جاباما
۵۲۴۰۹
۱۶ نظر
۱۶۲۲۳
۱۶ نظر
۱۶۲۲۳
پ

نظر اسلام درباره کشتن مورچه و مگس

هنگام کشتن هر حیوانی، فرقی نمی‌کند که موذی باشد یا اهلی و یا هر نوع دیگر، ممکن است این سوال‌ها پیش بیاید که آیا از نظر شرعی کشتن این حیوان اشکال دارد یا خیر؟

خبرآنلاین: هنگام کشتن هر حیوانی، فرقی نمی‌کند که موذی باشد یا اهلی و یا هر نوع دیگر، ممکن است این سوال‌ها پیش بیاید که آیا از نظر شرعی کشتن این حیوان اشکال دارد یا خیر؟

هنگام کشتن هر حیوانی، فرقی نمی کند که موذی باشد یا اهلی و یا هر نوع دیگر، ممکن است این سوال ها پیش بیاید که آیا از نظر شرعی کشتن این حیوان اشکال دارد؟

و یا این پرسشی در ذهن شما باشد که از نظر دین اسلام کشتن چه حیواناتی جایز و کشتن چه حیواناتی حرام است؟ دستورات و سفارش های دین در این باره، چگونه است؟

به جز حیواناتی که جهت مصرف و خوراک انسان کشته می شود؛ در مورد کشتن سایر حیوانات، توجه به دو نکته ضروری است:

۱. هر حیوانی که در ملکیت دیگری است؛ کشتن آن ممنوع است. حتی مانند مگس و پشه ای که مثلا دانشمند حشره شناسی برای تحقیق آن ها را جمع آوری کرده است.

۲.هر حیوانی که آزار دهنده است و برای دفع آزار آن، راهی جز کشتن نیست؛ می توان آن را کشت. گرچه مانند پرستو باشد که کشتن آن به خودی خود کراهت دارد. در آزار رسانی نیز فرقی نمی کند که به خود شخص آزار برساند یا به دیگرانی که آزار دیدن آن ها مسؤلیتی بیاورد و یا باعث آلودگی مواد غذایی و یا مولد بیماری شود.

اما برای جزئی تر شدن گفتار از روایات بهره می گیریم. حاصل روایات آن است که دو گونه حکم برای کشتار حیوانات قابل تصور است:

۱. جواز کشتن؛ به این معنا که اگر کسی آن ها را بکشد؛ گنه کار نیست. با این روی کرد؛ کشتن همه حیوانات جایز و بدون اشکال است. اما درخصوص کشتن این حیوانات سفارش هم شده است: انواع مارها،کلاغ، عقرب، سگ‌ها حیوانات ریز مثل شپش.

۲. سفارش به نکشتن؛ به این معنا که معصومان علیهم السلام علاقه مند بودند که انسان ها از کشتن آن ها صرف نظر کنند. از این روی حتی از بردن نامشان هم دریغ نکردند: پرستو، هدهد، فاخته(کوکو)، قنبره(چکاوک)،حباری(هوبره) ،صرد(مرغی است که گنجشک را شکار می‏کند و به فارسی ورکاک است) و صوّام(لک لک، ظاهرا) ، شقراق(سبز قبا) مورچه، زنبور عسل، وزغ و هر حیوانی که به انسان پناه آورد. (عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج ۱۱ تا ۲۳)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من میخوام بدونم اون مخالفان سوری که چند روز پیش اون عمل منزجر کننده رو انجام داد پیرو همین اسلامه؟

      پاسخ ها

      • امیر

        اسلام دین میانه روی است

      • آزاده

        نه!
        اونا دین رو بوسیله انگلیسی ها تحریف کردن
        اونا وهابی اند و پیروان محمد عبدالوهاب
        محمد عبدالوهاب توسط مسترهمفر جاسوس انگلیسی ها شناسایی و روی او کار شد و وهابیت را پایه گذاری کرد
        در ابتدا هیچکس وهابیت را قبول نداشت و همه آنها را خارج از دین می دانستند
        حتب همه علمای اهل سنت
        اما امان از بی خیالی مسلبمانان و پرکاری و برنامه ریزی دشمنان خدا

    • بدون نام

      اونايي كه 20 بچه رو زنده زنده ميسوزندن بعد كثافت وايساده بود با دوربين فيلم ميگرفت چي ؟ اونا چي خدايا خودت بهم بگو

    • بدون نام

      ما محلمون گربه زیاد داره همه همسایه ها از دستشون عاصی شدن خب بکشیمشون؟حتی از فکرش تنم مور مور میشه ولی بازم دلم میخواد بکشمشون

      پاسخ ها

      • zahra

        من تایک ماه پیش ازگربه هاخیلی بدم می اومد.امایک ماهه که یک گربه اومده وتوی خونه مون بچه کرده وشش تابچه داره.امروزبراشون غذاگیرنیاورده بود،اون قدرمئومئوکردبرای ما،که نگو!
        این قدرنازن که خدامی دونه.وقتی مامانشون ازروی دیوارمیادپایین نمی دونی که براش چی کارمی کنن!
        تازه یه مدت که مادرشون می ترسیدبیاد،یه گربه ی بزرگترکه فکرکنم نرباشه می فرستادتا سروگوش آب بده،بعدمیومد.
        شایدخیلی اذیت کنن ولی واقعا"گناه دارن.بیشترگربه های ماده ی توی خیابون بچه هایی دارن که به انتظارمادرشون شب روصبح می کنن.....

    • بدون نام

      جمله اول متن سه بار تکرار شده. اون اولش که باید خلاصه متن باشه همیشه تکرار همون جمله اوله. بعدش هم که دو بار تکرار میکنین!!!!!!!

    • ARAN

      ما که خانه یمان قدیمی است وزیرزمین آن پر از گربه است که هر روز چند تا کبوتر و فاخته وگنجشک وموش میگیرند وباهم جنگ میکنند ومیخورند الان تعدادشان به 17و18 عدد میرسد صدای جنگشان خیلی ترسناک است مامانم میگه اونارا اذیت نکنید گاهی هم براشون غذا میگذارد او میگویداگرگربه در خانه یمان زایمان کند ما به مکه خواهیم رفت تا حالا که 2 بار مکه رفتن

    • nikk

      سللام خوبید توروخدا جواب منو بدید من چند سوال پیش میخواستم بدونم مورچه خون داره یا نه بعد با چاقو کشتمش الان خیلی عذاب وجدان دارم چیکار کنم

    • بدون نام

      من امروز بیش از ۵۰۰تا مورچه رو بنزین ریختم سوزوندم:| بی رحم نیستم ‌ولی داشتن میومدن خونه چاره ای نداشتم .الان اومدم ببینم کار گناهی کردم؟

    • پریسا

      انقدر چرت نگید....سگ جزو اون حیوونایی نیس که مجاز به کشتنشیم..من اینت متنو تو سایتای دیگه هم خوندم متن دقیقا همینه ولی سگ توش نیس...خیلی بی رحم و نامردین...

    • خدیجه

      خونه ی ما هم مورچه زیاده اگه اونارو از بین نبریم دیگه نمیتونیم زندگی کنیم تو خواب میان مارو میخورن،خب این یعنی آذار و اذیت دیگه فکرشو بکنید زنده هستیم از دست مورچه آسایش نداریم وقتی مردیم هم همین مورچه ها میان سراغمون

    • بدون نام

      من کلی امروز مورچه کشتم..توی گلدونام توی تراس هزارتا مورچه لونه کرده بودن و همش هم در رفت و آمد بودن..دیگه چاره ای جز گشتنشون نداشتم با گرد سمی برای حشرات از بین رفتند

    • بهزاد

      حیات خونه مایه لونه مورچه داه اولش هروقت باخونه دعوام می شدکفری می شدم می رفتم سراغشون باپاهام لهشون می کردم تاعصبانیتم خالی شه بعدپشیمون شدم حالا ازادازادن حال کن واسه خودشون

    • بلوری

      عزیزان برای دفع مورچه میتوانید از ایات قران کمک بگیرین .سرچ کنید .ایه دفعرمورچه

    • محمد

      من قاتلم بیشترازتعدادنفس هام وضربان قلبم مورچه کشتم باالکل باآب هرچی که بگید ،من خودموهیچ وقت نمی بخشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج