۹۹۶۶۱۹
۲۱ نظر
۵۰۱۴
۲۱ نظر
۵۰۱۴
پ

آقازاده‌های محترم در خانه شیشه‌ای!

رسانه‌هاي جديد چگونه در حال نماياندن چيزهايي هستند كه پيشتر ديده نمي‌شد؟ يا چگونه در حال تغيير سبك زندگي و رفتار عمومي و خصوصي ما هستند؟ يكي از ويژگي‌هاي معماري ايران اين بود كه از روي ظاهر ساختمان‌ها نمي‌توانستيد متوجه شويد كه در داخل آن چه مي‌گذرد يا چگونه است؟

ایران/عباس عبدی: هنگامي كه به بافت‌هاي قديمي وارد مي‌شويد، ديوار همه خانه‌ها کمابیش يكسان است چه خانه ثروتمندان و چه خانه فقرا. البته وسعت خانه‌ها تفاوت دارد و ارتفاع ديوارها نيز تا حدي فرق دارد. ثروتمندان چنان ديوارها را بالا مي‌گرفتند كه داخل خانه كمتر پيدا باشد. هنگامي كه وارد خانه آنان شويد و يك راهروي تاريك را بگذرانيد، تازه متوجه فضا و معماري داخل ساختمان و حوض وسط آن و تر و تمييزي محل مسكوني ثروتمندان مي‌شويد.

اين فرهنگ و معماري در حال دگرگوني است. اكنون از نماي ساختمان مي‌توان حدس زد كه داخل آن چيست؟ و تناسبي ميان ظاهر و باطن نما وجود دارد. در بسياري از موارد، حتي مي‌توان درون خانه را نيز ديد. بيرون ساختمان به گونه‌اي طراحي مي‌شود كه اصل ساختمان نيز ديده شود. كم‌كم مرز ميان داخل و بيرون برداشته شده است.

اين اتفاق با شكل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي دچار يك تحول كيفي شده، و حوزه خصوصي كوچك و كوچك‌تر شده است. ديگر نه تنها مي‌توانيم بيرون ساختمان را كه معرف درون آن است ببينيم، بلكه زواياي گوناگون درون ساختمان نيز ديده مي‌شود. در واقع نمايش اين زوايا نيز به جزيي مهم از زندگي تبديل مي‌شود. اينكه چه مي‌پوشم؟ چه مي‌خورم؟ چه خودرويي سوار مي‌شوم؟ با چه كساني مراوده دارم؟ كجاها مي‌روم؟ چگونه اوقات فراغت خود را مي‌گذرانم؟ از چه رفتاري خشنود مي‌شوم؟ الگوهاي من چه کسانی هستند؟ و... حتي مسايل جزيي‌تر نيز به اشتراك گذاشته مي‌شود و اين اشتراك‌گذاري نيز جزيي از مطلوبيت بهره‌مندي از اين امكانات زندگي است.

آقازاده‌های محترم در خانه شیشه‌ای!

تا اينجاي كار، اتفاق عجيب و غريبي رخ نداده است، حتي اگر از اين وضع خوشحال نباشيم. زندگي در حال تبديل به نمايشي است كه مخاطب مي‌پسندد یا حسرت آن را می‌خورد. ديگر مثل گذشته نيست كه فقط براي دل خود بازي كنيم. ديدن بازي زندگي از سوي ديگران نيز مطلبويت يافته است. ولي مشكلي كه اين پديده در ايران ايجاد كرده است، جالب و شنيدني است.

اجازه دهيد با يك مثل آغاز كنم. همه مي‌دانند كه يك نفر در حمام چه كار مي‌کند و چه پوششي دارد يا بهتر است بگوييم ندارد. ولي كسي اين وضع را عمومي نمي‌كند. اين به معناي نبود شفافيت نيست، زيرا وضعيت فرد در حمام بر كسي پوشيده نيست، و اگر روزي كسي اين وضعيت را عمومي كند، ديگران از وجود آن وضعيت تعجب نخواهند كرد، چون پيش از آن نيز مي‌دانستند که چنان است. تعجب ديگران از قباحت اين كار خواهد بود. ولي حالا فرض كنيم كه يك نفر سر چهارراه گدايي كند، بعد معلوم شود كه در زعفرانيه خانه دارد. طبيعي است كه مخاطب دچار تعجب مي‌شود، نه به دليل وجود خانه در زعفرانيه، بلكه براي ثروت چنين شخصي.

بسياري از آقازاده‌هاي مسئولين از طريق رانت‌هاي گوناگون كه صاحب ثروت و مكنتي شده‌اند، و بدون توجه به عوارض فضاي مجازي در اين ميدان وارد شدند و به نمايش زندگي خصوصي خود پرداختند. عكس‌هاي آنچناني از خودشان، از لباس‌هايشان، از خانه و دكوراسيون داخل خانه، از سفرهايشان، از خودروهايشان و از سبك زندگي به نمايش گذاشتند. ولي به دليل تربيت گلخانه‌اي آن اندازه درک عرفی نداستند که متوجه تبعات عمومی اين رفتار شوند.

نه تنها خودشان متوجه نبودند، بلكه پدر و مادرشان نيز توجه نكردند كه اين نمايش خطرناك است و موجب بدنامي مي‌شود. مدتي را با اين خوشي سر كردند تا سر بزنگاه كه مساله یا فسادی برملا شد این سبک زندگی آنان نیز عمومي شد و تصاوير به سطح جامعه رسید.

تصاويري كه به ظاهر در فيس‌بوك يا شبكه‌هاي اجتماعي و به صورت محدود ديده مي‌شد، پخش گسترده آن موجب بدنامي شده است. ضمن اينكه مردم مي‌پرسند اين ثروت‌ها از كجا آمده است؟ اين افراد كه در بهترين حالت اگر خيلي بااستعداد باشند، يك فرد معمولي مي‌شوند، چگونه در سي سالگي چنين ثروتي را دارند و چنان بي‌محابا آن را به نمايش مي‌گذارند؟

اينجاست كه تازه متوجه مي‌شوند كه چه خبطي را مرتكب شده‌اند. ولي ديگر دير شده است. همان طور كه بايد وجود كرونا را به رسميت بشناسم و با آن زندگي كنيم، آقازاده‌هاي محترم نيز بايد پيه اين وضع جديد رسانه‌اي را به تن بمالند، اگر توانستند از خود دفاع كنند، در غير اين صورت توسل به شيوه‌هاي قضايي نجات‌بخش آنان نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توروبایدبندازن تواکوریوم مغزجلبرگی داری

      پاسخ ها

      • شهریار

        تو رو هم باید بندازن تو یه کلاس اکابر تا یاد بگیری که جلبکه نه جلبرگ! بعدش نظر بدی!

    • بدون نام

      ده مصیبت تورم
      ۱- تورم باعث ایجاد رونق و رکودهای کاذب (برای مثال حباب در بازار دارایی ها) می شود.
      ۲- تورم نابرابری را در جامعه افزایش می دهد.
      ۳- تورم جلوی کاهش قیمت کالاها (ناشی از افزایش بهره وری تولید) را می گیرد.
      ۴- تورم باعث بالاتر رفتن هزینه های دولت می شود.
      ۵- ‌تورم بنیان خانواده ها را ویران می کند.
      ۶-تورم به فساد دامن می زند.
      ۷- تورم دم و دستگاه دولت را بزرگتر می کند.
      ۸- تورم مردم را مادی تر، حسودتر و خودپسندتر می کند.
      ۹- تورم مردم را افسرده و ناامید می کند.
      و دهم اینکه تورم به اتلاف منابع طبیعی و گران تر شدن آنها می انجامد.

    • بدون نام

      همون آقازاده ها،پدرشون،اکثراپیروتفکرات شماودورهمی شمادردهه های گذشته بودنند!حالاخودتان انگشت تعجب بدست،گرفتید؟!

    • بدون نام

      آقازاده ها نور چشمی که باید حتی مراسم ها پشت درب های شیشه ایی باشن مردم باید خارو ذلیل باشند ومریضی باید برای مردم باشد نه برای آقازاده ها اینها اصلا برایشان مردم مهم نیستن هر بلائی سرشان بیاید خدا ازاینها نگذرد

    • بدون نام

      محترم خخخخخ

    • بدون نام

      معمولا کسانی که خانه های مجلل زیادی میخرند، پول نقدشان هم تمام میشود، ولی این اقا زاده ها هر چقدر هم، انواع مسکن، خودرو، طلا، دلار و ...‌ میخرند، بلکه به پول نقدشان هم اضافه میشود ، چرا و چگونه، عصبانیت مردم هم همین است که چرا بیش از ۹۹ در صد ثروت نقدی و غیر نقدی در دست اقا زاده ها باشد و بقیه مردم در فقر و با کمک حمایتی ۵۰۰۰۰ تومانی روحانی سیلی سرخ کنند و.....

    • بدون نام

      با این حرفت موا فقم ماها جنگیدیم شهید جانباز شدیم اقای عبدی یک خودرو دوسال هست در نوبت هستم سر صاحبی نیست همه از ان اقا زاده ها ومسولیین

    • بدون نام

      اقا زاده ها در کاخ های بسیار مجلل، هوس رانی و خوشگذرانی کنند ولی دست از سوداگری و احتکار مسکن بردارند که باعث نابودی جوانان و کاهش بسیار شدید جمعیت جوان شدند به طوری که مسکن را در چند سال اخیر به بیش از ۶۰۰ در صد حبابی و نجومی افزایش دادند که به نظر و هشدار کارشناسان ، فاجعه ای در انتظار است و .......

    • کهنه سرباز

      تمام گرفتاريها ی ماازامثال شماست ازسفارت بالارفتیدوهمه به نان نوارسیدید

    • بدون نام

      یعنی کسی حریف این اقازاده های سوداگر و محتکر مسکن نمیشود که قیمتهای مسکن را به بیش از ۶ برابر، کهکشانی، کاذب بالا بردند و باز هم میخواهند بالاتر ببرند ؟!

    • بدون نام

      خانه های شیشه ای نه، طلایی !

    • بدون نام

      اقازاده بودند در حکومت اسلامی، جایگاه و معنایی ندارد، چون اقازاده بودن، فقط مختص حکومت پادشاهان ستمگر و ظالم زور گو است نه حکومت اسلامی !

    • بدون نام

      این آقا زاییده ها فرزندان کسانی هستن که چهار دهه پدران و مادرانشون مردم ایران رو از زندگی مسالمت آمیز با دنیا محروم کردن...

    • بدون نام

      یکیش پسر جهانگیری که با ماشینی از چنس طلا سوار میشه عشق حال میکنه انشالله که کوفتشون بشه.

    • بدون نام

      ماتو اداره کارگر روز مزد داشتیم که کارهای بیگاری انجام میدادن ولی یکشون پشت میز بود با اعتراض بقیه روزمزدها معلوم شد ایشون از بستگان خویشاوندان بازرسی بودن

    • بدون نام

      بدبختی ما همین آقا زاده هان مردم فقیر شدند اینها کاخ نشین والا بلا ساده زیستی کجا رفت شعاربود

    • بدون نام

      فقر گرانی بیکاری داره بیداد می‌کنه بعد آقا زاده با پول بیت المال جولان میدن

    • بدون نام

      تمام گرانی نابسامانی ویاد داون دزدی ورانت خواری ووار دات وصادرات بدابختی مردم وجامعه ار هر حیث زیر سر این انگل زاده هاست خدا نابودتان کند الهی آمین

    • م،م

      ما پارسال پول گداشتم بانک برای وام مسکن الان واممون دراومده هرجا میریم خانه گیرمون نمیاد من سه قلو دارم خدا لعنت کنه باعث بانی این رفتارها رو که پارسال کوجا امسال کوجا با ۲۵۰ میلیون کوجا حانه میدن

    • بدون نام

      اگه عرضه داری دو سه تا از این اقازاده ها را مثل خاشقجی بکنید تا دیگران حساب کار دستشان بیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج