۱۰۸۳۳۱۵
۱ نظر
۲۶۴۲۱
۱ نظر
۲۶۴۲۱
پ

هموروئید (بواسیر) چیست؟ علت و علائم، انواع، تشخیص، پیشگیری و درمان

هموروئید چیست؟ چه علائمی دارد؟ برای پیشگیری باید چه کنیم؟ بهترین راه درمان هموروئید کدام است؟ هموروئید یک بیماری رایج نشیمنگاهی است، پاسخ تمام سوالات در رابطه با این موضوع را در این مطلب خواهید یافت.

برترین‌ها: عوامل مختلفی می‌توانند موجب ابتلا به بیماری‌های نشیمنگاه شوند. هموروئید یا بواسیر یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های نشیمنگاه می‌باشد که افراد بنا به دلایل مختلفی ممکن است به آن مبتلا شوند. هموروئید در واقع همان رگ‌های خونی متورم شده در ناحیه پایانی روده است که بسیاری از بزرگسالان بعد از ۵۰ سالگی با نشانه‌های آن روبه‌رو می‌شوند.

این بیماری نشانه‌های بسیاری دارد و لازم است بلافاصله پس از مواجهه با این نشانه‌ها اقدام به درمان آن نمایید تا با گذشت زمان موجب عفونت و یا حتی سرطان روده نشود. در ادامه این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا پاسخ سوال «بیماری هموروئید چیست» و همچنین اطلاعات بیشتری در ارتباط با علائم و نشانه‌های آن، تشخیص این بیماری و همچنین روش‌های درمان این بیماری به آن با شما در میان بگذاریم.

هموروئید چیست؟

یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که هر فردی ممکن است بعد از سن ۵۰ سالگی با علائم آن مواجه شود، هموروئید یا بواسیر می‌باشد. در پاسخ به سوال "مریضی هموروئید چیست" باید گفت هموروئید همان رگ‌های خونی ناحیه پایانی روده می‌باشد که متورم گشته‌اند و درد و آزار بسیاری را با خود به همراه دارند. به طور کلی هموروئید دارای دو نوع داخلی و خارجی می‌باشد. هموروئید داخلی، داخل قسمت مقعد و راست روده افراد گسترش می‌یابد، در حالی که محل گسترش هموروئید خارجی در قسمت بیرونی مقعد به وجود می‌آید.

هموروئید نوع خارجی رایج‌تر است و با درد بیشتری نیز همراه می‌باشد. بیماری هموروئید عموما با درد، سوزش و خارش شدید همراه است که سبب می‌گردد نشستن برای فرد دشوار گردد. اما خبر خوبی برایتان داریم. این بیماری قابل درمان است. پس اگر با علائم این بیماری روبه‌رو شدید، هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام نمایید تا بتوانید از مشکلاتی که این بیماری برایتان به همراه خواهد داشت در امان بمانید.

انواع هموروئید

برای آشنایی بیشتر با هموروئید یا همان بواسیر بهتر است انواع آن را بررسی کنیم. به طور کلی انواع هموروئید را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

هموروئید خارجی

در بسیاری از موارد هموروئید خارجی در ناحیه بالای خط دندانه‌ای مقعد دیده می‌شود که با قسمت فوقانی‌تر با اندودرم و در قسمت پایین‌تر با پوست پوشیده است.این نوع بواسیر با درد و خونریزی همراه است اما نسبت به بواسیر داخلی خطرناک نیست.

هموروئید (بواسیر) چیست؟ علت و علائم، انواع، تشخیص، پیشگیری و درمان

هموروئید داخلی

بواسیر یا هموروئید خارجی بعد از خط دندانه‌ای مقعد به شکل برآمدگی نرم در اطراف دهانه‌ی مقعد به وجود می‌آید. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، بواسیر خارجی موجب درد و سوزش و خارش شدید مقعد می شود.

علائم هموروئید چیست؟

وجود برخی نشانه‌ها و علائم در بدن شما می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به هموروئید یا بواسیر باشد. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین علائم بیماری هموروئید اشاره خواهیم کرد. در صورتی که با هر یک از علائم گفته شده مواجه شدید، سریعا به پزشک معالجه کنید تا از پیشرفت آن جلوگیری کنید:

خارش شدید اطراف مقعد

یکی از مشکلاتی که هموروئید با خود به همراه دارد خارش شدید در اطراف مقعد است که از اولین نشانه‌های هموروئید می‌باشد که می‌تواند منجرب خونریزی از مقعد نیز باشند.

سوزش و احساس درد در اطراف مقعد

در صورت پیشرفت هموروئید این بیماری با احساس درد و سوزش در ناحیه مقعد همراه می‌شود.بسیاری از بیماران در این مرحله متوجه بیماری خود می‌شوند.

برآمدگی یا متورم شدن اطراف مقعد که با درد و خارش همراه است

 یکی دیگر از علائم مشهود در هموروئید بیرون زدگی مقعدی و متورم شدن اطراف آن است که باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره مانند نشستن طولانی مدت می‌شود.

وجود ترشحاتی در مدفوع

در صورت طولانی شدن مدت زمان ابتلا به هموروئید ترشحاتی در مدفوع ایجاد می‌شود.البته این مورد ممکن است به دلایل دیگری نیز بروز کند برای همین بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد به هنگام اجابت مزاج

احساس درد به هنگام اجابت مزاج یکی دیگر از علائم آزادهنده هموروئید است که در طولانی مدت باعث می‌شود دچار مشکلات گوارشی شوید.

وجود خون در مدفوع و یا خونریزی پس از اجابت مزاج

خونریزی بعد از دفع مدفوع و مشاهده خود در مدفوع از عمده‌ترین علائم هموروئید است که  که می‌تواند به دلیل پارگی رگ معقد باشد.

نشت مدفوع

در صورت تورم بیش از هموروئید در ناحیه مقعد و فشار زیاد ممکن است با نشت مدفوع مواجه شوید که  برای پیشگیری از آن بهتر است سریعا برای درمان هموروئید اقدام نمایید.

اگرچه هموروئید درد بسیاری را با خود به همراه دارد، اما به هر حال زندگی شما را تهدید نمی‌کنند و در برخی موارد ممکن است به خودی خود از بین بروند و نیاز به درمان خاصی نداشته باشند.

هموروئید (بواسیر) چیست؟ علت و علائم، انواع، تشخیص، پیشگیری و درمان

اگر مدفوعتان تیره و یا با خونریزی همراه است، لازم است هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید. تا ابتلا یا عدم ابتلای شما به هموروئید را بررسی نماید. خونریزی به هنگام اجابت مزاج می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و لازم است ارزیابی شده و مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

علت به وجود آمدن بواسیر یا هموروئید چیست؟

هموروئید زمانی رخ می‌دهد که فشار زیادی به رگ‌های خونی اطراف مقعد وارد شود. به طور کلی برخی از عواملی که می‌توانند سبب ایجاد هموروئید شوند، به شرح زیر می‌باشند:

یبوست مزمن

می‌توان گفت یبوست مزمن اصلی‌ترین عامل ایجاد هموروئید است که بر اثر کم تحرکی روده‌ها و مسدود شدن رکتوم به وجود می‌آید.بر اثر کم شدن تحرک روده‌ها مدفوع به شکل سختی درآمده و در هنگام دفع فرد باید فشار زیادی به مقعد وارد کند.این فشارهای زیاد در طول مدت زمان طولانی باعث ایجاد هموروئید می‌شود.

بیش از حد نشستن

به دلیل پیشرفت تکنولوژی و کمتر شدن تحرک در مشاغل امروزی نشستن بیش از حد بین افراد مرسوم است.این نشستن‌های طولانی مدت باعث فشار در ناحیه مقعد می‌شود و احتمال بروز بواسیر را افزایش می‌دهد.

علل ژنتیکی

بیماری بواسیر یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است به دلیل داشتن پیش زمینه ژنتیکی ایجاد شود.در صورت رویت این بیماری در نزدیکان خود برای پیشگیری اقدام نمایید.

رابطه جنسی مقعدی

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد هموروئید می تواند به رابطه ی جنسی اشاره کرد. رابطه ی جنسی مقعدی می تواند اثرات منفی ومخرب زیادی را از خود برجای بگذارد که ابتلا به هموروئید یکی از آنهاست.

چاقی

داشتن اضافه وزن ممکن است عامل بروز مشکلات زیادی بر روی سلامت شما باشد.بواسیر یا هموروئید یکی از این مشکلات است که می‌تواند در مدت زمان طولانی برای شما دردسرساز شود.

بلند کردن مداوم اجسام سنگین

حمل و جابجایی اشیای سنگین که بیشتر از حد توان فیزیکی فرد هستند، علاوه بر آسیب‌های عضلانی ممکن است باعث ایجاد بواسیر نیز بشود پس بهتر است برای پیشگیری از این بیماری از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند؟

بیماری هموروئید می‌تواند در ژن افراد باشد و از پدر و مادر به فرزندان منتقل شود. پس اگر پدر و مادرتان به این بیماری مبتلا بوده‌اند، شما نیز به شدت در معرض ابتلا به این بیماری هستید. بلند کردن اجسام سنگین، چاقی مفرط و یا هرگونه فشار بیش از حد به اعضای مختلف بدن می‌تواند احتمال ابتلا به هموروئید را در شما افزایش دهد.

هموروئید ممکن است به دلیل زور زدن و فشار آوردن بیش از حد برای اجابت مزاج نیز گسترش یابد، حتی اگر به یبوست و یا اسهال مبتلا باشید. رابطه مقعدی نیز یکی دیگر از دلایل تحریک هموروئید می‌باشد.

زنان باردار نیز به شدت در معرض ابتلا به بیماری هموروئید هستند. بارداری موجب بزرگ شدن رحم بانوان می‌شود. این بزرگ شدن به رگ‌های خونی روده‌ها فشار وارد می‌کند و در نتیجه این فشار رگ‌های خونی متورم و برآمده شده و هموروئید را با خود به همراه دارند.

هموروئید (بواسیر) چیست؟ علت و علائم، انواع، تشخیص، پیشگیری و درمان

هموروئید یا بواسیر در کودکان

یکی از پرسش‌های متداول در حوزه بیماری هموروئید احتمال ابتلای کودکان به این بیماری است.ابتلای کودکان به هموروئید در موارد نادر امکان پذیر است اما در بیشتر موارد افراد بالای 45 سال دچار این بیماری می‌شوند.اما از آنجایی که یبوست اصلی‌ترین عامل ایجاد بواسیر است ممکن است کودکان نیز بر اثر یبوست مزمن درگیر بیماری بواسیر شوند.

راهکار پیشگیری از هموروئید چیست؟

اگرچه هموروئید ممکن است در چند قدمی شما باشد، اما راهکارهایی نیز برای پیشگیری از هموروئید وجود دارند. برخی از اصلی‌ترین راهکارها به شرح زیر می‌باشند:

نوشیدن آب کافی

به گفته بسیاری از پزشکان کمبود آب اصلی‌ترین عامل ایجاد یبوست است.از آنجایی که یبوست اصلی‌ترین عامل بواسیر به شمار می‌آید بهتر از برای جلوگیری از آن مصرف آب خود را بالاتر ببرید.

مصرف مواد غذایی فیبر دار

فیبر یک ماده‌ی طبیعی بسیار مفید برای تنظیم حرکات روده ها برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی است. حضور میوه‌ها و سبزیجات به عنوان غنی‌ترین منبع فیبر در رژیم غذایی شما  می‌تواند از بروز هموروئید جلوگیری کند.

ورزش کردن

ورزش کردن می‌تواند در بسیاری موارد برای شما مفید باشد.در مواجه با هموروئید نیز ورزش کردن می‌تواند بسیار مناسب و کاربردی باشد.

اجتناب از نشستن طولانی مدت

برای جلوگیری از ابتلا به هموروئید تحرک خود را بیشتر کرده و از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.

در صورتی که با هریک از علائم هموروئید مواجه شدید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا ممکن است به بیماری‌های دیگری به جز هموروئید دچار شده باشید.

هموروئید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معاینه عینی مقعد برای تشخیص ابتلا به این بیماری کافیست، اما در مواردی لازم است مورد معاینه‌ها و آزمایشات بیشتری قرار گیرید تا ابتلای شما به هموروئید تایید گردد. در این آزمایش‌ها، متخصص با دقت بیشتری اختلالات مقعدی شما را بررسی می‌کند تا بتواند نظر قاطعانه‌تری در این راستا ارائه دهد.

این روش تشخیص هموروئید با نام آزمایش مقعدی دیجیتال شناخته می‌شود. البته بسته به شرایط شما در رابطه با بیماری‌های روده‌ای، ممکن است پزشک‌تان علاوه بر انجام آزمایش مقعدی دیجیتال، انجام آزمایشاتی نظیر آنوسکوپی، زیگمویدوسکوپی و یا کولونوسکوپی را نیز به شما پیشنهاد دهد. آنوسکوپی داخل مقعد را وارسی می‌کند، زیگمویدوسکوپی تا ۴۰ سانتی‌متر از داخل مقعد را وارسی می‌کند و کولونوسکوپی تمام قسمت‌های روده بزرگ را مورد وارسی قرار می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کولونوسکوپی، مطلب زیر را بخوانید:

کولونوسکوپی و یافته‌های خوش‌خیم آن

در این آزمایشات، یک دوربین کویچک از نوع فیبر نوری، داخل یک لوله بسیار کوچک قرار می‌گیرد و سپس این دوربین به هنگام انجام آزمایش وارد روده شما می‌شود. با استفاده از این روش پزشک متخصص شما، تصویر واضحی از داخل روده‌ی شما مشاهده خواهد کرد و قادر به تشخیص هموروئید خواهد بود.

هموروئید (بواسیر) چیست؟ علت و علائم، انواع، تشخیص، پیشگیری و درمان

روش درمان هموروئید چیست؟

روش‌های مختلفی برای درمان هموروئید وجود دارد. شما می‌توانید هموروئید را در خانه نیز درمان نمایید. برای کاهش درد‌های ناشی از هموروئید می‌توانید به مدت ده دقیقه در روز در وان آب گرم و یا روی کیسه آب گرم بنشینید. معمولا روش‌های خانگی درمان هموروئید، تنها در سطح پایین این بیماری پاسخگو هستند. در صورتی که هموروئید شما با این روش‌ها درمان نشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

برای آشنایی با درمان‌های خانگی بواسیر یا هموروئید، مطلب زیر را بخوانید:

درمان های خانگی بواسیر

روشی که برای درمان هموروئید توسط پزشک متخصص توصیه می‌شود، انعقاد باند لاستیکی می‌باشد. در این روش پزشک شما یک باند لاستیکی را اطراف هموروئید داخلی شما قرار می‌دهد تا خونریزی را قطع کند. این روش باید تحت نظر یک پزشک متخصص صورت پذیرد. هرگز خودتان این عمل را انجام ندهید.

هموروئید (بواسیر) چیست؟ علت و علائم، انواع، تشخیص، پیشگیری و درمان

اگر روش درمانی انعقاد باند لاستیکی پاسخگو نبود، احتمالا پزشک‌تان روش تزریق درمانی یا اسکلروتراپی را پیشنهاد دهد. در این روش درمانی پزشک شما داروهایتان را مستقیما به رگ‌های خونی وارد می‌کند. این تزریقات سبب می‌گردد که هموروئید شما بهبود یابد.

درمان هموروئید با لیزر چگونه است؟

امروزه درمان‌های با لیزر به دلیل به همراه داشتن درد و خونریزی کمتر و بهبود سریع‌تر، محبوبیت بیشتری دارند. درمان هموروئید با لیزر نیز یکی از متدهایی است که امروزه برای درمان انواع عارضه‌های نشیمنگاهی اعم از بواسیر و هموروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدون نیاز به تیغ جراحی، درمان انجام می‌شود. می‌توان گفت که درمان با لیزر برای انواع مختلف هموروئید داخلی و خارجی کاربرد دارد. دقت کنید که دستگاه لیزری که درمان با آن انجام می‌شود، چه دستگاه لیزری است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

قبل از مراجعه به پزشک باید تحقیق کنید که بواسیر از نوع خفیف است یا شدید. درمان بواسیرهای شدیدتر مدت زمان طولانی‌تری می‌طلبد.اگر بعد از یک هفته دچار درد، خونریزی و خارش بواسیر شدید برای ارزیابی و درمان به پزشک خود مراجعه کنید. اگرچه این مشکل رایج نیست، اما اگر دچار سرگیجه، ‌بی‌هوشی یا مقدار زیادی خونریزی از راست روده خود شوید، این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک و اضطراری باشد و باید سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید.

منبع: healthline

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ذائده گوشتی درمونش چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج