۱۲۱۶۶۶۶
۹۶۰
۹۶۰
پ

درمان پسوریازیس با روش های پزشکی و خانگی + نشانه های صدفک

بهترین درمان پسوریازیس این روزها بسیار کمیاب شده است.پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است که در آن پوست فرد ضایعات خشک قرمز رنگی به صورت صدفی یا فلسی در می آورد.اگر به دنبال درمان این بیماری هستید این مطلب را از دست ندهید.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است که در آن پوست فرد ضایعات خشک قرمز رنگی به صورت صدفی یا فلسی در می آورد که دردناک هستند و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کنند. 

علت بیماری پسوریازیس

در بیماری پسوریازیس سیستم ایمنی بدن درگیر است و در واقع بیش از حد فعالیت می کند و با تکثیر بیش از حد سلول های پوست باعث ایجاد صدفک یا پوسته بر روی نقاط مختلف بدن مانند آرنج، زانو یا پوست سر می شود.این بیماری ژنتیکی با استرس، جراحت و ضربه، عفونت، هورمون ها، استفاده از برخی دارو ها، الکل و سیگار تشدید می شود و چاقی و بارداری نیز اثر بدتری بر روی آن می گذارد.

نشانه های صدفک

برای شناسایی بیماری صدفک یا پسوریازیس بهتر است با برخی از علائم این بیماری آشنا شوید:

  • ترک خوردن پوست
  • خونریزی بی دلیل 
  • ایجاد فلس‌های نقره‌ای رنگ
  • خارش بیش از حد پوست
  • پوسته پوسته شدن

درمان پسوریازیس

برای درمان این بیماری معمولا از روش‌های زیادی می‌توان استفاده کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

درمان موضعی

درمان‌های موضعی همتنطور که از نامشان پیداست، برای ناحیه مشخص شده مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا شامل پمادها و مرطوب کننده‌ها هستند. برای شناخت بیشتر با برخی از این موارد آشنا می‌شویم:

کرم های کورتیکواستروئیدی

یکی از درمان‌های رایج برای از بین بردن  پسوریازیس استفاده از کرم های کورتیکواستروئیدی است. ماده کورتیکواستروئید یک ماده بسیار مفید برای از بین بردن انواع حساسیت و مشکلات پوستی می‌باشد.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید از گروه داروهای پوستی است که برای درمان پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به صورت قطره، پماد و کرم در بازار به فروش می‌رسد.

آنالوگ‌ ویتامین D

آنالوگ‌ ویتامین D یکی دیگر از درمان‌های پسوریازیس است که معمولا توسط پزشک عمومی تجویزی می‌شود. از این درمان معمولا برای خشکی‌های شدید پوست نیز استفاده می‌کنند.

آنترالین

یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای پسوریازیس آنترالین است. از این پماد معمولا در ناحیه زانوها، آرنج و پوست سر استفاده می‌شود.

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئید از جمله موادی است که در بسیاری از داروهای ضد پیری موجود می‌باشد. این ماده که از از مشتقات ویتامین A است، می‌تواند برای درمان  پسوریازیس مورد استفاده قرار گیرد.

بازدارنده‌های کلسی‌نورین

بازدارنده‌های کلسی‌نورین نوعی داروی سرکوبگر است که می‌تواند ایمنی پوست شما را بالاتر ببرد برای همین در درمان پسوریازیس استفاده می‌شود.

کل تار ( قطران زغال سنگ)

خاصیت ضد عفونی زغال سنگ باعث می‌شود کل تار یکی از درمان‌های رایج  پسوریازیس به شمار رود و نتایج بسیار خوبی برای این بیماری فراهم کند.

مرطوب کننده

 استفاده از انواع کرم های نرم کننده پوست که حاوی عصاره طبیعی آلوئه ورا یا قطران زغال سنگ هستند نیز می توانند به تسکین علائم پوستی این بیماری کمک کند.

نور درمانی

یکی از درمان‌های رایج برای از بین بردن پسوریازیس، نوردمانی است. انواع روش‌های نور درمانی عبارت از موارد زیر خستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

نور خورشید

نور خورشید اصلی‌ترین منبع طبیعی انرژی است که برای درمان پسوریازیس می‌تواند بسیار مناسب باشد. البته باید بدانید استفاده دارویی از این روش باید زیر نظر پزشک انجام شود.

فتوتراپی

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، بهترین درمان پسوریازیس استفاده از فوتو تراپی UVB است.  البته در سال های اخیر روش درمانی جدیدتری برای درمان پسوریازیس کشف شده است به نام فوتوتراپی UVB نوار باریک که حتی موثرتر از فوتوتراپی UVB پهن‌ باند است. فوتوتراپی UVB نوار باریک به طور معمول، دو تا سه مرتبه در هفته به عنوان بهترین درمان پسوریازیس مقاوم به درمان های موضعی تجویز می‌ شود. سپس در ادامه به صورت هفته ‌ای یک جلسه پس از درمان نسبی به عنوان درمان نگهدارنده ادامه پیدا می کند.

با این وجود چنان چه این نوع فوتوتراپی در یک مرکز تخصصی و زیر نظر پزشک ماهر انجام نشود، ممکن است منجر به سوختگی ‌های شدید و ماندگار شود. بنابراین در انتخاب مرکز درمانی که قرار است فوتوتراپی را در آنجا انجام دهید، بسیار دقت نموده و از مشورت با پزشک معالج خود نیز در این مسیر بهره ببرید. در برخی موارد درمان پسوریازیس با پرتو های فرابنفش ممکن است در ترکیب با درمان زغال سنگ صورت پذیرد. زیرا زغال سنگ ظرفیت پوست برای پذیرش پرتو های فرابنفش نوع B افزایش می دهد.

درمان پسوریازیس با روش های پزشکی و خانگی + نشانه های صدفکدرمان پسوریازیس با روش های پزشکی و خانگی + نشانه های صدفک

داروهای خوراکی و تزریقی

یکی از روش‌های ساده برای درمان پسوریازیس استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی است. برخی از این داروها عبارتند از:

رتینوییدها

رتینوییدها مواد شیمیایی بر پایه ویتایمین A است که برای درمان پسوریازیس می‌تواند بسیار مفید باشد.

متوترکسات

متوترکسات نوعی  آنتی متابولیت  است برای درمان بیمارهای شدید پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیکلوسپورین

از جمله مهارکننده‌های آسیب سیستم ایمنی بدن می‌توان به سیکلوسپورین اشاره کرد. این مهارکننده می‌‌تواند درمان بسیار خوبی برای پسوریازیس باشد.

داروهای بیولوژیک

برای درمان  پسوریازیس می‌توان از داروهای بیولوژیک نیز استفاده نمود. این داروها می‌توانند خاصیت مهارکننده خوبی برای درمان  پسوریازیس باشند.

درمان خانگی پسوریازیس

برخی از راهکارهایی که می‌توانید بدون مراجعه به پزشک از آن‌ها استفاده کنید، عبارت از موارد زیر هستند:

  • استفاده از مرطوب کننده‌ها
  • کاهش استرس
  • اجتناب از برخورد عطر به پوست
  • استفاده از روغن زیتون
  • استفاده از ماهی‌های آب سرد
  • استفاده از زردچوبه

 

درمان پسوریازیس با روش های پزشکی و خانگی + نشانه های صدفک

انواع پسوریازیس

برای شناسایی بهتر پسوریازیس، بهتر است با انواع این بیماری آشنا شوید:

پلاکی

می‌توان گفت رایج‌ترین نوع پسوریازیس، پسوریازیس پلاکی است. لکه های قرمز و ضخیم پوست، که اغلب دارای لایه پوسته ای نقره ای یا سفید است، نشانه‌های این نوع از پسوریازیس به شمار می‌روند.

قطره ای یا خالدار 

پسوریازیس گوتات یا قطره ای و خالدار یکی دیگر از انواع پسوریازیس به شمار می‌رود. در این نوع از بیماری لکه‌ها به صورت خالدار یا قطره‌ای در نواحی مشخص بدن مشاهده می‌شوند.

معکوس

این نوع از پسوریازیس را می‌توان در چین های پوستی مشاهده کرد. زیر پستان یا ناحیه زیربغل می‌توانند مستعد این بیماری باشند.

پوسچولار

نوع شدید و خطرناک پسوریازیس، پوسچولار نام دارد.پسوریازیس پوسچولار احتمال دارد مناطق جدا شده از بدن مانند دست و پا را تحت تأثیر قرار دهد و به شکل پوسته پوسته ظاهر شود.

اریترودرمیک

زخم‌های این نوع از پسوریازیس می‌توانند به شکل سوختگی‌های شدید مشاهده شوند. این نوع از پسوریازیس در صورت پیشرفت نیازمند بستری شدن است.

پسوریازیس در چه نواحی بیشتر ایجاد می شود؟

معمولا هر یک از انواع  پسوریازیس در ناحیه خاصی مشاهده می‌شوند اما به طور کلی نواحی زیر مستعد ایجاد پسوریازیس هستند:

  • زانو
  • کمر
  • آرنج
  • پوست سر
  • زیربغل
  • کشاله ران

آیا روش های درمانی پسوریازیس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی می‌تواند عامل ایجاد انواع سرطان باشند اما در صورت نظارت پزشک و استفاده صحیح از این درمان‌ها احتمال ایجاد سرطان کمتر خواهد شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پسوریازیس یکی از بیماری‌هایی است که در صورت عدم درمان قابلیت پیشروی دارد برای همین باید در اولین فرصت بعد از مشاهده علائم این بیماری به پزشک مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید.

بهترین مرکز درمانی پسوریازیس

تا این جای این مطلب به این نکته پی بردیم که بهترین درمان پسوریازیس استفاده از نور فرابنفش یا فتوتراپی است. همان طور که استحضار دارید استفاده از نور درمانی یا اشعه فرابنفش احتیاج به تخصص و دانش کافی دارد. زیرا اگر دوز اشعه فرابنفش به کار برده برای درمان یک بیمار پسوریازیس زیادتر از حد تحمل پوست او باشد، می تواند منجر به سوختگی های حاد و شدید در قسمت آسیب دیده پوست او شود و مشکلات عدیده تری را برایش به وجود آورد.

بنابراین در انتخاب بهترین مرکز درمانی پسوریازیس نهایت دقت و تحقیقات را به خرج دهید تا دچار عوارض جانبی ناخواسته بعدی در این روش پرتو درمانی نشوید. چرا که در هنگام کار با اشعه و پرتو های درمانی رعایت اصول استاندارد و اصول محافظتی بسیار اهمیت دارد. همچنین تجربه و تخصص کادر درمانی آن مرکز نیز در درمان بیماران پسوریازیس بسیار تعیین کننده است.

درمان پسوریازیس با روش های پزشکی و خانگی + نشانه های صدفک

کافی است در هنگام انتخاب بهترین مرکز درمانی برای بیماران پسوریازیس خود اولاً با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از توصیه های ایشان در مورد درمان بیماری خود با اشعه فرا بنفش سوال نمایید. ثانیاً از مراکز درمانی که تجربه درمان بیماران پسوریازیس را دارند، رزومه و سوابق درمانی ایشان را مطالبه نمایید. به این صورت که پرونده های بیماران پسوریازیس مشابه که تحت درمان در آن کلینیک هستند را بخواهید و مورد بررسی قرار دهید.

حتی می توانید برای انتخاب بهترین مرکز درمانی پسوریازیس به صورت حضوری و شفاهی با سایر بیماران پسوریازیس مراجعه کننده به آن مرکز به گفتگو بپردازید و از نتایج درمان آن ها پرس و جو کنید. در صورتی که از آن نتایج درمانی راضی بودید و به روش درمانی فتوتراپی اطمینان پیدا کردید، از مزایای آن بهره مند شوید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج