جاباما
۹۹۶۵۲۸
۲۴ نظر
۲۴۰۲۲
۲۴ نظر
۲۴۰۲۲
پ

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

چند روز پیش وب‌سایت گاردین مطلبی درباره هیپی‌های جنوب کشور منتشر کرد. این مطلب انتقاداتی زیادی از سوی ایرانیان را دربر داشت. برخی معتقد بودند کسانی که در گاردین به اصطلاح هیپی شناخته شده‌اند، بچه پولدار‌های پایتخت هستند که با ماشین‌های آخرین مدل به جنوب رفته‌اند و سعی می‌کنند با ساز‌های گران قیمت خود برای مرم جنوب دلبری کنند.

برترین‌ها: چند روز پیش وب‌سایت گاردین مطلبی درباره هیپی‌های جنوب کشور منتشر کرد. این مطلب انتقاداتی زیادی از سوی ایرانیان را دربر داشت. برخی معتقد بودند کسانی که در گاردین به اصطلاح هیپی شناخته شده‌اند، بچه پولدار‌های پایتخت هستند که با ماشین‌های آخرین مدل به جنوب رفته‌اند و سعی می‌کنند با ساز‌های گران قیمت خود برای مردم جنوب دلبری کنند.

اما آیا واقعا مفهوم سبک زندگی هیپی در ایران درست شناخته شده است؟ آیا هیپی‌ها آدم‌هایی شبیه به عکس‌هایی که گاردین منتشر کرده، هستند؟ در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا با سبک زندگی هیپی‌ها آشنا شوید.

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

تاریخچه آغاز هیپی‌ها

در سال ۱۹۶۰، هیپی‌ها اعتراضات شدیدی نسبت به حمله آمریکا به ویتنام نشان دادند. عمده این اعتراضات در سنفرانسیسکو شکل گرفتند و به سرعت بین جوانان آمریکا طرفدار پیدا کردند. آن‌ها با ارزش‌هایی همچون نوع‌دوستی، عرفان، صداقت، شادی و عدم خشونت به دنبال حفظ آزادی فردی بودند. درواقع می‌توان گفت هیپی‌ها بر این باور بودند که هرکسی باید بتواند هرکاری دوست دارد انجام دهد و تجمعات اعتراضی نسبت به سیاست بیشتر بهانه‌ای بودند تا هیپی‌ها گردهم آیند و شادی و صلح را گسترش دهند. در مدت کوتاهی هیپی‌ها توانستند با شعار صلح، عشق، آزادی فردی و اعتقاد به یافتن معنای جدیدی برای زندگی بر اقشار زیادی از جامعه تاثیر بگذارند. شعار اصلی هیپی‌ها نیز make love, not war بود و همین شعار ثابت می‌کرد که آن‌ها فقط به دنبال صلح و دوستی هستند.

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

عقاید پیروان خرده فرهنگ هیپی

همانطور که گفتیم دغدغه‌های اصلی هیپی‌ها صلح، عشق و آرامش بود. آن‌ها خود را به هیچ دین و مذهب خاصی محدود نمی‌کنند و هرکسی ار هر مذهب و هر فرهنگی می‌تواند هیپی باشد و یکی ازعوامل محبوبیت سبک هیپی تنوع فرهنگی و مذهبی مورد حمایت آن‌هاست که باعث شده طرفداران بسیاری از جوامع مختلف داشته باشند. به طورکلی هیپی‌ها به فلسفه‌ی شرق و مفاهیم معنوی علاقه‌مندند و علاوه براین، از هنر و فرهنگ شرقی در موارد بسیاری الهام گرفته‌اند.

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

معمولا زندگی در طبیعت و منطق روستایی را ترجیح می‌دهند برخی از آن‌ها مانند کولی‌ها دوست دارند دائم در سفر باشند. علاقه هیپی‌ها به موسیقی سایکدلیک راک با دیگر ارزش‌های این خرده‌فرهنگ به‌ویژه با حاشیه‌گرایی و مصرف مواد مخدر تناسب دارد. تجربه انواع روان‌گردان‌ها، داشتن موی بلند، جمع‌های قبیله مانند، ستایش از دنیای عشق و آزادی، پرورش گل، موسیقی سبک اسید راک و راک و… از دیگر فعالیت‌های این گروه به حساب می‌آید.

معمولا گیاهخوار هستند و در جهت حمایت از محیط زیست و مخافت با مصرف‌گرایی، لباس‌های دست دوم، بازیافتی و ارگانیک می‌پوشند و یا لباس‌های قدیم را با هنر‌های دستی باز طراحی می‌کنند. موسیقی هیپی تلفیقی از راک، سنتی و بلوز است که با برگزاری نوازندگی‌های خیابانی و گاهی در ترکیب با تئاتر خیابانی اجرا می‌شود.

فرم پوشش و مدل موی هیپی‌ها

هیپی‌ها شلخته بودن و را به اتو کشیدگی و ست کردن لباس‌هایشان ترجیح می‌دهند و معمولا لباس‌های گشاد را ترجیح می‌دهند. هیپی‌ها همچنین مخالف محدودیت‌های جنسیتی درمورد لباس پوشیدن هستند و در این سبک زن و مرد هر دو موهایشان را بلند نگه می‌دارند، هر دو جین‌های دم‌پا گشاد گلدوزی شده می‌پوشند، هر دو صندل و کفش باله می‌پوشند و در رنگ لباس‌هایشان هم زنانه و مردانه تعریفی ندارد.

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

معمولا از سبک پوشش لباس بومیان آمریکا، آسیا، هند، آفریقا و برخی از کشور‌های آمریکای لاتین الهام می‌گیرند. گاهی لباس‌های بسیار کوتاه و گاهی بسیار بلند می‌پوشند و بیشتر لباس‌هایشان را از فروشگاه‌های خیریه و دست دوم خریداری می‌کنند. معمولا لایه لایه لباس می‌پوشند و ترجیحشان لباس‌های اور سایز است.

جلیقه یکی از لباس‌های محبوب هیپی‌ها به حساب می‌آید و معمولا همه‌ی آن‌ها جلیقه‌هایی در طرح‌های مختلف در کمد خود دارند. پیرهن‌های بلند جیپسی گونه و شلوار دم‌پا گشاد نیز از دیگر لباس‌های محبوب بین هیپی‌ها به شمار می‌آیند.

هیپی‌ها معمولا مو‌های بلند دارند و موهایشان را شلخته‌وار به روی شانه‌هایشان می‌ریزند. موی بافته شده نیز در بین آن‌ها رواج دارد. مردان هیپی معمولا ریش‌هایشان را بلند می‌کنند و زنان هیپی معمولا آرایش صورت بسیار کمی دارند یا حتی ندارند.

استایل هیپی در جامعه مدرن

در سال‌های اخیر هیپیزم به سبک فشن تبدیل شده که از اصول جنبش هیپی که مخالف مد بود، پیروی نمی‌کند. بلکه از این نوع لباس پوشیدن بهره برده و برای تجارت آن را تبدیل به استایل خاص و دوست داشتنی نموده است. سبک هیپی با کمی اختلاف در نوع پوشش اصلی این فرهنگ نماد‌های اصلی صلح و رنگدار بودن را حفظ کرده، ولی لباس‌ها خیلی اُرگانیک نیستند و از الیاف مصنوعی هم درست می‌شوند.

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

این سبک لباس از دهه ۶۰ آغاز شد هر از گاهی جزو ترند هر سالی قرار میگیرد البته گاهی پر رنگ و گاهی کم رنگ دیده می‌شود، ولی هنوز هم مردم به راحتی و شادمانی لباس و مُد علاقمندند. پوشیدن جین زمانی برای هیپی‌ها نماد همبستگی با قشر کارگر بود و پوشیدن دامن بلند گلدار هم نمادی از بی آلایشی زنان روستائی و مبارزه علیه سرمایه داری، ولی اکنون ترند هر سال معنی این لباس‌ها را برای ما بازگو می‌کند.

هیپی‌ها در دنیای موسیقی

گروه‌ها و هنرمندان بزرگی، چون جیمی هندریکس، باب دیلن، دِ دورز، بیتلز، لد زپلین، جان لنون، ژان بائز و… از این جنبش بسیار تاثیر گرفتند و همچنین بر آن بسیار تاثیر گذاشتند. دغدغه‌های گسترده‌ی این جنبش مانند برابری (جنسی، نژادی، اجتماعی، اقتصادی و …)، صلح جویی، توجه و احترام به طبیعت، زندگی آزاد و ساده در آثار این هنرمندان هویدا است.

بهترین توصیف موسیقیایی هیپی‌ها سبک رگِی است که در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ شکل گرفت. با ویژگی هایی، چون پرهیز از تعدد ساز، ریتم ساده و تکرار شونده، فضاسازی روشن و ترانه‌های بی تکلف و همه فهم. باب مارلی خواننده و ترانه سرای جامائیکایی، از بزرگترین موزیسین‌های سبک رگی است.

تفاوت بین سبک زندگی هیپی و بوهو

بوهمین‌ها و هیپی‌ها از جهات مختلفی به هم شباهت دارند. اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در سبک پوشش آن‌هاست. هیپی‌ها دنبال آزادی هستند و هر نوع لباسی حتی غیر متعارف و بی‌ربط به مد روز را می‌پوشند، اما بوهمین‌ها زیبایی‌شناسی خاصی در استایلشان رعایت می‌شود. بوهمین‌ها مدی زنانه و طریف را می‌پسندند و ریشه آن‌ها به قومیتی خاص برمی‌گردد.

هیپی‌ها چه کسانی هستند؟ همه‌چیز درباره این سبک زندگی

البته در دنیای مدرن و در آمیزش خرده فرهنگ‌ها و ارتباط متقابل سبک‌ها بوهمی‌ها و هیپی‌ها برخی عقاید خود را به یکدیگر منتقل کرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انگیزه اصلی شان انگشت نمایی افراطیه

    • بدون نام

      ریشه هیپی ها به دوران مزدک بازمی گردد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزدک میرزایی خوئش اصلا هیپی نیست

    • غزال

      کاش همه ی آدما اینجوری بودن
      دوستدار حیوانات
      حامی محیط زیست و خیلی از ویژگی هایی که خیلی از آدما ندارن

      پاسخ ها

      • ایرانی

        ولی مثل خانواده چارلز منسن از آب در نیاد

      • احمد

        خوب جوابت رو داد!
        سطحی نباش. ظاهر بین نباش

    • ح

      بیایید بگید غرب وحشی مرگ بر گاردین درحالیکه این اتفاق توایرانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف دهنتو بفهم

    • بدون نام

      چقد اینا خوبن لعنتیا

    • بدون نام

      عاشق این سبک زندگی هستم ولی تعصبات و عقاید خانواده مانع هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میتونی بجز ظاهر خودتو یک هیپی کنی مثلا گیاه خواری ، تزکیه نفس ، احترام به طبیعت و حیوانات ، احترام به عقاید و سبک زندگی دیگران ، حتی کمک در کارهای خیر و الا آخر ، میتونی توی تهران باشی و لباس مد روز بپوشی ولی در باطن یک هیپی با حال باشی

      • ایرانی

        از روابط جنسی آزادانه در گروه هیپی ها بیشتر جوانان رو جذب می‌کنه و مثل طبیعت گرا و نودیسم ها

      • بدون نام

        موافقم

      • بدون نام

        بگو میخام ول باشم نمیزارن

    • ممچی

      روش هیپی شدن:نرفتن به پیرایشگاه و هر گونه اصلاح بدن،عدم شستشوی بدن به جز در نهر آب یا برکه،داشتن یک قطعه دستگاه موسیقی ترجیحا گیتار که برای بیشتر طبیعی جلوه کردن دو تا تارشو بکنید،دستمال گردن،لباس به سبک بودایی و ترجیحا دو سه تا سوراخ کنار شونه،سیگار کشیدن نه افراطی و در حد طبیعی،حشیش و گل و مواد مخدر طبیعی،صلح طلب بودن به شدت،نه به کسی اسیب برسون نه به حیوون یا درختی،صداتونم باید برای آواز باید خوب باشه،علاقه به پدیده های طبیعت مثل دریا،جنگل و..

    • بدون نام

      بابا هیپی واقعی اینان اینا که تو اون عکس بالان تو جنوب یه مشت بچه پولدار شادوشنگولن نمیدونن چیکار کنن میگن پاشیم بریم هیپی شیم با پول ددی

    • بدون نام

      آخه چرا وقتی نمیدونید هیپی چی هست الکی مقاله مینویسید؟ هیچی ها دنبال صلح، نوع دوستی و عشق هستن؟ مجموعه ای از رذایل و کثافت رو زندگی میکنن. اصلش درخواست آزادی از هر وابستگی هست. این معناش صلح نیست مشتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس شما هم دنبال آزادی اینترنت نباش وی پی انتو خاموش کن

    • بدون نام

      بین ایرانی ها فقط برای شوآف و نمایشه با اون چیزی که تو غرب بوده خیلی فرق داره.نمیدونم چه اصراری به تقلید داریم دوستان این خرقه برازنده ما و شما نیست

    • بدون نام

      از بس شرح و تفصیل نوشتی گویا شما میخواهید این روش زندگی را در ایران راه بیندازید؟

    • بدون نام

      یکی از جزایر استان هرمزگان پراز هیپی های دختر و پسر هست
      اینقدری هم که اینجا تعریف شون رو دادن گل و بلبل نیستن
      بجای فرهنگ داشتن باید مینوشتین ولنگاری فرهنگی دارن
      محدودیت ارتباط نداشتن یعنی فرهنگ؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!
      ننگ بر شما با این تعاریف تون

    • احساساتی نباشیم

      الکی جوگیر نشین.بی محدودیت بدون بیخیال بودن خوب نیس.محدودیت نداشتن.خوب نیس.

    • بدون نام

      اگه اینطوریه منم یه هیپی هستم و خبر نداشتم
      کجان بهشون بپیوندم
      دمشون گرم

    • محمد امینی نژاد

      اگه واقعا انگیزه شخصی هر کدام ازماها کمک به هرنحو درسته که خوبه اگرم تو این اوضاع داریم پز پول و زندگی خوب و آدم همه چی عالیو در بیاریم که وای به حالمون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج