۹۹۸۸۰
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها

فکرش را بکنید، صبح یک روز تعطیل با دوستانتان برای تفریح به دامن طبیعت می‌روید و با خودروی شاسی‌بلندتان در مسیرهای صعب‌العبور و خارج جاده‌ای اوج لذت آفرود را تجربه کرده و حسابی گرد و خاک به پا می‌کنید.

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها
مجله تخت گاز: فکرش را بکنید، صبح یک روز تعطیل با دوستانتان برای تفریح به دامن طبیعت می‌روید و با خودروی شاسی‌بلندتان در مسیرهای صعب‌العبور و خارج جاده‌ای اوج لذت آفرود را تجربه کرده و حسابی گرد و خاک به پا می‌کنید. شب همان روز به مهمانی با شکوهی دعوت می‌شوید، خودرویتان را به کارواش می‌برید و حالا شاسی‌بلند لوکس شما آماده است تا جلوی در سالن مهمانی مانند نگین میان سایر خودروها بدرخشد! تعجب نکنید، این اتفاق قابل باور است. مرسدس بنز و لندروور به این رویا جامه عمل پوشانده‌اند و لذت سواری اسپرت و بیابانی با یک شاسی‌بلند را در قالبی لوکس و مجلل در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند.

لندروور رنجروور از سال ۱۹۷۰ تاکنون عنوان پادشاه خودروهای SUV را یدک می‌کشد، و از نظر قابلیت‌های حرکتی و آفرود همیشه زبان‌زد علاقه‌مندان خودرو بوده است. این در حالی است که مدت زیادی از ظهور مرسدس بنز GL، در کلاس شاسی‌بلندهای فول سایز نمی‌گذرد. البته مرسدس بنز در کارنامه‌اش محصولات کم‌نقصی نظیر Gکلاس و MLکلاس را نیز دارد.

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها

سال ۲۰۰۶، GLکلاس با نام اتاق X۱۶۴ متولد شد و تولید ان با اعمال تغییراتی در ظاهر، تا سال ۲۰۱۲ ادامه پیدا کرد. سال ۲۰۱۲ مرسدس بنز پرده از نسل جدید GLکلاس برداشت و اتاق X۱۶۶ را به عنوان GLکلاس ۲۰۱۳ معرفی کرد. این در حالی بود که لندروور در نمایشگاه اتومبیل پاریس ۲۰۱۲، به گمانه زنی‌ها در خصوص نسل جدید رنجروور پایان داد و L۴۰۵ را برای رقابت با بزرگان آفرود معرفی کرد.

به عقیده بسیاری، لندروور رنجروور جدید نزدیک‌ترین رقیب نسل جدید GL کلاس است. پس در این نوشتار فرزند قدبلند بریتانیا آن هم از نوع فول آپشن Autobigraph را در مقابل غول درشت هیکل اشتوتگارتی که مورد نوازش تیونر مخصوص مرسدس بنز، AMG قرار گرفته است، به چالش کشیدیم. مرسدس بنزی که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ به عنوان SUV برتر مجله موتور ترند انتخاب شده است و رنجرووری که از نظر قابلیت آفرود و بیابانی بی‌نظیر است. البته قبل از خواندن این نوشتار خوب دقت کنید که، این دو کاملا متفاوت هستند، کاملا متفاوت!

رتبه اول: مرسدس بنز GL۶۳ AMG

مرسدس بنز در زمینه تولید خودروهای لوکس، با کیفیت و پرقدرت متخصص است. حالا فکرش را بکنید، این خودروساز خوش نام برای حضور هرچه پررنگ‌تر در بازار شاسی‌بلندها، دست به کار شده و نسل جدید GL کلاس را به سبد محصولات شاسی‌بلندش اضافه کرده است. GL کلاس جدید، نسبت به قبل یک دنیا تغییر را تجربه کرده و تقریبا هیچ شباهتی، جز اصالت طراحی، با نسل قبل ندارد. گذر نسل قبلی GL کلاس به کارگاه AMG نیفتاده بود، نسل جدید اما، مدت کوتاهی پس از معرفی، به دست AMG مورد ویرایش قرار گرفت و حاصل کار چیزی نبود جز، هیولایی که در اینجا مشاهده می‌کنید.

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها

شاسی‌بلندی با بدنه عضلانی به همراه تمام المان‌های خاصی که از طراحی یک مرسدس بنز انتظار می‌رود، که با تغییراتی که AMG در ظاهر آن اعمال کرده، بسیار اسپرت‌تر و جذاب‌تر از نمونه عادی هم شده است. حفره‌های بزرگ روی سپر جلو، به همراه قطعه‌ای کرومی‌که زیر سپر نصب شده است، نمایی هیجان انگیز و پر ابهت را برای این قسمت به ارمغان آورده‌اند. فرم کلی چراغ‌های جلو بی‌شباهت به نسل قبلی نیست، اما گرافیک داخلی و طراحی آنها به کلی تغییر کرده و بسیار زیباتر و مدرن‌تر از قبل شده است. برجستگی‌های روی گلگیرهای جلو و عقب و طول زیاد بدنه در کنار رینگ‌های ۲۱اینچی ساخته شده از آلیاژ سبک AMG و پارکابی‌های فلزی اسپرت که هنگام باز شدن درها، با روشن شدن چراغ‌های LED مخفی به مسافران خوش‌آمد می‌گویند، نکات مورد توجه در نمای جانبی GLکلاس به شمار می‌آیند. مرسدس بنز نمای عقب GL را محافظه کارانه و ساده طراحی کرده است. AMG اما با اعمال تغییراتی نظیر تعویض سپر با نمونه اسپرت به همراه دیفیوز عریض آلومینیومی ‌متشکل از چهار سر اگزوز ذوزنقه‌ای شکل، نمای این قسمت را از سادگی خارج کرده و حال و هوایی اسپرت به آن بخشیده است. فرم کلی چراغ‌های عقب با چراغ‌های جلو و خطوط بدنه هماهنگ است. اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که این حالت چراغ‌ها به اصالت مرسدس بنز لطمه زده است، البته این اظهار نظر چندان هم منطقی نیست.

نمای ظاهری GL۶۳ در سه کلمه خلاصه می‌شود. عضلانی، اسپرت و جذاب! که از رقیب انگلیسیش با طراحی ساده و پایبند به گذشته فاصله زیادی دارد. کابین GL۶۳ بر خلاف کابین رنجروور، به سمت شمایی مدرن و اسپرت رفته است. با ورود به کابین، هر آنچه از یک مرسدس بنز انتظار می‌رود قابل مشاهده است. راحتی فوق العاده S کلاس، فضای زیاد یک G کلاس به همراه المان‌های جذاب یک AMG اسپرت، همه و همه در کابین GL۶۳ قابل لمس هستند. تمام صندلی‌ها، دسته صندلی‌ها و پنل درب‌ها با چرم ارتیکو پوشانیده شده‌اند و با سفارش پکیج مخصوص دیزاینو، پوشش چرم دیزاینو و چرم ناپا جایگزین پوشش ارتیکو می‌شوند. قطعات چوبی فوق‌العاده با کیفیت و دست‌ساز در کنار قطعات اسپرت آلومینیومی، کنتراست جالبی را میان حس لوکس و اسپرت به وجود آورده‌اند. سفارش پوشش جیر برای سقف و انتخاب سقف پاناروما با قابلیت تنظیم نور ورودی خورشید، جذابیت کابین GL را دو چندان می‌کند. همچنین نورپردازی داخل کابین که در سه حالت Solar, Polar, Neutral قابل تنظیم است، نمای خیره کننده‌ای را برای کابین به ارمغان می‌آورد.

به لطف ابعاد بزرگ بدنه، فضای داخلی بسیار جادار و راحت است و از این نظر با رنجروور برابری می‌کند. ۷سرنشین به راحتی در کابین GL جای می‌گیرند. با وجود سیستم‌هایی نظیر EASY PACK و ورود آسان در بخش عقب خودرو، دسترسی به این قسمت آسان‌تر شده است. تنظیم صندلی‌ها، حتی برای دو صندلی ردیف سوم هم به صورت برقی انجام می‌شود و برای بهره بردن از فضای بار بیشتر، صندلی‌های دو ردیف عقب به صورت برقی خوابانده می‌شوند. صندلی‌های بزرگ و راحت GL۶۳ مجهز به سیستم حافظه، پیام رسانی و ماساژور هستند، که از نظر راحتی چیزی از صندلی‌های یک جت شخصی کم ندارند. همچنین سیستم تهویه صندلی‌ها، آسایش سرنشینان را دو چندان می‌کند. در فصول گرم لباس سرنشینان را خشک نگه می‌دارد و در فصول سرد با گردش هوای گرم، حس نشستن در مقابل شومینه را برای سرنشینان تداعی می‌کند! به علاوه سیستم صوتی منحصربه‌فرد BANGAND OLUFSEN، متشکل از ۱۴ بلندگو با قدرت خروجی ۱۲۰۰ وات، کیفیت صدای یک کنسرت زنده را در کابین بازسازی می‌کند.

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها

مرسدس بنز همواره از پیشگامان عرصه ایمنی بوده است و GL نیز از این قاعده مستثنی نیست. GL۶۳ نه تنها از نظر ایمنی یک سروگردن از رقیبش رنجروور بالاتر است، بلکه یکی از ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا نیز به شمار می‌آید. جدیدترین سیستم ایمنی مرسدس بنز، که به نوعی گل سرسبد کلکسیون انواع سامانه‌های پیشرفته در GL محسوب می‌شود، سامانه PRE SAFE یا همان سیستم پیشگیری از تصادف است. که با تشخیص احتمال حادثه و برخورد قریب‌الوقوع، کمربندها را سفت می‌کند، تنظیمات صندلی‌ها را در حالت اضطراری قرار می‌دهد و با بستن پنجره‌ها و سقف پاناروما احتمال وقوع تلفات را به حداقل کاهش می‌دهد. همچنین کمربندهای ایمنی GL هم به ایربگ مجهز شده‌اند و با وجود سامانه‌های تشخیص نقطه کور، رادار، کنترل هوشیاری راننده و دوربین ۳۶۰ درجه، تصادف با این شاسی‌بلند غول پیکر بسیار سخت شده است!

نیروگاه عظیم ۵/۵ لیتری توربو دوقلو دست پرورده مهندسان AMG، همان جایی است که GL۶۳ را یک سرو گردن بالاتر از رقیب بریتانیایی‌اش قرار می‌دهد. این پیشرانه ۸سیلندر ۵۵۷ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۷۶۰ نیوتن‌متر را تولید می‌کند,که به راننده این جسارت را می‌دهد تا خودروهای اسپرت اطرافش را هم به چالش بکشد!

چراکه این غول سنگین وزن ظرف ۸/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتش روی ۲۵۰ کیلومتر محدود می‌شود. جعبه دنده ۷سرعته AMG SPEEDSHIFT PLUS با پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، اوج لذت رانندگی را منتقل می‌کند. این جعبه دنده در سه حالت C,M,S تنظیم می‌شود، که در حالت C کنترل راندمان و سامانه START/STOP فعال بوده و پیشرانه را به محض توقف خاموش می‌کند. در دو حالت دیگر سامانه ECO خاموش بوده و گیرباکس، چابکی و واکنش‌های سریع‌تری از خود نشان می‌دهد. سیستم تعلیق GL۶۳ بسیار پیشرفته است و در سه حالت راحت، اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم می‌شود. سیستم کمک فنر انطباقی(ADS)، سیستم ایرماتیک و نیز سیستم ضد انحراف دست به دست هم داده‌اند و یکی از راحت‌ترین سواری‌ها را در GL۶۳ به نمایش گذاشته‌اند. همچنین به منظور هندلینگ بیشتر، کمک فنرهای حساس به سرعت در سرعت‌های بالا ارتفاع خودرو را به طور خودکار کاهش می‌دهند. علاوه بر کمک فنرها، فرمان اسپرت GL۶۳ نیز به سرعت حساس است، این فرمان اسپرت الکترومکانیکی مطابق با وضعیت سیستم تعلیق تنظیم می‌شود.

در انتها، این دنیای آپشن و تکنولوژی که در تجمل‌گرایی دست کمی‌ از دفاتر لوکس ندارد، برای صاحبش حدود ۱۲۰هزار دلار آب می‌خورد، که با سفارش آپشن‌های گوناگون و یا پکیج هایی نظیر پکیج سفارشی دیزاینو، این مبلغ به مراتب بالاتر هم می‌رود.

رتبه دوم: رنجروور ۲۰۱۳:

نام بریتانیا در ذهن علاقه‌مندان خودرو با خودروهای سوپر لوکس و فوق العاده اصیل گره خورده است. لندروور رنجروور یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا، سال‌هاست که نماد خودروهای بیابانی و شاسی‌بلند به شمار می‌آید و مردم بریتانیا به آن علاقه خاصی دارند. رنجروور با تولد مدل کلاسیک در سال ۱۹۷۰ متولد شد و نسل جدید آن که L۴۰۵ نام دارد، در واقع نسل چهارم این شاسی‌بلند افسانه‌ای محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکات ظاهر رنجروور جدید، حفظ اصالت چندین ساله در طراحی مدرن آن است. مانند نسل‌های پیشین رنجروور، چراغ‌های مستطیلی شکل و جلوپنجره کرومی‌مشبک، مهمترین المان‌های طراحی قسمت جلو به شمار می‌آیند. در کنار طراحی ساده سپرجلو، این چراغ‌های جلو با گرافیک خیره کننده هستند که نمای جلو خودرو را از یکنواختی خارج کرده‌اند. نمای جانبی بسیار ساده و در عین حال شکیل طراحی شده است، که حالت آبشش مانند پشت گلگیر جلو، نوار کرومی ‌پایین درها و امتداد گوشه چراغ‌های جلو و عقب روی گلگیرها، زیبای این قسمت را دوچندان کرده‌اند.

چراغ‌های عمودی و ارتفاع کوتاه درب صندوق بار به همراه ستون‌های مشکی رنگ و نازک عقب، دقیقا همان چیزهایی هستند که در نمای قسمت عقب یک رنجروور انتظار دیدن آنها را دارید. همچنین رنگ سقف در دو حالت مشکی و نقره‌ای آلومینیومی ‌قابل سفارش است که تضاد زیبایی با رنگ بدنه ایجاد می‌کند.

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها

کابین رنجروور آنقدر اصیل طراحی شده که اگر آرم رنجروور را از روی فرمان بردارند، باز هم به رنجروور بودنش پی خواهید برد. کابین رنجروور همچون سایر خودروهای انگلیسی بسیار شکیل، لوکس و نسبتا ساده طراحی شده است. کیفیت متریال داخل کابین با خودرویی نظیر بنتلی قابل مقایسه است! از چرم صندلی‌ها گرفته تا چوبکاری‌های ظریف و قطعات فلزی. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کابین رنجروور با بنز GL۶۳، گنجایش کابین است، که به ۵سرنشین محدود شده و خبری از دو صندلی اضافه برای ردیف سوم نیست. با سفارش کنسول وسط برای ردیف عقب، گنجایش کابین به ۴نفر می‌رسد، البته هنگام نشستن روی صندلی‌های مجزای عقب، در کنار مانیتور پشت سری‌ها و کنسول لوکس، حس نشستن روی صندلی یک جت شخصی تداعی می‌شود. همچنین از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی، رنجروور یک سرو گردن پایین‌تر از بنز قرا می‌گیرد.

اما برگ برنده رنجروور، قابلیت بالای آفرود آن است. هنگام رانندگی با رنجروور در مسیرهای آفرود، از سروصداهای ناهنجار و سروصداهای اضافی خبری نیست. سیستم تعلیق و فنربندی رنجروور بی‌نظیر است و انگار نه انگار چرخ‌ها روی پستی و بلندی‌ها حرکت می‌کند. سواری بسیار نرم و عایق‌بندی مناسب، سکوت را در کابین حکمفرما می‌سازد.

رنجروور هنگام بالا رفتن از شیب‌های تند کاملا به زمین می‌چسبد و بسیار پایدار نشان می‌دهد. با نمایش اطلاعات کامل توزیع وزن ماشین و بار روی هر چرخ بر روی صفحه نمایشگر با گرافیکی زیبا، اطلاعات کامل خودرو هنگام بالارفتن از شیب‌ها در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همچنین هندلینگ بی‌نظیر این خودرو باعث شده تا هنگام فرمان دادن به‌سرعت عکس‌العمل نشان دهد و در زمین‌های ناهموار و نرم گیر نیفتد.

با رنجروور ۱۳۰هزار دلاری می‌توانید از رودخانه هم عبور کنید و لذت حرکت در آب را هم تجربه کنید! با بالا آمدن آب تا وسط چرخ‌ها، تغییر خاصی در وضع حرکتی خودرو رخ نمی‌دهد، ولی هرچه ارتفاع آب بیشتر شده، حرکت خودرو کندتر و کندتر می‌شود. با رنجروور ترس گیر افتادن در عمق‌های زیاد را نداشته باشید. حسگرهایی در اطراف بدنه خودرو کارگذاشته شده‌اند که با تشخیص زیاد شدن عمق آب و تشخیص اینکه خودرو در حال شناور شدن است، پیامی ‌را به کامپیوتر ماشین ارسال می‌کنند، فنرها چرخ‌ها را محکم به زمین می‌چسبانند و به لطف بهره‌بردن سیستم تعلیق از یک کمپرسور اضافی بدنه خودرو بالا می‌آید.

آفرودهای لـــوکس، رویارویی آلمانی ها و انگلیسی ها

رنجروور از یک موتور ۸سيلندر توربوشارژر بهره می‌برد که با ۴/۴ لیتر حجم، می‌تواند ۲۳۰کیلو وات قدرت تولید کند. همچنین گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متری رنجروور که به هر چهار چرخ اعمال می‌شود، در مسیرهای سنگلاخی و صعب‌العبور جای گله‌ای باقی نمی‌گذارد. جعبه دنده ۸سرعته رنجروور مشابه نمونه‌ای است که در ب‌ام‌و X۵ استفاده شده است. این جعبه دنده با دقت بالا، باعث شده تا رنجروور هنگام تعویض دنده‌ها جهش و شتاب بالایی نظیر خودروهای اسپرت را نشان دهد.

در انتهای این مقایسه، رنجروور با قیمتی بالاتر، مشخصات فنی ضعیف‌تر و فهرست آپشن‌های محدودتر، در پس مرسدس بنز GL۶۳ AMG قرار می‌گیرد. اما هیچ کسی نمی‌تواند منکر قابلیت‌های آفرود و سواری فوق‌العاده رنجروور شود. بنز GLکلاس و رنجروور، با وجود تمام موارد خوب و بد و تمام تفاوت‌هایی که با هم دارند، نشان داده‌اند که پادشاهی خودروهای شاسی‌بلند هنوز هم در تصرف آنهاست و با رقبایشان فاصله زیادی دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج