فرایند شماره‌گذاری خودرو‌های صفر کارخانه‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این اتفاق است و به زودی با آغاز عملیات شماره گذاری مشکل فعلی حل می‌شود و عرضه خودرو به بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت. با این حال از پیش فروش‌هایی که نیامده تمام شدند و از گمانه‌های ساختگی بودن این پیش فروش‌ها هم نباید غافل شد. در این میان برخی توقف خط تولید پراید را دلیل گرانی آن دانسته اند این در حالی است که در دیگر کشور‌ها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف می‌شود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیری دارد.

شیوه‌های فروش خودرو در کشور‌های جهان

حتما شما هم تا به حال به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها با بازار به فکر ثبت نام خودرو افتاده اید، اما تعداد کسانی که از بی نتیجه بودن تلاششان گفته اند به مراتب بیشتر از کسانی بوده که تا به حال در پیش فروش‌ها موفق به ثبت نام شده اند. تازه بعد از ثبت نام آن هم با اعمال شاقه شما مطمئن نیستید که آیا خودروساز خودرو را به موقع به شما تحویل خواهد داد یا نه! اما در کشور‌های دیگر فروش خودرو کاملا متفاوت با آن چیزی است که در کشورمان شاهد آن هستیم که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.

ماشین اجاره‌ای یا اقساط بدون سود

طبق بررسی‌های ما چیزی به نام پیش فروش خودرو در کشور‌های پیشرفته وجود ندارد. فقط کافی است شما به شرکت‌های مجاز فروش خودرو مراجعه کنید و خودروی مد نظرتان را انتخاب کنید و آن را بخرید. برای خرید در کشور‌هایی مثل آلمان، ایتالیا، آمریکا، انگلستان و ... ۴ روش کلی وجود دارد.

۱. روش خرید نقدی: در این روش باید پول خودرو را کامل پرداخت کنید که به ندرت مردم آمریکا برای خرید خودرو از آن استفاده می‌کنند.

۲. روش اقساطی: در این روش برای خرید باید مقداری از پول خودرو را نقد بپردازید و بقیه آن را به صورت وام ۵ درصد در اقساط ۵ ساله پرداخت کنید. یعنی برای خرید یک خودروی لکسوس ۲۰۲۰ که ۵۰ هزار دلار حدودا قیمت دارد شما باید ۱۰ هزار دلار نقد پرداخت کنید و بقیه آن را در اقساط ۵ ساله که حدود ۵۰۰ دلار می‌شود پرداخت کنید.

اندر مصائب پراید؛ این خارج‌ازرده‌ی دورازدسترس!

۳. روش لیزینگ: فروش لیزینگی در کشور‌های دیگر با تجربه‌ای که ما در کشورمان داشتیم کاملا متفاوت است در این روش شما بهای کامل خودرو را پرداخت نمی‌کنید بلکه سهمی را که از آن استفاده می‌کنید، می‌پردازید. به طور مثال شما یک خودرو را برای ۳ سال لیزینگ می‌کنید و به جای پرداخت قیمت کل خودرو هزینه استهلاک خودرو در مدت ۳ سال را به طور ماهانه به خودرو ساز پرداخت می‌کنید. فرض کنید قیمت یک خودرو ۳۰ هزار دلار است. پس از ۳ سال استهلاک، قیمت خودرو ۴۵ تا ۶۰ درصد افت می‌کند. در واقع پس از ۳ سال تقریباً نصف ارزش خودرو از دست می‌رود و قیمت لیزینگ حدود ۱۵ هزار دلار محاسبه می‌شود. یعنی شما ۱۵ هزار دلار را طی اقساط ۳ ساله به خودروساز پرداخت می‌کنید.

از نکات مثبت لیزینگ در بازار جهانی، این است که هر ۲ تا ۳ سال یک خودروی مدل جدید در اختیار دارید (که البته همیشه هم شامل ضمانت است) و مبلغ کمی برای آن پرداخت کرده‌اید، در ضمن اگر تصادف کردید و خودرو کاملاً از بین رفت هم نباید نگران باشید چرا که شرکت لیزینگ همه مبالغ را پرداخت می‌کند. بهتر از همه این است که اصلا نگران افت قیمت خودروی خود نیستید. البته لیزینگ چند محدودیت هم دارد. اول از همه محدودیت کارکرد است. معمولا بین ۱۶ تا ۱۹ هزار کیلومتر در هر سال محدودیت مسافت دارید که اگر مسافتی بیش از این مقدار طی کنید در پایان مدت لیزینگ، به ازای هر کیلومتر چند سنت باید بپردازید.

اندر مصائب پراید؛ این خارج‌ازرده‌ی دورازدسترس!

۴. اقساط بلند مدت: البته این روز‌ها هم که به دلیل کرونا فروش خودرو در کشور‌ها به شدت افت کرده خودروساز‌ها برای فروش محصولات شان پیشنهاد‌های ویژه‌ای ارائه داده اند که در این شرایط می‌توان به اقساط ۷ ساله بدون بهره، تحویل خودرو در منزل و. اشاره کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قوای تماشاگر

    • بدون نام

      لوس بازی هم حدی داره،چرا در مورد چیزهای دیگه و ماشین های دیگه ومواد غذایی مثال نمیزنید

    • sajad

      میدونم میخوای بفهمونید که چقدر بدبختیم و تو چه کشور داغونی داریم زندگی میکنیم ولی بخدا دیگه بسه کاری نکنید نا امیدتر از اینی که هستیم بشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عوضش امنيت داريم

    • IAmNumber4

      دقیقا سه سال پیش استاد رائفی پور پیش بینی این قیمت عجیب و غریب رو کرد،کافیه یه سرچ کنید و سخنرانی ایشونو گوش کنید بعدش بهش انگ بی سوادی بزنید البته اگه روتون شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر بچه ای میدونی آینده ایران روز به روز بدتر میشود و قیمت ها بالاتر.. این پیش بینی نیاز به سواد مواد ندارد.

    • بدون نام

      جالبه ک هنوز داره نوش میاد بازار
      مگه تولیدش متوقف نی
      بعد اینا اینقد تولید کردن تو انبار دارن تا ده سال دیگه نو میدن بازار

    • بدون نام

      هععععععی روزگار

    • امین

      لعنت به این کفار غربی خارجی که همش به فکر اسایش ارامش راحتی مردم هستن

    • ارشین

      جایی خوندم که اگه تو داشبورد پراید 85 ملیون پول نقد باشه .90 ملیون می ارزه......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج