۱۹۶۷۷۴
۳ نظر
۶۷۱۰
۳ نظر
۶۷۱۰
پ

امروز در تاریخ

۳۱ فروردین - ۲۰ آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۳۱ فروردین برابر با ۲۰ آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز 31 فروردین برابر با 20 آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

9 - انتخاب دمکراتیک اردوان سوم به پادشاهی ایران
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصویر اردوان سوم بر سکه اش

بیستم اپریل سال نهم میلادی مِهستان (سنای ایران) اردوان سوم که تنها از جانب مادر به اشک یکم سردودمان اشکانیان پیوند می خورد به شاهی ایران برگزید. انتخاب شاهان اشکانی لزوما وراثتی نبود، رای اکثریت مِِِهستان شرط تعیین شاه بعدی بود، ولی چون شاه بعدی عمدتا در زمان حیات شاه وقت نامزد می شد و او پسر و یا برادر و برادرزاده خود را ترجیح می داد سلطنت از خاندان اشکانیان خارج نمی شد؛ مگر این که شاه وقت پیش از تعیین شاه بعدی به مرگ ناگهانی از این دنیا می رفت.

۵۸۹ - برکناری خسروپرویز که اشتباهاتش ایران را برباد داد

به نوشته برخی از مورخان اروپایی و به استناد مدارک منتقل شده از قسطنطنیه به ایتالیا در سال ۱۴۵۳، بیستم اپریل سال ۵۸۹ میلادی خسروپرویز که در پی درگیری با اسپهید بهرام مهران (بهرام چوبین) از سلطنت برکنار شده بود از تیسفون (پایتخت وقت ایران) رهسپار شمال آناتولی شد تا از امپراتور روم شرقی برای بازگشت به قدرت کمک بگیرد که با این کار خود لکه ننگی در تاریخ ایران باقی گذارد؛ زیرا که به خاطر مقام، بر ضد هموطنان به بیگانه متوسل شده بود ـ عملی مغایر فرهنگ ایرانیان و خلاف تصور آنان. خسروپرویز که پس از بازگشت به قدرت، تا آغاز سال ۶۲۸ میلادی سلطنت کرد بعدا (بدون توجه به وضعیت روز جهان، اصول و مصالح عمومی) برای پاک کردن این لکه، با روم شرقی وارد یک رشته جنگ غیرضروری شد که همین عمل دو امپرتوری را ناتوان ساخت؛ نخست به عمر امپراتوری ایران و سپس روم پایان داد.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

مورخان در این نکته متفق القولند که خسروپرویز با لشکرکشی های غیر ضروری و تصرف نقاط دوردستی چون اسکندریه مصر و نیز رنجاندن و ازدست دادن ژنرالهایی چون بهرام چوبین و شهربراز، برانگیختن خشم مسیحیان با انتقال صلیبی که مسیح در مارس سال 33 میلادی در اورشلیم به آن مصلوب شده بود از فلسطین به تیسفون و بدون پاسخ گذاردن نامه حضرت محمد (ص)، کشور را تضعیف و در برابر انبوهی دشواری ها، مخالف و معاند قرارداده بود. به این ترتیب، اشتباهات یک فرد، یک امپراتوری کهن را برباد و مسیر تاریخ جهان را تغییری کلی داد.

1534 - «الیزابت بارتن» راهبه انگلیسی که ادعای پیغمبری کرده بود اعدام شد.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
نگاره ای از لخظه اعدام ایزابت بارتن

۱۷۶۹ - ترور پونتیاک رئیس اتحاد قبایل سرخپوست آمریکا

۲۰ اپریل سال ۱۷۶۹ «پونتیاک» رئیس قبیله سرخپوستان «اوتاوا» قربانی توطئه انگلیسی ها شد که بر شرق آمریکای شمالی استیلاء داشتند و جان خود را از دست داد. در آن زمان هنوز مهاجرنشینان انگلیسی استقلال نداشتند.

پونتیاک پس از تشکیل اتحادیه ای از قبایل «دلور»، «چیپاوا»، «اوتاوا» و «شاونی» ـ از ۱۷۶۳ تا ۱۷۶۶ با نیروهای انگلیسی جنگیده و تلفات وارد ساخته بود. وی ضمن این زد و خوردها یک بار پایگاه نظامیان انگلستان در محل کنونی شهر دیترویت ( اینک مرکز صنایع اتومبیلسازی آمریکا در ایالت میشیگان) را محاصره کرده بود. پونتیاک عقیده داشت که مهاجران اروپایی که طمع به اراضی و وطن بومیان (اصطلاحا؛ سرخپوستان) دارند به آنان ترحم نخواهند کرد و راهی جز جنگ وجود ندارد و این نظر خودرا به قبایل دیگر تفهیم می کرد. با وجود این، نسبت به فرانسویان که در غرب کوههای اپالچیان (آپالاش) فعالیت داشتند نظر بدی نداشت و از آنان جنگ افزار آتشین می گرفت.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
Pontiac

زمانی وی از همه اروپاییان خشمگین شد که شنید فرانسویان بدون اطلاع او مرزهای مناطق فعالیت خود را با مناطق اشغالی انگلیسی ها تعیین کرده، «محدوده» ساخته و انگلیسی ها سرگرم توطئه برای برهم زدن اتحاد قبایل سرخپوست هستند.

پونتیاک همچنین راه جلوگیری از تفرقه را در ادامه جنگ و سرگرم کردن قبایل به مبارزه دانست که انگلیسی ها دست اورا خواندند و نقشه قتلش را از طریق ترور کشیدند که ۲۰ اپریل به اجرا در آمد و ....

۱۸۱۵ - تبعید ناپلئون بُناپارت به جزیره اِلب پس از شکست از متحدان اروپایی

پس از شکست سنگین ناپلئون بُناپارت از روسیه و نیز شکست از کشورهای دیگر اروپایى، ناپلئون در ششم آوریل ۱۸۱۴م از امپراتوری فرانسه استعفا داد و در ۲۰ آوریل آن سال به جزیره اِلب در دریای مدیترانه تبعید شد. ناپلئون حدود ده ماه به حالت تبعید، محترمانه در این جزیره زندگی کرد و در این مدت، با موافقت فاتحین، اداره امور جزیره نیز به وی سپرده شد. در این میان سران دول متفق با به قدرت رساندن لویى هجدهم، حکومتی دست‏نشانده در فرانسه ایجاد کردند. در زمان لویى هجدهم، به ظاهر، فرانسه، سیاست سازش با انقلابیون فرانسه را در پیش گرفت و فرمان سلطنت مشروطه را صادر کرد، ولی در اصل، این مقدمه‏ ای برای حکومت استبدادی بود. از این رو مردم در گوشه و کنار شورش‏هایى برپا نموده و زمزمه‏ هایى برای بازگشت ناپلئون صورت گرفت.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناپلئون بُناپارت

ناپلئون نیز با آگاهی از این وضعیت، تصمیم گرفت یک بار دیگر بخت خود را بیازماید. از این رو در ۲۸ فوریه ۱۸۱۵م باچند تن از نزدیکان خود از جزیره اِلب گریخت و روز اول مارس در سواحل فرانسه پیاده شد. طرفداران ناپلئون قبلاً مقدمات حرکت او از این نقطه تا پاریس را فراهم کرده بودند و با استقبال پرشوری که در بین راه از او به عمل آمد، لویى هجدهم و اعضای دولت او پیش از ورود ناپلئون به پاریس، از پایتخت گریختند و ناپلئون، پیروزمندانه وارد پاریس شد. اما حکومت دوم ناپلئون بیش از صد روز به طول نیانجامید و به زودی اتحاد جدیدی بر ضد او شکل گرفت. در نهایت با شکست ناپلئون از دول دیگر اروپایی در جنگ واترلو، حیات سیاسی وی نیز به پایان رسید و این بار به جزیره دور دست سَنَتْ هِلن در جنوب اقیانوس اطلس تبعید شد و در همان جا در سال ۱۸۲۱م درگذشت.

۱۸۷۶ - بلغارها برضد سلطه امپراتوری عثمانی بپاخاستند که روسیه به هواداری از آنان با عثمانی وارد جنگ شد که نتیجه اش استقلال بلغارستان بود.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1889 - تولد آدولف هیتلر صدراعظم و دیکتاتور سفّاک آلمان

پدرش آلویس هیتلر یک کارمند مرفه گمرک بود.وی در سومین ازدواجش با دختر عمویش که 22 سال از او جوانتر بود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج آدولف بود.صدراعظم و رهبر آلمان نازی آینده دوران کودکی خوشی را سپری کرد.پدرش مایل بود او یک کارمند دولت شود اما آدولف به نقاشی و معماری علاقه داشت.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

آدولف در تحصیلات بدترین نمرات را می گرفت و سرانجام تحصیل را رها کرد ودر سن 16 سالگی از خانه پدری فرار کرد و به شهر وین رفت اما در سال 1909 میلادی پس از دومین ناکامی اش در امتحان ورودی مدرسه هنرهای زیبای وین ضربه سختی خورد.این هنرمند ناکام به زودی میراث پدری را به تاراج می دهد به طوری که ناگزیر می شود به اماکن مخصوص بی خانمان ها مراجعه کند. آدولف خانه بدوش کینه طبقه بورژوا شهر جهان وطن وین را به دل می گیرد و آن را در اعماق قلبش حفظ می کند.در اوت سال 1914 میلادی پس از آغاز جنگ جهانی اول به طور داوطلبانه به ارتش باویر می پیوندد.در جبهه جنگ تفاوت طبقاتی و تحقیرهای زندگی غیرنظامی را فراموش می کند و به دلیل شجاعتش در خط اول جبهه توجه افسران را به خود جلب می نماید. در اوت سال 1918 میلادی در حالیکه سرجوخه بود مدال شجاعت صلیب آهنی درجه یک را دریافت می کند.سپس در جبهه فلاندر در روز 16 اکتبر سال 1918 میلادی بر اثر گاز سمی مجروح می شود و هنگامی که در بیمارستان بستری بود جنگ خاتمه می یابد.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

پس از خاتمه جنگ زندگی پرماجرای آدولف هیتلر آغاز می گردد.در 24 فوریه سال 1920 میلادی حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان که مخفف حروف اول آن به زبان آلمانی « نازی » است را تاسیس می کند و از سوی پیروان حزبش لقب فوهرر (رهبر) را می گیرد. از آن پس هیتلر با سخنرانی ها و اعمال خشونت اعضای حزبش مخالفان را مرعوب کرده و سرانجام در سال 1933 میلادی صداعظم آلمان می شود.این سرآغاز یک دوران سیاه برای تاریخ جهان است که حتی با خاتمه جنگ جهانی دوم که بانی آن هیتلر بود نیز عواقب آن تا سال های سال گریبان بشریت را رها نکرد.به این ترتیب در روز 20 آوریل سال 1889 میلادی آدولف هیتلر متولد می شود.در این روز مردی متولد می شود که با ایجاد جنگ جهانی دوم موجب ویرانی آلمان ، اروپا و بخش های دیگری از جهان شده و میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند.

2010 - وقوع انفجار در جریان حفر یک چاه نفت در کف خلیج مکزیک منجر به مرگ 11 نفر و فوران نفت خام به داخل آب و آلوده ساختن محیط شد که تا شش ماه ادامه داشت و خبر روزانه رسانه ها بویژه در آمریکا بود. جریان گرفتن غرامت از کمپانی نفتی انگلستان (بی پی) که آن حفّاری را انجام می داد و رسیدگی قضایی همچنان ادامه دارد.
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۷۰۲ - امام صادق (ع) ،ششمین پیشوای امامت شیعیان (ولادت به تاریخ میلادی)
۱۸۰۸ - زادروز ناپلئون سوم از ۱۸۴۹ تا ۱۸۵۲ رئیس جمهور فرانسه ، از ۱۸۵۲ تا ۱۸۷۰ تحت عنوان «ناپلئون سوم» امپراتور این کشور
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناپلئون سوم

۱۸۸۹ - زادروز آدولف هیتلر پیشوای آلمان نازی
۱۸۹۳ - زادروز خوان میرو نقاش و مجسمه‌ساز و سفالگر اسپانیایی
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
خوان میرو

۱۹۳۹ - زادروز گرو هارلم بروندلاند بانوی سیاستمدار ، پزشک ، دیپلمات ونخست وزیر سابق نروژ
۱۹۶۹ - زادروز فلیکس باومگارتنر دارنده رکورد مرتفع‌ترین و سریع‌ترین پرش با چتر دنیا
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رایان اونیل

۱۳۲۰ - رایان اونیل، بازیگر آمریکایی.

درگذشت‌ها

۱۴۷۲ - درگذشت لئون باتیستا آلبرتی نقاش، هنرمند، معمار و نویسنده ایتالیایی
۱۹۱۲ - درگذشت برام استوکر نویسنده ایرلندی
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
لئون باتیستا آلبرتی

۱۹۱۸ - درگذشت کارل فردیناند برون مخترع، فیزیکدان و برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۰۹
۱۹۳۲ - درگذشت جوزپه پینو ریاضی‌دان ایتالیایی ، از بنیان‌گذارن منطق ریاضی و نظریه مجموعه‌ها
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل فردیناند برون

۱۹۹۲ - درگذشت بنی هیل بازیگر و کمدین انگلیسی
۲۰۰۳ - درگذشت برنارد کتس زیست‎فیزیک‌شناس آلمانی ، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۷۰
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
بنی هیل

۱۳۶۶ - محمد تقی شریعتی مزینانی، اسلام شناس
۱۳۷۵ - ابوالحسن مشیرمعظم افشار، نوازنده‌ی سه تار
 
31 فروردین - 20 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
حمیده خیرآبادی

۱۳۸۹ - حمیده خیرآبادی، بازیگر سینمای ایران

*****
منابع:

-پایگاه نوشیروان کیهانی زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Arefeh

      روز تولد منو بهش اضافه کنین

    • نگار

      سالگرد عروسي منم هست اونم اضافه كنيد

    • بدون نام

      تولد ۱۳۱ سالگیت مبارککککک پیشوا!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج