جاباما
۹۹۳۲۸۸
۲۵ نظر
۵۰۰۸
۲۵ نظر
۵۰۰۸
پ

اجازه شوهر برای آزمون دستیاری دندانپزشکی!

پیوست ۳-۶ راهنمای آزمون پذیرش دستیار در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی حاوی فرم تعهدنامه‌ای برای زنان متاهل است: رضایت‌نامه‌ای که مرد باید برای همسرش پر کند تا زن اجازه ادامه تحصیل و اشتغال داشته باشد.

اعتمادآنلاین: پیوست ۳-۶ راهنمای آزمون پذیرش دستیار در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی حاوی فرم تعهدنامه‌ای برای زنان متاهل است: رضایت‌نامه‌ای که مرد باید برای همسرش پر کند تا زن اجازه ادامه تحصیل و اشتغال داشته باشد.

صفحه ۳۳ راهنمای آزمون پذیرش دستیار در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی حکایت از تعهدی جدید و الزامی شدن رضایت شوهر برای گذراندن طرح پس از قبولی دارد. پیوست ۳-۶ این راهنما حاوی فرم تعهدنامه‌ای برای زنان متاهل قبول‌شده در آزمون است. بر اساس این تعهدنامه، رضایت شوهر در یک مورد خاص الزامی می‌شود و مرد رضایت می‌دهد که همسرش پس از پایان دوره آموزشی، در هر محلی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد خدماتش را بگذراند؛ این تعهد و الزامی شدن رضایت شوهر موضوعی که ضمن ایجاد خلل برای برخی از زنان متقاضی این رشته، یادآور نابرابری حقوق زن و مرد در قوانین کشور است.

اجازه شوهر برای آزمون دستیاری دندانپزشکی!

«ن» 31 سال دارد و به گفته خودش از 14 سالگی حتی از پدرش هم پول توجیبی نمی‌گرفته است. عادت داشته که مستقل زندگی کند و پس از اینکه در زندگی مشترکش به بن‌بست خورد، باز هم راه خودش را رفت. حالا اما نمی‌داند با چاله بزرگی که سر راهش قرار گرفته است باید چه کند: «وقتی دفترچه پذیرش دستیار در رشته تخصصی دندانپزشکی را خواندم دنیا روی سرم آوار شد. تا به حال چنین چیزی سابقه نداشت که زنان متاهل مجبور باشند از همسران‌شان رضایت‌نامه بگیرند. مسئولانی که این تصمیم را گرفتند یک لحظه فکر نکردند شاید زنی با همین یک برگه مجبور شود با تمام امید و آرزوهای آینده‌اش خداحافظی کند؟»

او می گوید: «من از همسرم جدا نشده‌ام، اما عملاً زندگی مشترکی با هم نداریم. هر کسی زندگی خودش را می‌کند. حالا چطور باید از او بخواهم که این تعهدنامه را برایم امضا کند؟ ما هیچ وقت هیچ درخواستی از یکدیگر نمی‌کنیم، اگر نپذیرد چه؟ اگر بخواهد با همین فرصتی که به دستش آمده مرا آزار دهد، تکلیف من، عمرم، این همه سال درس خواندن و تلاش کردنم چه می‌شود؟» این جملات، استیصال زنی را بازگو می‌کند که به خاطر فرزندش از همسرش جدا نشده، اما دیگر مدت‌هاست زندگی مشترکی هم ندارد. او که بعد از سال‌ها درس خواندن منتظر بود تا مزد زحماتش را بگیرد با چالشی روبه‌رو شده که هیچ راهکاری برایش ندارد.

اجازه شوهر برای آزمون دستیاری دندانپزشکی!

سازمان سنجش در این مسائل هیچ نقشی ندارد

خدایی، رئیس سازمان سنجش، به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این سازمان در اتخاذ چنین تصمیمی، یعنی اضافه شدن برگه تعهدنامه همسران زنان متاهل، نقشی داشته است یا خیر پاسخ منفی داد: «سازمان سنجش در این مسائل هیچ نقشی ندارد. برگزاری آزمون و هرگونه تصمیمی از این قبیل برای رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی به طور مستقیم از سوی وزارت بهداشت گرفته می‌شود.»

دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی مسئول امر است

دکتر آبتین حیدرزاده، رئیس مرکز سنجش وزارت بهداشت در این باره گفت: «ما در مرکز سنجش چیزی را مصوب نمی‌کنیم. دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی مسئول امر است و اگر سوالی دارید، باید از آنها بپرسید.» البته حیدرزاده علاوه بر این پیشنهاد داد که می‌توانیم پرسش‌مان را در سایت مرکز سنجش هم مطرح کنیم. این کار را هم کردیم که البته به پاسخی نرسیدیم.

این تعهدنامه اتفاق جدیدی نیست

حسین قنبری، مدیر روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، نیز گفت که این تعهدنامه اساساً اتفاق جدیدی نیست و از ۱۵ سال پیش تا به امروز وجود داشته است: «من با دکتر بهزاد هوشمند که دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارتخانه هستند صحبت کردم و مشخص شد که اصلاً این مساله اتفاق جدیدی نیست و از ۱۵ سال پیش جزو قوانین بوده است.»

زن به مجرد عقد نکاح از حقوق ابتدایی‌اش محروم می‌شود

مینا جعفری، وکیل پایه‌یک دادگستری، معتقد است برای بررسی و مطالبه‌گری در چنین اموری باید یک قدم به عقب رفت و به تمام قوانین کشور با زاویه دیدی وسیع نگریست: «وقتی چنین مواردی را می‌شنوم بیشتر به این فکر می‌کنم که قوانین کشور را باید به طور یکپارچه نگاه و بررسی کرد. در قانون ایران مرد به عنوان دارنده حقوق شناخته می‌شود. زن به مجرد عقد نکاح از بسیاری از حقوق ابتدایی خود محروم می‌شود و وقتی شما از رضایت‌نامه شوهر برای گذراندن دوره طرح پزشکی یک زن صحبت می‌کنید، در واقع بخشی از قانون مدنی کل کشور را به بحث می‌گذارید؛ قانونی که مرد را رئیس خانواده معرفی می‌کند، چون از گذشته او عهده‌دار بار مالی خانه بود. حالا هم که زندگی‌ها اشتراکی شده و اتفاقاً در بسیاری از خانواده‌ها بخش اعظم بار فشار اقتصادی بر دوش زن است، باز هم مرد از جایگاه ریاست خود در متن قانون تغییر موضعی نداده است.»

او می‌گوید نمی‌توان از حق تحصیل زن گفت ولی حق خروج از کشور را که سال‌هاست مطالبه‌گری آن به درهای بسته خورده فراموش کرد: «تمام این حقوق به هم وابسته هستند. نمی‌توانیم از حق حضانت فرزند بگوییم و از حق تحصیل غافل شویم. این قوانین مدنی هستند که تحت تاثیر حاکمیتی تماماً مردسالار با رویکرد تبعیض علیه زنان عمل می‌کنند. ضمن اینکه چنین رفتاری نقض صریح متن قانون اساسی است. قانونی که می‌گوید دولت وظیفه دارد حق تحصیل را برای همه به طور مساوی مهیا کند. حال آنکه اضافه کردن چنین شروطی نشان‌دهنده سلب حقوق بسیاری از زنان برای ادامه تحصیل و اشتغال‌شان است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما دیگه بی حس شدیم چون هر چیز عجیبی تو ایران ممکنه و تعحب نمیکنیم .

    • بدون نام

      تربیت متخصص زن در هر رشته ای هدر دادن منابع مالی و انسانی جامعه است زیرا دوران خدمت رسانی آنها کوتاه است در همین دوران هم سقف خدمت رسانی پایینی دارند زود از کارآیی می افتند در مسایل مهم بیمار شرکت نمیکنند نیاز به حمایت آقایان دارند در مناطق دور دست خدمت نمیکنندو ... دوران بارداری و حضانت هم که جای خود را دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این همه متخصص زن داریم که ما مردا انگشت کوچیکشون نمشیم.اکثرکشورایی که فوت وابتلا کرونا آمارشون کم بود نخست وزیرشون زن بود تو همه چی تخصص دارن.انقد زن ستیزنباشین مث دوره قاجارا

      • بدون نام

        اینهمه متخصص زنان مونث خودشان معترفند که کارآیی یک مرد را ندارند.در بعضی بیمارستانها تکنیسینها جای آنها سزارین میکنند شما خارج از گود هستی عزیز

      • بدون نام

        شاید شما انگشت کوچک آنها نشی در خودت شک کن به دیگران تعمیم نده

      • بدون نام

        بله متخصص مونث زیاد داریم ولی کارآیی ندارند

      • بدون نام

        پزشک زنان مونث میشناسم در دوره بعد از زایمانش در دانشگاه حاضر نمیشد ولی در بیمارستان خصوصی عمل میکرد.این موارد لازم نبودن مرخصی زایمان را میرساند

      • بدون نام

        واقعا درسته.

      • بدون نام

        چه افکارر احمقانه ای

      • بدون نام

        از نظر خانمها که از این مزایا بهره مند هستند احمقانه است

    • بدون نام

      پزشکان مذکر برای تحکیم جایگاه خودشان از پذیرش پزشک مونث حمایت میکنند نه از بابت توانایی آنها

    • بدون نام

      برابری زن و مرد که شعار میدین منظورتون همینه دیگه

    • بدون نام

      واسه مهریه که خوب مردهارو توآمپاس میذارین بذارین آقایون هم چندلحظه توزندگی احساس ریاست کنن خخخخخ
      ولی جدا ازشوخی واسه دستیاری ورشته هایی این چنینی یه مقدار قانونگذار ملاحظاتی درنظرگرفته اونم به دلیل غیرت مردای ایرانی برای همکارخانومشون !
      حالا قرارنیست همه آقایون ازاین موضوع سواستفاده کنن وقانونگذارحتما راهی واسش دیده

    • ر ی

      دنده عقب به قهقرا !!! زنان مورد ظلم کشورم !

    • اسم

      با این قانوهای من داری باعث میشوند زنان برای استقلال وآزادی رو به طلاق یا ازدوج سفیدسوق داده شوند

    • بدون نام

      شما که حاضر نیستی رضایت شوهرت را بگیری و ولایت او را بر سر خودت بپذیری پس چگونه موقع اعزام به مناطق دوردست جهت سپری نمودن طرح ادعا میکنی که شوهرم راضی نیست؟

      پاسخ ها

      • ایرانیم

        تو فرق دور دست بودن جایی ک مناسب هیچ بانویی نیست رو با اجازه برای زندگی و کار در اجتماع مقایسه میکنی؟

      • بدون نام

        خانمی که اختیارش را دست خودش میداند و نیاز به اجازه شوهر احساس نمیکتد نباید از کار در منطقه دور دست ابا داشته باشد و متوسل به عدم اجازه شوهرش شود

    • ایرانیم

      طرف هست ک تمام دارایی زنو با وعده کار یا هر چیزی بالا کشیده حالا زنش میخواد شکایت کنه میگن میخاستی اینکارو نکنی شاهد بیار ک مگه ادما تو خونشون همیشه ۴ تا شاهد اماده نشستن،اینم مثل قانونای دیگشون فقط ب نفع مردا کار شده

    • بدون نام

      دقت کردین میفرمایند مرد رو زنش غیرت داره
      ولی همون مرد تو قانون حق داشتن چند همسر داره

      چون قانون ها رو مردا مینویسن به همین سادگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر مرد در مورد زن که به او علاقه داره،غیرت نداشته باشه، زن گمان میکنه نسبت به او بی تفاوته.اگر غیرت داشته باشه میگید متعصبه.چرا ازدواج میکنید پس?
        چرا در مورد مهریه های سنگین که باروح اسلام ناسازگاره وهیچ مهری را بین زن و مرد ایجاد نمیکنه اظهار نظر نمیکنی چون نفع میبری اینجا میشه قوانین اسلامی وحدود الهی ولی در مورد تعدد زوجات (که اون هم قوانین وحدود خاص خودشو داره) میشه غیر منطقی.بالاخره مرد در آفرینش نقشش تحمل سختیهاست مواردی که خانمها بجاش برسه از عهدش بر نمیان.عجیبه

      • بدون نام

        به ۱۷:۴۸
        مهریه رو داری با حق قانونی خیانت مرد مقایسه میکنی؟؟؟؟؟

        والا تمام ادیان مردسالار بودن
        پس قانون های استخراج شده از دین هم به نفع مرداس

      • دونالد ترامپ

        خواهر گلم تقصير خودتونه کّ ادمهاي اشتباهي رو براي نوشتن و اجراي قانون انتخاب ميکني من به عنوان يه مرد کاملا به برابري زن و مرد اعتقاد دارم و اگه کاره اي بودم قطعا همه حقوق رو برابر ميکردم دنبال ادم درستش بگرد

      • دونالد ترامپ

        خواهر گلم تقصير خودتونه کّ ادمهاي اشتباهي رو براي نوشتن و اجراي قانون انتخاب ميکني من به عنوان يه مرد کاملا به برابري زن و مرد اعتقاد دارم و اگه کاره اي بودم قطعا همه حقوق رو برابر ميکردم دنبال ادم درستش بگرد

    • fallen

      فکر کنم زن رو با اشیا اشتباه گرفتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج