جاباما
۱۱۷۴۸۴۱
۶۵ نظر
۵۴۰۴۳
۶۵ نظر
۵۴۰۴۳
پ

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

شهلا جاهد متولد ۱۳۴۸ که در سنین نوجوانی به بازیکن معروف فوتبال، ناصر محمدخانی، دل باخت و بعدتر همسر «صیغه‌ای» او شد. پیوندی که نتیجه‌ی آن قتل لاله سحرخیزان، همسر رسمی ناصر محمدخانی بود. متهم این قتل شهلا جاهد شناخته شد.

برترین‌ها: شهلا جاهد متولد ۱۳۴۸ که در سنین نوجوانی به بازیکن معروف فوتبال، ناصر محمدخانی، دل باخت و بعدتر همسر «صیغه‌ای» او شد. پیوندی که نتیجه‌ی آن قتل لاله سحرخیزان، همسر رسمی ناصر محمدخانی بود. متهم این قتل شهلا جاهد شناخته شد و به جرم خود اعتراف کرد. اعترافی عجیب و پر از شائبه. شهلا در دادگاه ادعا کرده بود که شب پیش از حادثه در خانه لاله مخفی شده است. خانه دوبلکس گل نبی. در بازجویی‌های نخست ادعا می‌کرد که من کشتم، ولی در اعتراف دیگری گفته بود: شب قبل از جنایت در خانه لاله پنهان بودم، اما صبح پیش از ترک آنجا دیدم ٢ مرد آمدند و او را کشتند به همین علت صحنه قتل را با تمام جزییاتش می‌دانستم، سرانجام به اعدام او در سحرگاه چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ انجامید.

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

عالیه عطایى (نویسنده) نوشت: «این عکس فقط یک عکس نیست. نمی‌دانم چه کسی این لحظه را ثبت کرده و قبل و بعد همین لحظه چه بوده، اما بار‌ها در ذهنم باسازی‌اش کردم؛ و درست وقتی که تصمیم گرفتم روایتی از این زن (یا به عبارتی دو زن زندگی ناصر محمدخانی) بنویسم متوجه شدم هیچ اهمیتی در لحظه‌ی قبل و بعد نیست. همین لحظه و نگاه سرزنشگر و همزمان عاشقانه به مردی که سرش را پایین انداخته برای این تراژدی کافی است.

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

شهلا جاهد به روایت هم‌بندهایش اصلا زندانی بی‌سر و صدایی نبوده، شبیه کسی نبوده که دارد ترحم می‌خرد تا زنده بماند و هی خوش‌اخلاق و پسندیده در زندان رفتار می‌کند او همچنان مهاجم رفتار کرده، از خشم مقابل هم بند‌ها تا درافتادن با زندانی‌ها... . اما تقلا کرده که زنده بماند.

هیچکس با قتل همدلی ندارد، با قاتل هم ندارد و نمی‌دانم اگر در دهه‌ی هشتاد که ماجرای این قتل تیتر یک بود جریان سو کردن مردان فریبکار وجود داشت آیا گزینه شهلا باز هم قتل بود یا نه؟ یا نه مثلا می‌رفت در فضای مجازی افشاگری می‌کرد و حالا لاله سحرخیزان زنده بود.

تستی در روانکاوی جنایی وجود دارد که تا حدودی ثابت می‌کند هر آدم چه اندازه امکان دارد که دست به جنایت بزند. اما پیش از هر جنایتی وضعیت پیشاجنایی وجود دارد، آنجا که انگیزه‌ها شکل می‌گیرد و شهلا بنا بر اعتراف اولیه‌اش بار‌ها قتل را در سرش اجرا کرده... به یک دلیل: «حسادت»بماند که این حسادت برحق یا ناحق (که من می‌گویم برای زنی که چنین در عشق فرو رفته قابل تصور است که خودش را برحق دانسته)، اما مرد این قصه کجاست؟

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

محمدخانی بار‌ها در گفتگوهایش گفته که مردم او را مسبب قتل دو زن می‌دانند و خودش این را قبول ندارد. چرا قبول ندارد؟ چون او قطعا چنین قصدی نداشته است. او بر تمام پیش‌فرض‌های موجود که باشد «برحق» است و این زن را قصاص می‌کند.

بگذارید از تجربه‌ی نوشتن این روایت فقط همین را بگویم که من در ابتدا تصور می‌کردم دارم روایتی از جنایت می‌نویسم و بعد که تمام شد من روایتی از عشق نوشته بودم. بی‌شک که «جان» عزیز است، اما من در خوانش بعد از ده سال دیدم قصه ساده است، زنی زنی را کشته، زن عاشق زن عاشق دیگری را کشته و مردی به زندگی ادامه می‌دهد و به نظر زندگی همین است و زمین هم اصلا گرد نیست.»

روایت یکی از هم‌بندهای او که در رشته نوییتی نوشت: یکی ازبدترین تجربیات زندگی من، اعدام شهلا جاهد است، از اسفند ۸۸ تا آذر ۸۹ که اعدام شد با او در بند زنان زندان اوین یا همان اندرزگاه ۴ بودم، زنی بامو‌های بلندو بسیار زیبا که غروب‌های دلگیر زندان درهواخوری روی یک نیمکت تاشوکه برای خودش بود می‌نشست و آواز میخواند.

آهنگ مورد علاقه اش "از آن شبی که برنگشتی "بود. انصافاصدای خوبی داشت با یک غم عجیب که در غروب‌های دلگیر زندان مثل خنجر به قلب زندانی فرو میرفت. زندان شلوغ و پرهمهمه فقط به خاطر شهلا ساکت میشد! وقتی در هواخوری آواز میخواند و وقتی پای تلفن کارتی زندان شروع میکرد به آواز خواندن حساب کنیدکل روز منتظر تماس باخانواده خودهستید و از بدشانسی همان میخورد به زمان تلفن شهلا! آواز میخواند و تقریبا دیگر امکان حرف زدن وجود نداشت.

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

پر از زندگی! انگار به انتخاب خودش هشت سال را در زندان سپری کرده بود. با ما زندانیان هم خیلی خوب نبود! یعنی از ما خوشش نمی‌آمد! بعد‌ها فهمیدم برای زنده ماندن چقدر تلاش می‌کرده است.

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

قبل از آذر ۸۹ دو بار دیگر (در دوره حضور من در اوین) شب قبل از اعدام به اتاق ما آمده بود و خداحافظی کرده و حلالیت می‌طلبید! بار اول که خداحافظی کرد و به انفرادی رفت تا صبح نخوابیدم، دل خوشی از اون نداشتم و چند باری بحثمان شده بود، اما.... صبح شد و همه در حیاط به صف شدیم تا آمار صبحگاهی انجام شود. هنوز آمار تمام نشده بود که صدای جیغ دوستان شهلا بلندشد و تن ظریف و چشمان سرخ شهلا در چهار چوب در هواخوری نمایان شد.

دستور توقف آمده بود، شبیه این اتفاق یک بار دیگر هم تکرار شد و باز صبح شهلا از انفرادی قبل از اعدام برگشت.شب قبل از اعدامش یک بار دیگر برای خداحافظی آمد، دم در اتاق ایستاد و حلالیت طلبید و گفت دارم میروم انفرادی! دقیق به خاطر دارم که ما در حال شام خوردن بودیم، چند نفر از بچه‌ها بلند شدند، اما من بلند نشدم و زیر لب گفتم فردا صبح میبینیمش! موهایش را همان روز رنگ کرده بود و در چشمانش یک مداد مشکی کشیده بود!چشم‌های زیبایی داشت، چشم‌هایی که پر از شیطنت بود. صبح برنگشت! خبر آمد که شهلا قصاص شده! باورکردنی نبود.

ماجرای شهلا؛ متفاوت‌ترین زندانی بند زنان اوین

زندانبان‌ها میگفتند محمدخانی هم در آن لحظه شاهد بوده است. بعضی از زندانی‌ها خوشحال بودند، حتی از فروشگاه بیسکویت خریدند و به عنوان شیرینی پخش کردند. شهلا همه کار‌ کرده بود تا شاید زنده بماند!

هیچ وقت معلوم نشد که چطور سرنوشت لاله و شهلا اینطور تلخ رقم خورد، اما آنچه معلوم است این که محمد خانی حالا با همسر سومش زندگی میکند و آن دو زن دیگر مرده اند. همه این سال‌ها با خودم میگویم کاشکی برای بار سوم هم از پای سفره بلند میشدم و بغلش میکردم، کاشکی انقدر مطمئن نمیگفتم فردا صبح موقع آمار برمیگردد! کاشکی شهلا زنده بود!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاهپوش

      احتمالا ناصر یه چیزهایی میدونست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فیلم خشم و هیاهو رو ببینید حتما اونجا میفهمید کی به کیه

      • دهه هفتادی

        زن سومش، همسن بچشه، اون زنه چ سنگ دلی بوده که میتونه با همچین آدمی زندگی کنه

      • بدون نام

        این زنه یا بازیگر خوبی بود یا بیمار روانی بود بهر حال این موجود معصومی که رسانه ها ازش ساختند و هر سال براش سالگرد می گیرند نبود.

      • nahid

        مدتها بعد از اعدام شهلا برای همه روشن شد ک قاتل اصلی ناصر محمدخانی بوده و شهلا به خاطر عشق اعتراف کرده تا ناصر رضایت بگیره و باهم باشن ولی ناصر به حرفهاش عمل نمیکنه.عکس اول رو میشه ساعتها نگاه کرد و ازش ی جور چرا و توقع داشتن و...رو فهمید .فیلم خشم و هیاهو براین اساس ساخته شده .حتی ناصر از شاید این فیلم و ی سری داستانها و فیلمهای مشابه شکایت هم کردن براساس اطلاعات گوگل.

      • بدون نام

        چقدر راحت قضاوت میکنی، شمایی که مینویسی ، اونهایی که لایک میکنند، همه خودتون رو گناهکار میکنید.مهم اینه که دادگاه ایشون رو مجرم ندونسته و بقیه ماجرا رو فقط خدا میدونه، حتی گمان بد هم به دیگران ایراد داره

      • به دهه هفتادی

        چقدر عقده ای هستی که به اسم دهه ات کامنت میذاری حالا تو نترس پسرای دهه پنجاهی و شصتی میان هفتادی میگیرن یه دفعه دیدی خودتم زن همسن بابات شدی

      • بدون نام

        احتمالا زن اخرش خیلی بدبخت بوده یا عقل نداشته کلا که اومده زن این یارو شده .ادمی که با یه نفر نتونسته تا اخر بمونه معلومه مشکل داره .چه برسه به ۳ نفر .

    • بدون نام

      محمدخانی نامرد..چرا به زنت خیانت کردی.که باعث این اتفاقات بیفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زن چهارم داره ، سن پدر و دختر رو دارن

      • بدون نام

        اون زنی که به هم جنس خودش خیانت میکنه باید جوابگو باشه، نمیدونم چرا همه چیز سرمردها خراب میشه، در حالیکه همه هووها زن هستن

      • بدون نام

        زن موقت اسمش روشه موقته مرد بهش وفا نمیکنه همون ناصر محمد خانی که زنشم نمیخواست وقتی زن اولش کشته شد ، شد حامی قصاص زن موقتش شهلا

    • بدون نام

      کاشکی لاله زنده بود

    • بدون نام

      آخه این دوتا زن داشته حالا هم راحت زن سوم اختیار کرده خدا رسواش کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا ازش نگذره

      • بدون نام

        آخه این بدترکیب ارزش عشق رو داشته؟

      • بدون نام

        زن چهارم نه سوم .از زن سوم جدا شد

    • تایسیز

      بگذارید بازماندگانشان زندگی رو به جلو خودشان را داشته باشند

    • مهدی

      ناصر محمد خانی خودش در قتل شریک بوده وفتی زن اول داره چرا باید میرفت شهلا رو میگرفت که این اتفاق ها رقم میخورد

    • بدون نام

      حسادت زنانه باعث چه جنایت ها نمیشه

      پاسخ ها

      • ااااا

        از قیافه ش معلومه چ کارس شعلا قاتل

      • بدون نام

        حسادت مردانه هم باعث قتلهای ناموسی میشه خب

      • بدون نام

        خخخخخخ اسمش رو غیرت هم میشه گذاشت به زن که رسید میشه حسادت و برای مرد میشه غیرت نخیر هر دوش یکی هست و قتل هایی که مردها از روی حسادت یا همون غیرت یا همون ناموس یا هر چه که اسمش رو میذاریدانجام میدن صدها برابر زن هاست پس لطفا سکوت
        با لغات بازی کرذن دیگه بسه والا تموم شد عصری که دلبخواه معنای لغات رو عوض کنید و پیش برید

      • بدون نام

        غیرت یا همان حسادت مردانه باعث جنایتهای خیلی بیشتری شده

    • حبیبه حبیبی

      محمد خانی ابروی فوتبالیستها را برد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آبروی لنگ رو برد

      • بدون نام

        ابروی هر چی انسان هست برده .

    • بدون نام

      لاله مظلوم کشته شد و مقصر قتلش کسی نبود جز شوهر خیانتکارش !!!!
      خدا ازش نگذره کی رو جای کی نشونده بود ؟!
      حالا هم بی عار، بی عار داره نفس میکشه و حض شو از زندگی میبره !!!!!

    • حبیبه حبیبی

      لاله سحرخیزان از خانواده اصیله شیرازی بود خدایش بیامرزد حیف که با این زندگی میکرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی باید پست باشی که درحالی که زن داری با احساسات یکی دگه هم بازی کنی و بعد پای مرگ جفتشون باشی ، خیلی وقاحت داره که زن سوم یا چهارمی هم بگیری ، راستی ایا وجدانت احتمالا قلقلکت نمیده ؟ یا اصلا نداری ؟ اقایان دوستانت وجدانشون راحته که ازت دفاع میکردن ؟ ؟

    • بدون نام

      ناصر دو تا زن بخاطرش مردن

    • بدون نام

      محمد خانی شوم سومی با چه جراتی زنش شده

    • مریم

      ناصر محمد خانی حالا زن سوم دارد اما ان دوزن مرده اند.چه جمله درد ناکی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم رن دومش کور میخوایت زنش نشه

    • بدون نام

      مردی که به همسرش خیانت می کنه و زنی که به هم نوعش! اگه نبود این اتفاقا هم نمی افتاد.

    • انتی کیسه

      من در مقام قضاوت نیستم .این پرونده شائبه های زیادی داشت .سیستم قضایی ما مشکل داره .اگر حتی ده سال هم طول میکشید باید شائبه ها برطرف میشد .چ اصراری ب اعدام زود هنگام هست وقتی هنوز واقعیت روشن نیست .بنظرم ناصر باید بار این گناه رو بدوش نکشه وحقیقت رو بگه ..

      پاسخ ها

      • Ph

        !!!اعدام زودهنگام

      • بدون نام

        خودش درخواست داده بود که زودتر تکلیف پروندمو مشخص کنید ....خوب آملی رو هم که میشناسید گفت اعدامش کنید

    • بدون نام

      توییت مهدیه گلرو بود !

    • بدون نام

      حالا نزدیک به بازی دربی یادتون به داستان ناصر محمدخانی افتاده!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول . درست دم دربی .

      • بدون نام

        همچین میگی نزدیک دربی انگار هر چندسال یکبار انجام میشه از این دربی ها زیاده نزدیک و دوره نداره جام چهانی که نیست

    • بدون نام

      بازازین اختلاس گرا بهتربود

    • ندا

      زن سومو طلاق داد سر مسایل مادی ک میگفتنروگان گرفتنش.این زن چهارمشه که البته رسانه ای شده.ا... اعلم چندتا زن داشته و داره.

    • بدون نام

      چقدر برای شهلا غصه خوردم،دو زن زیبا وعاشق مردند تا یک مرد با زن سومش به خوبی و خوشی زندگی کنه،البته در سایه قوانین احمقانه کشورمون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای شهلا چرا غصه خوردی ؟ مگه نمیدونست اون زن داشت

      • بدون نام

        شاید هم به راحتی دو عشقش را از دست داد. هیچ‌کدام را خودش نکشت هر دو را دوست داشت و هردو دوستش داشتند

    • بدون نام

      خیلی شیک و راحت داره زندگی میکنه انگار نه انگار دو نفر مردن

    • بدون نام

      حالا خوشگل بود ی چیزی آخه این مرد ارزش کشتن ی انسان و عاشق شدن و داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه دست خودش بوده بااینکه خیلی زشت هم نیست شاید چیزی تو وجودش داشته که بخاطر عشقی حاضر شده یکی رو بکشه

    • حمیدرضا

      و بسی اعتبار است از این تراژدی واقعی !!!!!!!

    • بدون نام

      کاش بذاریم روحش در آرامش باشه

    • بدون نام

      از همون زمان گفتم الان هم میگم و تا ابد خواهم گفت قاتل این دو زن ناصر محمد خانیست شاید الان داره راحت با زن سومش زندگی می کنه ولی یک روزی یک جایی باید بد جواب پس بده شاید زمین گرد نباشه و خدا هست
      خدا هست و خدا رو نمیشه گول زد اونجا زن و مرد نداره اونجا باید جواب بیغیرتی و نامردی رو داد این مرد اونجا باید جواب این دو زن رو بده که با زندگی هر دو بازی کرد بی وجدان تر این مرد تو عمرم ندیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر چرند گفتی

    • بدون نام

      یادمه یه روسوایی هم با زن سومش داشت انگار زنش گروگان گرفته بودش و تو خونه حبسش کرده بود

    • بدون نام

      شاید زمانش رسیده که قاتل واقعی معلوم بشه که قطعا رسیده

      پاسخ ها

      • ............

        شهلا وارمان بدون مدرک واثبات قاتل بودنشون مردن

    • هرتیک

      موندم.به.چیه.این.عاشق.شدن.یاشایدم.به.خاطر.فوبالیست.بوده

    • بدون نام

      ی تیکه فیلم از دادگاه علنی دیدم این خانم آروم ب ناصر میگفت من بازم دوستت دارم تو چن تا از فیلمهاشونم ببینید مشخصه چه قدر عاشق این مرد بوده عشقی ک راحت میتونه قتل رو توجیه کنه
      هیچکس تو زندگی این افراد نبوده و حق اظهار نظر نداره وقتی خودش اعتراف کرده چرا فک میکنین قاتل مرده س
      خودتون ب نحوی مقصر بودن حالا هی فیلمهای مختلف بسازن یادم ترا فراموش یا خشم و هیاهو بهرحال بازی با آبروی مردم و حرف زدن پشت بقیه کار درستی نیست قضاوت نکنیم

    • بدون نام

      واقعا مردها انقد ارزش دارند که به خاطرش ادم بکشی؟عجیبه واقعا بعضی از زنها ابروی بقیه هم جنساشون و می برن .البته خودم هم زنم ولی خیلی عجیبه .حالا اون داره با زن سومش کیف می کنه این تو زندانه !!!نکنید این کارا رو خواهشا .مردا اصلا ارزش این کارا رو ندارند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا عجیب نیست اون زن عاشق بوده وقتی زنی عاشق باشه ممکنه هر عملی ازش سر بزنه الا صدمه زدن به مردی که دوستش دارن درست برعکس مردها که فقط ادعای غشق دارن و اگر پاش بیفته میتونن هر صدمه ای به زنی که ادعای دوست داشتنش رو داشتن بزنن مثل کشتن بی ابرو کردن اسید پاشیدن و هر چه که فکرش رو بکنید

    • Achilles lomomba!!!

      حقا باید آقای محمد خانی اعدام می‌شد

    • بدون نام

      چقدر مرگ غم انگیز ی،امیدوارم در قانون کشور ما هم اعدام را حذف کنم زندان ابدباشه

    • بدون نام

      شهلا جاهد قاتل نبود . اون دو نفر فرستاده ی ناصر ممدخانی بودن . شهلا اسیر عشق بود و‌مرد

    • فرهنگی

      همه جای پرونده مشکوک است!!!
      ‌شهلا بی گناه کشته شد.
      والسلام.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج