جاباما
۹۹۷۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۱۵
۱۶ نظر
۵۰۱۵
پ

سختی «همایون شجریان» بودن و شدن!

۳۱ اردیبهشت روز تولد همایون شجریان است، اسم او نیازی به معرفی ندارد، زیرا کیست که نداند او پسر شجریان بزرگ (خسرو آواز ایران) است. برند شجریان یک برند والا نه فقط در موسیقی بلکه در تاریخ فرهنگی هنری ایران است و محافظت از این برند فقط در وجه زندگی اجتماعی خود مسئولیتی بزرگ برای فرزندان استاد شجریان به همراه داشته و دارد.

عصر ایران - کاوه معین‌فر: ۳۱ اردیبهشت روز تولد همایون شجریان است، اسم او نیازی به معرفی ندارد، زیرا کیست که نداند او پسر شجریان بزرگ (خسرو آواز ایران) است. ولی در توئیتر حدود یک ماه پیش یک توئیتی ترند (پربازدید) شد و آن هم این بود که:

«رفیقمون داروخانه بوده نصف شب همایون شجریان میاد دگزا (آمپول دگزامتازون) می‌خواسته، اینم نشناخته نداده. توضیح داده من خواننده‌ام کنسرت خارج از کشور دارم، دارم میرم فرودگاه می‍خوام. گفته اسمت؟ گفته شجریان. گفته با اون آقای شجریان نسبتی داری؟ گفته پسرشم. گفته ببین همین یه بارو به خاطر بابات بهت می‌دم.»

البته بعدا هم توضیح داده شده بوده که این اتفاق چند سال قبل رخ داده، ولی حال جدا از واقعیت یا خیالی بودن این توئیت باید گفت پسر شجریان بزرگ بودن همان اندازه که موهبت بزرگی است، همان قدر هم سخت است.

سختی «همایون شجریان» بودن و شدن!

همین رابطه پدر و پسری همان‌گونه که بزرگترین شانس زندگی اوست، بزرگترین سد راه او هم می‌توانست باشد. چون بیرون آمدن از زیر سایه اسم بزرگی، چون محمدرضا شجریان به این سادگی‌ها نیست و حال خود هویتی مستقل پیدا کردن دیگر تقریبا مانند امری محال است، اما همایون با پشتوانه تربیتی چند وجهی پدر و صد البته با استعداد، هوش، دانش، تفکر، شخصیت و مراقبت خودش به بار نشانده است. چنان که هر وقت از او یا کار او یادی می‌شود هیچ‌گاه کسی آن جمله کلیشه‌ای و تکراری «منم اگر جای او بودم همین می‌شدم» را بر زبان جاری نمی‌سازد، چون همه می‌دانیم همایون شدن یک راه یک شبه یا یک موقعیت موروثی نیست که به لحظه‌ای به دست آمده باشد.

چه بسیار اساتید آواز و موسیقی دیگر ایرانی که هیچ گاه کسی نفهمید پسران یا دخترانشان کجا هستند و به چه مشغولند؟ البته و صد البته پسر محمدرضا شجریان بودن در این میان نقش بزرگی دارد، ولی تمام ماجرا این نیست.

همایون شدن حاصل سال به سال پشتکار و پیگیری؛ ماه به ماه رشد و نمو کردن؛ هفته به هفته بازنگری و تجدید نظر؛ روز، به روز تمرین؛ ساعت به ساعت مراقبه و مراقبت از خود و لحظه به لحظه هدف داشتن است.

همایون شجریان مصداق بارز این مفهوم است که: «ارزش انسان‌ها در آن چیزی نیست که به واسطه تولدشان در یک موقعیت خاص و یا یک خانواده خاص اتفاق بیافتد بلکه ارزش هر انسانی به آن دستاوردی است که خودش در زندگی برای خودش رقم می‌زند.»

سختی «همایون شجریان» بودن و شدن!

در سال‌های اخیر همایون با برادران پورناظری (تهمورس و سهراب) قطعات و آلبوم‌هایی را منتشر کردند که با استقبال بسیار زیادی همراه شد آلبوم‌های: "نه فرشته‌ام نه شیطان" و "رگ خواب" در این قطعات شعر و موسیقی علاوه بر اینکه ریشه در همان موسیقی اصیل ایرانی دارد بلکه به لحاظ احساسی هم حال و هوایی امروزی دارد و نسل جوان و پدران و مادرانشان همه با این قطعات همراه شده‌اند.

اما اگر برای کیفیت و توانایی آوازی همایون شجریان بخواهیم به یک نمونه مستدل اشاره کنیم باید از "شوق نامه" اثر محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر برجسته کشورمان نام برد. شوق‌نامه حاصل پنج سال کار مداوم محمد رضا درویشی در ضبط و نت‌نویسی روایت‌های مکتوب عبدالقادر مراغه‌ای است. (عبدالقادر مراغه‌ای، ریاضی‌دان، موسیقی‌دان و نوازنده‌ی ایرانی قرن نهم هجری است که لقب «معلم ثانی» را در موسیقی دارد؛ و همراه با فارابی، ابوعلی سینا، صفی‌الدین ارموی و قطب‌الدین شیرازی از بزرگترین نظریه‌پردازان موسیقی ایرانی به شمار می‌رود.)

در فیلم مستند «شش سال و شش قرن» ساخته مجتبی میرتهماسب که از روند گردآوری و ضبط این قطعات ساخته شده است محمدرضا شجریان به صراحت و بدون تعارفات پدر و پسری از توانایی همایون در اجرا قطعاتی به این سختی حرف می‌زند.

سختی «همایون شجریان» بودن و شدن!

برند شجریان یک برند والا نه فقط در موسیقی بلکه در تاریخ فرهنگی هنری ایران است و محافظت از این برند فقط در وجه زندگی اجتماعی خود مسئولیتی بزرگ برای فرزندان استاد شجریان به همراه داشته و دارد، ولی الان با حضور و جایگاه بالای همایون هم در عرصه موسیقی دیگر به یک اتفاق نادر تبدیل شده است. روز تولدش مبارک.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عشقی

      پاسخ ها

      • پانزدهمین نفر

        نمیدونم بهت بگم آقازاده یا شاهزاده
        ولی بهترینی و واقعا جانشین برحقی برای سلطنت بر موسیقی سنتی هستی
        خودت و پدرت زنده باشید و سربلتد

    • یوناس حقی

      لقب، آقا زاده برآزنده ایشون و امثالش هست،
      کسانیکه بدون رانت حکومتی، کاری کردن که مردم دوستشون دارن، بی منت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیاوش شجریان...همایون
        شهرام ناظری.....حافظ
        چه یادگارهای این دو ابر مرد موسیقی ب ملت هدیه دادند...

      • بدون نام

        از ترسم سلام اینو دیگه به نمایش بزارید.

    • زهرا

      جانم همایووووون:)

    • ابراهیمی

      واقعا حال آدم و خوب میکنه
      تولدت مبارک پسرخلف مردبزرگ ایران زمین

    • بدون نام

      خدا حفظشون کنه

    • بدون نام

      خیلی صدای زیبایی داره از پدرش هم بهتره

    • تفکری

      هنرمند. با صدای عالی وروحنواز فرزند لایق استاد

    • فائزه

      بهار دلکش رسید و دل به جا نباشد.....

    • بابایی

      خداوند هر دو عزیز را طول عمر با عزت دهد. پدر و پسر از افتخارات موسیقی این سرزمین هستند.

    • بدون نام

      ژن خوب ایشونه

    • مهتاب

      سلامت و پایدار باشی همایون عزیز
      همراه با استاد نازنین شجریان بزرگ

    • فرهاد

      مگه داریم از همایون بهتر

    • بدون نام

      عاالیههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج